De vrucht van de Geest, die bestaat in lankmoedigheid (geduld)
De vierde drie, ditmaal 2, van 11 teksten uit het Oude testament, die licht kunnen werpen op het begrip 'lankmoedigheid', (geduld).
Eerst die teksten:
Prediker 7 v 8. NBV Beter de voltooiing van de dingen dan dat ze beginnen, beter geduld dan ongeduld NBG Het einde ener zaak is beter dan haar begin; beter een lankmoedige dan een hoogmoedige.
Spreuken 25 v 15. NBV Een heerser laat zich overtuigen door geduld, kalme woorden breken krachtige tegenstand. NBG Door lankmoedigheid wordt de machtige vermurwd een zachte tong verbreekt beenderen.
Gedachten bij Prediker 7 v 8. Kijk nu eens naar je eigen leven. Mij gaat het zo: ik kijk mijn uitgebreide dagboek na en probeer met een verkort dagboek daaruit de gouden draad naar voren te brengen. Ik sta nu toch min of meer aan het eind van mijn leven, met mijn 85-ste. Wat ben ik dikwijls ongeduldig geweest over de vele zinloze tegenslagen in dat leven. Wat heb ik vaak hoogmoedig geoordeeld, terwijl dat leven toch nog maar helemaal in opbouw was. Wat heb ik niet dikwijls waanwijs gezegd: "Ach...het is eigenlijk niets waard. Wat ís dit nu allemaal toch". Maar nu het overgrote deel voorbij is en ik de ´gouden draad´ga zien, begin ik milder erover te oordelen. O....wat hebben er veel dingen zó moeten lopen, zoals ze gelopen zijn, opdat ik later, bij weer andere situaties kon handelen, zoals ik metterdaad handelde, of ..helaas: had kunnen handelen, maar het nóg niet deed, zodat er nog meer levenslessen nodig waren. Heer...grote Roerganger....wat bent u goed.
Jullie staan aan het begin van een heerlijk, opwindend leven, zoals ik aan het eind sta. Wees geduldig en niet ongeduldig, wanneer het onbegrijpelijk loopt. Wees ook nu geduldig , nu het kluwen nog zo onontwarbaar voor je ligt. Vertrouw aan de Heer de ontwarring van elke Gordiaanse knoop toe. Het einde kan zo goed zijn, wanneer je alles beter kunt overzien. Wees lankmoedig en geduldig , reeds aan het begin van je leven als Christen. Weet dat bij volhouden de gouden draad in elk Christenleven steeds duidelijker zichtbaar wordt.
Gedachten bij Spreuken 25 v 15.
Lankmoedigheid, geduld, die goede gave van de Heilige Geest , kan je zo helpen in de dagelijkse practijk van het leven. In de zaken van alle dag bereik je al zoveel meer met wat geduld en rust en een vriendelijke benadering. Maar....wees ook jegens God lankmoedig en geduldig, hoewel dat wat onwennig klinkt; heb een kalme en zachte tong ook jegens hém. Sta niet direct klaar met hoogmoedig ongeduld, wanneer God even niet zó reageert, als van hem verwacht mocht worden. De gouden draad, warover ik zoëven sprak, wil wel eens wat verborgen liggen in het heden, en pas openbaar worden in de toekomst, nabij of soms heel ver. Er zijn zoveel 'blessings in disguise', verborgen zegeningen, zoals je later met enige beschaamdheid vast moet stellen. Zo werd ik in 1952 eens uit een betrekking ontslagen en het was even heel moeilijk voor mij om een andere baan te vinden. Ik was behoorlijk knorrig en onzeker bij tijden. maar later bleek, dat ik bijna 'een burn out' had. Ik kreeg vijf maanden om die 'lichte burn out' te verwerken en een diploma te behalen, dat een nieuwe toekomst voor mij opende. Dus ...ook geduld hebben met God. Laat hem zijn plan met jou maar rustig afwikkelen. Het kan de relatie tussen jou en Hem, tussen de Heer Jezus en jou alleen maar ten goede komen. Die relatie gaat minder soepel verlopen bij geschreeuw en geklaag en ongeduld jouwerzijds. De Heer mag niet veranderen in een onvermurwbare tegenstander door jouw ongeloof, blijkende uit ongeduld en verlies aan kalmte. "Wandel maar stillekens achter hem aan, achter de Heiland, hij wijst u de wegen. Zijn die niet altijd zo lieflijk gelegen, Als gij zoudt wensen, wil ze toch gaan Achter hem aan.....achter hem aan"
De vrucht van de Geest, die bestaat in lankmoedigheid (geduld)
De derde drie van 12 teksten uit het Oude testament, die licht kunnen werpen op het begrip 'lankmoedigheid', (geduld).
Eerst die teksten:
Nahum 1 v 3.De Heer is geduldig,(lankmoedig) maar zeer sterk. hij laat nooit iets ongestraft.
Spreuken 14 v 29. Wie geduldig (lankmoedig) is geeft blijk van groot inzicht, wie onbesuisd is, stapelt dwaasheid op dwaasheid.
Spreuken 15 v 18. Een driftkop wakkert ruzie aan, wie kalm (lankmoedig) is, sust een twistgeesprek.
Overdenking bij Nahum 1 v 3 : Nahum profeteerde tegen Assyrië, dat het volk bestreed, dat in de 7 de eeuw voor Christus Gods belofte van een komende Bevrijder mogelijk moest houden. De strijd van Assyrië tegen Juda was een strijd tegen Gods plannen. En nu zegt Nahum, ( troostrijk), dat Assyrië zal vallen. Maar na deze globale omschrijving toch gelijk maar naar de kern. De HEER is lankmoedig; hij kan zijn toorn lange tijd bedwingen en de wraak lang uitstellen. De mensen mogen eigenschappen van God in menselijke maat bij zichzelf gaan ontdekken. Anderzijds vertoont God vele nobele menselijk eigenschappen tot in het Goddelijke verheven.
Als God zijn toorn lange tijd kan bedwingen en zijn toorn lang uitstellen, dan is alleen het eerste gedeelte voor ons goed te realiseren. Want wraak,rechtmatige wraak is de afdeling van God. maar het is goed om te weten, dat uiterlijk bij het grote oordeel van Jezus, (Matth 25) alle kwaad wordt gestraft en alle dissonanten wegsterven, tot alleen de volstrekte harmonie van Gods vrederijk overblijft. Maar ook wij mogen lankmoedig, geduldig zijn jegens anderen. Dat houdt echter niet in, dat wij 'softies'zijn, die alles maar over hun kant laten gaan.Voor zover mogelijk en toegestaan , zullen wij bij alle geduld ook iets van Gods kracht mogen tonen om echt kwaad te straffen. Zo kan het voorkomen, dat een dwarse puber lang het geduld van de ouders op de proef kan stellen. Wanneer hij echter begint te vloeken, dan zullen de ouders zeggen: "De kamer uit..".
Gedachten bij Spreuken 14 v 29.
Wat ben je toch gelukkig, wanneer je door de genade van God de vrucht van lankmoedigheid, (geduld) zich ziet ontwikkelen. Je toont er je groeiende inzicht, verstand mee aan, ook weer een genade van God. De tijd van je onbesuisdheid, toen je dwaasheid op dwaasheid stapelde in je kortaangebondenheid, je 'korte lontje', is voorbij aan het gaan. Oefen verder in dat geduld. Net maakten wij hier in Nederland het geval mee, dat een bekend entertainer iemand op een fout meende te betrappen. Geen ogenblik geduld, geen enkele lankmoedigheid, maar een dwaas optreden, dat zijn naam geen goed deed. Ook ik zelf heb vroeger in mijn onbesuisdheid dingen gedaan, die niet gedaan moesten worden, waarover ik me nog wel eens schaam, Rom. 6 v 21. Gelukkig ben ik de les van geduld al een beetje aan het leren.
Gedachten bij Spreuken 15 v 18. Ik heb een neef, die in zijn jonge jaren een driftkop was , zo opvliegend. Eens fietsten wij op een zomeravond zonder licht, terwijl het eigenlijk al aan moest. Een politieagent zei er wat van. Mijn neef direct op de opvliegende driftkoptoer. Het liep in de kortste keren helemaal uit de hand, dreigde dat althans. Maar toen zei ik wat sussende woorden tegen de politieagent en de zaak liep met een sisser af. Neef en gezagsdrager waren beiden ongelukkig met de escalatie en grepen gretig deze desescalatie aan.
