De gemeente in haar vierde van elf functies en daarvan het eerste gedeelte, de laatste drie van zeven teksten, betrekking hebbende op:ONTVANGEND DELEN, dat is delen, waarbij wij de ontvangende partij zijn
Eerst de teksten:
1 Corinthe 10 v 21. U kunt niet drinken uit de beker van de Heer en ook uit die van de demonen, u kunt niet deelnemen aan de maaltijd van de Heer en ook aan die van de demonen.
Hier is dus sprake van 'het deel hebben aan de tafel van de Heer, daarvan je maaltijd ontvangen.
2 Corinthe 8 v 4. Uit eigen beweging hebben ( de gemeenten in Macedonië) ons dringend verzocht mee te mogen doen aan de collecte, waarmee de heiligen in Jeruzalem zullen worden ondersteund.
De gemeente in Jeruzalem was dus de ontvangende partij bij dit geven.
2 Corinthe 13 v 13. De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de Heilige Geest zij met u allen.
Hier zijn dus de gelovigen allen de ontvangende partij bij het geven door de Heilige Geest.
Gedachten bij 1 Corinthe 10 v 21. Jullie weten, dat ik een bijbelstudie van Coos de Vink als leidraad gebruik om wat structuur aan te brengen. Maar ik wijd wel wat verder uit. Coos´ bedoeling was de delende functie van de gemeente te belichten, en toen hij een en ander in een 'ontvangend delen' en een 'gevend delen' had gesplitst , was aan de eisen van zijn verhandeling voldaan.
Maar ik maak aan de hand van dit frame menig uitstapje, dat zul je wel gemerkt hebben.
Wanneer wij aan het avondmaal deel hebben, wordt ons daar een geestelijke versterking toegediend. Elke keer, dat je de beker drinkt en het brood nuttigt, kan je dankbaar denken: "Dank u Heer; dit brood,dat ik eet, brengt mij weer in blijde gedachtenis, dat uw lichaam is gegeven voor mij en dat ik deel uit mag maken van deze gemeente.. En deze wijn doet mij insgelijks met lofprijzing denken aan uw bloed , dat op Golgotha gevloeid heeft".
En nu wordt hier gezegd, dat een deel hebben aan de maaltijd van de Heer niet kan samengaan met altijd maar door blijven denken aan alles, wat je in deze wereld belangrijk acht. Je bent er maar niet, wanneer je althans onder de uitreiking van het avondmaal je gedachten bij God en Jezus weet te houden..... en zelfs dat valt al niet mee ...maar je hele leven moet - op de duur- vrij komen van allerlei gedenk over zaken, die de plaats in je innerlijk innemen, die ingenomen dient te worden door God en zijn dienst. 'Offeren aan boze geesten'doe je al, wanneer je helemaal geen rekening met die boze geesten en hun opperhoofd houdt. Je bent driftig, maar je zegt: "Zo ben ik nu eenmaal. Mijn vader was ook zo'n driftkop", maar je wilt practisch niet in de gaten hebben, dat een demon je tracht af te houden van de Geestesvrucht van de zelfbeheersing. En zo zijn er duizenden voorbeelden meer. Het is goed, wanneer je bidt, dat God je ogen opent voor alle schadelijke wegen, die je zelf nog niet in de gaten hebt, zoals David dat deed aan het eind van psalm 139. God wil je goede dingen toedelen. Ontvang die met blijdschap. Wees waakzaam voor de duivel, die je slechte dingen wil toedelen en vraag aan God de Heilige Geest om zijn bijstand.
Gedachten bij 2 Corinthe 8 v 4. We zien hier, hoe de heiligen in Macedonië als het ware stonden te dringen om de heiligen in Jeruzalem te ondersteunen. Wat zullen de Jeruzalemse gelovigen blij geweest zijn, toen ze bemerkten, dat de gelovigen in andere streken hen niet vergeten hadden, maar ook in hun stoffelijke noden wilden voorzien. Echter: in geestelijk opzicht zijn wij allen wel eens 'Jeruzalemmers'. Zo was ik laatst om geestelijke raad verlegen. Ik was door het een of ander geestelijk erg in een hoek gedrukt. Op zeker ogenblik kruiste een jonge gelovige mijn pad en ik voelde mij gedrongen hem te vertellen over mijn verdriet en nood. Hij deed het uitstekend bij zijn toedelen van hulp en ik vertélde hem dat ook. Hij was opgetogen: "Dat ik als 'jong broekie' aan u, een oude rot, nog van dienst kon zijn", was zijn hartige commentaar.
Tegen jullie zou ik willen zeggen: "Laat je ook eens zo verwennen. Het zal zeker wel eens gaan voorkomen, dat je geen kracht hebt om anderen te troosten, omdat je zelf hulp nodig hebt. Maak dan eens gebruik van de rijke hulpbronnen, die er zijn bij je medegelovigen".
Gedachten bij 2 Cor 13 v 13: Wat is het goed om deel te hebben , ontvangend deel te hebben aan God de Heilige Geest. Een week geleden maakte ik in een gesprek met een medegelovige een domme fout doordat ik een opmerking harerzijds niet goed begreep. Een paar dagen later kwam er een dringende gedachte in mijn hart: "Je hebt niet goed gedaan. Ze zou wel eens beschadigd kunnen zijn". Ik aanvaardde die gedachte als een ingeving van God de Heilige Geest en vroeg om een gelegenheid om haar te ontmoeten en de zaak recht te zetten. Wel vroeg ik mij af, waarom de Heilige Geest dit pas na verloop van enkele dagen zei. Maar diezelfde middag kwam ik ergens, waar ik onverwachts naast die medegelovige kwam te zitten. En toen kon ik alles in orde maken.
Zo hebben jullie als 'ontvangende partij'altijd weer zulke kostelijk gaven van de Heilige Geest te verwachten. Ga ze niet stilzwijgend voorbij, maar benut ze.
De gemeente In haar vierde van elf functies en daarvan het eerste gedeelte, de eerste vier van zeven teksten, betrekking hebbende op:: ONTVANGEND DELEN, dat is delen, waarbij wij de onvangende partij zijn
Eerst de teksten:
Hebr 3 v 1. U allen, heilige broeders en zusters, die DEEL HEBT aan de hemelse roeping , richt uw aandacht op Jezus , de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden. (We hebben deel aan een hemelse roeping)
1 Corinthe 1 v 9. God, door wie u geroepen bent om éen te zijn met zijn Zoon Jezus Christus, onze Heer...God is trouw.(We zijn deelgenoten van Christus)
Filippenze 1 v 7. U hebt immers allen deel aan de genade.(We zijn deelgenoot aan de genade van God)
1 Petrus 4 v 13. Hoe meer u deel hebt aan Christus' lijden, des te meer moet u zich verheugen en des te uitbundiger zal uw vreugde zijn, wanneer zijn luister geopenbaard wordt.(We hebben deel aan het lijden van Christus)
Waarom ik nu maar vier teksten behandel van de ?: omdat ik niet wil, dat mijn bijbelstudies zó lang worden, dat ze zouden afschrikken. De stof, die Coos verzameld heeft, is zo uitgebreid, dat ik er telkens door overweldigd word.
U zegt misschien: "Ger...zo komen we nooit klaar". Nou ja; dan maar níet.
Gedachten bij Hebr 3 v 1. De 'heilige broeders'van Paulus..... en daarmee bedoelt hij iedereen, die bij zichzelf er blij van overtuigd is: - dat zijn zondeschuld weggenomen is - dat hij verlost is van de machten der duisternis - dat hij de kracht van de Heilige Geest- geschonken door Jezus- heeft ervaren, - dat hij de stralende hoop heeft op een heerlijke toekomst ....deze broeders hebben een roeping in de onzienlijke wereld - om daar met God om te gaan - om de boze te bestrijden - om mede-arbeiders van God te zijn. Zo zijn ze - alles ontvangende- deelgenoten geworden van een hemelse roeping. Maar voorwaarde om die roeping te behouden, is toch wel, dat wij Jezus Christus, onze apostel en hogepriester, niet uit het oog verliezen.
Bij dit 'ontvangend delen' geldt toch wel, dat wij door God principieel in deze hoge roeping zijn geplaatst, daar deel aan hebben. Aan ons de taak om dit waar te maken.
Gedachten bij 1 Corinthe 1 v 9: God doet ons 'ontvangend deel krijgen' aan de gemeenschap met Christus. (Ik gebruik deze eigenaardige woordkeus 'ontvangend deel krijgen', omdat ik in een van de volgende bijbelstudies ga spreken over 'gevend deel krijgen'). God staat er achter met zijn gezag. Wanneer wij ons aan hem toevertrouwen, wanneer wij God vertrouwen, evenals Abram dat ooit deed, Gen 15 v 6, dan kunnen wij er zeker van zijn dat hij ons vooruit helpt. Wanneer je opziet tegen die hele berg zware dingen, die ik bij de eerste tekst allemaal tegen jullie heb gezegd, dan kun je tegen God zeggen: "Heer...ik kan dat allemaal niet WAAR MAKEN, zoals Ger dat zegt. Wilt u mij maar helpen. U kunt niet alleen het werken in mij bewerken Heer, maar ook het willen, ( Fipp 2 v 13), want Heer.... ik zeg het maar heel eerlijk ....soms wíl ik zelfs niet.
Gedachten bij Filipp 1 v 7.
Paulus achtte het een genade om zó te mogen werken voor Jezus als hij metterdaad deed. Hij zegt echter tegen de Filipppenzen, dat die genade om voor de Heer te werken , er niet alleen voor hem is, mar ook voor hen.
Ons 'ontvangen deelhebben' vanwege de Heer is groot. - uit genade mogen wij het heil van Christus verder uitdragen en daarbij al die dingen doen, zoals die bij de behandeling van de eerste tekst zijn opgesomd. Wij weten, krachtens de tweede tekst, dat wij de kracht om voor Jezus te werken, uiteindelijk van God hebben ontvangen.
En nu zien wij als opwekking Paulus doende om tegen ons te zeggen: "Volg mijn voorbeeld, ook al zou je daardoor soms lelijk in de nesten kunnen gaan komen"( 1 COR 11 V 1) Gaan wij dat dóen ?!
Gedachten bij 1 Petrus 4 v 13. Ja; het zit er in; wie een diploma wil bereiken, zal zich eerst door allerlei examens heen moeten werken. Onze vroegere minister president, Wim Kok, hoorde elke avond de stemmen van de buurjongens: "Wim...kom nou buiten speule". Maar Wim 'speelde wel eens buiten', maar soms echt níet; hij wilde meer.
En zo zullen jullie je ook wel eens wat moeten ontzeggen; jullie leggen ook proeven af en jullie hebben de boze machten als bittere tegenstanders. Wim Kok verwierf zich een naam in deze wereld; zijn speelmakkers zijn nérgens meer. Jullie verwerven je, door Gods genade een onvergelijkelijk veel grotere naam in de geestelijke wereld. Leg je proeven af! Wanneer je daarbij deel hebt aan Christus' lijden, doordat je gehoond wordt, dan is dat 'all in the game', het hoort er allemaal bij. Je mag je zelfs gelukkig prijzen, omdat je diploma verre alle aardse vreugd overstijgt.
De laatste weken bemerk ik een verrassende toename van nieuwe lezers bij 'bijbelstudie'
'Bij mijn andere vijf blogs zie ik die nog niet zozeer, alleen bij 'Jan en Joke éen, ( dat is tegenwoordig die Duits-Engelse vragenbehandeling) zie ik iets dergelijks.
Ik geef hieronder nog eens de vindplaatsen van alle zes blogs, zodat u ook de andere met een bezoek kunt vereren. .
