Tweede groep van zes teksten van een 24-tal teksten in het Oude testament, die over V R E D E spreken; vrede die iets te maken heeft met God, al al is er nog geen mogelijkheid om die vrede als 'vrucht van de Geest' te betitelen.
Psalm 85 v 10 - 12; "Voor wie hem eren is zijn hulp nabij: zijn glorie komt wonen in ons land. Trouw en waarheid omhelzen elkaar, recht en vrede begroeten elkaar met een kus, uit de aarde bloeit de waarheid op, het recht ziet uit de hemel toe".
Psalm 119 v 165. "Groot is de vrede voor wie u beminnen, zij vinden geen hindernis op hun weg".
Jesaja 9 v 6: "Groot is zijn heerschappij, aan de vrede zal geen eind komen".
Jesaja 26 v 3: "De standvastige is veilig bij u, vrede is er voor wie op u vertrouwen".
Jesaja 32 v 17: "Dan zal de gerechigheid vrede stichten, ze brengt rust en vertrouwen voor altijd".
Jesaja 48 v 18: "Luisterde je maar naar mijn geboden, dan zou jouw vrede zijn als een rivier".
Als een parelsnoer heb ik opnieuw zes teksten aan elkaar geregen. Wat hebben ze in hun 'kunstmatige' samenhang ons nochtans te zeggen ?:
Psalm 85 v 10-12: De psalmen spreken, evenals het hierna te behandelen Jesaja veel over het 'Duizendjarig rijk'. Er zijn zoveel -vooral jonge- Christenen die wonderveel verwachten van het leven als Christen aan deze zijde van het graf. Nu is het inderdaad zo, dat het leven met Christus nú al een feest is. Maar er is zo veel verdorvenheid op deze aarde, zich uitende in allerlei ongerief voor elk mens, dat vooral tegen het einde van het leven van een mens het verlangen naar 'de heerlijkheid hierna' steeds intenser wordt. Nu woont er nog veel versmaadheid en vloek op aarde. Maar ook híer wordt het beter, wanneer Jezus de regering op zich neemt bij zijn tweede komst. Waarheid en trouw zijn dan zo veel voorkomend onder de mensen , dat twee gelovigen, kinderen van God, die elkaar ontmoeten, elkaar stralend omhelzen . En in dat omhelzen van twee 'God erenden', die nu in het 'land van de blijde lach' wonen is er ook iets van de glorie van recht en vrede. En aan weerszijden van het pad, waar ze elkaar ontmoeten, bloeit iets op als een heerlijke bloemenweelde, waarheid, terwijl de 'zon van de gerechtigheid' vanuit de hemel toeziet. Denk je maar eens in, vriendinnen en vrienden, dat je in de toekomst daar een medegelovige ontmoet, met wie je nu alle duisternis van deze tijd samen dapper maar soms schreiend overwint. En stel je eens voor, dat je die beminde van nu daarginds tegenkomt....wat heerlijk.
Psalm 119 v 165. Wij worden nu weer teuggeleid naar deze tijd. Lieverds, beminnen jullie de 'nieuwetijds-wetten' van de Heer God ?. Nu niet zeggen: "Ger...wat zijn dat nu voor 'new age termen' ". Dat zij die mooie woorden ook gebruiken, maakt die woorden voor ons toch niet 'besmet'. Al die ´nieuwetijdswetten´van God zijn mogelijk geworden door de overwinning van Onze Heer Jezus Christus. Neem nu eens alleen maar dít: de Heilige Geest van God, die niet meer zo nu en dan op mensen valt en ze een invulling geeft, (Richteren 6 v 34, een van een ´veeltal´), maar de Geest, die nu in ieders hart wil wonen, als dat hart de Heer toegenegen is. Wie zo de wet van God bemint...voor dien is er ´grote vrede´, al is het ook zo dat er vele hindernissen zijn. Maar de Heer tilt ons zo hoog op, dat al die bergen ook wel weer molshopen worden. Als je in jeugdige kracht dit allemaal wat te zwaar vindt, laat dan je moeder en grootvader maar eens meelezen. Zij vinden het allemaal niets te zwaar.
Tussen haakjes: zoals ik op mijn Amerikaanse site hunker naar vragen van jeugdigen, zo hunker ik op HQ naar vragen van ouderen. ik weet dat er al ouderen meelezen. O...mochten ze toch komen met hun vragen en opmerkingen.
Jesaja 9 v 6: Jesaja neemt ons weer mee naar de glorieuze toekomst, die overigens met de stralen van de opgaande zon nu al ons leven begint te bestralen. Wanneer onze Heer voor de tweede keer komt om het presidentschap over de aarde op zich te nemen, dan is die grote Godsregering voor altijd. En aan de vrede, die dan heersen zal, komt geen einde. Warm je vast aan dat vooruitzicht, ook al maken de onvredes van nu je soms koud tot in het merg van je botten.
Jesaja 26 v 3: Soms krijg ik wel eens berichten van jullie binnen: "Ger....vijf jaar geleden sprak ik ook al met jou. En door de genade van God houd ik nog steeds vol". Kinderen; maak dat 'volhouden' nu nog eens wat rijker. Niet 'krampachtig volhouden 'met gespannen kaken', maar de echte standvastigheid, zo rijk en zo beproefd. Vertrouw de Heer, zoals Abraham hem vertrouwde. Zo 'alles overwinnend' als dat vertrouwen van hem... "O Heer...al zal mijn zoon nu door mijn hand moeten sterven....u wekt hem op. Want u bent trouw aan uw beloften , warbij Isaäk onmisbaar is ", (Hebr 11 v 18) ..dat hoef je niet te bereiken, maar altijd meer standvastig, dat wens ik jullie toe.
