We hebben Rozemarijn
een beetje xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
geholpen met
haar stagewerk.
Ze schrijft het volgende:
Beste heer Wuyts
Nog even een
bedankje voor de tips
betreffende de
dialecten.
In bijlage een
korte samenvatting van
wat ik tijdens
de stageweek met de kinderen
heb gedaan.
Het was heel plezant en....
de kinderen
hebben er heel wat
van opgestoken.
Het is toch
belangrijk dat ze weten
dat het dialect
geen "minderwaardige" taal is!
En dat hebben ze
deze week zeker geleerd.
Met vriendelijke
groet
Rozemarijn
Somers
++++
Bijlage:
Moekapapa
is Woord van het jaar !
De basisschool
van Mariagaarde te Westmalle heeft een verkiezing
gehouden voor
het Woord van het jaar editie Mariagaarde
en dit is
Moekapapa geworden.
Moekapapa is een
fantasiewoord
en betekent
deugniet.
Het eerste
leerjaar, klas van juf Brigitte is de uitvinder van dit woord.
De verkiezing was deel van het project
Toltjes uit
de Taalkast.
Leerlingen van het vijfde leerjaar, de klas van juf
Christel
werden een hele week ondergedompeld in een bad van
dialecten uit Vlaanderen en Nederland.
Dit alles was in een boeiend en interactief project
gegoten
en werd vakoverschrijdend aangeboden gedurende de
hele schoolweek.
(van 22 tot 26 april 2013)
Interculturele
gerichtheid : de basis en aanloop voor het project
Sinds 2010 is aan het nieuwe leerplan
Nederlands Taalbeschouwing
het domein interculturele
gerichtheid toegevoegd met als doel:
leerlingen leren openstaan voor en
omgaan met de interculturele diversiteit
die in onze maatschappij aanwezig
is.
Belangrijk is dat leerlingen
waardering kunnen opbrengen
voor andere culturen, dus ook voor
andere talen of taalvarianten.
Lerarenopleiding KATHO te Tielt
biedt hun laatstejaarsstudenten
dan ook de mogelijkheid om in hun
bachelorproef rond het thema
interculturele gerichtheid te werken.
Onder begeleiding van promotor
Matthias Lefebvre
ging laatstejaarsstudente
Rozemarijn Somers de uitdaging aan.
Ze belichtte in deze week van
Toltjes van de Taalkast
de varianten van de Nederlandse
taal en dan voornamelijk dialecten
in Vlaanderen en Nederland.
Eén van de leerdoelen bestaat erin
om het stigma dat dialecten
en streektalen in het verleden
kregen op te heffen
en om de leerlingen zo te laten
inzien dat
al deze talen als volwaardige
taal
moeten worden beschouwd
en niet een minderwaardige
versie van het Standaardnederlands.
De toltjes en de taalkast
Een taalkast werd aan de
leerlingen aangeboden.
In deze taalkast zitten Toltjes
(dialect van Taaltjes).
Zoals men zijn kleding aanpast aan
bepaalde evenementen en situaties,
bezit je als mens een soort van
taalkast, waar je uit kan kiezen welke woorden
of taal(variant) je in een bepaalde situatie of
op een bepaald moment gebruikt.
De leerlingen onderzochten wat
een dialect is en waar ze voorkomen,
ze ondervroegen lokale Westmallenaars over hun
dialect,
ze debatteerden over het gebruik van de varianten,
ze leidden het onderzoek: Woord van het jaar editie Mariagaarde
en last but not least
ze lieten hun creativiteit de
vrije loop
met liedjes van streektaalzangers als Urbanus, de
Fixkes,
Normaal, Fanfaar en Axl Peleman.
Ze vonden het allemaal HEEEEEEEL PLEZANT!!!!
Met
vriendelijke groet, Rozemarijn Somers
|