Ik zeg zo dikwijls tegen jullie dat ik dingen vroeger erg verkeerd deed, dat jullie best eens een keer mogen horen, dat het toch niet allemaal kommer en kwel, rouwklacht en bitter noodgeschrei was met mij in vervlogen dagen.
In ieder geval: de Geestesvrucht van lankmoedigheid zal jullie in de komende jaren van dienst kunen zijn bij het kalmeren van grote en kleine stormen. Wanneer mensen zich verstrikt hebben in een ruzie, die zij eigenlijk niet eens wilden wat wordt er dan uitgekeken naar iemand die binnenkomt en met zo'n echt rustgevende stem zegt: "Waar is de brand". Dan wordt er al herademd.
Nee; dat hoeven jullie nu niet precies zó te zeggen...hè, wees eens een beetje elastisch van denken...iets dérgelijks. Maar laat het zo zijn, dat heil en goedertierenheid met jullie mee binnenkomen, (Psalm 23 v 6)
De gemeente In haar derde van elf functies: GEMEENSCHAPSVORMING.
Waar mensen samenkomen, ontstaat een gemeenschap, hoort die althans te ontstaan. Een groep mensen, die geregeld samen gaan biljarten, vormen ook wel een gemeenschap. Maar ze hebben alleen hun liefde tot dit schone spel gemeenschappelijk. Zo ontstaat wel kameraadschap. Maar die bloeit niet op tot de alomvattende gemeenschap, die 'de gemeente van Jezus Christus' kan worden.
Maar een geloofsgemeenschap is nog niet automatisch en echte gemeenschap. Ik heb vroeger een tijdlang gekerkt in een gebouw met vele deuren. De koster wist met trots te vertellen: "Na een paar minuten is alles weg". Maar in deze gemeente zat geen dynamiek en leven. Ze waren wel gelijkgestemd op de diepere gebieden van het leven. Maar ze deden niet in betekenende mate gezellige dingen met elkaar, zoals samen koffiedrinken, gemeente-speldagen, bijbelstudie, kringen, tochtjes, bezoeken over en weer. Ze hingen als los zand aan elkaar. Eigenlijk had men daar niets gemeenschappelijks.
Eigenlijk kan ieder, die een kerk of een samenkomst bezoekt deze beleving nóg hebben door éigen handelen. Ook al wordt er tegenwoordig meer werk gemaakt van allerlei samenbindende elementen, elke bezoeker staat het vrij om te denken: "Hoor eens, ik kom elke zondagmorgen, maar verder wil ik me nergens op vast leggen". Dan blijft elke samenkomst voor jou een steriele 'groep gelijkgestemden'en blijven de mensen in wezen vreemd voor je.
Hoe anders was dat met Paulus: - Dagelijks was er de zorg voor al de gemeenten, die hij her en der gesticht had.2 Cor. 11 v 28 - Hij kon zo écht in zorg zijn over gemeenten, waar het geestelijk minder goed ging, (Galaten 4 v 20) - ook in zijn vermanigen bleek zijn liefde en betrokkenheid; - altijd bezig om iedereen op te wekken , bij het geloof te blijven, ( Hand 14 v 22) - ...en ook altijd doende om de eensgezindheid te bevorderen, scheuringen te voorkomen, de eenheid van denken en doen te bevorderen, (1 Cor 1 v 10), alles uit te laten monden in liefde, ( 1 Tim 1 v 5).
Och,ik zou zo nóg vele teksten kunnen noemen.
Maar uit deze kleine opsomming wil ik al wat gedachten putten.
Wat kunnen jullie voor de gemeente doen, waarin jullie geregeld zijn. - neem enthousiast deel aan alle activiteiten, die jou natuurlijk 'niet over de kop mogen jagen', zodat je overwerkt zou worden. Kinderwerk, cantinehulp, assistentie technische dienst, noem maar op, wat er in een enigszins uitgebouwde gemeente alzo komt kijken.
Maar een rijke mogelijkheid ligt er ook in de grotere en kleinere samenkomsten: zondagmorgen, bijbelstudie, kring. - Oefen je gave van 'het onderscheiden van geesten'.Wanneer je zo nu en dan achterin de sam gaat zitten, zie je soms van die kleinen tekenen, waaruit je kunt opmaken: deze mensen hebben zorg. Speel daar bij het weggaan tactisch op in met de Heilige Geest als grote raadgever. - Bij het uiteengaan van de sam niet ijlings wegstormen. Laat je door de Heilige Geest raden, voor wie het nu de tijd is om met jou in contact te komen. Stel je eigen plannen opzij , wanneer de Geest een andere richting wijst. - spreek die jongen, op krukken hinkende, eens aan...vorige week was er immeers nog niets aan de hand...'t zal hem zo opknappen. - bewonder eens een babytje en spreek prijzende woorden tegen de moeder.
En dan is er nog iets: in het gemeenteblaadje staat er soms, dat deze of die ziek is en een briefje o.i.d. op prijs stelt. Schríjf zo'n briefje. Dat leidt soms tot heerlijke gesprekken.
En zo nog vele mogelijkheden meer. Zo maak jij van de groep gelijkgestemden een hecht verbonden band van broers en zussen.
Dan zorgt en vertroost en bemoedigt u op uw bescheiden gebied, zoals Paulus dat heel groots deed, gelijk blijkt uit 1 Thessalonicenzen 2 v 11 en 12: "U weet dat we voor ieder van u waren als een vader voor zijn kinderen. We hebben u aangespoord en bemoedigd en u op het hart gedrukt, zo te leven dat u Gods eer bewijst".
De gemeente In haar tweede van elf functies: SAMENKOMEN.
De teksten:
1 Kor. 14 v 26. Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal,of de uitleg daarvan.Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.
1 Cor 11 v 17. Nu ik u toch aanwijzingen geef: ik kan u niet prijzen om uw samenkomsten. Die doen meer kwaad dan goed.
Hebreeën 10 v 24 en 25. Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn (Jezus') komst ziet naderen.
Opmerkingen bij deze teksten:
1 Korinthe 14 v 26:
Toch eigenlijk wel een heerlijke gemeente, die van Korinthe, ondanks alle problemen, die er voortdurend waren. Ze kwamen daar ten aanzien van geen enkel charisma te kort, ( 1 v 7).Allen konden in meerdere of mindere mate door de Geest gebruikt worden.
Nu moeten we dat niet te star naar onze tijd vertalen: of iedereen in de gemeente, rijp en groen, jong en oud, geestelijk of vleselijk, ervaren of onervaren, lid sedert lang of nieuwkomer, maar iets te berde zou MOETEN brengen. Romeinen 12 v 3 zegt als voorselectie: "Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf , die God u heeft gegeven".
Dezer dagen maakte ik een speciale gemeentedient mee, waarin lekker werd gesmuld en gedegen toespraken werden gehouden. En toch waren wij op zeker ogenblik aan iets anders toe. En toen waren we onder ons twee meisjes van 13 en 15, die ritmische bewegingen maakten en sierlijk dansten op leuke gospels. Ze bleven daarbij binnen alle beperkingen, die hun jonkheid en geestelijke onervarenheid stelden. Maar in dat afgeheinde gebied wisten ze nu werkelijk iets te brengen, wat ons samenzijn een gouden randje gaf. Je mogelijkheden, hoewel zo op het oog niet zo ruim, kunnen binnen de gestelde grenzen heel veelbelovend zijn.
In de gemeente van Korinthe werden soms lofliederen geïmproviseerd. Ze hadden daar heus geen psalmboeken, maar in een bloeiende, enthousiaste gemeente wellen de nieuwe geestelijke liederen op als uit een klaterende fontein.
En nieuwe inzichten werden ook met bescheidenheid- naar ik aanneem- naar voren gebracht in de samenkomsten. "De Heer liet mij iets zien. Maar hoe denken jullie over dit inzicht".
Maar bij klanktaal en uitleg van klanktaal evenals wat bij hiervoor is vermeld, zal altijd de opbouw van de gemeente voorop moeten staan, zo werd in Korinthe door Paulus als voorwaarde gesteld. En die voorwaarde geldt nóg.
