VIJFDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 12, 20-33 Vers 27 :' Nu is mijn ziel ontroerd. Wat moet ik zeggen? Vader, red Mij uit dit uur? Maar daarom juist ben ik tot aan dit uur gekomen.' Het is als een toekomstige moeder die in het vooruitzicht van haar uur (van bevalling ) God vraagt:' God, red mij uit dit uur? Maar zich dan bedenkt: Ik heb dit uur toch zelf wel gewild.' Als we niet meer weten waarvoor we afzien, wordt afzien ondragelijk. Uit welk lijden wil ik verlost worden en welk lijden kan ik wel aan omdat het ons nieuw leven geeft. Wat ga ik deze week doen met mijn ontroering of pijn ?
VIERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 3, 14-21: Vers 19: 'Hierin bestaat het oordeel: het licht is in de wereld gekomen, maar de mensen beminden de duisternis meer dan het licht, omdat hun daden slecht waren.' Het licht staat voor helderheid. Duisternis staat voor het onheldere, het verwarde, het onbegrijpelijke. dat ons onrustig maakt en bang. De helderheid brengt ons tot onszelf en geeft ons energie om inzicht te verwerven in waar het in dit leven op aan komt: echte rust is daarvan het gevolg. Waar en wanneer gebeurt mij dat ? dankzij wie of wat ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
DERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 2, 13-25 Vers: 19 'In drie dagen zal Ik de tempel doen herrijzen' Wij zijn zo gewoon geraakt aan die drie dagen zowel in de voorspellingen (zoals hier) als in de verrijzenisverhalen zelf dat we aan die drie en die derde dag niet meer de nodige aandacht besteden. In Jezus'taal betekent die DERDE dag letterlijk : hij-is-niet-hier. Zoiets horen wij natuurlijk niet doorklinken in geenenkele vertaling. Zo kan er in gelijk welke vertaling iets oorspronkelijks -origineels - verloren gaan. Jammer natuurlijk maar wat een openbaring als we er in lukken om toch door te dringen in het oorspronkelijke niet-vertaalde woord. Zo lezen wij bij Lucas 24 dat de vrouwen bij Jezus'graf van de 'mannen -in -'t -wit' te horen krijgen: Hij is niet hier (derde): Hij is verrezen. Hugo Dierick,Rosier 26,Antwerpen.
4 MAART :TWEEDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Mc 9,2-10 Vers : Dit is mijn Zoon, mijn welbeminde. Daarmee wil gezegd zijn : Wij zijn elkaars gelijke en daardoor kunnen wij elkaar echt graag zien. Zoon immers in Jezus'taal betekent letterlijk: Opgetild, opgetrokken tot op het niveau van zijn Vader- Abba: Hij die niets anders is dan verlangende Liefde. Daarmee is de intieme band Vader-Zoon verwoord. En de Geest zorgt ervoor dat die band niets verstikkends heeft, maar openbloeit in vruchtbaarheid en schepping. Hugo Dierick, Rosier 26; 2000 Antwerpen.
26 FEBRUARI : EERSTE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD Mc1, 12-15 . Vers 15,b: 'Bekeert u en gelooft in de BLIJDE BOODSCHAP' Als het volgen van Jezus ons geen blijheid oplevert in onze contacten met mekaar of in ons bidden tot zijn Vader, stellen wij ons best deze vraag: Wat houdt ons tegen om blij te zijn in wat we menen begrepen te hebben van zijn blijde boodschap ? Hugo Dierick, Rosier 26, 2000 ANTWERPEN.
