Gave van genezing....wij hebben er al zoveel over gesproken in Pinksterkringen. Ik weet nog, hoe mensen tegen me zeiden in 1960, toen ik er net mee aan het beginnen was om 'Pinksterchristen' te worden: "Ach; jullie kennen alleen die tekst uit Marcus: 'Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden' ".
En daarna ging het in de eerste tien jaar van mijn deelhebben aan die nieuwe gedachten voornamelijk over 'genezen worden' en zulke teksten als Matth 8 v 14 en 15; "Toen Jezus het huis van Petrus was binnengegaan , zag hij diens schoonmoeder met koorts in bed liggen. Hij raakte haar hand aan en de koorts verdween. Ze stond op en begon voor hem te zorgen".
En er waren in die tijd vermoeiende kreten zoals: "Ben je niet genezen. O; dan heb je niet geloofd" en "Ben jij naar de dokter geweest. Dan heb je Jezus verloochend".
Na de hype uit die eerste decennia, kwamen er andere 'hot items'. De 'genezing door God' raakte zelfs wat op de achtergrond. Maar nu is het toch echt goed om er eens wat dieper op in te gaan. Voor de meeste 'gaven' heb ik vier verhandelingen nodig. maar dat konden er voor deze 'gave' wel eens veel meer zijn. We zullen zien.
Allereerst dít: bij gaven van genezing wordt veelal eerst gedacht aan 'genezing van het lichaam'. Maar behalve 'het lichaam' met zijn organen, spieren en skelet zijn er ook nog - de ziel met alle psychische storingen die daar kunnen huizen. - de geest met alle onderdrukkingen, die ons eigenlijke diepste wezen alzo heeft te ondergaan.
De machten van de duisternis; dienaangaande leerden wij al, dat zij de feitelijke tegenstanders zijn, waartegen wij hebben te strijden. Zij zijn het die geest, ziel en lichaam onder druk zetten. De boze machten trachten onze geest, ziel en lichaam te gebruiken voor hun kwalijke doeleinden. Maar omdat zij zo ruw en gevoelloos te werk gaan bij hun aanvallen om ons op enig onderdeel in hun macht te krijgen, brengen zij kwetsuren toe.
Onze geest is de drager van de wetten van God , die tevens de wetten van de waarheid zijn. En dan komen de leugengeesten: - zij buigen alle uitingen van de geest om. - het geloof, een van de rijkdommen van de menselijke geest, wordt op een dwaalspoor gebracht - de sleutel van de ware kennis, waarnaar ieder mens zo naarstig op zoek is, wordt 'weggemaakt'. - de wijsheid wordt tot dwaasheid gemaakt. - het verstand wordt verduisterd - de geestkracht wordt gedoofd of in een verkeerde richting gestuwd.
Zoals het lichaam ziek wordt, wanneer het dingen moet doen, waarvoor het niet is gebouwd, zo is het ook met de geest gesteld. Wanneer de geest gedwongen wordt om heel andere dingen te doen, dan die, waarnaar zij van nature hunkert, wordt de geest ziek.
Mensen, die last hebben van allerlei lichamelijke euvels, zoals constante verkoudheid, migraine, gewrichtpijnen, doen er in ieder geval goed aan, eerst hun 'inner person' door de Heer te laten genezen. Het KAN zijn, dat lichamelijke euvels te maken hebben met dieper liggende oorzaken.
Laten wij daarom terugkeren naar de genezing van de menselijke geest. Gods bedoeling met de mens is altijd diens algehele gezondmaking naar lichaam, ziel en geest, zoals ook bijvoorbeeld aangeduid in in 1 Thessalonicenzen 5 v 23: "Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus".
Om werkelijk een goed begin in ons diepste innerlijk te maken, moet eerst de leugenmacht, die de 'inner person' knot en lamlegt, uitgeworpen worden. Denk daarbij nu niet uitsluitend aan speciale diensten in de gemeente, waarbij aan de demonen de wacht wordt aangezet. Denk ook eens aan zo'n eenvoudige bijbeltekst als: Psalm 107 v 20: Hij zond zijn woord en genas hen, ontrukte hen aan het graf".
Wanneer een beginnend gelovige met eerbied, ontzag en een 'positieve instelling' de bijbel gaat lezen , die be-mediteren, (er over nadenken) enz enz, dan zijn er soms al leugenmachten, die zich in die atmosfeer niet thuisvoelen en vertrekken of althans gehinderd worden in hun krachtontplooiing. Er komt in het diepste innerlijk een eerste genezing tot stand.
En in de herstellende geest komt eindelijk een oorspronkelijk inzicht bovendrijven: "Maar ik ben toch ook niet geroepen tot jaloezie. Die kwade trek, waaraan ik mij overgeef, is zonde, hoort niet bij mijn wezen".
Zo kunt uzelf al heel wat aan uw innerlijke genezing doen. Natuurlijk sluit een en ander niet uit, dat hulp van andere Christenen, die de kwade geesten met het machtswoord van Jezus kunen verdrijven, soms nodig zal zijn.
Voor deze keer genoeg bij deze eerste verkenning op een zeer groot gebied.