Dit alles zal van belang zijn, ook voor jullie in de gemeente, waartoe je behoort. Wanneer het een beetje 'de dood in de pot is'en het is je bekend, dat de orde van dienst best toelaat, dat de vlam er eens in slaat, breng dan eens een lied, dat je zelf bedacht hebt in je blijheid met de Heer Jezus. Vanmorgen zongen wij in onze sam een nieuw lied en het bleek gedicht door een jonge, volijverige volgeling van Jezus in ons midden. En onderwijzingen: vanmiddag was ik in een kleinere groep en een discipelin van Jezus vertelde, hoe ze een insluiper had weggejaagd en verbond daar een lering aan, dat omgang met de Heer onbevreesd maakt in allerlei situaties. En dit getuigenis, tevens een les, bouwde ons.
Het is goed dat in de bijbelstudies nieuwe talenten uitkristalliseren. In die wat meer besloten kring kan best een proeftuin ontstaan voor nieuwe leraars. Werp vuur in elke gemeente, waar je bent, tenminste naar de mate waarin de orde van dienst een en ander toelaat. Maar houd bij dat alles voor ogen, dat de gemeente er nut van moet hebben en dat jouw eigen zelfverwerkelijking altijd een tweede viool speelt.
1 Cor 11 v 26.
Soms kunnen samenkomsten meer kwaad dan goed doen. Ik hemelde daarstraks de gemeente in Korinthe dan wel op, maar er waren ook ergerlijke misstanden. Er werd onderling flink geroddeld en waar roddel komt, begint de zegen weg te gaan. En dan waren er de liefdemalen, die gekoppeld waren aan het gebruik van het avondmaal´. Daarbij stak men elkaar de ogen uit, doordat sommigen zaten te smikkelen, terwijl anderen naar een droge korst brood zaten te kijken. Dat laatste is nu onvoorstelbaar. Laatst was ik bij een 'high tea´in gemeenteverband. Ieder had iets bijgedragen, maar al die gaven werden samengebracht en ieder nam ervan naar behoefte. Maar liefdeloosheid kan zich ook tegenwoordig in allerlei vormen openbaren. Jullie, mijn doelgroep, zult over enkele jaren de sfeer bepalen in vele gemeenten. Bid de roddelgeest en de geest van liefdeloosheid weg in de naam van Jezus, uit de harten van jullie gemeenteleden, maar ook uit het eigen hart. Want een samenkomst moet goed doen en geen kwaad.
Hebr 10 v 25.
Het is goed om elkander aan te sporen om lief te hebben en goed te doen. En ook bemoedigen hoort daarbij. En dat geldt voor nú. Zakelijk is het onweerlegbaar, dat wij dichter bij de dag van Jezus´wederkomst staan dan Paulus, want hij leefde 2000 jaar geleden. Maar naast deze mathematische onweersprekelijkheid, krijg ik toch de indruk, dat de ´vijgeboom in blad schiet en zijn takken doet uitlopen". (Matth 24 v 32). En zoals dit in de natuur aanduidt, dat de zomer in aantocht is, krijg ik de indruk, dat geestelijk een lange, hete zomer in aantocht is. En van jullie wordt verwacht, dat jullie: - in liefdebetoon, - in trouw naar de diensten van de gemeente komen, - in goede dingen voor jullie geloofsgenoten en - breder- voor alle mensen doen, - in de terneergedrukten bemoedigen het voortouw nemen. Nú komt het er steeds meer op aan, dat de samenkomst een plaats is voor al de goede dingen.
De vrucht van de Geest, die bestaat in lankmoedigheid (geduld)
De tweede drie van 12 teksten uit het Oude testament, die licht kunnen werpen op het begrip 'lankmoedigheid', (geduld).
Eerst die teksten:
Spreuken 16 v 32. Beter een geduldig mens dan een vechtjas beter zelfbeheersing dan een stad veroveren.
Spreuken 19 v 11. Een verstandig mens houdt zijn woede in toom, het siert hem als hij fouten door de vingers ziet.
Jona 4 v 2. Ik wíst het wel...:u bent een God die genadig is en liefdevol, geduldig en trouw en tot vergeving bereid.
Opmerkingen bij de teksten:
Spreuken 16 v 32: Jullie weten,dat 'lankmoedig'tegenwoordig meer bij mensen, jonge mensen vooral, bekend is als geduldig.
En vooral jonge mensen willen gauw scoren, ook bij hun 'makkers', ( dat is nog iets anders dan 'vrienden'). En wanneer je gedronken hebt en vol dadendrang bent, dan wil je nog wel eens inbeuken op iemand, die daar wat van zegt. Vechtjasserij scoort bij de drink-kameraden beter dan geduld. Maar het eind kan zijn dat je in de gevangenis geduld moet leren. Meestal leer je daar overigens wel wat anders.
Nu richt ik mij tot brave mensen, vooral brave jongere mensen. In de loop van jullie leven zullen jullie dikwijls voor situaties komen te staan waar 'verbale vechtjasserij' meer lijkt te scoren dan geduldig de zaak nog eens bekijken. Het is echt veel beter om in 'tot rap antwoorden uitnodigende situaties' even te wachten, desnoods via het hulpmiddeltje: "Tot tien tellen".
Over 'zelfbeheersing 'wil ik het nu niet hebben. We kunnen dat bij een latere bijbelstudie nog doen.
Spreuken 19 v 11. De NBG heeft hier een toch wat 'handzamer'vertaling. "Des mensen verstand maakt hem lankmoedig het is zijn eer een overtreding voorbij te zien". Laatst sprak een Engelse dame mij wat mismoedig aan. Zij had- als ouder iemand- iets doms gedaan op de computer en de chef....! "He raised the roof". Een gerijpt Christen zal bij een fout van een medewerker de omstandigheden mee laten wegen. "Bestraf een oude man ( en ook een oude mevrouw) niet hardelijk".( 1 Tim 5 v 1). Zo zou ik jullie houding later, wanneer je íets te zeggen krijgt', ook willen zien. Je woede, je boosheid niet te zeer de vrije loop laten. Je hebt je van kwade invloeden verloste verstand ter beschikking door de genade van God. Laat fouten passeren, natuurlijk wel die fouten van anderen herstelllende, maar er niet eindeloos over blijvende doorzeuren. Heerlijk , als de ondergeschikten later kunnen zeggen: "Hij pakte het royaal aan".
Jona 4 v 2.
Jona is zo verbijsterend eerlijk in zijn aanspraak van God. Die heeft hem zijn leuke speeltje afgepakt, de vernietiging van Nineveh, de zozeer door hem gehate stad van 'de onderdrukkers'. En nu scheldt hij God als het ware uit: " 't Zat er in en het komt er uit. Ik wíst het al van af het begin. U ging Nineveh sparen. U bent nu eenmaal zo - haast eng- genadig, barmhartig,lankmoedig, goedertieren.Je kon dit van iemand als u verwachten. Zo zit u nu eenmaal in elkaar".
En na die onstuimige, wrevele woorden is de Heer toch weer geduldig met Jona. Hij probeert deze dwarseling een vriendelijke, wijze les te leren, zo genadig, barmhartig, vol van goedheid, als de Heer nu eenmaal is. Zo behandelt de Heer jullie en mij ook bij al de fouten die wij maken.
Willen wij dat voorbeeld trachten te volgen, wamnneer er mensen om ons heen zijn, die hoognodig 'een lesje moeten leren' en toch zijn wij een copie van onze hemelse vader, een copie in wording uiteraard en wij leren hun dat lesje niet'', maar leggen maar weer uit.... Natuurlijk niet eindeloos, maar de heilige Geest leidt je ook daarin.
De vrucht van de Geest, die bestaat in lankmoedigheid (geduld)
De eerste drie van 12 teksten uit het Oude testament, die licht kunnen werpen op het begrip 'lankmoedigheid', (geduld).
Eerst die teksten:
Exodus 34 v 6. De HEER ging voor Mozes langs en riep uit: "De HEER !...de HEER !!...Een God, die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig...".
Numeri 14 v 18. De HEER is geduldig en trouw, schuld en misdaad vergeeft hij, al laat hij niet álles ongestraft en al laat hij voor de schuld van de ouders de kinderen boeten en ook het derde en vierde geslacht.
