De gemeente als 'stad van God'. De vorige keer sprake we over de gemeente als 'stad van David'; zoals het in het oude Testament tot de begrippenwereld behoorde.
Maar nu komen er nieuw-testamentische geluiden:
Matth 5 v 35. "Je moet helemaal niet zweren: - noch bij de hemel , want dat is de troon van God - noch bij de aarde, want dat is zijn voetenbank - noch bij Jeruzalem, want dat is de stad van 'de grote Koning'."
Laten we eerst deze tekst maar eens doen. De bijbelstudies worden door de overvloed van teksten veel te lang.
Even voor algemene onderbouw. Jezus verbood hier niet elke eed, die mensen afleggen, ook tegenwoordig nog. Hij had het alleen over een bepaalde eedspractijk die in zwang was gekomen en die zo pietepeuterig was, dat men zich kan afvragen: "Hoe halen ze dit nu in hun hoofd". In Leviticus 19 v 12 werd gezegd: "Gij zult de HERE uw eden houden". En nu waren allerlei mensen op het idee gekomen om te zeggen: " Als in een eed de naam van de Heer niet voorkomt, dan mag je die eed ontrouw worden. Dan heb je wat speelruimte om krachtige uitspraken te doen, die je toch niet zo binden als een eed bij de Heer.
Je moet er maar opkomen.
En zo had zich een hele 'pseudo-eden-structuur' ontwikkeld, waar dan weer eindeloze discussies over konden ontstaan, in hoeverre die pseudo- eden dan meer of minder zwaar waren. En zo verbeuzelden mensen hun tijd , terwijl hun kostbare zielen in groot gevaar van 'verloren gaan'waren.
En een van die eden was: " Ik zweer bij Jeruzalem". En Jezus zegt: "Jeruzalem is de stad van 'de grote koning".
Dat stond ook al in Psalm 48 v 2 en 3: " Groot is de HEER, hem komt alle lof toe. In de stad van onze God , op zijn heilige berg - schone hoogte, vreugde van heel de aarde, Sionsberg, flank op het noorden, zetel van de grote koning- in haar vesting weet men: God is onze burcht". (De Sionsberg vormt de noorderflank van Jeruzalem). Iedereen dacht toen bij 'de stad' aan het aardse Jeruzalem. Maar Jezus tilt direct de gedachten naar een hoger niveau. Nee, daar gaat het niet allereerst om. Dat aardse Jeruzalem is de voorafbeelding van iets veel heerlijkers dat komen gaat: het hemels Jeruzalem, waarin Gods eeuwige tempel staat, die niet als de aardse tempel kwetsbaar is, welk laatste ook gebleken is in het jaar 70. Toen ging die aardse tempel in vlammen op en werd het aardse Jeruzalem vernietigd. En wij weten, dat ' het nieuwe Jeruzalem' samenvalt met de gemeente van Christus, zoals die zich steeds heerlijker gaat openbaren.
Ja, we beginnen een sprong te maken van 'de stad van David' naar ' het nieuwe Jeruzalem' , dat in de volgende bijbelstudies steeds heerlijker naar voren gaat komen. En tot dat nieuwe Jeruzalem mogen jullie behoren. Als je echt volhoudt met Jezus en met hem doorgaat, mag je door Gods genade zelfs een pilaar worden in de tempel,(Openbaring 3 v 12), middelpunt van 'het nieuwe Jeruzalem', of eigenlijk daarmee samenvallend, (Openb 21 v 22)
Voor ditmaal genoeg. Lokt het jullie aan om eenmaal in dat ' Nieuwe Jeruzalem' te staan en je vol te drinken met opengesperde ogen : - aan die schone hoogte, die heiligheid - die vreugdebrenger, die veiligheidverschaffer.
Ga dan maar moedig door met de Heer Jesus. En voor allerlei beuzelarijen, zoals hiervoor door mij omschreven, hebben jullie geen tijd en interesse, neem ik aan.
Daag Ger.
|