TWEEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR. Mt 25,1-13 Vers 6b :' Daar is de bruidegom, trek Hem tegemoet.' Alleen Jezus'parabels lezen is al voldoende om de essentie van Jezus eigen te maken. Ook hier weer. Die essentie vraag hierbij is in vele parabels: Hoe kunnen wij bij dat feest geraken waar Jezus het altijd over heeft. Meestal is dit een bruiloftsfeest. Wie wil daar niet bijzijn ? En wat is daar voor nodig ? Feestkledij, olie in de lampen . In feite vraagt het wat tegenwoordigheid van geest en hart, zoniet gaat het feest aan ons voorbij. Hoe nauwlettend lees ik de uitnodigingen op feesten waar ik op gevraagd word ? Hoe antwoord ik daarop ? Hoe bereid ik me daar op voor ? Hoe ben ik op die feesten aanwezig ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
EENENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR. Mt 23,1-12. Vers 9b: ' Gij hebt maar één Vader in de hemel .' In Jezus'taal betekende vader (abba) letterlijk: Gij die niets anders zijt dan verlangen om te beminnen. In de parabel van de zoon die thuis wegloopt , gaat het over die vader. Nadat deze zoon aan zijn vader zijn deel van de erfenis gevraagd had, krijgt hij ook zijn deel uitbetaald zonder enige bemerking vanwege de vader. Het is die énige Vader waar Jezus het hier over heeft : Degene die op uitkijk staat nog voor zijn zoon zich aanmeldt : puur uitkijken naar, compleet verlangen naar zijn kind. Zo hebben we maar één Vader en Jezus weet ervan mee te spreken. Wat doet me dat als ik Jezus'visie op het vader-zijn in mij toelaat ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen
DERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 22,34-40 Vers 39 : Het tweede gebod , daarmee GELIJKWAARDIG: Gij zult uw naaste beminnen als uzelf. Evangelische wiskunde : Gebod 1 = God beminnen Gebod 2 = Je naaste beminnen als je zelf. Beide geboden zijn bovendien aan elkaar gelijkwaardig. Besluit : De manier waarop we van onszelf houden zal dezelfde manier zijn waarop we van anderen houden zowel van anderen als van God. Dat is ongelofelijk goed nieuws en werkelijk nieuw . Welk perspectief opent dit evangelisch nieuws op de week die komt ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen
NEGENENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt. 22,15-21 Vers 16,b: ' Meester, wij weten dat Gij oprecht zijt en de weg in oprechtheid leert en Gij stoort U aan niemand want Gij ziet de mens niet naar de ogen.' Oprecht is een wat zwakke weergave van wat in Jezustaal zo eigen is aan dat woord : waarheid. ' Meester wij weten dat Gij 'waar' zijt en dat Gij in waarheid leert de weg van de God die wij aanbidden. Hier klinken die andere woorden in door die Jezus in deze combinatie uitsprak: ' Ik ben de weg, de waarheid en het leven.' Pure waarheid blijft iedereen boeien ook als we er zelf niet veel van terecht brengen. Pilatus geloofdde er niet meer in. Hoe ver sta ik met mijn verlangen naar 'waarheid' ? Hugo Dierick, Rosier 2000 A.
ACHTENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 22,1-14 Vers :12:' Vriend, hoe zijt gij hier binnengekomen zonder bruiloftskleed ? Maar de man bleef het antwoord schuldig.' In feite is de vraag :Vriend, Hoe komt het dat je niet gezien hebt dat hier een feest bezig is en hoe komt het dat je niet gemerkt hebt dat je mag meedoen. Geween en tandengeknars horen toch niet op een feest. Hoe reageer ik op uitnodigingen voor feesten. Hugo Dierick,Rosier ,A.
ZEVENENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 21,33-46 Vers 46b: 'Maar ze waren bang voor het volk, omdat men Hem voor een profeet hield.' In Jezus'tijd stonden profeten dichter bij het volk dan bij de godsienstige leiders. De godsdienstige leiders waren immers bang voor het volk als zij hoorden dat het volk contakt had met een profeet. Want wat betekende voor het volk toen precies het woord profeet ? Letterlijk niets minder dan: Hij of zij die God doet komen. Alles zal dan afhangn van hoe wij 'God' invullen en beleven. Als we God invullen met en beleven als liefhebben , waarom dan nog bang zijn?. Hugo Dierick, Rosier, A.