19 FEBRUARI: ZEVENDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc 2,1-12 Verss 9: Wat is gemakkelijker, tot de lamme te zeggen: Uw zonden zijn u vergeven of sta op, neem uw bed op en loop! In de oorspronkelijke Jezus'taal klinken deze gezagvolle woorden nog sterker: 'Uw zonden zijn opgeheven of sta op , hef uw bed op en loop,' Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
12 FEBRUARI : ZESDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mag het vandaag iets anders(meer?) zijn ? Woensdag 14 februari is het Valentijn. Wij hebben vanuit ons geloven over liefde iets te zeggen. ' Niets heeft zo'n daadkracht als het vinden van God, dat wil zeggen: het verliefd worden op een absolute en beslissende wijze. Datgene waar je verliefd op bent, datgene wat je verbeelding in de ban houdt, dat zal alles doorweven. Het zal bepalen wat je 's morgens doet opstaan, wat je 's avonds zal doen, hoe je je weekends zal doorbrengen, wat je zal lezen, wie je kent, wat je hart raakt en breekt, wat je vreugdevol en dankbaar maakt tot verwondering brengt. Wordt verliefd. Blijf in die liefde. Dat zal alles bepalen.' Pedro Arrupe S.J Hugo Dierick,Rosier 26 Antwerpen
5 FEBRUARI : VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1, 29-39. Vers 31: 'Hij ging naar haar toe, pakte ze bij de hand en deed haar opstaan ; zij werd vrij van koorts en bediende hen.' Is dat geen goede beschrijving van het optreden van de man van Nazareth: Jezus wiens naam letterlijk betekent: God die redt. Naar iemand toegaan, deze bij de hand nemen en doen opstaan, bevrijd van koorts.............. Hoe gaan wij naar iemand toe? als we al naar iemand toegaan. Hoe nemen wij iemand bij de hand ? als we iemand een hand geven. Hoe doen wij iemand opstaan ? Hoe heeft mijn uitgestoken hand naar iemand toe al iets bevrijdends te weeg gebracht ? Hugo Dierick, Rosier 26 2000 Antwerpen.
29 januari : VIERDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1,21-28 Vers 27: Allen stonden verbaasd, dat ze onder elkaar vroegen: Wat betekent dat toch? Een nieuwe leer met gezag! Hij geeft bevel aan de onreine geesten en ze gehoorzamen Hem. Jezus spreken was duidelijk anders dan het spreken van de geleerden. Waarin lag het verschil ? Jezus sprak vanuit zijn eigen ervaring . De schriftgeleerden spraken vanuit wat ze gelezen hadden, wat ze wisten. Ondervinden wij dat ook niet wat het verschillend effect is op mensen als we hen iets leren of als we hen iets vertellen van wat we zelf beleefd hebben ? Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
22 januari: DERDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc 1,14-20 Vers 17 : Jezus sprak tot hen : Komt, volgt Mij; Ik zal maken dat gij vissers van mensen wordt. Jezus volgen is doen wat Hij deed: mensen vrij maken opdat zij meer zouden kunnen leven. De beeldspraak: vissers van mensen maken, kan misleidend zijn. Daarom is het beter de opdracht van de volgelingen van Jezus te koppelen aan de naam van Jezus (Verlosser, Bevrijder) Mensen vrijer maken ? Zou het dit kunnen betekenen: elke mens die we ontmoeten genoeg leren kennen dat we hem, haar kunnen helpen om dat kleine stapje te laten vinden dat haalbaar is en waardoor deze wat vrijer wordt, meer zichzelf. Hugo Dierick,Rosier 26, Antwerpen
15 januari: TWEEDE ZONDAG DOOR HET JAAR Joh1,35-42 Vers 42 b: Jezus zag hem aan en zeide: Gij zijt Simon, de zoon van Johannes; gij zult Kefas genoemd worden. Simon : Gij die luistert Johannes: God is genadig Kefas : Rots Namen in het OT en NT hadden altijd te maken met een eigenschap of roeping van de persoon zelf. Een andere naam krijgen, betekende een nieuwe opdracht ontvangen. Welke naam zou me nu beter passen bij dit nieuwe jaar? Is er zo iets dat ik duidelijker aan het worden ben ? Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
8 januari: OPENBARING DES HEREN Mt 2,1-12 Vers b 1: Kwamen er te Jeruzalem Wijzen uit het oosten. Wijzen zijn zij die vertrouwd zijn en daardoor vaardig in het omgaan en verstaan van waar het in het dagelijks leven om gaat. Zo werd van David verteld: Hij was wijs op de harp. Die vaardigheid ondersteunde zijn bidden waardoor hij zijn leven zin kon geven. Waar zijn wij mee vertrouwd ?
5 februari: VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1,29-39 Vers: 31 'Hij ging naar haar toe, pakte ze bij de hand en deed haar opstaan ; zij werd vrij van koorts en bediende hen.' Naar iemand toegaan, deze bij de hand nemen en doen opstaan en deze werd vrij van koorts.... Hier lezen wij in een notendop waar het bij Jezus om te doen was. Jezus , wiens naam letterlijk 'God- maakt- vrij' betekent . Hoe gaan wij naar mensen toe, als we al naar hen toegaan? Hoe geven wij hen een hand, als weal een hand geven ? Wat zeggen wij daarbij , als we iets al zeggen ? Hugo Dierick,Rosier 26 2000 Antwerpen.
