86 In service training 9 : 1987 In L/87/1 : naar 20 jaar AVC Ongeveer 10 jaar geleden, bij de viering van 10 jaar AVC, stelde ik dat er tien jaar aan kwantiteit gewerkt werd en dat het hoog tijd was om alles te concentreren op kwaliteit. De manier waarop wij onze doelstelling poogden te bereiken was gebaseerd op :
- het formuleren van de theorie
- het onderzoek van de praktijk
- het bevorderen van de resultaten in de praktijk
Inzake het gebruik van het talenpracticum was dit het duidelijkst voelbaar.
Heel deze onderneming werd geschraagd door wie er zich wilde voor inzetten. Ik ben er mij ten volle van bewust, dat u het moet waar maken in de klas met uw studenten. Aan mij (hopelijk) het genoegen vast te stellen hoe en in welke mate onze doelstellingen concrete gestalte krijgen in de klaspraktijk. Onvoorziene omstandigheden, buiten onze bevoegdheid, beletten mijn volledige concentratie de vorige jaren op ons voornemen van tien jaar terug. Met een efficiënte en doorgedreven aanpak hoop ik dat op enkele maanden goed te maken. Onze middelen zijn ten andere uitgebreid dank zij onze computer en videocamera. Kwantiteit is aanzet naar kwaliteit via inzet. En wat de komende tien jaren ? Dat is uiteraard in de slogan begrepen. Wij gaan kwantiteit en kwaliteit harmoniseren. En dat is het moeilijkste. Hoed u in alle geval van de contradictie : hoe meer service, hoe minder inzet. Service is recht evenredig met de verwachte inzet. In concreto verwacht ik van iedereen de volledige inzet i.v.m. het uitvoeren van afspraken. Denk aan het schema : zeggen instructie doen doen doen. Ik koester de ambitie om dit te laten uitmonden in een gemeentelijk pedagogisch centrum, indien wij daartoe de middelen en de mogelijkheden kunnen grijpen. Timing : Vastleggen van onze theorie op een videoband die we zullen vertonen op de talenbeurs. Onaangekondigd zullen in alle klassen opnamen gemaakt worden. Doe dan gewoon verder zoals u bezig was, want wij wensen de realiteit te tonen. Wie zei er weer in onze laatste vergadering dat er iets op onze voorgevel staat dat duidt op een aantal vanzelfsprekendheden :
- voertaal is de aangeleerde taal op alle momenten
- voorrang van de gesproken taal d.i. voorrang voor het spreken door alle studenten
- geschreven taal in functie van 2
- geen theorie maar functioneel talenonderwijs
- democratische opstelling, iedereen is gelijk
- belang van de native speaker
- belang van de dialoog (scenario's)
- belang van de basiswoordenschat (geen ballast)
- geen spitsvondigheden
- visualiseren
Het didactisch materieel werd geoptimaliseerd.
08-03-2007 om 09:44
geschreven door Jef De cuyper
|