8 januari: OPENBARING DES HEREN Mt 2,1-12 Vers b 1: Kwamen er te Jeruzalem Wijzen uit het oosten. Wijzen zijn zij die vertrouwd zijn en daardoor vaardig in het omgaan en verstaan van waar het in het dagelijks leven om gaat. Zo werd van David verteld: Hij was wijs op de harp. Die vaardigheid ondersteunde zijn bidden waardoor hij zijn leven zin kon geven. Waar zijn wij mee vertrouwd ?
5 februari: VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1,29-39 Vers: 31 'Hij ging naar haar toe, pakte ze bij de hand en deed haar opstaan ; zij werd vrij van koorts en bediende hen.' Naar iemand toegaan, deze bij de hand nemen en doen opstaan en deze werd vrij van koorts.... Hier lezen wij in een notendop waar het bij Jezus om te doen was. Jezus , wiens naam letterlijk 'God- maakt- vrij' betekent . Hoe gaan wij naar mensen toe, als we al naar hen toegaan? Hoe geven wij hen een hand, als weal een hand geven ? Wat zeggen wij daarbij , als we iets al zeggen ? Hugo Dierick,Rosier 26 2000 Antwerpen.
1 januari OCTAAFDAG KERSTMIS Lc 2,16-21 Vers 21b: ontving Hij de naam JEZUS zoals Hij door de engel werd genoemd voordat Hij in de moederschoot werd ontvangen. De naam Jezus (Jeshoea) betekent letterlijk: Je (Je-hova = God) zus (shoea = bevrijdt, verlost) In het Onze Vader bidden wij met datzelfde woord: Maar verlos( ver-jezus) onsvan het kwaad. Waarvan willen we niet allemaal bevrijd worden, willen we wat meer onszelf kunnen zijn ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
KERSTMIS. Kerstwens: WIJ ZIJN HET KERSTGESCHENK HOEZO ! WIJ ? LAAT JE BEMINNEN EN WAARDEREN ZO ZAL HIj DOOR ONS HET KERSTGESCHENK WORDEN. Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
VIERDE ZONDAG VAN DE ADVENT Lc 1, 26-38 Vers 30 : Maar de engel zei tot haar: 'Vrees niet, Maria, want gij hebt genade gevonden bij God.' Genade vinden bij God ? Genade is vrijspraak genieten. Jij bent vrij voortaan. Geniet van dat volle leven. Leef dus volop. En wat is er meer levengevend dan zwanger worden ? en dan nog wel van de zoon van de Allerhoogste. Allemaal te veel voor Maria om er ja op te zeggen tot ze de gerustelling krijgt van die Allerhoogste. En dan is haar ja-woord er even vlug. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
DERDE ZONDAG VAN DE ADVENT Joh.1,6-8.19-28 Vers: 26 ' Ik doop met water maar onder u staat Hij die gij niet kent.' Johannes deed wat alle dopers doen: dopen met water. Water reinigt en verfrist. Jezus deed dat niet. Wij kennen Hem niet. Hij doet het compleet anders. Kunnen wij in deze dagen naar Jezus'geboorte toe vrede nemen met wat Johannes over Hem zegt: Wij kennen Hem niet terwijl Hij toch al onder ons is. Wat wil ik weten over Hem of weet ik genoeg over Hem ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
TWEEDE ZONDAG VAN DE ADVENT Marcus1,1-8 Vers 8' Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.' Dopen in water heeft altijd met reiniging te maken. Sinds Jezus is dopen ook nog we een doordrongen worden van zijn Geest. Adem en ruimte : begeesterd worden als we dit maar niet te geestelijk verstaan maar wel geestdriftjg , dynamisch. Wat doen wij om dynamisch toe te leven naar Kerstmis toe? Hugo Dierick, Rosier 26, A.