Komen ze:
....... Daag
Wat een rijkdom en diversiteit aan gedachten in al die blogs van jullie.
Mijn complimenten !!!
Mag ik jullie aandacht eens vestigen op mijn zes blogs.
Op actualiteiten vind je er twee: ( 'actualiteiten' op www.seniorennet.be, clicken naar blogs, daar kijken onder het woord 'inloggen' naar de verdeling van de blogs over groepen)
-Jan en Joke, lotgevallen van een groep personen
-Jan en Joke, vervolg.
Jan en Joke loopt een beetje rommelig. Het begint bij twee jonge mensen, Jan en Joke. Maar later worden het dan opeens: Bijbelstudies in het Duits en Frans. Maar alles zeer lezenswaard, vind ik.
Maar het vervolg; daar is niets mis mee
Op andere vind je er vier:
- Bijbelstudies,
(Onderschrift: Wegwijzer naar het land van de jubelende vreugd en de eeuwige blijdschap).
- Geloofsaangelegenheden
( Onderschrift: Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid)
- Mijn boeken
(Onderschrift: Gedachten over bekering, wedergeboorte en doop in de Heilige Geest enz.)
-Mijn leven.
( Onderschrift: Verhalen vanaf mijn prilste jeugd, steeds zoekend naar de Goddelijke leiding daarin)
Velen gingen u al voor en zijn vaste lezers geworden.
Voeg u bij hen.
Nog even een nieuwigheid: je kunt mij ook bereikenop www.gerritse88.hyves.nlBij profiel verder clicken naar blogs en geloofsaangelegenheden,
Ook aan te bevelen om eens iets goeds , ( nou ja, vind ik dan), te horen.
Tot ziens
Ger
Wel, u kunt aan de slag. Vergeet ook dat buitenbeentje op 'Hyves' niet.
De vrucht van de Geest, die bestaat in lankmoedigheid (geduld)
De vierde drie, ditmaal 2, van 11 teksten uit het Oude testament, die licht kunnen werpen op het begrip 'lankmoedigheid', (geduld).
Eerst die teksten:
Prediker 7 v 8. NBV Beter de voltooiing van de dingen dan dat ze beginnen, beter geduld dan ongeduld NBG Het einde ener zaak is beter dan haar begin; beter een lankmoedige dan een hoogmoedige.
Spreuken 25 v 15. NBV Een heerser laat zich overtuigen door geduld, kalme woorden breken krachtige tegenstand. NBG Door lankmoedigheid wordt de machtige vermurwd een zachte tong verbreekt beenderen.
Gedachten bij Prediker 7 v 8. Kijk nu eens naar je eigen leven. Mij gaat het zo: ik kijk mijn uitgebreide dagboek na en probeer met een verkort dagboek daaruit de gouden draad naar voren te brengen. Ik sta nu toch min of meer aan het eind van mijn leven, met mijn 85-ste. Wat ben ik dikwijls ongeduldig geweest over de vele zinloze tegenslagen in dat leven. Wat heb ik vaak hoogmoedig geoordeeld, terwijl dat leven toch nog maar helemaal in opbouw was. Wat heb ik niet dikwijls waanwijs gezegd: "Ach...het is eigenlijk niets waard. Wat ís dit nu allemaal toch". Maar nu het overgrote deel voorbij is en ik de ´gouden draad´ga zien, begin ik milder erover te oordelen. O....wat hebben er veel dingen zó moeten lopen, zoals ze gelopen zijn, opdat ik later, bij weer andere situaties kon handelen, zoals ik metterdaad handelde, of ..helaas: had kunnen handelen, maar het nóg niet deed, zodat er nog meer levenslessen nodig waren. Heer...grote Roerganger....wat bent u goed.
Jullie staan aan het begin van een heerlijk, opwindend leven, zoals ik aan het eind sta. Wees geduldig en niet ongeduldig, wanneer het onbegrijpelijk loopt. Wees ook nu geduldig , nu het kluwen nog zo onontwarbaar voor je ligt. Vertrouw aan de Heer de ontwarring van elke Gordiaanse knoop toe. Het einde kan zo goed zijn, wanneer je alles beter kunt overzien. Wees lankmoedig en geduldig , reeds aan het begin van je leven als Christen. Weet dat bij volhouden de gouden draad in elk Christenleven steeds duidelijker zichtbaar wordt.