1 januari OCTAAFDAG KERSTMIS Lc 2,16-21 Vers 21b: ontving Hij de naam JEZUS zoals Hij door de engel werd genoemd voordat Hij in de moederschoot werd ontvangen. De naam Jezus (Jeshoea) betekent letterlijk: Je (Je-hova = God) zus (shoea = bevrijdt, verlost) In het Onze Vader bidden wij met datzelfde woord: Maar verlos( ver-jezus) onsvan het kwaad. Waarvan willen we niet allemaal bevrijd worden, willen we wat meer onszelf kunnen zijn ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
KERSTMIS. Kerstwens: WIJ ZIJN HET KERSTGESCHENK HOEZO ! WIJ ? LAAT JE BEMINNEN EN WAARDEREN ZO ZAL HIj DOOR ONS HET KERSTGESCHENK WORDEN. Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
VIERDE ZONDAG VAN DE ADVENT Lc 1, 26-38 Vers 30 : Maar de engel zei tot haar: 'Vrees niet, Maria, want gij hebt genade gevonden bij God.' Genade vinden bij God ? Genade is vrijspraak genieten. Jij bent vrij voortaan. Geniet van dat volle leven. Leef dus volop. En wat is er meer levengevend dan zwanger worden ? en dan nog wel van de zoon van de Allerhoogste. Allemaal te veel voor Maria om er ja op te zeggen tot ze de gerustelling krijgt van die Allerhoogste. En dan is haar ja-woord er even vlug. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
DERDE ZONDAG VAN DE ADVENT Joh.1,6-8.19-28 Vers: 26 ' Ik doop met water maar onder u staat Hij die gij niet kent.' Johannes deed wat alle dopers doen: dopen met water. Water reinigt en verfrist. Jezus deed dat niet. Wij kennen Hem niet. Hij doet het compleet anders. Kunnen wij in deze dagen naar Jezus'geboorte toe vrede nemen met wat Johannes over Hem zegt: Wij kennen Hem niet terwijl Hij toch al onder ons is. Wat wil ik weten over Hem of weet ik genoeg over Hem ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
TWEEDE ZONDAG VAN DE ADVENT Marcus1,1-8 Vers 8' Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.' Dopen in water heeft altijd met reiniging te maken. Sinds Jezus is dopen ook nog we een doordrongen worden van zijn Geest. Adem en ruimte : begeesterd worden als we dit maar niet te geestelijk verstaan maar wel geestdriftjg , dynamisch. Wat doen wij om dynamisch toe te leven naar Kerstmis toe? Hugo Dierick, Rosier 26, A.
EERSTE ZONDAG VAN DE ADVENT Uit de eerste brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Korinte Vers: 3 ' Genade en vrede zij u vanwege God onze Vader en de Heer Jezus Christus! Hier schrijft Paulus over een trio van waarden waar Jezus het altijd over had. Evident dat we er telkens de eucharistie mee openen: genade, vrede en onze Vader. - Genade : staat voor het verzoek van iemand die bedreigd is in zijn leven. Om genade vragen is vragen om te mogn leven. In feite hebben wij geen recht op leven. Leven is puur genade: volledig geschenk. Dankbaarheid is de belangrijkste ondertoon bij de ervaring van genade. - Vrede: staat voor heelheid, volheid. In tijden van oorlog is dat natuurlijk vrede. - Onze Vader: staat voor 'Gij die verlangt om mij, om ons graag te zien.' Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
VIERENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 25,31-46. 43:' Ik was een vreemdeling, en ge hebt me niet opgenomen , naakt en je hebt me niet gekleed; ik was ziek en in de gevangenis en ge zijt me niet komen bezoeken. 'Laten wij het moeilijkste van deze aanbevelingen er eens uithalen: vreemdelingen bij ons opnemen. De gastvrijheid is zeer menselijk en bovendien echt christelijk, als we het echt menen dat wij met zijn allen kinderen zijn van dezelfde Vader. Hoe anders zou ons leven worden en meteen deze wereld als we daar echt van overtuigd konden worden. Hugo Dierick, Rosier, Antwerpen