Nehemia 9 v 30. U (God) had vele jaren geduld met hen, (de Israelieten) en waarschuwde hen door uw geest, bij monde van uw profeten, maar zij luisterden niet , en daarom leverde u hen uit aan de volken om hen heen.
Gedachten bij deze teksten:
Exodus 34 v 6.
De schoonheid van God, de totaal-openbaring van al zijn deugden, is voor zondige, aardgebonden ogen van mensen niet te verdragen. Daarom ziet Mozes slechts 'van achteren' de heerlijkheid van de Heer, wanneer die reeds in al zijn glorie voorbijgetrokken is. En ook dan nog is de glans zo groot, dat de weerspiegeling op Mozes'gelaat voor de Israelieten niet te dragen is. Hij doet een doek voor zijn gezicht, wanneer hij met hen spreekt. Ik neem daarbij wel aan, dat deze glans daar niet zijn hele, verdere leven gelegen heeft.
God openbaart zichzelf aan Mozes als de onveranderlijke, met nadruk tot tweemaal herhaald. Altijd zal zijn volk, degenen, die Hem erkennen, vereren en trouw zijn, hem als'de zelfde' vinden.
Die sterke God is bewogen, ontfermend, barmhartig voor de door hem uitverkorenen, die zich onder dat vaandel van uitverkiezing hebben geschaard, door uit vrije wil op hem hun vertrouwen te stellen.
God is ook genadig; vol vrije gunst en goedheid, waarop men geen aanspraak kan maken, die uit zijn koninklijke waardigheid worden verleend.
Lankmoedigheid is een woord, dat - enigszins verarmend- tegenwoordig wordt weergegeven door 'geduldig'. Maar God is langzaam geneigd tot toorn, heel anders dan de demonen, die zich in die tijd voordeden als 'woestijngeesten', die al heel gauw kwaad werden.
En de Heer is ook betrouwbaar; je kunt van hem op aan.
En die God is nog altijd dezelfde. Hij slaat vol liefde degenen gade, die binnen zijn veilige omheining blijven, niet omdat zij bang zijn om hem 'kwaad te maken', maar omdat zij hem liefhebben en niet van hem weg wíllen lopen. Mensen, die weten, dat zelfs elke ademtocht genade is, zullen niets liever willen dan de Heer ook volgen in zijn geduld, zijn langzaam zijn tot toorn. En net als God trouw is, en je van hem op aan kunt, zo trachten zij dat ook te zijn in klein-menselijk bestek. En zo doorzichtg als kristal, zoals God is, zo trachten zij ook te worden in hun optreden, zonder enige geveinsdheid.
Maar het woord, dat toch het meeste de aandacht trekt in het kader van deze bijbelstudie, is: geduld, lankmoedigheid: - niet te vinnig reageren op van alles - in een gesprek eens tijd nemen voor contact met de Heilige geest: "Laat ik die ander wel genoeg uitspreken". - rust en geduld en belangstelling uitstralen....medeleven, dat echt van binnen uit komt.
Numeri 14 v 18.
Maar....al is de Heer ook geduldig en trouw...hij is ook rechtvaardig. Hij laat niet met zich sollen. Het is niet met hem, zoals spotters wel eens beweren: "Vergeven is zijn vák". Het volk Israel moest ooit eens het einde aan die l a n k m o e d i g h e i d van God bitter ervaren, toen na 'eindeloos' wangedrag toch het vonnis was: ballingschap in Babel, alhoewel Gods genade gelijk present was met een belofte van terugkeer na 70 jaar en Gods trouw garant stond voor de mogelijkheid om daar gebruik van te maken.
De Heer laat niet alles ongestraft. Dikwijls dragen kinderen, die een drankzuchtige vader hadden, het gevaar van een infiltratie door duivelse machten van verslaving nog met zich mede en moeten, evenals hún kinderen ook nog, extra waakzaam zijn.
En mag onze tolerantie eindeloos duren, wanneer medegelovigen keer op keer in de fout gaan en die fouten een blijvend iets worden en geen incidenten ?. Op de duur zullen wij dan geestelijke contacten verbreken om niet medegezogen te worden , (Judas 22). Natuurlijk moet het om wézenlijke dingen gaan. Uit de oude doos herinner ik mij de volgende dwaasheden: - een zoon ging op de fiets naar de kerk. De vader verbrak alle contacten - een hervormd meisje trouwde een gereformeerde jongen. De moeder zette daar 34 jaar lang 'geen voet meer over de vloer'. Toen stierf de moeder. - dit soort dwaasheden kan ik mij nu niet meer voorstellen. Maar ongetwijfeld zullen jullie wat weten op te noemen.
Maar hoe dan ook: ook al zal jullie lankmoedigheid soms zwaar op de proef gesteld worden, houd openingen, ook wanneer jullie geduld even zou moeten eindigen om schade aan eigen leven te voorkomen. Maar houd altijd de genade bij de hand en de trouw, zodat er altijd ruimte is voor herstel van verhoudingen.
Nehemia 9 v 30.
Op een bepaald tijdstip houdt Nehemia een toespraak, waarin hij het verleden overziet. De ballingschap is achter de rug. God heeft zijn genade-belofte en zijn trouw gestand gedaan. En nu is het de tijd voor een nieuwe trouwbetuiging aan de Heer. Nog weer eens mag het volk Israel met een schone lei beginnen.
Voor jullie kan het in de vele jaren, die jullie wellicht voor de boeg hebben, voorkomen, dat ook jullie- ondanks alle waarschuwingen van 'profeten'- te ver gaan in jullie speculeren op de idee, dat God het allemaal wel laat passeren. Mocht dat vreselijke eens bewaarheid worden, weet dan dat 'vader' de landweg afkijkt en dolblij is, wanneer zijn weggedoolde zoon 'op een schoen en een slof'aangehinkt komt.
En .....wees zelf ook zo'n vader of moeder, wanneer 'de kleine kinderen, die ooit op je kleed trapten, nu op je hart trappen'.
De gemeente in haar eerste van zes functies: God verheerlijken.
Ef 3 v 10: Zo zal nu door de gemeente de wijsheid van God in al haar schakeringen bekend worden aan alle vorsten en heersers in de hemelsferem
Ef. 3 v 20 en 21: Aan hem, die door de kracht, die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, (vragen of denken)...aan hem komt alle eer toe in de gemeente en in Christus Jezus, tot in alle generaties en tot in alle eeuwigheid.
Gedachten bij Efeze 3 v 10. De gemente verheerlijkt God door samen met Christus het einddoel van Gods planning te zijn. De gemeente heeft als taak aan alle vorsten en heersers in de hemelsferen de wijsheid van God te tonen. God wordt verheerlijkt, wanneer zijn grote tegenstrever, de duivel en alle onderhorigen van de duivel, gaan merken, dat er aan hun macht geknaagd wordt, dat zij terrein verliezen. Steeds sterker dringen de Geestvervulde Christenen op, gewapend met steeds beter gekende gaven, steeds sierlijker bekleed met doorleefde Geestesvrucht.
Voor het eerst sinds de zondeval zien de demomen sterke machten opduiken in ´hun´domein. - mensen worden gescheiden van boze machten - onreine geesten worden gebonden - bevrijding, verlossing, genezing, herstel....al die heerlijke begrippen brengen licht, daar waar het duister schoorvoetend wijkt.
Dat is het geheim, waarop Paulus doelt: de gemeente van Jezus Christus, - steeds meer geestelijk eén wordend met haar hoofd, - die Jezus' wederkomst mogelijk maakt door haar steeds meer volmaakt worden; - die in het duizendjarig rijk doorwerkt aan het reinigen van de wereld, - die toegroeit naar het een worden met God.
Dat is jullie taak allereerst, jongens en meisjes; een taak, zo onafzienbaar heerlijk en groots, dat er niets, ja niets, mee te vergelijken is.
Gedachten bij verzen 20 en 21:
Nee, Christenen behoren geen ' zondaars te blijven tot de dood'. Zij behoren toe te leven naar een grote toekomst en zich daarover nu reeds te verblijden.
In ons werkt de kracht van de Heilige Geest, die zijn heerlijke nieuwe bedelingswerk begon door Jezus uit de dood op te wekken.Hij maakt ook de sterfelijke lichamen van zijn beminden levend, Rom 8 v 1.
Och; er is nog zoveel mogelijk. Paulus was ten tijde van het schrijven van deze brief, weer eens in de gevangenis.Maar daar lag hij, overmand door geluk, neergeknield en kon alleen maar schrijven: "....oneindig veel meer mogelijk dan wij bidden of beseffen. Naar dat heerlijke groeien wij toe. als wij maar doorgaan met blij volhouden. Zelfs als het ons gaat naar de woorden van psalm 44: "dat wij God vasthouden....en toch tegenslag na tegenslag oogsten...." ...in die tegenslag blíjven wij volhouden met God loven en aanbidden...en daarin ligt onze heerlijkheid ,totdat zij, door alle generaties van strijders heen, uitmondt in de eeuwigheid,
De verhouding tussen Onze Heer Jezus Christus en zijn gemeente gezien als een verhouding tussen man en vrouw in een huwelijk.
Je leest veel hierover in Efeze 5 21 - 33. Lees dat gedeelte eerst maar eens voor jezelf. Daarna ontleen ik er enkele gedachten aan.
Ik citeer volledig Efeze 5 v 2, ( hierboven niet genoemd als te lezen schriftgedeelte). "Ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave aan God.
Christus heeft zijn gemeente lief. Er is tussen hem en de gemeente wel sprake van een gezagsrelatie, maar niet van machtuitoefening van de kant van Jezus. Alles in zijn relatie met ons is gegrondvest in liefde.
En Jezus , die zich van de aanvang van de relatie af al zo schitterend opstelde, blijft dat doen.Ik citeer weer; verzen 25-29: " Mannen heb uw vrouw lief, zoals Christus de gemeente heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven: - om haar te heiligen - haar te reinigen met water en woorden - om haar in al haar luister bij zich te nemen - zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn - heilig en zuiver. 28 : zo moeten mannen hun vrouw liefhebben als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29: Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt het en verzorgt het , zoals Christus de gemeente".
Onze Heer blijft dus met de gemeente aan het werk. Nadat hij de gemeente door zijn lijden en sterven in een situatie gebracht heeft van verzoening met God, gaat hij verder met een proces van zuivering, het uitwerken van de verkregen positie. Wat is Jezus door middel van God de Heilige Geest bezig om zijn bruid, de gemeente, klaar te maken voor de grote, hemelse bruiloft. Hij zet als het ware die gemeente apart en begint haar steeds meer op God te laten lijken. Richtinggevend en overtuigend is daarbij het woord, de Bijbel, een van de schoonheidsmiddelen uit de Goddelijke 'beauty-salon'. De werking van de Heilige Geest is 'naar de eeuwige jeugd' toe. Vlekken, rimpels en smetten worden gecureerd, zoals David het al in psalm 103 voorzag: "Hij geneest al uw kwalen", (v 3).
Wat heeft David overigens al veel gezien van dat heilig- en heerlijkmakingsproces van de gemeente, door Jezus'vaardige hand. - alle schuld vergeven bij dat woord : Het is volbracht, (Joh 19 v 30) - de angst voor de dood weggenomen - de vrouw, de gemeente, gekroond met de gouden kroon van trouw en liefde - de gemeente, overladen met schoonheid en geluk - de eeuwige jeugd inplaats van de onvermijdelijke aardse veroudering. En elk gemeentlid , dat tot het einde volhardt, deelt in die glorie
Zo is Jezus, de ideale man voor zijn gemeente.
Jongens, ik zie voor mijn ogen gebeuren, dat jonge, enthousiaste gelovigen zich verenigen in paren. Jongens, volg Jezus eens op afstand ten aanzien van jullie bruiden. - Breng eens een offer, door in te springen in het huishouden op piektijden, ook al zou je liever met je bordje op schoot sport kijken op t.v. - help haar om op hoger plan te komen, wasrbij voorwaarde is, dat je zelf al op een hoger geestelijk peil bent gekomen. maar wees dan priester in je gezin. - naarmate de zorgen groeien, loopt ze gevaar een 'sloofje'te worden, altijd zorgend voor haar gezin , zonder op eigen ontspanning en lichaamsverzorging te letten. Neem haar eens mee uit eten, kus de rimpeltjes weg, maar doe er ook overigens alles aan, dat zij haar gevoel van eigenwaarde kan behouden, doordat jij aan haar de aandacht en de liefde schenkt, die zo nodig is voor de opbloei van haar wezen. Je eigen geluk is er bij gebaat, wanneer je op deze wijze een 'geurige gave'aan God bent.
Maar dit zijn maar enige terloopsheden. Wees allemaal blij, mannen en vrouwen, dat julie door Gods genade Jezus als geestelijke man hebt gekregen.
Ik dacht, dat het goed was om een overzicht te geven van al mijn blogs. Misschien zijn er sommige daaronder, die jullie niet kennen.
Lezen hoor !...allemaal helemaal lezen...!! ........ Mag ik jullie aandacht eens vestigen op mijn zes blogs.
Op actualiteiten vind je er twee:
-Jan en Joke, lotgevallen van een groep personen
-Jan en Joke, vervolg.
Jan en Joke loopt een beetje rommelig. Het begint bij twee jonge mensen, Jan en Joke. Maar later worden het dan opeens: Bijbelstudies in het Duits en Frans. Maar alles zeer lezenswaard, vind ik.
Maar het vervolg; daar is niets mis mee
Op andere vind je er vier:
- Bijbelstudies,
(Onderschrift: Wegwijzer naar het land van de jubelende vreugd en de eeuwige blijdschap).
- Geloofsaangelegenheden
( Onderschrift: Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid
- Mijn boeken
(Onderschrift: Gedachten over bekering, wedergeboorte en doop in de Heilige Geest enz.)
-Mijn leven.
( Onderschrift: Verhalen vanaf mijn prilste jeugd, steeds zoekend naar de Goddelijke leiding daarin)
Nog even een nieuwigheid: je kunt mij ook bereikenop www.hyves.nl onder Gerritse88. Bij profiel verder clicken naar blogs en geloofsaangelegenheden,
Ook aan te bevelen om eens iets goeds , ( nou ja, vind ik dan), te horen.
Vierde en laatste groep van vier teksten uit het Nieuwe Testament, die handelen over ´vriendelijkheid´als deel van de ´vrucht van de Geest´..
De teksten:
Titus 3 v 1 en 2: Herinner allen eraan, - dat ze overheid en gezag moeten erkennen - gehoorzaam moeten zijn, - bereid om altijd het goede te doen, - dat ze van niemand mogen kwaadspreken - vredelievend en vriendelijk moeten zijn - en zich tegenover iedereen zachtmoedig moeten gedragen
2 Corinthe 10 v 1 Ik, Paulus.....ik wil u bij de zachtmoedigheid en mildheid van Christus, iets vragen...!
Galaten 5 v 22: De vrucht van de geest is: - Liefde, vreugde en vrede - geduld, VRIENDELIJKHEID, goedheid - geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Filippenzen 4 v 5: Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen.
Gedachten bij Titus 3 v 1 en 2. Er wordt hier nogal wat opgenoemd. - wat wordt niet veelszins de overheid zoveel mogelijk in het ootje genomen, niet als gezagdragend erkend enz.
Maar jullie : - rijden niet door rood licht - overtreden geen maximale snelheden, - enz, niet uit angst, maar uit innerlijke beschaving, die met vriendelijkheid gepaard gaat. - gehoorzaamheid houdt evenwel niet in ' gehoorzamen in slechte zaken, zoals ' het afvoeren van Joden' in de oorlog was. (Er was toen natuurlijk wel de verontschuldiging: "Als ik het niet doe, word ik ontslagen en wie zorgt er dan voor mijn vrouw en kinderen"). Volg in een eventuele , dergelijke calamiteit in de toekomst je geweten, in samenspraak met Gods Geest. - kwaadspreken, dus óok niet van de overheid, wat over het algemeen gowoonte is in alle landen van de wereld. Maar gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen, (Ef 4 v 20) - en vredelievend, vriendelijk, zachtmoedig, het zijn allemaal zulke heerlijke begrippen. In de tegenwoordige wereld kun je echt op de duur de blitz maken door zó te zijn. Maar zó kán je alleen maar blijvend zijn, wanneer je de vrucht van de Geest niet alleen kent, maar ook KENT.