EERSTE ZONDAG VAN DE ADVENT Uit de eerste brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Korinte Vers: 3 ' Genade en vrede zij u vanwege God onze Vader en de Heer Jezus Christus! Hier schrijft Paulus over een trio van waarden waar Jezus het altijd over had. Evident dat we er telkens de eucharistie mee openen: genade, vrede en onze Vader. - Genade : staat voor het verzoek van iemand die bedreigd is in zijn leven. Om genade vragen is vragen om te mogn leven. In feite hebben wij geen recht op leven. Leven is puur genade: volledig geschenk. Dankbaarheid is de belangrijkste ondertoon bij de ervaring van genade. - Vrede: staat voor heelheid, volheid. In tijden van oorlog is dat natuurlijk vrede. - Onze Vader: staat voor 'Gij die verlangt om mij, om ons graag te zien.' Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
VIERENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 25,31-46. 43:' Ik was een vreemdeling, en ge hebt me niet opgenomen , naakt en je hebt me niet gekleed; ik was ziek en in de gevangenis en ge zijt me niet komen bezoeken. 'Laten wij het moeilijkste van deze aanbevelingen er eens uithalen: vreemdelingen bij ons opnemen. De gastvrijheid is zeer menselijk en bovendien echt christelijk, als we het echt menen dat wij met zijn allen kinderen zijn van dezelfde Vader. Hoe anders zou ons leven worden en meteen deze wereld als we daar echt van overtuigd konden worden. Hugo Dierick, Rosier, Antwerpen
DRIEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 25,14-30 Vers15:' Aan de een gaf hij vijf talenten, aan de ander twee, aan een derde één, ieder naar zijn bekwaamheid.' In dat zinnetje lezen wij dat in normale omstandigheden mensen alles krijgen om te kunnen leven: een talent of een meervoud ervan en de bekwaamheid om daar iets mee te doen. Niets doen brengt geen realisatie vreugde op. Bang zijn is dus niet echt leven. Hoe kan onze angst om deze week iets te doen onze levenskwaliteit verminderen of zelfs te niet doen ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
TWEEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR. Mt 25,1-13 Vers 6b :' Daar is de bruidegom, trek Hem tegemoet.' Alleen Jezus'parabels lezen is al voldoende om de essentie van Jezus eigen te maken. Ook hier weer. Die essentie vraag hierbij is in vele parabels: Hoe kunnen wij bij dat feest geraken waar Jezus het altijd over heeft. Meestal is dit een bruiloftsfeest. Wie wil daar niet bijzijn ? En wat is daar voor nodig ? Feestkledij, olie in de lampen . In feite vraagt het wat tegenwoordigheid van geest en hart, zoniet gaat het feest aan ons voorbij. Hoe nauwlettend lees ik de uitnodigingen op feesten waar ik op gevraagd word ? Hoe antwoord ik daarop ? Hoe bereid ik me daar op voor ? Hoe ben ik op die feesten aanwezig ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
EENENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR. Mt 23,1-12. Vers 9b: ' Gij hebt maar één Vader in de hemel .' In Jezus'taal betekende vader (abba) letterlijk: Gij die niets anders zijt dan verlangen om te beminnen. In de parabel van de zoon die thuis wegloopt , gaat het over die vader. Nadat deze zoon aan zijn vader zijn deel van de erfenis gevraagd had, krijgt hij ook zijn deel uitbetaald zonder enige bemerking vanwege de vader. Het is die énige Vader waar Jezus het hier over heeft : Degene die op uitkijk staat nog voor zijn zoon zich aanmeldt : puur uitkijken naar, compleet verlangen naar zijn kind. Zo hebben we maar één Vader en Jezus weet ervan mee te spreken. Wat doet me dat als ik Jezus'visie op het vader-zijn in mij toelaat ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen
DERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 22,34-40 Vers 39 : Het tweede gebod , daarmee GELIJKWAARDIG: Gij zult uw naaste beminnen als uzelf. Evangelische wiskunde : Gebod 1 = God beminnen Gebod 2 = Je naaste beminnen als je zelf. Beide geboden zijn bovendien aan elkaar gelijkwaardig. Besluit : De manier waarop we van onszelf houden zal dezelfde manier zijn waarop we van anderen houden zowel van anderen als van God. Dat is ongelofelijk goed nieuws en werkelijk nieuw . Welk perspectief opent dit evangelisch nieuws op de week die komt ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen