Joh 2, 15 : ' Hij maakte van touwen een gesel, dreef ze allemaal uit de tempel, ook de schapen en de runderen; het klein geld van de wisselaars veegde Hij van de tafels en wierp die omver.'
Het is de echte liefde van Jezus voor zijn Vader die Hem ertoe brengt om de tempel te reinigen.Echt beminnen zuivert altijd de atmosfeer in gelijkwelke situatie, zo ook in de tempel.
Zo gebeurt deze enige daad van fysieke agressie vanuit Jeuzs in naam van de Liefde.
Joh 11,1-27 : Marta in gesprek met Jezus : Heer, als Gij hier waart geweest, zou mijn broer niet gestorven zijn.
Vers 26 : ' En ieder die leeft en gelooft aan Mij, zal in eeuwigheid niet sterven.
Dus wie leeft in geloof aan Mij, die Mij dus in alle omstandigheden van zijn,haar leven geleerd heeft om Mij te vertrouwen. Dit betekent zijn vertrouwen niet stelt op zichzelf of op een louter uitgevonden 'religieus' systeem maar in Mij, Jezus Van Nazaret, die zal wel dood gaan voor mensen maar uiteindelijk eeuwig leven.
Mat. 22,34-40: het voornaamste gebod Vers 40: Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.
God's wet voor ons in onze omgang met elkaar wordt uitgedrukt in 10 geboden. Wat is nummer 1? God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en al uw krachten. En nummer 2 wordt op deze manier concreet beleefd: Gij zult uw naaste beminnen gelijk uzelf. Als we daar alleen maar van overtuigd zijn, gebeurt er niets. Met andere woorden, dan is er geen redding! Maar als je dit in waarheid doet, dan gaat er een nieuwe wereld open en die nieuwe wereld is het Rijk van God met mensen.
Vers 21 :' GEEFT AAN DE KEIZER WAT DE KEIZER TOEKOMT, EN AAN GOD WAT GOD TOEKOMT.'
In feite was het een crapuleuze vraag die hier aan Jezus gesteld werd: ' is het geoorloofd belasting te betalen aan de keizer of niet ?'
Ofwel zegt Hij neen, dan doet Hij een politieke uitspraak en valt Hij in ongenade bij de keizer.
Ofwel zegt Hij ja, dan valt Hij in ongenade bij de joden.
Wat Hij ook kiest, miserie zal ervan komen.
Geniaal antwoord van Jezus vooral omdat het zo realistich is : Geef aan de keizer wat de keizer toekomt( je kunt trouwens niet anders) en Geef aan God wat God toekomt (Wat hebben wij wat we niet gekregen hebben van God ?) Iedereen zwijgt.
vers: 43 :' Daarom zeg Ik u : 'Het Rijk Gods zal u ontnomen worden en gegeven aan een volk dat wel de vruchten opbrengt. '
Trouw zijn aan de opdracht die Hij ons heeft gegeven, heeft niets te doen met plicht en wetten en geboden of verboden, maar heeft alles te maken met met een leven te leiden dat echt lukt en van ons gelukkige mensen maakt. Anders worden wij slaven, alleen maar uitvoerders van wetten en verboden.
Als ik wil weten hoeveel van de syndicalist in mij zit, moet ik maar kijken naar de opstandigheid die deze parabel in mij opwekt. Want dit kan niet: ongelijk werk en gelijk loon.
De zoveelste uitdaging om eindelijk te leren aanvaarden dat er nog iets anders bestaat dan menselijke rechtvaardigheid en dat daar een naam voor bestaat LIEFDE.
Dat is niet de vraag die Jezus uiteindelijk stelt. Want dat zou de vraag zijn naar zijn identiteit. Daarover zijn overvolle bibliotheken mee gevuld, conferenties en concilies over gehouden en schisma's uit ontstaan. De éne en echte vraag die Hij stelt is heel persoonlijk: Wie ben ik voor u ? En wat betekent dat voor uw leven? Petrus antwoordde onmiddellijk en.......... ik ?
Joh 3, 13-17 : De Mensenzoon wordt omhoog geheven.
Vers: 17 a: 'God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen maar om .....'
Menselijke rechtvaardiheid bestaat erin om te oordelen wat goed is en kwaad is bij mensen. Wat is dan goddelijke rechtvaardigheid ?
Dat is de vaardigheid om elke mens tot zijn recht te laten komen. Dat kun je alleen maar en uitsluitend door te beminnen. God is niet geïnteresseerd in hetb oordelen of veroordelen van mensen. Hij is uitsluitend geïnteresseerd in mensen het leven te geven en hen te doen leven en vooral hen echt te doen leven.
De proef op de som: Vergelijk de tijd die je besteedt in het oordelen en veroordelen van je man of vrouw met de tijd die je besteedt om hem of haar te bevestigen? Noteer aub de uren en de minuten.
MT 18, 15-20: Als uw broeder gezondigd heeft......
Vers 15: ' Wijs hem dan onder vier ogen terecht.'
Wie niet ingaat tegen hetb kwaad, verdraagt dat kwaad en laat het verder zijn gang gaan. Doen alsof je het niet gezien hebt, kan de dader doen besluiten dat hij verder kan gaan met dat kwaad. Onverschillig blijven tegenover het kwaad is in feite even erg als het kwaad zelf.
MT 13,1-23 : De parabel van de zaaier. Vers 9: 'Wie oren heeft, hij luistere.'
52 keren per jaar krijg jij, lezeres en lezer, deze blog te lezen met hopelijk één uitdagend woord uit het zondagsevangelie. Zijn dat even zoveel faits divers die we dan lezen en leggen wij die dan naast ons neer of brengen ze iets te weeg in mij waarvoor die blog bedoeld is.
Wie oren heeft, hij luistere! En wat doe ik daar dan mee vandaag nog?
Vers 16 Simon Petrusz zegt : 'Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.'
Petrus legt een geweldige verklaring af : Gij zijt de Gezalfde , doordrongen dus van God (liefde). Dat is prachtig en Jezus looft hem. Op uwe trouwdag uwe partner zeggen wie hij/zij is onder de spots van de camera's. Dat is ontroerend.
Maar als 't nijpt, je hebt hoofdpijn of uw partner komt weer te laat thuis of zoals Petrus op het einde wordt aangepakt : gij zijt ook éne van Hem... dan uw belijdenis UITVOEREN ... amaai....begint er maar eens aan!
Vers 26: Weest niet bang + vers 28: Wees niet bevreesd + Vers 31: Weest dus niet bevreesd
Jezus heeft zich kwetsbaar open gesteld. Als ik mij afsluit van Hem, kan Hij zich niet meer aan mij toe vertrouwen. Ik belet het Hem om brood te zijn of licht of wijn te zijn . Wij snijden Hem zijn handen en voeten af.
Met andere woorden als een man zich kwetsbaar opstelt tegenover zijn vrouw en die vrouw vertrouwt hem niet want zij ziet er een manoeuver van die man in. Hoe kan hij dan haar man zijn ?
Gebrek aan vertrouwen doodt elke echt liefde, maakt elke liefdesgemeenschap onmogelijk. HUGO DIERICK ROSIER 26 A 2014