Gedachten bij 2 Corinthe 10 v 1: Paulus is diep door de gemeente in Corinthe gewond. Hij is daar een en andermaal geduldig, voorzichtig, teder en schuchter opgetreden. En er zijn onruststokers in de gemeente, die hem nu verwijten, een 'softie' te zijn. Best krachtig in zijn brieven en zo, maar wanneer hij bij je op bezoek komt: mens....een wátje, eigenlijk een lafaard.
Dat kan dus gebeuren, wanneer je onze Heer Jezus Christus wilt volgen in diens vriendelijkheid en zachtmoedigheid. Echter: Gods kinderen zijn volgelingen van Jezus in zijn tedere liefde. Maar er is zo'n Amerikaanse zegswijze: "Speak softly, but carry a big stick". Geestvervulde Christenen zijn zachtmoedig. maar, wanneer slechte dingen moeten worden aangepakt, weten zij van wanten, wanneer misstanden moeten worden aangepakt. Dan hanteren zij de 'big stick' van hun autoriteit in de hemelse gewesten. Maar zelfs dát handelen is op de achtergrond nog weer vriendelijkheid en hulpvaardigheid.
Galaten 5 v 22. Dat is de leidraad in deze groep van bijbelstudies. Ik heb er al zoveel over gezegd, dat ik deze heerlijke tekst nu alleen heb willen noemen voor de volledigheid.
Filippenzen 4 v 5. " Men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn". Dat is weer zo'n zegswijze met wel goede elementen erin. Een Geestvervuld Christen smeert niet met stroop. Zijn hele wezen echter is doortinteld van vriendelijkheid. En dat is zo'n prima smeermiddel in vele situaties. Leg je er eens op toe, wanneer iemand tegen je begint: "Jullie ' volle evangewliemensen'..... wat een naam trouwens hè: het evengelie is toch per definitie : vol. ....willen ons doen geloven dat je beter bent dan de andere gelovigen. Enz enz..." om dan te antwoorden in deze geest: "Ik ben geroepen tot getuige, niet tot overtuigen. Dat laatste is meer de afdeling van de Heilige Geest. Maar ik kan getuigen, dat 'de klanktaal'me nog dagelijks opbouwt in mijn geloof. "enz enz. Niet direct dat stevige: "Nee...ik heb niet uren met mijn hoofd op de grond liggen bonken, hard 'Halleluja 'roepend, voordat ik 'het had', zoals jij dat nu zegt " Later kan in een ontspannen sfeer dat argument nog wel worden aangepakt.
Maar: blijf vriendelijk en ontspannen met een vleugje humor.
Derde groep van vier teksten uit het Nieuwe Testament, die handelen over ´vriendelijkheid´als deel van de ´vrucht van de Geest´..
De teksten:
Efeze 4 v 32. Wees goed ( vriendelijk) voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft.
1 Thessalonicenzen 2 v 7: Hoewel we ons als apostelen van Christus hadden kunnen laten gelden zijn wij u tegemoetgetreden met de tederheid van een voedster die haar kinderen koestert.
1 Timotheüs 3 v 3. Een opziener: - mag niet te veel drinken - mag niet driftig zijn - maar hij moet vredelievend en VRIENDELIJK zijn - ....en niet geldzuchtig
2 Timotheüs 2 v 24. Een dienaar van de Heer: - moet geen ruzie maken - ....maar voor ieder vriendelijk zijn - hij moet een goede leraar zijn - ....en een verdraagzaam mens
Gedachten bij Efeze 4 v 12: Wat is het goed om 'de gewone houding' te hebben tegenover broers en zusters in de Heer....een houding, die in onze barse, onvriendelijke, bitse tijd overal aan het verdwijnen is. Toen het Christelijk geloof zich ging ontwikkelen in het decadente, verworden Romeinse rijk, viel het op, dat er opeens mensen waren, die vriendelijk, liefhebbend , mild en hartelijk voor elkaar waren en die de buitenstaanders ook in dat verwarmende klimaat lieten delen. Als er een Christen in moeilijkheden was, dan liepen zijn mede-Christenen er niet in een boog omheen. Nee: ze waren barmhartig, medelevend , trachtten te troosten en op te beuren. En als er dan zo'n warme golf ook even over een 'nog niet gelovige' heenging, dan 'smaakte dat naar meer', dan was de weg naar een groep mensen, die deze sfeer ademden, gauw gevonden. Vandaar die snelle uitbreiding. En nader met dit soort mensen in aanraking komende, leerde men al gauw hun beweegredenen kennen. Ze vertelden, dat God zijn Zoon voor alle mensen had gegeven om de zonden van al die zondaars te vergeven. En daarom mochten die 'vrijgekochten door Jezus' bloed' nu ook niets meer vertonen van wrok, geprikkeldheid, gauw-gekwetstheid en lichtgeraaktheid.
Dat alles zal weer terugkomen in de gemeente van de eindtijd. Jullie staan allemaal bij de aanvang van die eindtijd in de realiteit van een kerk of kring. Kijk, door de Heilige Geest geleid, of je na de sam ergens iemand ziet staan, waarvan die Geest je als ingeving schenkt: "Praat daar eens mee". Je zult merken, hoeveel er , zelfs na een hartverwarmende dienst, nog te troosten en te helpen is. Wat zul je, zélf nog vól van alle heerlijke woorden, die over je zijn uitgestort, mild, verwarmend, ontspannend, meelevend en meevoelend voor anderen kunnen zijn. Geen automatisme: "Hé...daar staat er éen alleen...heel stil. Ga ik naar toe". Nee...altijd contact houden in gebed met 'God de Heilige Geest'. Maar...geeft hij een aanwijzing: dan ook ACTIE.
Gedachten bij 1 Thessalonicenzen 2 v 7. De NBV heeft hier- iets onwennig- een beeld uit de dierenwereld gebruikt; bij 'een voedster'denken wij aan een konijn, maar in feite wordt het beeld gebruikt van een moedervogel, die beschermend haar vleugels uitbreidt over haar jongen.
Lieverds....sommigen van jullie worden in de toekomst misschien tot hoge, geestelijke plaatsen in de gemeente geroepen. Je kunt daar je gezag laten gelden. Maar laat het nooit worden: "Weet je wel wie ik bén". Altijd die moedervogel, die vriendelijk bescherming biedt aan de kuikentjes, die haar nog zo nodig hebben. Dat is ook : vriendelijkheid, dat is ook een deel van de vrucht van de Geest.
Gedachten bij 1 Timotheüs 3 v 3. In dit ruimere schriftgedeelte staan veel aanwijzingen voor leidinggevenden in de gemeente, die ik hier nu niet alle behandel. Maar sommigen onder jullie zullen wel degelijk kaderleden worden. En voor de kaderleden geldt toch zeker, dat ze matig zijn met wijn, vroeger in het Oosten de gewone drank, bij ons in het Westen steeds meer 'gewoon wordend'. Kijk jezelf er altijd goed op na, of je niet aan alcohol, tabak of wat dan ook verslaafd bent. Je moet het goede voorbeeld geven. Daarom ook geen opvliegendheid, geen geïrriteerdheid of prikkelbaarheid of 'agressief je stokpaardje verdedigend'. Gemakkelijk je voegend, zodat de gemeenteleden niet hoeven te verzuchten: "Het is er wel een met een gebruiksaanwijzing. Je moet zó op je woorden letten". Nee mensen: ons grote voorbeeld, Jezus Christus zei: "Leer van mij dat ik zachtmoedig ben".
Ook dit alles hangt weer samen met de vriendelijkheid als vrucht van de Geest.
Gedachten bij 2 Timotheüs 2 v 24. Ook al word je later met gezag in een gemeente bekleed, ....van God de Heer en van Jezus Christus ben je toch altijd een 'doulos',een slaaf. Je brengt geen eigen begeerten ten uitvoer, maar de begeerten van de Meester. En dan kan je ook met recht gehoorzaamheid eisen, niet aan jezelf, maar aan God. Gods vriendelijk aangezicht geeft vrolijkheid en licht. Zo ook jullie En Timotheüs met zijn voortdurende maagklachtgen, had zich daar maar aan te houden. Als herder van de kudde had hij de goddelijk eigenschappen van geduld, zacht moedigheid, (mildheid) en lankmoedigheid, ( geduld) maar te tonen. Dat kan alleen uit een God toegewijd, geestvervuld innerlijk.
Heel wat te doen, jongen en meisjes, voor jullie en ook voor mij.
Een mijlpaal !!!!!....weten jullie, dat deze bijbelstudie nu ook al in Vlaanderen verschijnt. Dáar ben ik gevorderd tot 120. In een Engelse vertaling laat ik hem verschijnen in Amerika. Daar ben ik bij nr. 52,heb dus nog heel wat vertaalwerk voor de boeg.
Maar dat nu daargelaten: aan de arbeid.
We hadden het over de gemeente als ´Gods woonhuis´. Nog éen bijbelstudie ga ik daaraan wijden: déze.
Onlangs hadden wij hier in onze stad een groot bouwproject. Alle vergunningen waren er. Waarom werd er niet gebouwd. Men legde dit als volgt uit. Dáar, op die hoek, staat nog een huis, waarvoor de sloopvergunning nog niet binnen is. En juist dáar moeten wij het hoekpunt bepalen. Van daaruit gaan alle lijnen lopen. Die bepaling moet met de grootste zorgvuldigheid geschieden. Maar dat slooppand moet ook metterdaad geslóopt worden. Eerder kunnen wij niet beginnen.
Oneindig meer belangrijk is onze Heer Jezus Christus voor onze bouwrichtingHíj is hetijkpunt voor de gelovigen.
Toen bij ons die sloopvergunning binnen was, werd dat pand direct verwijderd. En wat er nu toch stáat. Eigenlijk zit hier wel ergens een vergelijking. Het eeuwig fundament Jezus ligt er. Maar zijn heerlijke richtingbepalen kan pas werkelijkheid in ons leven worden, wanneer wij , wat zo hardnekkig in de weg staat, geëlimineerd hebben.
Goed dan: uitgaande van dat ijkpunt ontwikkelde zich bij ons een razende activiteit: de fundamenten werden gelegd. Parkeergarages werden uitgegraven enz enz.
Apostelen en profeten hebben het geestelijke fundament in beginsel gelegd. Maar tot op de huidige dag worden er grondslagen bijgelegd. Want Efeze 4 v 11 zegt:
" Want Jezus is het die apostelen heeft aangesteld en profeten, evangelieverkondigers , herders en leraars
(12) om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst".
Het grote werk gaat door. Nog steeds openbaren zich apostelen, (niet door menselijke organisaties aangewezen, maar geestelijk blijkend). En steeds weer nieuwe profeten, evangelieverkondigers, herders en leraars worden openbaar en worden geestelijk erkend door Gods volk. En de al klaar liggende fundamenten , bijvoorbeeld van 'de doop in de Heilige Geest'stoffen zij af en herstellen zij tot hun oude glorie, bouwen ze nog uit.
En zij allen rusten de heiligen, de gemeenteleden, toe tot het werk in dienst van de Heer.
En wat is het uiteindelijk doel van dat werk?: een eeuwige tempel, die God tot woonplaats kan dienen en die eenmaal uit de hemel zal neerdalen,(Openbaring 21 v 2) wanneer de aarde er gereed voor is door het gezamenlijk werk van ons, door genade zijn beminden en zijn werkers.
Iemand vroeg mij vandaag:
"Waartoe zijn wij op aarde".
En ik heb geantwoord:
"Om God te dienen".
En wij dienen God, door hem een eeuwige woonplaats , Hem waardig en door Hem begeerd, aan te bieden.
Wat een doel!!!!
Daag
Ger
Bijbelstudie 200.
De gemeente In haar derde van elf functies: GEMEENSCHAPSVORMING.
Waar mensen samenkomen, ontstaat een gemeenschap, hoort die althans te ontstaan.
Een groep mensen, die geregeld samen gaan biljarten,vormen ook wel een gemeenschap. Maar ze hebben alleen hun liefde tot dit schone spel gemeenschappelijk. Zo ontstaat wel kameraadschap. Maar die bloeit niet op tot de alomvattende gemeenschap, die 'de gemeente van Jezus Christus' kan worden.
Maar een geloofsgemeenschap is nog niet automatisch en echte gemeenschap. Ik heb vroeger een tijdlang gekerkt in een gebouw met vele deuren. De koster wist met trots te vertellen:
"Na een paar minuten is alles weg".
Maar in deze gemeente zat geen dynamiek en leven. Ze waren wel gelijkgestemd op de diepere gebieden van het leven. Maar ze deden niet in betekenende mate gezellige dingen met elkaar, zoals samen koffiedrinken, gemeente-speldagen, bijbelstudie, kringen, tochtjes, bezoeken over en weer. Ze hingen als los zand aan elkaar. Eigenlijk had men daar niets gemeenschappelijks.
Eigenlijk kan ieder, die een kerk of een samenkomst bezoekt deze beleving nóg hebben door éigen handelen. Ook al wordt er tegenwoordig meer werk gemaakt van allerlei samenbindende elementen, elke bezoeker staat het vrij om te denken:
"Hoor eens, ik kom elke zondagmorgen, maar verder wil ik me nergens op vast leggen".
Dan blijft elke samenkomst voor jou een steriele 'groep gelijkgestemden'en blijven de mensen in wezen vreemd voor je.
Hoe anders was dat met Paulus:
- Dagelijks was er de zorg voor al de gemeenten, die hij her en der gesticht had., 2Cor. 11 v 28
- Hij kon zo écht in zorg zijn over gemeenten, waar het geestelijk minder goed ging, (Galaten 4 v 20)
- ook in zijn vermanigen bleek zijn liefde en betrokkenheid;
- altijd bezig om iedereen op te wekken , bij het geloof te blijven, ( Hand 14 v 22)
- ...en ook altijd doende om de eensgezindheid te bevorderen, scheuringen te voorkomen, de eenheid van denken en doen te bevorderen, (1 Cor 1 v 10), alles uit te laten monden in liefde, ( 1 Tim 1 v 5).
Och,ik zou zo nóg vele teksten kunnen noemen.
Maar uit deze kleine opsomming wil ik al wat gedachten putten.
Wat kunnen jullie voor de gemeente doen, waarin jullie geregeld zijn.
- neem enthousiast deel aan alle activiteiten, die jou natuurlijk 'niet over de kop mogenjagen', zodat je overwerkt zou worden.
Kinderwerk, cantinehulp, Assistentie technische dienst, noem maar op, wat er in een enigszins uitgebouwde gemeente alzo komt kijken.
Maar een rijke mogelijkheid ligt er ook in de grotere en kleinere samenkomsten: zondagmorgen, bijbelstudie, kring.
- Oefen je gave van 'het onderscheiden van geesten'.Wanneer je zo nu en dan achterin de sam gaat zitten, zie je soms van die kleinen tekenen, waaruit je kunt opmaken: deze mensen hebben zorg. Speel daar bij het weggaan tactisch op in met de Heilige Geest als grote raadgever.
- Bij het uiteengaan van de sam niet ijlings wegstormen. Laat je door de Heilige Geest raden, voor wie het nu de tijd is om met jou in contact te komen. Stel je eigen plannen opzij , wanneer de Geest een andere richting wijst.
- spreek die jongen, op krukken hinkende, eens aan...vorige week was er immeers nog niets aan de hand...'t zal hem zo opknappen.
- bewonder eens een babytje en spreek prijzende woorden tegen de moeder.
En dan is er nog iets: in het gemeenteblaadje staat er soms, dat deze of die ziek is en een briefje o.i.d. op prijs stelt. Schríjf zo'n briefje. Dat leidt soms tot heerlijke gesprekken.
En zo nog vele mogelijkheden meer. Zo maak jij van de groep gelijkgestemden een hecht verbonden band van broers en zussen.
Dan zorgt en vertroost en bemoedigt u op uw bescheiden gebied, zoals Paulus dat heel groots deed, gelijk blijkt uit 1 Thessalonicenzen 2 v 11 en 12:
"U weet dat we voor ieder van u waren als een vader voor zijn kinderen. We hebben u aangespoord en bemoedigd en u op het hart gedrukt, zo te leven dat u Gods eer bewijst".