Zo standvastig als Noach, die na de godsspraak misschien wel de volle 120 jaar, (Geneis 6 v 3) doorbouwde aan de ark, sterk door genade, (Genesis 6 v 8) Zo wijzen jullie de huidige mensheid in volharding op de 'ark van de nieuwe tijd', Jezus Christus Doorgaan daarmee, lui. Straks als de stormen van de eindtijd razen, gun ik het aan zeer velen om in die ark behouden te zijn. Blijf standvastig, kameraden, onder alle spot en hoon.
Jesaja 32 v 17: Jesaja verwijlt ook hier weer in die glorieuze toekomst. Maar jullie en ik: we hoeven niet altijd te dagdromen over "dán"...je vertrouwt erop, dat de Heer Jezus door zijn offer jullie zonde heeft weggenomen....je hebt de 'positionele' gerechtigheid. maar bouw die verder uit door er naar te léven. Dan merk je, dat er vrede komt rondom jou heen. Nu al kun je een vredestichter zijn. Nú al kun je een sfeer van rust en vertrouwen om je heen scheppen. En al is dat ook door de genade van de Heer, het is toch heerlijk, wanneer je vrienden en vriendinnen zeggen: "Bij hem of haar voel ik me zo vertrouwd en rustig"
Jesaja 48 v 18: Jesaja keert nu weer terug tot het leven van alle dag in zijn tijd en hij verzucht: "Luisterde je nu maar eens....als een goudglanzende rivier vol leven en vrucht, (Ezechiël 47) zou je levensrivier zijn". Maar zijn klacht over zijn tijdgenoten mag voor jullie, die wél doir de genade van de Heer naar zijn geboden luistert, een goede, trootrijke belofte zijn. Zie je het voor je: jouw rivier, helder als kristal, vol grote vissen van vreugd, die rivier: de oevers besproeiende, zodat daar allerlei heerlijk gewas opkomt. Zeg niet: "Ger...zover ben ik nog lang niet. Er zijn nog te veel poelen, (Ez 47), waar het water stilstaat in mijn leven. En daar verzuurt het".
Lui....steek de dammen door en laat de rivier van Gods heil stromen.
Eerste groep van zes teksten van een 24-tal teksten in het Oude testament, die over V R E D E spreken; vrede die iets te maken heeft met God, al is er nog geen mogelijkheid om die vrede als 'vrucht van de Geest' te betitelen.
Psalm 4 v 9: "In vrede leg ik mij neer en meteen slaap ik in, want U HEER, laat mij wonen in een vertrouwd en veilig huis".
Palm 29 v 11; " De HEER zal zijn volk zegenen met vrede".
Psalm 34 v 15 "Mijd het kwade, doe wat goed is, streef naar vrede, jaag die na".
Psalm 35 v 20: "Het woord 'vrede' kennen mijn vijanden niet en tegen de weerlozen in het land smeden zij bedrieglijke plannen".
Psalm 37 v 11: "Wie nederig zijn, zullen het land bezitten en gelukkig leven in overvloed en vrede".
Psalm 37 v 37: "Zie de onschulidigen, kijk naar de oprechten: wie vredelievend zijn hebben de toekomst".
Psalm 55 v 19: "Hij zal mij verlossen en in veiligheid ( in vrede) brengen, mijn vijanden zal hij afweren, al zijn ze met velen tegen mij".
Nu is de eerste gedachte mogelijk: "Die Ger.....eigenlijk toch een beetje een slaaf van zijn eigen schematisch denken. Iedereen weet toch, dat 'de vrucht van de Geest bestaande in...,..., vrede...'een Nieuw Testamentische aangelegenheid is. Híj niet hoor; het Oude Testament moest er , door die haast Duitse 'Gründlichkeit' van hem toch weer bijgehaald worden".
Och....je hebt alweer gelijk. Maar ik vond hier zoveel mooie gedachten, die ook een 21-ste eeuwer nog van enig nut kunnen zijn, dat ik dacht: `Dit kan ik niet later lopen". Laat me nu maar. Als dit voorbij is, komt weer het échte werk.
Psalm 4 v 9: Hoe dikwijls hebben velen van ons niet gedacht: "Wie of wat maakt mij nu eens écht gelukkig"( 7) En toen bescheen het licht van God ons en door zijn genade kwam de werkelijke vreugde, die materieel welzijn ver te boven gaat, in ons hart. En in de vertrouwde omgeving van onze geborgenheid bij hem kunnen wij nu zo heerlijk rustig inslapen. En....als het al eens een keer wat moeilijker gaat, omdat wij na tien uur 's avonds nog t.v. hebben gekeken, (neem dat nu niet te zwaar, het was maar iets persoonlijks), dan is even een blijde gedachte aan hem al weer voldoende om alle onrust weg te doen.
Psalm 29 v 11: Laat ons geregeld eraan blijven denken, hoe machtig de adoptieVader is, die we door de genade van Christus' offer hebben gekregen. Hij wil ons in toekomende eeuwen een grote macht (in rechtvaardigheid) geven. maar nu al hebben wij door hem deel aan wat zo specifiek is voor hem: zijn koninklijke vrede...boven elke vloed van ellende, die ons kan treffen.
Psalm 34 v 15. Wat is het toch eigenlijk eenvoudig: het geloof. Je hoeft er geen ingewikkelde dingen voor te doen. Het ligt tot op zekere hoogte niet buiten je bereik. (Deut 30 v 11). Deze regels zijn niet 'in de hemel', zodat je niet hoeft te zeggen: " Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen", ( 12). Nee, die geboden zijn heel dicht bij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken. U kunt ze volbrengen (14) Je hoeft alleen maar dít te doen: - je tong in toom houden, zodat je geen lelijke dingen zegt, - je lippen in bedwang houdem, zodat er geen bedrieglijke taal uit komt - het kwade te mijden en het goede te zoeken - en Gods vrede na te jagen. Wél is het nodig dat er een begin van eenswillendheid met God in je leven is, dat je niet bij het minste of geringste tegenslagje roept: "Nou hoor...ik doe niet meer mee".