Gedachten bij Spreuken 25 v 15.
Lankmoedigheid, geduld, die goede gave van de Heilige Geest , kan je zo helpen in de dagelijkse practijk van het leven. In de zaken van alle dag bereik je al zoveel meer met wat geduld en rust en een vriendelijke benadering. Maar....wees ook jegens God lankmoedig en geduldig, hoewel dat wat onwennig klinkt; heb een kalme en zachte tong ook jegens hém. Sta niet direct klaar met hoogmoedig ongeduld, wanneer God even niet zó reageert, als van hem verwacht mocht worden. De gouden draad, warover ik zoëven sprak, wil wel eens wat verborgen liggen in het heden, en pas openbaar worden in de toekomst, nabij of soms heel ver. Er zijn zoveel 'blessings in disguise', verborgen zegeningen, zoals je later met enige beschaamdheid vast moet stellen. Zo werd ik in 1952 eens uit een betrekking ontslagen en het was even heel moeilijk voor mij om een andere baan te vinden. Ik was behoorlijk knorrig en onzeker bij tijden. maar later bleek, dat ik bijna 'een burn out' had. Ik kreeg vijf maanden om die 'lichte burn out' te verwerken en een diploma te behalen, dat een nieuwe toekomst voor mij opende. Dus ...ook geduld hebben met God. Laat hem zijn plan met jou maar rustig afwikkelen. Het kan de relatie tussen jou en Hem, tussen de Heer Jezus en jou alleen maar ten goede komen. Die relatie gaat minder soepel verlopen bij geschreeuw en geklaag en ongeduld jouwerzijds. De Heer mag niet veranderen in een onvermurwbare tegenstander door jouw ongeloof, blijkende uit ongeduld en verlies aan kalmte. "Wandel maar stillekens achter hem aan, achter de Heiland, hij wijst u de wegen. Zijn die niet altijd zo lieflijk gelegen, Als gij zoudt wensen, wil ze toch gaan Achter hem aan.....achter hem aan"
De vrucht van de Geest, die bestaat in lankmoedigheid (geduld)
De derde drie van 12 teksten uit het Oude testament, die licht kunnen werpen op het begrip 'lankmoedigheid', (geduld).
Eerst die teksten:
Nahum 1 v 3.De Heer is geduldig,(lankmoedig) maar zeer sterk. hij laat nooit iets ongestraft.
Spreuken 14 v 29. Wie geduldig (lankmoedig) is geeft blijk van groot inzicht, wie onbesuisd is, stapelt dwaasheid op dwaasheid.
Spreuken 15 v 18. Een driftkop wakkert ruzie aan, wie kalm (lankmoedig) is, sust een twistgeesprek.
Overdenking bij Nahum 1 v 3 : Nahum profeteerde tegen Assyrië, dat het volk bestreed, dat in de 7 de eeuw voor Christus Gods belofte van een komende Bevrijder mogelijk moest houden. De strijd van Assyrië tegen Juda was een strijd tegen Gods plannen. En nu zegt Nahum, ( troostrijk), dat Assyrië zal vallen. Maar na deze globale omschrijving toch gelijk maar naar de kern. De HEER is lankmoedig; hij kan zijn toorn lange tijd bedwingen en de wraak lang uitstellen. De mensen mogen eigenschappen van God in menselijke maat bij zichzelf gaan ontdekken. Anderzijds vertoont God vele nobele menselijk eigenschappen tot in het Goddelijke verheven.
