VLAAMS TRAM- EN AUTOBUSMUSEUM VZW. BERCHEM - ANTWERPEN.
Een geklasseerde tramloods uit 1912 herbergt meer dan 55 voertuigen van 1873 tot nu: de eerste elektrische tram van Antwerpen, de stoomtram, de laatste gyrobus ter wereld en nog veel meer. In het VlaTAM reist u terug in de tijd. Een fototentoonstelling maakt ons wegwijs in de geschiedenis van de Vlaamse bus en tram: welke modellen reden rond in Antwerpen in 1933? Waarom was een tram geblindeerd in 1943? Welk uniform droeg een buschauffeur in 1960? Het VlaTAM heeft een antwoord op al onze vragen over de geschiedenis van het openbaar vervoer. Tijdens ons bezoek aan het museum gaan we op een ontdekkingstocht die ons onderdompelt in het openbaar vervoer van weleer. Zo kunnen we plaatsnemen in verschillende voertuigen. We herbelevende tijd van toen en ervaren hoe onze ouders en grootouders zich verplaatsten. Wij kunnen volgend topstukken eens van dichtbij bekijken. De oudste elektrische tram van Antwerpen (motorwagen 200 uit 1899). Het open elektrisch zomerrijtuig 216 uit Gent (uit 1908). De stoomtramlocomotief 1000 (uit 1915). De gyrobus G3 (uit 1956), een autobus aangedreven met een vliegwiel en het enige exemplaar in de wereld. De museumcollectie is ondergebracht in de beschermde tramloodsGroenenhoek. De tramloods met een unieke dakconstructie overspant de ganse oppervlakte met slechts één steunpaal. De originele smidse en nazichtputten voor het onderhoud van de trams zijn bewaard gebleven. De tramloods heeft 21 sporen, waarvan 7 doodlopende en een totale oppervlakte: 4600 m²
|