De mens bestaat uit drie componenten: - de geest, zijn meest innerlijke - zijn ziel, impulsen ontvangende uit de geest en uit de 'Umwelt' en naar beide zijden toe reagerend. - zijn lichaam, dat de door de ziel aangebrachte impulsen in handelingen vertaalt.
Evenals de ziel diverse functies heeft, zoals verstand, gevoel en wil, zo heeft de geést diverse functies, waarvan er éen is: het geloof.
In de natuurlijke wereld hecht het geloof van de peuter zich aan het woord van zijn moeder en hij tracht de woorden, die zij hem vcorzegt, na te zeggen. Zo leert hij spreken. En zo grijpt in de natuurlijke wereld de mens door het geloof van alles, wat tot die natuurlijke wereld behoort en waarvan hijzelf geen weet heeft .
Maar die uitgestoken hand van onze geest, dat geloof, zal ook in de onzienlijke wereld van God dingen willen grijpen.
Die onzienlijke wereld heeft God ons duidelijk willen maken in zijn woord, de bijbel. En 'God de Heilige geest' wil ons de 'sleutel van de kennis' geven om de woorden van God in de bijbel geestelijk te verstaan.
En nu zien wij in de hele geschiedenis, dat mensen ook dingen en plannen en toekomstperspectieven konden geven, die op Gods onzienlijke rijk betrekking hadden. Wij zien, dat dit profeteren en plannen ontvouwen er in het Oude testament al was, hoewel Gods Geest toen nog geen inwoning had gemaakt bij mensen, zoals hij dat bij Geestvervulde mensen van nu wil doen, ( 1 Korinte 6 v 17).
En toch slaagden deze mensen erin om de heerlijkste dingen te zeggen over Gods plannen met de mensen, zoals bijvoorbeeld Jesaja in hoofdstuk 53 enz.
Zélf hadden zij niet het rechte inzicht in wát zij eigenlijk zeiden, ( 1 Petrus 1 v 10- 12), maar wat genieten wij van die, onverbrekelijk met ons eigen geloofsleven verbonden geraakte woorden.
De hand van hun geest,hun geloof, kon nog niet zover reiken als de onze kan reiken, nu onze Heer Jezus Christus door zijn overwinning op Golgotha de Heilige Geest in volle kracht over ons heeft gebracht.
Wees blij, jongens en meisjes, dat je in deze tijd leeft, een tijd, waarin, door de bijstand van 'God de Heilige Geest' verder gereikt kan worden dan vóor de komst van Jezus.