varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
18-09-2006
Oh lala, la Wallonie.
Maandag 4 september 2006 - 09.10 u - 4.476,49 u - 41,7 km.
We roepen om 09.00 u. sluis 11 in Kortrijk op met de mededeling dat we het kanaal van Bossuit willen doen. Onbeleefd antwoorden durft de man niet, maar het is met de nodige tegenzin dat ie aan z'n job begint, dat hoort men zo. Hij moet de drie eerste sluizen doen van het kanaal, dat leie en schelde verbindt. Waarschijnlijk is dit het enige sluiswerk dat hij deze week moet doen. Eens in zijn ritme begint hij vriendelijker te worden en neemt hij onze lijntjes aan. Met een gemiddelde van vijf meter stijgen per sluis, tillen deze sluisjes ons vijftien meter hoger tot Zwevegem. Daar, in deze nieuwe grotere sluis worden we nog eens 8,5m hoger gebracht. We zitten nu achter een nederlands binnenschip de Vectura, die bouwmateriaal gelost heeft. Met nog twee sluizen, telkens met een verval naar beneden van Moen (5m) en Bossuit (9m) komen we op de bovenschelde. Op het Waalse stuk van de bovenschelde dienen er nog twee sluizen gedaan te worden. Op de eerste sluis in Hérinnes dien ik naar boven te komen, want er wordt nu gevaren in Wallonië en de nodige papieren moeten worden ingevuld. Ik krijg nu een nummer om op Waals grondgebied te kunnen varen. Alles is gelukkig gratis en een tevreden El Verde - bemanning vaart nu "sur territoire wallonne", de volgende sluis in Kain tegemoet. Het is mooi over de taalgrens, en hoewel de walen wel wat stoerder en onbehouwen lijken, toch vallen onze Waalse vrienden zeer goed mee. Laat je nooit intimideren door het uiterlijke, zou ik zeggen. Overal worden we vriendelijk geïnformeerd en dikwijls in het gebroken nederlands, maar ze proberen het, en dat is bemoedigend. Het was anders 10 jaar geleden. We varen nu door Doornik en de mooie brug "Pont des trous". Petra filmt en neemt foto's ondertussen van zoveel moois. Eens voorbij Doornik komt men in de industriezone van Chercq/Vaulx en Antoing. De cementverwerkende industrie van CBR en CCB alsook de leisteenproducenten zijn hier gehuisvest. Stofferig, dus. Bij het verlaten van Antoing, ga ik bakboord en kom nu op het kanaal Nimy/Blaton/Ath. We hebben geopteerd voor een grote jachthaven "le grand large" tussen de beide sluizen van Péronnes. Het is een grote kom, waar ook op gezeild wordt en twee jachtclubs huisvest zijn. Ik neem de eerste. Jammer genoeg, is de kantine er gesloten, waar nochtans heerlijk kan gegeten worden. Althans, dat is het verhaal van klanten uit Brasschaat die er een vaste ligplaats hebben. Deze vriendelijke mensen voeren ons met de wagen tot het grootwarenhuis, waar we onze inkopen doen. We bedanken hen voor zoveel last en doen inkopen om te kokkerellen aan boord. Morgen staat dit kanaal op het programma en een stuk van de Waalse dender. Sluizen à volonté. We gaan naar Beloeil morgen. Wait and see !
Reacties op bericht (0)
Over mijzelf
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.