Bijbelstudie 231
De gemeente in haar negende van elf functies, haar 'ONDERWIJS'.
Nú de volgende drie teksten, de volgende drie komen in nr 232 ( een beetje gerantsoeneerd, de studies worden anders 'per stuk'te groot)
Die drie teksten dus:
2 Corinthe 3 v 6. God heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen, niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
1 Petrus 1 v 22b en 23. Heb elkaar onvoorwaardelijk lief, met een zuiver hart, 23: als mensen die opnieuw zijn geboren, niet uit vergankelijk maar uit onvergankelijk zaad, door Gods levende en altijd blijvende woord.
Matth 4 v 4. Jezus gaf de duivel ten antwoord: de mens leeft nietr van brood alleen , maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.
Gedachten bij 2 Cor 3 v 6. Dit is nu al de derde bijbelstudie over: onderwijs als een functie van de gemeente. Wij zullen dus deze teksten te toetsen hebben in hun functie als zodanig. Eerst deze tekst dus. Paulus is een leraar, die voor een klas met leergierige gelovigen staat. Hij geeft les, niet in Frans of Engels, maar in het nieuwe verbond. Er ís wel een oud verbond, maar dat is uitgeschakeld, afgedaan door dit nieuwe, alles overtreffende. Jeremia 31 v 31 verwees al naar dit nieuwe onderwijs, toen daar geschreven werd: " De dag zal komen- spreeekt de HEER- dat ik met het volk van Israel en het volk van Juda een nieuw verbond sluit". En ná Paulus zal Hebr 8 v 13 verklaren: "Op het monent dat God spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij". Het Nieuw verbond, door Paulus en vele anderen gedoceerd, is niet naar de wet van Mozes. Die treft de zondaar dodelijk. Hij kan die wet immers niet houden. Het nieuwe verbond is het verbond van de genade. Daardoor maakt de Heilige geest een zondaar levend.
Nu dit aan jullie toegepast. Door het onderwijs, in de gemeente- als het goed is- gegeven , word je geschikt gemaakt voor de nieuwe aanpak. Er was een oude aanpak, maar die heeft nooit goed voldaan. Er was een wet, die je móest houden, maar niet kon houden, omdat die wet alleen de diepere bedoeling had je dorstig te maken naar de nieuwe lesstof, die je in staat zou stellen om God op de nieuwe manier te dienen. Ga nu niet zeggen, dat 'de wet' iets was van de vroegere Joden en dat je daar niets mee te maken hebt. Nee, het verraderlijke van die niet te houden wet was, dat je ten onrechte dacht, dat je hem wél kon houden en daardoor niet dorstig werd naar de 'komende bevrijder en vervuller' , terwijl je in feite aan het doodgaan was, geestelijk gezien. En die oude wet is er nog steeds, zij het ook in andere vorm. Als je bijvoorbeeld denkt, dat het alleen maar een kwestie is van hard handgeklap, enthousias meezingen, niet roken en zo nog een heleboel uiterlijkheden meer, dan ben je bezig met 'denken, dat je het wel goed doet'. Eigenlijk laat je dan 'eigen werk'een rol spelen en dat is dodelijk. Maar volg je het onderwijs van Paulus , dan word je geschikt gemaakt voor 'het laten leiden van je leven' door de Heilige Geest en krijg je dadelijk een diploma voor eeuwig, geestelijk leven inplaats van een diploma voor de eeuwige geestelijke dood. Heb nu toch gedaan met het oude verbond van zelfgenoegzaamheid, , dat versleten en verouderde , in feite wereldgelijkvormige gedoe. Erken, dat alles, wat je doet, aan de genade van God is te danken en dat je pas tot echt goede daden in Gods oog komt als je je overgeeft aan de naar het licht en het leven toestuwende kracht Van Gods genade. Maar, hoor ik vragen, hoe doen we dat dan. Altijd maar weer: gebed. Vanmorgen werd ik besprongen door allerlei gedachten, waarvan een oud brein als dat van mij zo'n last kan hebben. En in een vurig gebed vroeg ik God om hulp. En blijde, nieuwe, jonge gedachten verdreven die grauwsluier. Al ben je jong, gebruik die reddingsboei van het gebed maar graag en veel.
Lui, de stof is weer te veel. Twee teksten moeten overstaan.
Daag Ger
|