Psalm 35 v 20: Dikwijls vragen Christenen van deze tijd zich af, waar nu toch eigenlijk 'die vijanden' zijn, waar David zo dikwijls in zijn psalmen over spreekt. Goed, híj was omringd door vijanden. Dat was in die woeste tijden het lot van koningen, die niet voor niets voorproevers hadden bij de maaltijd. Maar nu; ook ik kan in de mensenwereld niet zozeer vijanden aanwijzen. maar in de onzienlijke wereld: te over. De grote valsaard, ( 19), de duiivel is vol leedvermaak, wanneer hij me weer een poets heeft gebakken. Hij , de ultiem redeloze, zoekt steeds naar een moment van triomf, omdat ik er intuin bij een van zijn verzoekingen. Hij, die geen vrede kent, loert op mijn vrede in Christus. Maar ik leer steeds meer te vluchten voor zijn bedrieglijke listen en lagen en te schuilen bij hem, die onze vrede is. Dat gun ik jullie toch ook zo.
Psalm 37 v 11. O...ik gun het jullie zo, dat de genade van God je ook nog nederiger maakt dan je nu al bent. Het duizendjarig rijk, waar je zult mogen heersen als hulp van de grote Koning, maar wél in gerechtigheid, (Jes 32 v 1), is er voor jullie. Door de Heer Jezus lief te hebben, leef je in beginsel nú al in overvloed. maar je merkt het nu nog niet altijd, maar je leeft toe naar een toekomst , vol overvloed van vrede.
Psalm 37 v 37: Laat het zo zijn dat de andere mensen naar jullie onschuld en oprechtheid kunnen kijken met ontzag. Onschuld en oprechtheid ...ja...want jullie zijn , wat jullie positie betreft, rein door het offer van Jezus, dat jullie voor jezelf blij aanvaard hebt. Jullie zijn bezig om jullie feitelijke toestand door te laten groeien om die hoge rechtspositie waar te maken. Door Gods genade is de - onverdiende- toekomst aan jullie.
Psalm 55 v 19. God brengt je in veiligheid in zijn vrede. En de boze vijand , de duivel, kan niet verder springen dan God hem toestaat. God verloste Job, toen de satan ook zijn léven wilde nemen. maar daar zei God: "Stop...tot hiertoe en niet verder".( 1 v 12). En satan bestormde Job met zijn horden demonen, die de bliksem en de rovers en de stormen en de ziekten gebruikten, maar uiteindelijk was er voor Job veiligheid. Die is er ook voor jullie.
Tweede groep van vijf teksten van een vijftiental uit het Nieuwe Testament , die namen noemen betrekking hebbende op 'de gemeente als geheel' en 'elk der leden afzonderlijk'.
LICHT DER WERELD Matth 5 v 14. " Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven".
GEROEPENEN VAN JEZUS CHRISTUS Romeinen 1 v 7. "U bent geroepen door Jezus Christus".
1 Corinthe 3 v 16 en 17. "Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont ? Indien iemand Gods tempel vernietigt zal God hém vernietigen, want Gods tempel is heilig- en dat bent u zelf".
HEILIG PRIESTERSCHAP 1 Petrus 2 v 5. "Vorm een heilig priesterschap om geestelijke offers te brengen, die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn".
HET HEMELS JERUZALEM "Het hemelse Jeruzalem is vrij en dat is onze moeder".
Wat leren wij hieruit, welke gedachten kunnen wij er aan ontlenen ?
Licht der wereld. Een gelovige heeft tot taak het licht van de wereld te zijn, als een lamp de wereld te verlichten. En hoe wordt het licht merkbaar: door de goede werken, die een gelovige doet; volgens vers 16, werken die de weg uit de duisternis wijzen, werken, die aan anderen vreugde en verkwikking bereiden. Kinderen van God zijn als steden op een berg gelegen. Zij kunnen niet onopgemerkt blijven. Iemand die zich een gelovige noemt en van wie geen licht uitstraalt, is een 'gelovigen in nood'. Jullie mogen door de kracht van de Heilige Geest de goede werken van God ontdekken en uitdelen. laat je licht schijnen, verkwik anderen, wijs de weg uit het donker naar het licht, verkwik ze met moedgevende woorden
Geroepenen van Jezus Christus. Alle mensen zijn geroepen om de genade van Jezus Christus aan te nemen. Die genade bestaat uit: - vergeving van de schulden - kindschap van God - doop in de heilige Geest - mogelijkheid om van 'kind van God' op te groeien tot 'zoon van God'. Jezus zegt zelf: "Gaat dan henen. Maak alle volken tot mijn discipelen,"(Matth 28 v 19) En in Rom 10 v 18 wordt een ander schriftwoord uit de psalmen geciteerd: "Over de ganse aarde is hun geluid uitgegaan en tot het einde der wereld hun woorden". Iedereen is geroepen, iedereen is uitverkoren. Maar niet iedereen luistert. Jullie hebben door Gods genade in eerste aanleg wél geluisterd. Laat de heerlijke dingen, die hierboven vermeld zijn, niet uit jullie vingers glippen en tracht anderen , die nog niet geluisterd hebben , door jullie stralende goede werken van licht en barmhartigheid en liefde, ertoe te bewegen om aan de voor allen geldende roepstem nu eindelijk eens gehoor te geven.
Gods tempel. De heilige God wil in een heilige , geestelijke tempel wonen, de gemeente. In de gemeente woont de Heilige Geest, Joh 14 v 7.