Als God zijn toorn lange tijd kan bedwingen en zijn toorn lang uitstellen, dan is alleen het eerste gedeelte voor ons goed te realiseren. Want wraak,rechtmatige wraak is de afdeling van God. maar het is goed om te weten, dat uiterlijk bij het grote oordeel van Jezus, (Matth 25) alle kwaad wordt gestraft en alle dissonanten wegsterven, tot alleen de volstrekte harmonie van Gods vrederijk overblijft. Maar ook wij mogen lankmoedig, geduldig zijn jegens anderen. Dat houdt echter niet in, dat wij 'softies'zijn, die alles maar over hun kant laten gaan.Voor zover mogelijk en toegestaan , zullen wij bij alle geduld ook iets van Gods kracht mogen tonen om echt kwaad te straffen. Zo kan het voorkomen, dat een dwarse puber lang het geduld van de ouders op de proef kan stellen. Wanneer hij echter begint te vloeken, dan zullen de ouders zeggen: "De kamer uit..".
Gedachten bij Spreuken 14 v 29.
Wat ben je toch gelukkig, wanneer je door de genade van God de vrucht van lankmoedigheid, (geduld) zich ziet ontwikkelen. Je toont er je groeiende inzicht, verstand mee aan, ook weer een genade van God. De tijd van je onbesuisdheid, toen je dwaasheid op dwaasheid stapelde in je kortaangebondenheid, je 'korte lontje', is voorbij aan het gaan. Oefen verder in dat geduld. Net maakten wij hier in Nederland het geval mee, dat een bekend entertainer iemand op een fout meende te betrappen. Geen ogenblik geduld, geen enkele lankmoedigheid, maar een dwaas optreden, dat zijn naam geen goed deed. Ook ik zelf heb vroeger in mijn onbesuisdheid dingen gedaan, die niet gedaan moesten worden, waarover ik me nog wel eens schaam, Rom. 6 v 21. Gelukkig ben ik de les van geduld al een beetje aan het leren.
Gedachten bij Spreuken 15 v 18. Ik heb een neef, die in zijn jonge jaren een driftkop was , zo opvliegend. Eens fietsten wij op een zomeravond zonder licht, terwijl het eigenlijk al aan moest. Een politieagent zei er wat van. Mijn neef direct op de opvliegende driftkoptoer. Het liep in de kortste keren helemaal uit de hand, dreigde dat althans. Maar toen zei ik wat sussende woorden tegen de politieagent en de zaak liep met een sisser af. Neef en gezagsdrager waren beiden ongelukkig met de escalatie en grepen gretig deze desescalatie aan.
Ik zeg zo dikwijls tegen jullie dat ik dingen vroeger erg verkeerd deed, dat jullie best eens een keer mogen horen, dat het toch niet allemaal kommer en kwel, rouwklacht en bitter noodgeschrei was met mij in vervlogen dagen.
In ieder geval: de Geestesvrucht van lankmoedigheid zal jullie in de komende jaren van dienst kunen zijn bij het kalmeren van grote en kleine stormen. Wanneer mensen zich verstrikt hebben in een ruzie, die zij eigenlijk niet eens wilden wat wordt er dan uitgekeken naar iemand die binnenkomt en met zo'n echt rustgevende stem zegt: "Waar is de brand". Dan wordt er al herademd.
Nee; dat hoeven jullie nu niet precies zó te zeggen...hè, wees eens een beetje elastisch van denken...iets dérgelijks. Maar laat het zo zijn, dat heil en goedertierenheid met jullie mee binnenkomen, (Psalm 23 v 6)
De gemeente In haar derde van elf functies: GEMEENSCHAPSVORMING.
Waar mensen samenkomen, ontstaat een gemeenschap, hoort die althans te ontstaan. Een groep mensen, die geregeld samen gaan biljarten, vormen ook wel een gemeenschap. Maar ze hebben alleen hun liefde tot dit schone spel gemeenschappelijk. Zo ontstaat wel kameraadschap. Maar die bloeit niet op tot de alomvattende gemeenschap, die 'de gemeente van Jezus Christus' kan worden.