Zesentwintigste zondag door het jaar. MT 21 ,28-32; Twee zonen worden door de vader gevraagd om in zijn wijngaard te komen werken. De ene zoon zegt ja maar doet het niet; de andere zoon zegt neen maar hij doet het toch. Vers(zin): 31a 'Wie van beiden heeft nu de wil van zijn vader gedaan ?' Wie een vraag krijgt om iets te doen zoals het geval is bij de twee zonen van deze vader, kan op verschillende niveaus reageren : op het niveau van het spreken : een ja of neen uitspreken , op het niveau van het doen : het wel doen of het niet doen. De vader hecht meer belang aan het doen boven de verklarngen die worden afgelegd. Dat is evangelietaal : uw ja zij ja, uw neen zij neen. Er is echter nog een ander niveau: bv ons voelen. Daar zijn Jezustijdgenoten niet zo mee vertrouwd. Een vraag die wij ons hierbij kunnen stellen: wat moet je dan doen als je je niet goed voelt bij een ja of een neen? Echtparen die hierover oprechter willen communiceren met mekaar binnen de privacy van hun relatie, kunnen dat op het Encounter weekend meemaken in Hoboken op 18-20 november. Website: www.zininrelatie.be of een telefoontje 03/ 2361134 . Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
Vijfentwintigste zondag door het jaar. Mt 20,1-16a Vers(zin) 14: ' Neem wat u toekomt en ga heen. Ik wil aan degene die het laatst gekomen is evenveel geven als aan u' Als deze die een ganse dag had gewerkt, mort tegen zijn werkgever omdat hij een ander met minder werkuren evenveel geeft, zegt hij in feite het volgende : 'Ik ben de norm. Wat ik denk over loon en werk is correct.' Is dat geen subtiele vorm van superioriteit ? Hugo Dierick, Rosier A.
Vierentwintigste zondag door het jaar. Mt18,21-35 Vers(zin) 35: ' Zo zal ook mijn hemelse Vader met ieder van u handelen die niet zijn broeder van harte vergiffenis schenkt.' In feite komt de koning ( God) niet op voor zichzelf ook als hij benadeeld wordt. Heel zijn aandacht en zijn vergevende liefde gaan volledig naar wie eerlijk en onverbloemd bekent dat hij alleen niet meer verder kan en om hulp vraagt tot vergeving vragen toe. Hoe lang zal het duren vooraleer ik deze week om hulp zal vragen, misschien wel om vergeving ? Hugo Dierick, Rosier. A.
Drieëntwintigste zondag door het jaar Evangelie: Mt18,15-20 Vers(zin): 19 'Eveneens zeg Ik u: Wanneer twee van u éénsgezind op aarde iets vragen- het moge zijn wat het wil- zullen zij het verkrijgen van mijn Vader die in de hemel is.' Precies wat de kracht van Jezus is: Hij met zijn Vader : met twee en éénsgezind. Het individu daarentegen op zichzelf, niet samen met een tweede (derde) en niet éénsgezind met die ander, mist de kracht van die alter-natieve energie die goddelijk is en waarmee Jezus zo vertrouwd mee was. Ga ik deze week iets vragen ? of doen wij dat en hoe doen we dat dan ? Hugo Dierick, Rosier A
VIJFTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR MT 13,1-23 Vers 9 : 'Wie oren heeft, hij luistere!' Het zaad volledig in de aarde laten doordringen maakt het verschil uit. Als we wat een ander ons zegt nauwelijks of niet binnenlaten in on ons hart, gebeurt er in feite ook niets. Het echte luisteren naar iemand dwz. het puur openstaan voor een ander zonder daar zelf iets aan te veranderen of aan toe te voegen, verandert ons leven compleet. Hebben wij dat al eens meegemaakt ? Waarop wachten wij ? Hugo Dierick, Rosier , Antwerpen
VEERTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR MT 11, 25-30 Vers 29 b: 'Ik ben zachtmoedig en nederig van hart.' Jezus typeert zichzelf zo haarfijn in deze twee woorden waardoor Hij blijk geeft van een realistische zelfkennis: zacht-moedig: zowel contrasterend als aanvullend. Want wie niet zacht is maar alleen maar moedig dreigt in de kortste keren macho te worden en wie niet moedig is en alleen maar zacht is dreigt een slappeling te worden. Zachtmoedig is zo eigen aan Jezus. Bovendien nederig van hart. In feite staat er nederig van geest, zoals we aantreffen in de Bergrede: zalig de armen van geest, dan heb je niet genoeg aan jezelf en kun je nog wat bijleren. Ken ik mezelf ook zo goed dat ik mij in twee woorden realistisch kan voorstellen? De moeite om dit eens te proberen en dit te vertellen aan iemand die je ook wat kent en liefst van je houdt.
DERTIENDE ZONDAG DOOR HET JAAR MT 10,37-42. Vers 37-39: ' Wie vader of moeder meer bemint dan Mij, is Mij niet waardig; wie zoon of dochter meer bemint dan Mij, is Mij niet waardig. En wie zijn kruis niet opneemt en Mij volgt, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt zal het verliezen, en wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.' Willen wij deze' tegendraadse' tekst eens lezen vanuit de taal van Jezus ? ' Wie zijn vader of moeder meer bemint dan Mij , dat is voor Mij niet voldoende; wie zoon of dochter meer bemint dan Mij, dat is voor Mij niet voldoende. En wie zijn kruis opneemt en Mij volgt, dat is voor Mij voldoende. Wie zijn leven wint maar niet om Mijnentwil, zal het verliezen en wie zijn leven verliest om Mijnentwil zal het vinden. Hoe Jezus'taal milder en toch even radicaal zijn visie weergeeft. Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
HEILIGE DRIE-EENHEID Joh 3,16-18. Vers 16a: ' Zozeer heeft God de wereld bemind dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven ...' Het meest eigene van ons christelijk geloven heeft heel zeker met de Godsnaam te maken. Vader-Zoon-Geest is inderdaad die eigen-aardigheid en meteen haar meest aardige eigenheid in ons christelijk geloven. Hoe kunnen wij die drie namen echt beleven ? Daarvooor moeten we precies weten wat Jezus oorspronkelijk vanuit zijn moedertaal met die drie woorden bedoelde. Vader (Abba): alleen maar verlangen om lief te hebben. Zoon(Ben) : helemaal gelijkwaardig aan die verlangende Vader Heilige Geest( Roeach Ha Kodesh): Adem, ruimte die ervoor zorgt dat de intimiteit Vader-Zoon niets verstrikkends heeft maar openbloeit in vruchtbaarheid. Verlangen, gelijkwaardigheid beleven en open zijn: vinden wij die ervaringen niet terug in onze stoutste dromen?