De Geest van God wil de gemeente zuiver houden, volkomen afgezonderd van de boze geesten, van valse leringen, van 'het kwaad tolereren', ' afzien van het leggen van het fundament van Hebr 6', enz. Het kenmerk van de ware gemeente is, dat haar leden gebroken hebben met iedere ongerechtigheid.
Nu zul je zeggen: "Maar ik zie in mijn gemeente nog maar zo weinig van al die goede dingen" Dat is niet jouw zaak. Maar jij zult naar vermogen doen, wat nodig is om dat kleine tempeltje van je zelf, die kleine steen, die deel uitmaakt van jouw gemeente en -ruimer gezien- van de wereldwijde gemeente- ,...om dat tempeltje vrij te houden van alle kwade dingen, die ik genoemd heb. En....als er iets is, dat je afhoudt van je volkomen toewijding aan God, als de bladeren van jouw rank zich niet voluit uitstrekken naar het licht, omdat je ogen verduisterd worden door je neiging om aan leringen vast te houden, die je geen vrucht doen dragen voor Jezus Christus, de wijnstok, sta dan toe, dat de wijngaardenier je snoeit. Wanneer jij door allerlei slordig leven, door losbandigheden, door partijschaoppen, door twist en 'scheuringen tot stand willen brengen' of door alle domme dingen, die bij een jong Christen meer voor de hand liggen, jouw eigen tempel beschadigt en zo ook het grotere geheel....dan doe je dat niet ongestraft. Maar ik heb van jullie een betere verrwachting.
Heilig priesterschap In de naam van Jezus , onze Heer, mogen de Geestvervulde priesters van Jezus aan -bijvoorbeeld- de wedergeboren Christenen, die nog niet de doop in de Heiklige Geest hebben ontvangen of die zelfs niet zien, verkondigen: (En nu citeer ik leterlijk Van den Brink); "Broeders...er is meer dan alleen het burgerschap van het nieuwe Jeruzalen; laat uzelf nu ook invoegen als levende stenen in een levende tempel". Júllie wil de Heer gereedmaken om heilige priesters te zijn die God dienen in de geest en die anderen onderwijzen, beïnvloeden of voor hen in de bres gaan staan.
Wat een taak. Zeg nu niet: "Maar ik heb zulke zwakke schouders".
God wil ze sterk maken
Het hemels Jeruzalem "Het hemelse Jeruzalem, de gemeente van Jezus Christus, de stad van allen die hem in zaligheid verwachten. Dat is de profetische betekenis van Jeruzalem, zoals het in het Oude testament als centrum van de wereld werd genoemd. De gemeente leeft door genade van boven, is dus hemels , (Hebr 12 v 22)....die gemeente staat gelijk met Sara, de door God bedoelde echtgenote van Abraham, zij die in Gods lijn van de geschiedenis de 'bedoelde' was, een voormoeder van onze Heer Jezus Christus. De kerk heeft niets met slavernij te maken, voorgesteld door Hagar, de slavin, maar alles met vrijheid, voorgesteld door Sara, de vrije vrouw. Paulus had in zijn tijd veel te maken met judaïserende Joden, Joden die wel door het zich ontplooiende Christendom waren 'aangeraakt', maar nog niet vrijgekomen waren van het vereren van het aardse Jerzalem en de regels, die altijd hadden gegolden. Door hun 'niet hemels kunnen denken' waren ze nog geketend aan 'de aarde', slaven van een ongeestelijk denken. Ook tegenwoordig zijn er nog vele Christenen geketend aan 'aards denken', (regels van vroeger en zo) zonder hemels perspectief, zonder geestelijk 'zich in God sfeer kunnen denken'. Jullie mogen door genade en door de Heilige Geest vrij zijn en dingen bedenken vanuit de hemelse sfeer, het eeuwige Jeruzalem en zo de dingen van deze aarde ook ' hemels'bekijken. Doe dat dan ook !
Ook voor jullie geldt: geen slavernij aan kerkelijke, maar in wezen wereldse regels maar : ademen in Gods vrijheid.
Een oud lied zegt het: "Ik mag wonen op de bergtop Door de reine lucht omboogd"
Eerste groep van vijf teksten van een vijftiental teksten uit het Nieuwe testament, die namen noemen voor 'de gemeente als geheel' en voor 'elk van de leden afzonderlijk '.
GOUDEN KANDELAAR. Openbaring 1 v 20: "Dit is de betekenis van de zevens sterren, die je in mijn rechterhand zag en van de zeven gouden lampenstandaardskandelaars) - de zeven sterren zijn de engelen van de zeven gemeenten - en de zeven standaards zijn de zeven gemeenten zelf".
HUISGENOTEN VAN GOD. Efeziërs 2 v 19. "U bent geen vreemdelingen of gasten meer , maar burgers, met al de heiligen, en huisgenoten van God".
KINDEREN VAN GOD. 1 Johannes 3 v 1. "Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden 'kinderen van God' genoemd en dat zijn wij ook".
PIJLER EN FUNDAMENT DER WAARHEID 1 Timotheüs 3 V 15 "Dan weet men ook hoe men zich moet gedragen in het huis van de levende God, fundament en pijler van de waarheid".
DISCIPELEN Handelingen 18 v 23. "Toen Paulus enige tijd in Antiochië had doorgebracht, vertrok hij voor een rondreis door Galatië en Frygië, waar hij alle leerlingen, (discipelen) moed insprak".
Openbaring 1 v 20. Dat is me toch wat: als eenvoudige jongen of meisje, misschien nog maar pas bezig in het 'koninkrijk van God' en dan toch betiteld worden als een gouden kandelaar in de hand van de opgestane en verheerlijkte Jezus.
