De gemeente in haar negende van elf functies, haar 'ONDERWIJS'.
Nú de volgende drie teksten, de volgende zes komen in nr 231 en 232 ( een beetje gerantsoeneerd, de studies worden anders 'per stuk'te groot)
Die drie teksten dus:
Romeinen 6 v 17.God zij gedankt: u was slaven van de zonde, maar nu gehoorzaamt u van ganser harte de leer, waaraan u zich hebt toevertrouwd.
Romeinen 12 v 2. U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.
Johannes 6 v 63. De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik ( Jezus) gezegd heb is Geest en leven.
Gedachten bij Romeinen 6 v 17. In de eerste van de vijf bijbelstudies, op het onderwerp "onderwijzing' betrekking hebbende, heb ik al gezegd, dat het hier niet gaat over 'aardige weetjes', maar om vorming, om het aanhouden van de juiste koers van denken.
In Romeinen 6 v 17 gaat het over 'de vorm van onderricht, die ons is overgeleverd'.(NBG). Aan die goede leer hebben wij ons toevertrouwd. , met als eindproduct van dit onderricht, dat wij geen slaven van de zonde meer zijn. Eigenlijk zijn wij door onze 'bekering van harte' overgeleverd aan een nieuwe meester, de Heer God, de Heer Jezus; zij geven ons die van ouds beproefde leer: - van verlossing en bevrijding, - van los komen en blijven van onze vroegere meester, de duivel, - van doop in de Heilige Geest, - van een diep weten, dat éen voor allen gestorven is en daarom zijn wij voor de zonde dood, ( 2 Cor 5 v 15). Voor al dit heerlijks mogen wij danken, want onze weg naar Gods heil berust niet op eigen inspanning maar op genade van God. Maar die heilsweg wordt pas realiteit, indien wij van harte daarmee instemmen en gehoorzaam blíjven. Dus ; even recapituleren voor jullie, mijn kostbare schatten: dit kan de gemeente doen voor jullie in voortdurend onderwijs door een schare van toegewijde predikers; jullie de weg van het heil voor ogen stellen: - je doordringen van de narigheid, waaruit je door Gods genade bent getild. - je leren juichen: "Ik zing van verlossing zo gaarne, verlossing door 't bloed van het Lam. Ik roem in zijn macht en ontferming, dat hij mijne schuld op zich nam...!" - je het nieuwe leven in de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God, ( Rom 8 v 21) vóorleven En zélf zijn jullie ook tot deze fijne taken geroepen.
Gedachten bij Romeinen 12 v 2. Weer dat heel nieuwe onderwijs, op hoofdzaken gericht, die ons denken, onze richting bepalen Allereerst : hoe kan men - óok - 'de wereld'definiëren: - er wordt daar een wijsheid verkondigd , die niet van 'de toekomende eeuw' is, maar van de tegenwoordige, ( 1 Cor 2 v 6) - er wordt daar alleen maar rekening gehouden met een machts- en krachtsverdeling, die nú bekend is. Van de krachten, die zich meer volkomen gaan openbaren in het duizendjarig rijk, is geen ´Ahnung´, (Hebr 6 v 5). - Met de innerlijk vernieuwdende leer van het Koninkrijk der hemelen, met zijn alle grenzen doorbrekende kracht wordt in het geredetwist van deze tijd geen rekening gehouden, (1 Cor 1 v 20)
Maar innerlijk vernieuwde mensen( 2 Cor 4 v 6) zijn verjongd door deze vernieuwing van hun denken, (Ef 4 v 23). Zij zijn niet meer verblind door 'de god van deze eeuw', ( 2 Cor 4 v 4). Die vernieuwde mens denkt bij ziekte niet meer als 'de mensen van deze wereld'. Hij heeft leren denken, of hij léert denken: "Heer.... - uw Geest woont in mij. - Mijn lichaam is uw tempel evenzo goed als de mijne. - Laat nu uw Geest deze ziekte genezen .....want u wilt alles wat goed is, welbehaaglijk en volmaakt. Al die schatten zijn er ook voor jullie om die door overdenking en 'doorbidden' jezelf toe te eigenen.
Gedachten bij Johannes 6 v 63. Net heeft Jezus een 'harde'uitspraak gedaan. Hij heeft gezegd: "( 56): "Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik in hem". Onder zijn toehoorders waren vogels van velerlei veren. Een aantal nam er aanstoot aan, zonder verder naar een uitleg te willen luisteren( 52), toen hij het even daarvoor iets minder cru had gezegd;( 51) "Ik ben het levende brood....wie eet van dit brood , ( van mij dus), zal eeuwig leven".
Maar de leerlingen , de trouwere volgelingen, vinden het ook maar moeilijk om Jezus'lichaam te eten en zijn bloed te drinken. Zij zeggen min-of-meer verholen,(61 ): " Dit zijn harde woorden, wie kan daarnaar luistern ?!"
Maar voor de 'welwillenden'heeft Jezus een geestelijke uitleg. Jezus brengt 'de Heilige Geest' binnen bereik. De wereld , ik had het bij de vorige vers-bespreking daarover- kan dat allemaal niet vatten. Als je Jezus'dood aan het kruishout, waar zijn lichaam werd verbroken en zijn bloed wegvloeide, voor jezelf als voldoening van jouw zondeschuld kunt aanvaarden, dan eet je geestelijk zijn lichaam en drink je geestelijk zijn bloed. De menselijke natuur zonder meer, het lichaam, kan daar niet bíj. En dat is nu zo'n geestelijke onderwijzing, die dieper gaat dan welke zielse lering ook kan gaan Willen jullie je ook zo laten leren.
Niet ongeduldig weglopen, zodra Jezus en God en de Heilige Geest weer eens zo raadselachtig lijken te zijn. Geduldig doorvragen, niet die sterke hand loslaten en er vandoor gaan. Dan komt dat 'diepere 'onderwijs.
Daag Ger
|