PINKSTEREN Joh 20,19-23 Vers 23: 'Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven en aan wie ge ze niet vergeeft , zijn ze niet vergeven.' Maken we eerst het verschil duidelijk tussen een vergissing en een zonde. Bij een vergissing zeggen we sorry want we konden er niet aan doen. Bij een zonde waarbij ik iets vrij en willig gedaan of niet gedaan heb, kan ik om vergeving vragen en geven. Wanneer zondig ik dus ? Als ik niet meer trouw ben aan mijn eigen droom (God's droom trouwens) voor mijn eigen leven. Wanneer vergeef ik een ander ? Als ik gebruik maak van de kracht die God's Geest ons geeft om iemand de verzekering te geven dat deze ondanks zijn stommiteiten bemind blijft door God. Hugo Dierick, Rosier-Antwerpen
Zevende Paaszondag Joh 17,1-11a Vers 6a: ' Ik heb uw Naam geopenbaard aan de mensen.' Over die Naam gaat het in het Onze Vader. Daar bidden wij dat Zijn Naam zal geheiligd worden : zal in de zin van : Dat gebeurt beslist. Dat kan niemand meer tegen houden. Dat staat ons zeker nog te wachten. Omdat de Gods Naam ons al geopenbaard werd en ons zo veel meer gebracht heeft dan wat we van vroeger al wisten over God, zal de heiliging van Zijn Naam ons nog intenser aanspreken en raken. Met Pinksteren zullen we dan de volle inhoud van de Godsnaam vernemen en vieren. Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
Zesde Paaszondag Joh 14,15-21 Vers 16 ' Dan zal de Vader op mijn gebed u een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven.' Jezus bereidt duidelijk zijn afscheid voor. Hij heeft alles te danken aan zijn Vader. Die intimiteit tusen beiden maakte dat Jezus het niet opgaf en kon stand houden. Hoe zullen wij stand houden ? Ook niet op ons eentje maar eveneens dank zij de hulp van de Geest. Niemand houdt alleen stand. Met Pinksteren zullen wij dat weer en beetje beter kunnen begrijpen. Hugo Dierick, Rosier Antwerpen
Vijfde Paaszondag Joh 14,1-12 Vers 6a:' Ik ben de weg, de waarheid en het leven.' Het bepaald lidwoord in Jezus'taal is in feite een aanwijzend voornaamwoord. We lezen beter: 'Ik ben die weg, die waarheid en dat leven. ' Heel precies dus. Die woorden die van God uitgaan geven duiding, visie op leven.
Kan ik dat ook zo zien nml dat woorden van Jezus zicht geven om mijn leven , mij anders doen leven? Hugo Dierick ,Rosier Antwerpen.
Vierde Paaszondag Johannes 10,1-10 Vers 7b : 'Ik ben de deur van de schapen.' Letterlijk staat er : Ik ben Hij die de doorgang is voor de schapen. Deur kan nog iets dubbel hebben : Een deur om te sluiten of om te openen. Hier is het om te openen. Vandaar doorgang : Jezus laat de schapen toe zodat Hij over hen kan herderen: hen brengen naar groene weiden, naar de waterput en hen kan laten rusten in veiligheid. Waar blijf ik met mijn honger, mijn dorst en mijn stress.? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
Derde Paaszondag Lc 24,13-35 Vers 16: 'Maar hun ogen werden verhinderd Hem te erkennen.' In de teksten van de Paastijd spelen ogen een belangrijke rol. Bij het lege graf aangekomen schrijft Johannes over zichzelf:' Hij zag en geloofde'. Terwijl Thomas van Jezus te horen krijgt:' Zalig die niet zien en geloven' Het hangt er dus van af met welk soort ogen je ziet. Als je zoals Johannes ziet met ogen van vertrouwen dan wordt het vertrouwen belangrijker dan het letterlijke zien. Zo ook hier deze leerlingen, die waren zo geschokt in hun vertrouwen in Jezus die verdwenen was, dat ze niet meer konden zien dat Hij naar hen aan het luisteren was. Merk ik dat ook bij mezelf ?Dat ik namelijk bij echt vertrouwen in iemand, mijn partner, Jezus ? mijn ogen bijna kan dicht doen en me toch kan toe vertrouwen.