Maar de gemeente is eigenlijk een groot mysterie, dat verborgen was gedurende alle eeuwen en nu duidelijk gemaakt wordt. Terwijl de ogen van de mensen gevestigd zijn op China en de vraag wordt gesteld of dit land de nieuwe wereldmacht gaat worden, die Amerika gaat verdringen....terwijl de mensen alleen maar aandacht hebben voor China of India, groeit in het verborgene een wereldmacht, die in het duizendjarig rijk, dat komen gaat, allesbepalend zal zijn. 'De gemeente'- zwakker en meer verwarrend genoemd: 'de kerk'- gaat de veelkleurige wijsheid van God in de hemelse gewesten maar ook hier op aarde bekend maken, (Efeze 3 v 9). En de gemiddelde wereldbewoner heeft er helemaal geen erg in dat in de hemelse sferen een heel leger van engelen als het ware is vrijgesteld van allerlei ander werk, omdat zij zich speciaal bezighouden met de vorming en het wel en wee van die gemeente. En tot die gemeente mag jíj behoren. Jij bent ook zo'n gouden kandelaar in de hand van de Heer. Met jouw wel en wee houden Gods speciale 'engelen van de gemeente 'zich bezig.
Nu niet naast je schoenen gaan lopen. Het is louiter genade van God, dat het zo gelopen is, dat jij die speciale taak hebt als assistent-tienerleider. Vervul die taak goed, 'lampenstandaard'.
Efeziërs 2 v 19. Denk je toch eens in, jullie mijn geliefden, met hier en daar nog restjes van een 'laag zelfbeeld'. Je hebt burgerrechten in het rijk van God, tenminste als je goed bij de les blijft en niet de boel de boel maar laat. Maar...je bent kinderen van God ook nog eens...je bent erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus. Je staat niet alleen met elkaar in relatie, maar je hebt ook het hoge voorrecht om huiselijk verkeer, huiselijke gemeenschap met God te hebben. Je hebt relatie met elkaar in al je bidgroepen op school en op kantoor, maar je hebt ook een relatie met God. Zoals er een huis van Oranje is en het ís me wat om daarbij te horen, zo is er ook een huis van God en dat is jouw tehuis.
KINDEREN VAN GOD. Ieder die weet,. dat zijn schuld vergeven is door het offer van Christus , mag zich een kind van God noemen. Wie het woord van God aanneemt is in Christus uitverkoren. Wie in de naam van de Zoon van God gelooft, weet stellig, dat hij eeuwig leven heeft, want in 1 Johannes 5 v 13 staat ook nog eens: "Opdat gij weet , dat gij eeuwig leven hebt". God heeft ons geadopteerd als zijn kinderen , zoals ook in Romeinen 8 v 15 staat: "Maar gij hebt ontvangen een geest van adoptie, dit is het aannemen tot zonen"
Wat een veilig idee, wanneer al die hevige woorden , zoals Geestesgaven en Geestesvrucht enz nog niet zozeer je eigendom zijn, al streef je er wel naar. Dat begin, dat je in het verleden gelegd hebt en waaraan je door alle stormen heen hebt vastgehouden,....dat is al zo heerlijk.
1 Timotheüs 3 v 15. Goddeloze mensen houden de waarheid in ongerechtigheid ten onder. (Romeinen 1 v 18). Maar de gedisciplineerde gemeenteleden, die zich op de hun 'toegevallen' plaats in de gemeente dapper en waardig gedragen en het aan de Heer overlaten om hun op een andere plek in zijn tempel een ander soort pilaar te maken....zulke gemeenteleden houden samen de waarheid omhoog. Zij zijn het fundament van Gods grote, eeuwige bouwwerk , de gemeente, zij zijn de vastigheid ervan, de ondersteunig, stut of schoor, bolwerk, basis. Uiteraard op die hoeksteen Jezus Christus. Blijf een zuil, blijf een stut, en je groeit door tot overwinnaar, (Openbaring 3 v 12, Galaten 2 v 9).
Handelingen 18 v 23. Maar altijd blijf je, ondanks alle heerlijke namen die al over jullie zijn uitgestrooid: discipel, leerling. Altijd zal de Heilige Geest doorgaan met jullie te onderwijzen. Zoals Paulus aan de voeten van Gamaliël heeft gezeten in zijn leertijd, zo- ongelooflijk veel heerlijker- mogen jullie aan de voeten van de Heilige Geest zitten, die je alle woorden van Jezus te binnen brengt en je altijd verder wil leren.
Leer steeds verder, jullie: gouden kandelaars, huigenoten en kinderen van God, pijlers en fundament van de waarheid.
Evenals Paulus in Frygië de discipelen weer eens een 'briefing' gaf, zo hoop ik ook jullie te hebben mogen dienen. Dienen jullie weer anderen
Vierde en laatste viertal teksten van een zestiental teksten uit het Nieuwe Testament
Filippenzen 2 v 1 en 2: "- Nu u door Christus zozeer bemoedigd wordt en liefdevol vertroost - nu er onder u zo'n grote verbondenheid met de Geest is - ( nu er onder u ) zoveel ontferming en medelijden ) is .... maak dan mijn blijdschap volkomen, ( maak mij volmaakt gelukkig) door: - eensgezind te zijn - éen in liefde - éen van streven - éen van geest"
Filippenzen 4 v 1: "Daarom, broeders en zusters, die ik liefheb en naar wie ik verlang, die mijn vreugde( blijdschap) en erekrans zijn, blijf standvastig in de Heer."
1 Tessalonicenzen 2 v 19: "Wie is onze erekrans wanneer wij voor Jezus, onze Heer, staan bij zijn komst ? Wie anders dan u ?? Ja...u bent onze eer en vreugde, (blijdschap)".
3 Johannes v 4: "Niets verheugt( verblijdt) mij meer dan te horen dat mijn kinderen de weg van de waarheid volgen".
Enkele korte gedachten, op jullie toegesneden, bij elk van deze teksten.
