|
FIETSEN IN BELGISCH-CONGO
In Belgisch-Congo (nu de Democratische Republiek Congo) speelde de fiets een opmerkelijke rol in de koloniale geschiedenis, zowel als symbool van moderniteit als in de context van de exploitatie van de Congolese bevolking.
In het Belgisch-Congo (nu de Democratische Republiek Congo) werden fietsen en andere voertuigen gebruikt voor transport en handel. Een bekend voorbeeld is de "chukudu", een handgemaakte houten tweewieler die wordt gebruikt voor het vervoeren van zware ladingen zoals voedsel, brandhout en bouwmaterialen. Deze voertuigen zijn vooral te vinden in het oosten van het land, bijvoorbeeld in steden als Goma
In de jaren 1950 nam de vraag naar fietsen in Belgisch-Congo aanzienlijk toe. Tussen 1948 en 1955 verdrievoudigde de vraag, wat duidt op een groeiende belangstelling voor technologie en mobiliteit onder de Congolese bevolking.
Daarnaast werden er in de jaren vijftig en zestig ook Belgische fietsen geëxporteerd naar Congo, vaak als ondersteuning voor lokale studenten die lange afstanden moesten afleggen om naar school te gaan. Er zijn berichten over initiatieven waarbij honderden Belgische fietsen in goede staat werden verzonden naar studenten in steden als Goma en Bukavu.
Royal Nord en de productie in Congo: Het Belgische fietsmerk Royal Nord speelde een cruciale rol in deze ontwikkeling. In de jaren 1950werden er fabrieken opgericht in Leopoldstad (nu Kinshasa) en Elisabethstad (nu Lubumbashi), waar Royal Nord-bromfietsen werden geproduceerd. Deze bromfietsen waren populair in Belgisch-Congo en werden zelfs in licentie geproduceerd door andere Belgische merken zoals FN en Gillet.
Het gebruik van fietsen en bromfietsen in Belgisch-Congo moet worden gezien tegen de achtergrond van de koloniale uitbuiting. De productie van rubber, essentieel voor de opkomst van de fietsindustrie, ging gepaard met ernstige mensenrechtenschendingen. Werknemers werden gedwongen tot dwangarbeid, en straffen voor vermeende traagheid waren wreed en vaak fataal.
Fietsen in de postkoloniale periode: Na de onafhankelijkheid van Congo in 1960 bleef de fiets een belangrijk vervoermiddel. In de hedendaagse Democratische Republiek Congo wordt de fiets nog steeds veel gebruikt, zowel voor persoonlijk vervoer als voor commerciële doeleinden. Fietsenclubs en -evenementen, zoals de "I only dream of bicycles"-club in Oost-Congo, benadrukken de blijvende betekenis van de fiets in de Congolese samenleving.
Algemene informatie:
Naam: Belgisch-Congo
Periode: 1908–1960
Locatie: Midden-Afrika, tegenwoordig Democratische Republiek Congo (DRC)
Hoofdstad: Léopoldville (nu Kinshasa)
Koloniale macht: België
Historische achtergrond:
Congo Vrijstaat (1885–1908):
Voor 1908 was het gebied de persoonlijke eigendom van Koning Leopold II. Deze periode staat bekend om extreme uitbuiting van de lokale bevolking, vooral bij de rubberproductie. Miljoenen Congolezen kwamen om of leden onder dwangarbeid.
Belgische annexatie (1908):
Door internationale kritiek op de misstanden nam België het gebied officieel over. Het werd de Belgisch-Congo, een kolonie van de Belgische staat. Hoewel het beleid iets humaner werd, bleef de economie grotendeels gericht op exploitatie van natuurlijke rijkdommen.
Weg naar onafhankelijkheid:
Na WOII groeide het nationalisme.
België besloot in te stemmen met onafhankelijkheid onder druk van Congolese bewegingen en internationale kritiek:
Onafhankelijkheid: 30 juni 1960
Nieuwe naam: Democratische Republiek Congo
België liet spoorwegen, steden en scholen achter, maar de koloniale uitbuiting zorgde voor blijvende sociale en economische problemen!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch-Congo
https://www.youtube.com/watch?v=ppzrtuABSQg


|