Maar een geloofsgemeenschap is nog niet automatisch en echte gemeenschap. Ik heb vroeger een tijdlang gekerkt in een gebouw met vele deuren. De koster wist met trots te vertellen: "Na een paar minuten is alles weg". Maar in deze gemeente zat geen dynamiek en leven. Ze waren wel gelijkgestemd op de diepere gebieden van het leven. Maar ze deden niet in betekenende mate gezellige dingen met elkaar, zoals samen koffiedrinken, gemeente-speldagen, bijbelstudie, kringen, tochtjes, bezoeken over en weer. Ze hingen als los zand aan elkaar. Eigenlijk had men daar niets gemeenschappelijks.
Eigenlijk kan ieder, die een kerk of een samenkomst bezoekt deze beleving nóg hebben door éigen handelen. Ook al wordt er tegenwoordig meer werk gemaakt van allerlei samenbindende elementen, elke bezoeker staat het vrij om te denken: "Hoor eens, ik kom elke zondagmorgen, maar verder wil ik me nergens op vast leggen". Dan blijft elke samenkomst voor jou een steriele 'groep gelijkgestemden'en blijven de mensen in wezen vreemd voor je.
Hoe anders was dat met Paulus: - Dagelijks was er de zorg voor al de gemeenten, die hij her en der gesticht had.2 Cor. 11 v 28 - Hij kon zo écht in zorg zijn over gemeenten, waar het geestelijk minder goed ging, (Galaten 4 v 20) - ook in zijn vermanigen bleek zijn liefde en betrokkenheid; - altijd bezig om iedereen op te wekken , bij het geloof te blijven, ( Hand 14 v 22) - ...en ook altijd doende om de eensgezindheid te bevorderen, scheuringen te voorkomen, de eenheid van denken en doen te bevorderen, (1 Cor 1 v 10), alles uit te laten monden in liefde, ( 1 Tim 1 v 5).
Och,ik zou zo nóg vele teksten kunnen noemen.
Maar uit deze kleine opsomming wil ik al wat gedachten putten.
Wat kunnen jullie voor de gemeente doen, waarin jullie geregeld zijn. - neem enthousiast deel aan alle activiteiten, die jou natuurlijk 'niet over de kop mogen jagen', zodat je overwerkt zou worden. Kinderwerk, cantinehulp, assistentie technische dienst, noem maar op, wat er in een enigszins uitgebouwde gemeente alzo komt kijken.
Maar een rijke mogelijkheid ligt er ook in de grotere en kleinere samenkomsten: zondagmorgen, bijbelstudie, kring. - Oefen je gave van 'het onderscheiden van geesten'.Wanneer je zo nu en dan achterin de sam gaat zitten, zie je soms van die kleinen tekenen, waaruit je kunt opmaken: deze mensen hebben zorg. Speel daar bij het weggaan tactisch op in met de Heilige Geest als grote raadgever. - Bij het uiteengaan van de sam niet ijlings wegstormen. Laat je door de Heilige Geest raden, voor wie het nu de tijd is om met jou in contact te komen. Stel je eigen plannen opzij , wanneer de Geest een andere richting wijst. - spreek die jongen, op krukken hinkende, eens aan...vorige week was er immeers nog niets aan de hand...'t zal hem zo opknappen. - bewonder eens een babytje en spreek prijzende woorden tegen de moeder.
En dan is er nog iets: in het gemeenteblaadje staat er soms, dat deze of die ziek is en een briefje o.i.d. op prijs stelt. Schríjf zo'n briefje. Dat leidt soms tot heerlijke gesprekken.
En zo nog vele mogelijkheden meer. Zo maak jij van de groep gelijkgestemden een hecht verbonden band van broers en zussen.
Dan zorgt en vertroost en bemoedigt u op uw bescheiden gebied, zoals Paulus dat heel groots deed, gelijk blijkt uit 1 Thessalonicenzen 2 v 11 en 12: "U weet dat we voor ieder van u waren als een vader voor zijn kinderen. We hebben u aangespoord en bemoedigd en u op het hart gedrukt, zo te leven dat u Gods eer bewijst".