Filippenzen 2 v 1 en 2: Paulus was al zo blij omdat het zo goed ging met de Filippenzen. Ze konden bemoedigd worden door Christus en liefdevol getroost, omdat zij hun hart voor de Heiland hadden opengesteld. En wat maakt een woordverkondiger meer verheugd en vol van de blijdschap van de Geest dan hoorders, die open van hart zijn geworden. En dan zijn deze gezegende mensen ook nog zó verbonden met de Geest van God, dat die de mysteries, de heilsgeheimen van Christus steeds maar duidelijker kan maken. En zij tonen de Heilige Geest ook als in hun innnerlijk regerend, doordat er in hun eigen levens ontferming en medelijden ontwaakt, eigenschappen, die in de antieke wereld een schaars goed waren. Maar éen ding zou nog beter kunnen, dan is Paulus' blijdschap volkomen: eensgezindheid, doelgericht samen de flambouw van liefde voort dragend.
En jullie, blijde jeugd van nú van de Heiland ?? - staan jullie harten volkomen open voor Gods liefde, ook wanneer de 'tegenwoordige wereld ' lokt met haar klatergoud.(2 Tim 4 v 10) - is de verbondenheid met Gods Geest er nog altoos of zijn de Geestesgaven ietsjes 'ingesuft'. - is er nog ontferming en medellijden, ook voor hen, die doelbewust helemaal uit je gezichtsveld zijn weggevlucht. - en houd je - samen met de anderen- het grote doel in het oog; volmaaktheid voor jullie persoonlijk en voor de gemeente.
Ach; ik weet, dat jullie merendeels goed bezig zijn. Ga maar door....ga maar door....
Colossenzen 4 v 1: Anderen zien mij weer als 'hun blijdschap en erekrans'. Ik zie jullie weer als mogelijkheid om bij volhouden míjn blijdschap en erekrans te zijn. Ik heb het meegemaakt, dat mensen, die ik tot de Heer mocht leiden, daar stonden, in de sam, uitermate verheugd met weer nieuwelingen, die zij tot Jezus hadden mogen leiden. Een uit uw midden, schreeuwde het tegen mij laatst uit van blijdschap: " Ik heb iemand bij Jezus mogen brengen". Jullie en ik: we zijn allemaal gered om te redden en om door dat redden onze gemeenschappelijke blijdschap in de Geest steeds heerlijker te beleven.
1 Tessalonicenzen 2 v 19: Straks is er de ´dag van de bazuinen´. En Jezus inspecteert zijn eregarde, wanneer hij gereed staat om de heerschappij op aarde op zich te nemen. Wat is het dan heerlijk om te staan als zijn ´stoottroepers´, bekleed met de hoop en de vreugde, voortkomend uit al die anderen, die je voor Jezus hebt mogen winnen en tot de volle gerechtigheid voeren. Paulus zal daar staan, bekleed met glorie. En wij....jullie en ik....doorgaan met het verwerven van die heerlijke eretooi, door genade alleen en met inspanning, alleen voortkomende uit die genade.
3 Johannes v 4: Persoonlijk heb ik ook een grote vreugde gekend, wanneer een van jullie aan mij vertelde: " Ìk heb de balans opgemaakt over de afgelopen jaren en ik wandel, door de Heilige Geest geleid, het pad van de waarheid, wetende , dat alle eigen roem is uitgesloten. Glorie voor Jezus".
Dan voelde ik iets van de vreugde van Johannes.
Ga door om, mijn hart te verblijden, niet om mijnentwil, maar om zijnentwil.
De vrucht van de Geest, bestaande in B L IJ D S C H A P.
Derde viertal teksten van een zestiental uit het Nieuwe Testament.
Eerst maar weer ' het basismateriaal'
Romeinen 14 v 17: "Het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde, (blijdschap) door de Heilige Geest".
2 Corinthe 1 v 24: " Wij, (ik Paulus) willen niet over uw geloof heersen, maar juist bijdragen aan uw vreugde, (blijdschap)".
2 Corinthe 7 v 4; " Hoe openhartig kan ik tegen u spreken, hoe trots kan ik op u zijn In al mijn ellende ben ik vervuld van troost en word ik overweldigd door vreugde, (blijdschap).
Galaten 5 v 19 -22: " Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: - ontucht, zedeloosheid en losbandigheid - afgoderij en toverij - vijandschao, tweespalt, jaloezie en woede - gekonkel, geruzie em rivaliteit - afgunst, bras- en slemppartijen - ...en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing , die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. .... Maar de vrucht van de Geest is : - liefde, vreugde, (blijdschap) en vrede - geduld, vriendelijkheid en goedheid - geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
En nu deze rijkdom proberen ietsjes te kanaliseren door aan elke tekst enkele gedachten te verbinden.
Romeinen 14 v 17: In de kringen waarin de apostel Paulus verkeerde, was er wel eens discussie over, of men bepaalde spijzen en dranken, die - bijvoorbeeld- als afgodenoffers hadden gediend, wel mocht eten. De apostel begint nu met te zeggen, dat het koninkrijk van God betrekking heeft op 'groootschaligheden' en niet op allerlei gekissebis. - Door de schuldvergeving.... dat heerlijke weten dat Christus de zonden uit het verleden en ook de zonden, die wij ongewild nóg wel doen, verzoend heefd met God, (1 Johannes 2 v 1) .....zijn wij in harmonie met God. Dat is een eerste grond om blij te zijn. - en doordat wij door de Heilige Geest steeds dichter op de Heer Jezus betrokken worden, gaan wij ook delen in zijn innerlijke vrede. - En dan werkt die heerlijke innerlijke gemoedsrust een hemelse vreugde uit. We hoeven uit het natuurlijke leven niet alles te halen, wat er mogelijk maar in kan zitten. De innerlijke verworvenheden, hiervoor genoemsd, maken alle aardse glamour tot iets, dat voorbijgaat, waar wij ons niet zo druk over hoeven te maken.
En dan weet ik wel, jongens en meisjes, dat jullie met die vrede en die vreugde met name wel eens moeilijkheden zullen hebben. Jullie ínnerlijke machine 'loopt nog wel eens aan' en produceert dan storende bijgeluiden. Groei maar verder met de Heer Jezus en alles gaat op de duur soepel lopen. En die stille vreugde, die stille lach, komt heus wel wanneer je leven steeds meer naar Gods wil wordt. Een onuitsprekelijke en verheerlijke vreugde, waarvan 1 Petrus 1 v 8 spreekt, komt dan te voorschijn. En je kunt het op de duur anderen toeroepen: " Verblijdt u in de Here te allen tijde ! Wederom zal ik zeggen: ' Verblijdt u' ". En dat kan vanuit heel moeilijke situaties toch als raad aan anderen gegeven worden.
2 Korinthe 1 v 24: Denken jullie nu niet: "Ger zal wel weer gelijk hebben....hij heeft altijd zo verschrikkelijk erg gelijk". Nee hoor, deze jongen wil geen tirannie over jullie uitoefenen. jullie zijn zelf aan het wortelen in het geloof. Het enige dat ik wil doen is ' water naar de zee dragen'. Jullie hebben al zulke zeeën van blijdschap. En wanneer ik zeg: "Word vervuld met de Heilige Geest", dan is dat uit mijn mond geen opdracht, maar een raadgeving om jullie vreugde volkomen te maken.
2 Corinthe 7 v 4: Het is heerlijk, wanneer Christenen onder elkaar vrij kunnen spreken zonder verborgen agenda's. Paulus had het idee, dat de Christenen, waartoe hij zich richtte, zo'n verborgen agenda wél hadden. Toen dat niet het geval bleek te zijn, was hij heel erg opgelucht. Bij al zijn zorgen over van alles wereldwijd werd hij door de gebleken betrouwbaarheid van de geloofsgenoten zó getroost en blij gemaakt. Jullie kunnen zo'n steun zijn voor de oudsten in jullie gemeente. Jullie kunnen hun zo'n troost geven in hun zorgen, dat zij temidden van alle gedoe, teweeggebracht door een gemeente...... - scheidingen, ruzies, 'het er niet mee eens zijn' - dwarsliggen, klagen over 'de harde muziek' - nu ja; noem maar op: klein en groot, ......jullie daar maar ijverig bezig zien met: - kinderwerk en stoelen zetten en oopruimen - zorgen voor het goed functioneren van de power point presentatie - en noem maar op, en dat ze bij jullie geen 'pijn in het hoofd' tegenkomen, maar liefdevolle plichtsbetrachting.
Galaten 5 v 19- 23: Ik heb expres al die lelijke dingen maar even opgesomd. Jullie zijn verreweg het meeste al wel eens tegengekomen. Ik hoef dat nu niet allemaal te noemen..... éen keer, hierboven, is wel genoeg. ..... en mogelijk zitten er bij jullie nog hier en daar resten van een van deze nare dingen.
Maar wat is het goed om te weten, dat de vrucht van de Geest zulke harmonieuze dingen te voorschijn roept. - niet meer van die 'roestige-ijzerklanken' - maar van die klanken als een klok van gelouterd goud, aangeraakt door een gouden klepel. Spreuken 25 v 11 zegt dat zo mooi: "Het juiste woord op de juiste tijd is als een gouden appel op een zilveren schaal".
Eet die gouden appels. Laat jullie hart als een zilveren schaal zijn om deze woorden op te vangen en verder te verklanken.
Derde en laatste groep van teksten ( ditmaal zes) van een zestiental teksten uit het Oude testament, die namen noemen voor 'de gemeente' al geheel' en voor 'elk van de leden afzonderlijk':
PLAATS VAN GODS VOETZOLEN. Ezechiël 43 v 7. "Mensenkind, dit is de plaats van mijn troon, de plaats waar ik mijn voeten zet. Hier zal ik voorgoed blijven wonen temidden van de Israelieten, (de gemeente)".
KROONJUWELEN DIE BLINKEN IN ZIJN LAND Zacharia 9 v 16: "Op die dag zal God de HEER, zijn volk als een kudde in veiligheid brengen. Als edelstenen in een kroon zullen ze fonkelen op zijn land".
HERSTELLER VAN BRESSEN "Je eigen mensen zullen weer opbouwen wat al eeuwenlang verwoest ligt; fundamenten, door vroegere generaties gelegd, zullen weer worden hersteld. Dan zal men je noemen 'Hersteller van muren', 'herbouwer van straten'.
DE BRUID. Hosea 2 v 18: "Dán, op die dag- spreekt de HEER- zul je zeggen: 'Jij bent mijn man' , en daarbij is geen wanklank meer te horen".
DE VOLMAAKTE IN SCHOONHEID. Klaagliederen 2 v 15. ( in negatief). "Allen , die voorbijgaan, wringen de handen als ze jou zien; ze sissen van afschuw, schudden meewarig het hoofd over Jeruzalem: 'Is dit nu die stad, volmaakt van schoonheid, vreugde voor de wereld ?' "
VREUGDE VOOR DE GANSE AARDE. Psalm 48 v 2 en 3: "Groot is de HEER, hem komt alle lof toe. In de stad van onze God, op zijn heilige berg - schone hoogte, vreugde voor de hele aarde, Sionsberg, flank op het noorden, zetel van de grote koning-".
PLAATS VAN GODS VOETZOLEN De gemeente, waartoe jullie allen- hopenlijk- behoren, vormt onderdeel van een wereldwijde gemeente van Gods kinderen. En wat ook de huidige toestand moge zijn; de Heer heeft besloten, dat de gemeente, de verzameling van alle oprecht gelovigen, de plaats zal zijn, waar hij een begin maakt met het veroveren van de aarde, die volledig gaat plaats vinden en geconsolideerd zal worden in het duizendjarig rijk. Hier wil hij voorgoed blijven wonen temidden van zijn volk. Doe al je best in de plaats, waar je gesteld bent om dit 'bruggenhoofd van de Heer' mogelijk te maken door de toewijding, ijver, liefde en blijdschap, waarmee je werkt. Laat de gaven, die God je door zijn Heilige Geest gegeven heeft, maar volop werken.
KROONJUWELEN, DIE BLINKEN IN ZIJN LAND. Weet wel, dat je het van deze aarde, zoals die nu is met al dat geknoei van satan, niet als eerste te verwachten hebt. Dat alles zal uitlopen op een slotverdrukking, die erger en anders is dan al wat tevoren geschied is. Maar jullie, volhouders, worden, terwijl daarna het oordeel van God zich aan zijn vijanden voltrekt, als een kudde in veiligheid gebracht. En op die dag , vol van Gods pijlen en oordeelsklanken, temidden van alle bloed en storm, zullen jullie edelstenen zijn, die Gods veilige land markeren.
Ik merk dikwijls dat Gods beminden zich nochtans afvragen: "Wie ben ik nu eigenlijk". Maar God zegt, dat jullie bedoeld zijn als zijn edelstenen, die aan iedereen verkondigen: "Dit zijn de grenzen van het land, waar je veilig bent. Kom binnen de kring van onze edelstenen". Weet wie je bent en wie je zult zijn in Christus.
HERSTELLER VAN BRESSEN In het verleden is er zoveel stuk gemaakt. Er zijn zoveel mensen, die door muren van misverstand van Jezus gescheiden zijn. Er zijn zoveel bressen geslagen, waardoor satan gewoon Gods stad kon binnenwandelen. Aan jullie de taak om tegen de mensen te zeggen: "Je zegt altijd 'ellende, verlossing en dankbaarheid'. maar jouw blijven 'hangen' aan dat 'ellende' maakt, dat je aan verlossing en dankbaarheid' niet toekomt. Ga de Heer nu eens loven". En weer wordt een bres hersteld door jullie gezegende handen, die kracht krijgen door Gods genade. En naast je werkt weer een ander: "Nee....het is niet: wachten, totdat Gods iets doet, tot hij je 'in ruimte zet'. Gods actie bestaat in jouw geloofsactie. Zet nu eens éen stap, net zoals de verloren zoon deed. En toen deed de vader honderd stappen". En een derde strijder, herstelt weer een straat en graaft fundamenten op, die eeuwenlang verborgen lagen: "Nee....staar je nu niet blind op de macht van satan en krijg daardoor geen obsessie. Kijk naar de wapenen van 'vulling met de Heilige Geest', van wedergeboorte, die al eeuwen klaar liggren" En ze herstellen straten van heil. O, jullie dappere bouwvakkers en stratenmakers.
DE BRUID. Lieverds, zul je bij de les blijven. Aan je tooi van Geestesgaven en Geestesvrucht blijven werken. De Heer Jezus is de volmaakte bruidegom, evenals de man uit Hooglied zo heel bijzonder was, maar de vrouw uit Hooglied mocht er ook zijn. Doe elke wanklank uit je wezen weg in de naam van Jezus. Je wilt toch je bruidskleed niet onder de vlekken houden. Eén keer staat de gemeente, zonder vlek of rimpel voor haar hemelse bruidegom en jij wilt en zult bij die gemeente horen. En ook jij zult daar staan en geen wanklank zal van je wezen opstijgen, waaneer je blij en verrukt zegt: "Jezus....je...bent...mijn...man".
DE VOLMaAKTRE IN SCHOONHEID Nog te dikwijls gebeurt het, dat 'buitenstaanders' honend over de gemeente spreken en zeggen: "Weet je; dat kleine clubje, dat er toen is uitgegaan....omdat de 'gewone gristenen' niet fijn genoeg voor ze waren..... 'ons 'zijn ze al veel te fijn, maar voor hen niet. ....Nou, dat hele kleine groepje is nu ook weer opgesplitst in 'fijneren'en 'nog weer fijneren'. Quasi handenwringend en meewarig het hoofd schuddend, waarachter je 'kwaadaardig sissen' hoort, wordt er wat afgehoond. Aan jullie de taak, om dapper mee te werken aan de verandering, die al gaande is. Voor de smaad van verwoesting en scheiding zal de glorie van schoonheid te voorschijn komen en eens zal blijken, dat de tot volmaaktheid gekomen gemeente een vreugde voor de aarde kan zijn.
VREUGDE VOOR DE GANSE AARDE. Eens zal de gemeente zijn, wat ze volgens het plan van God zal mogen zijn: - een plaats, waar de Heer voortudrend alle lof krijgt - een oord, verukkend door zijn schoonheid , met als toppunt van heerlijkheid daarin: de 'Sionsberg', waar HIJ zetelt.
O...om burgers van die stad te mogen zijn. Om op dat uitgangspunt van God voor herstel van de hele aarde een machtig werktuig te zijn, blinkend als goud, flonkerend als edelstenen. Om daar te werken -nu al- en later nog meer aan herstel van al die bressen, aan recht leggen van al die door de duivel en zijn horde pantserwagens stukgereden straten. O...om bruid te mogen zijn voor koning Jezus, de ongeëvenaarde in schoonheid en zelf door Gods genade ook te mogen schitteren. En om de hele planeet en al die miljarden andere mensen te mogen dienen met golven van Gods kennis, totdat de hele aarde ermee bedekt is....wat een toekomst.
Volhouden...kameraden...sta pal....en dan weer in stormpas vooruit.