De gemeente van Onze Heer Jezus Christus wordt niet alleen getekend onder het beeld van een lichaam, onverbrekelijk verbonden aan het hoofd Jezus Christus. Zij wordt ook getekend als GODS WOONHUIS. En dat beeld gaan wij nu behandelen.
Allereerst is daar de grote doorbreking van het toenmalige denken bij de Joden. In de nieuwtestamentische gemeentenontmoetten zij heidenen en stonden heel onwennig tegenover dat vreemde volk in de eerste tijd.
Voor de Joden was het eenvoudig zo, dat de heidenen, de gojim, in zekere zin niet voor hen bestonden. Ze waren ver van Gods heil, vaakvijanden . Wat moest je er eigenlijk mee. In het Oude Testament stonden wel verschillende teksten, die er op wezen, dat God ook met hen een bedoeling had, maar die liet je maar gewoon liggen. Daar zou wel eens licht op komen.
Maar toen kwam ´dat nieuwe´. En opeens was het op die wortel van Abraham een gedrang van je welste, allemaal heidenen, (Romeinen 11 v 17). En de loten, die je altijd rondom je gewend was, waren er opeens niet meer. De hele omgeving was veranderd. De oude ´broers´waren vijanden geworden en al die nieuwe loten, die nu opeens ´broer´ tegen je durfden te zeggen, terwijl je ze vroeger het aankijken niet waard had geacht best onwennig, dit ´changement des décors´, wisseling van toneel- aankleding.Vroegere duldde je de jodengenoten desnoods als gasten, als fellow-travellers,maar nu waren zij opeens huisgenoten van jou en jij een huisgenoot van hen, zonder enige superioriteit van jou. Je had geen enkel streepje voor.
Ze waren met jou volgens Ef 2 v 19-22:
..gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten
met Christus Jezus als hoeksteen.
Vanuit hem groeit het hele gebouw steen voor steen uit
Tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer
In wie u ook samen opgebouwd wordt
Tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
De Joden van die tijd, die Christen waren geworden, zullen het wel speciaal moeilijk gehad hebben met de nieuwe situatie. Ze hadden zichzelf altijd het huis des Heren mogen noemen naar Hosea 8 v 1, maar nu werd de profetie vervuld , door Jeremia uitgesproken in 12 v 7, dat God zijn huis had verlaten en zijn erfdeel had verworpen.
Maar gaande weg, door veel strijd en veel moeten wennen heen, zal het toch duidelijk zijn geworden, dat hetnieuwtestamentische woonhuis van God een eeuwige dimensie had, vergeleken met het voorlopige huis van vroeger.
Het fundament was vroeger in de tijd van de profeten gelegd. En daar lag een link met het altijd blijvende oude verbond, dat nu alleen een wereldwijde betekenis had gekregen. En de tot apostel geworden leerlingen van Jezus hadden door hun onderwijs deze oudtestamentische fundamenten hemelse dimensies gegeven. En de hoeksteen, zo dikwijls in het vroegere verbond bezongen, was nu gevonden: Jezus Christus. Evenals bij een gebouw in de hoeksteen alle muren bij elkaar komen, zo komeninJezus Christus ook al Gods eeuwige bedoelingen samen.
En de groeikracht van de gemeente ! Elke steen een kleine tempel. En de grote tempel met al zijn zuilen weer een bundeling van al die kleine tempels, volgroeide Christenen, begeleid door de steeds maar dieper onderwijzende Geest van God, aan wie de tempel, de gemeente, het huis van God, is gewijd. .
Jullie, die dit lezen, hebben misschien ook wel eens moeite met al die loten aan de wijnstok.
Maar ook jullie zullen wennen, net als die Joden van vroeger dagen,m die na 2000 jaar roepen:
s Heren tempel , ´s Heren tempel zijn wij
opeens zo moesten wennen aan de geweldige ruimte, waarin ze opeens waren geplaatst.
Maar ook jullie zullen zien:
datJezus Christus de hoeksteen is, onverschuifbaar, onvernietigbaar. En wanneer je de steen van een ander gemeentelid niet vindt passen in de muur,. keer je dan tot Jezus en zeg maar tegen hem, dat je gelooft, dat in hem alle muren zullen gaan passen aan elkaar.
En tracht ernaar, het gebouw te doen groeien.
God geeft de groeikracht en hij wil, dat jij de overvloedig beschikbare genade van hem gebruikt om voor jouw deel die muur te laten groeien .
En als het een feit is, waar je niet omheen kunt, dat de grote tempel van God gebouwd is uit allerlei kleinen tempels, laat je dan vullen door de Heilige Geest, niet zon beetje, maar tot de rand. ( Johannes 2 v 7).
Tweede groep van vier tekstenuit het Nieuwe Testament, die handelen over ´vriendelijkheid´als deel van de ´vrucht van de Geest´..
De teksten:
Johannes 15 v 12 15
Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben, zoals ik jullie heb liefgehad.
Er is geen groter liefde dan je leven te geven voor je vrienden
Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet. Vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord , aan jullie bekend gemaakt heb.
( dit zijn dus al drie teksten).
1 Corinthe 4 v 13.
Worden wij beledigd dan antwoorden wij vriendelijk.
Gedachten bij Johannes 15 v 12 -15:
Liefhebben in geestelijke zin met de agapè is de sleutel tot alle heerlijkheden van de schrift. Jezus heeft lief met zelfs de dood als uiterste consequentie..
Paulus zegt in Romeinen 5 v 6-8 dat Christus is gestorven voor zijn vijanden. Maar God ziet hier zijn beminden , die Christus hebben aanvaard, niet meer als zijn vijanden, maar Gods alziend oog ziet hen reeds als vrienden. En die troostrijke mededeling geeft onze lieve Heer Jezus hierdoor.
.
De volgende regel lijkt wat raar: jullie zijn mijn vrienden, wanneer ..
Jezus bedoelt her echter niet te zegen, dat ze pas vrienden worden, wanneer ze dit-of-dat doen. Nee, zo bedoelt hij de verhouding tot vrienden niet.
Hun vriendschap zal er hen als vanzelf toe brengen, om te doen, wat hij zegt. Dat is volkomen logisch te verwachten onder geestelijke vrienden.
Een slaaf doet de dingen , omdat ze móeten. Maar hier is geen verhouding meer van slaaf tot Heer, maar van vrienden en de grote vriend. Alles, wat hij kan vertellen aan hen, voor zover zij het dragen kunnen, verwerken kunnen, heeft hij verteld. En dat zij hetgeleidelijk aan verwerkt hebben, krachtig vooruitgeholpen door zijn opstanding, daarvan geven zij later blijk.
Alleen wanneer wij als vrucht van de Geest ook vriendelijkheid in onze bagage hebben, leren wij zó liefte hebben, als de heer Jezus ons heeft voorgeleefd. Dat wil niet zeggen dat al degenen, die als Christen voor ons geleefd hebben, en aan wie de doop in de Heilige geest nog niet zo helder voor ogen stond, omdat daarover nog minder was bekend geworden in het voortgaande denken van de mensen .dat die mensen de onderlinge, diepe vriendschap niet beleefd zouden hebben, maar in deze tijd, nu de zaken op een climax gaan uitmonden, is het zo goed om door dit deel van de Geestes-vrucht de onderlinge liefde vast te houden.
En de wetenschap, dat Jezus ons nu al vrienden noemt, nu de wil er is én het zoeken naar meer van de Geest, maar nog lang geen volkomenheid daarin, is zo sterkend. De discipelen waren ten tijde dat Jezus deze woorden tot hen sprak, ook nog maar heel onvolkomen vrienden, maar de liefde van God zag hen reeds als volmaakte vrienden. Zij waren al positioneel vriendenmaar moesten er nogveel, zeer veel van waarmaken.
Zo is het ook met ons gesteld.
Ook wij hebben al zo veel met ons door de doop in de Heilige geest gescherpt oor van zijn mysteries gehoord, dat wij nog jaren nodig hebben om die rijkdommen ook metterdaad te verwerven. Maar Gods genade ziet ons al als vrienden, die niet slaafs meer denken:
`Dit of dat móet ik voor Jezus doen`,
maar dankbaar zeggen:
`Heer open mijn ogen voor de liefdestaken, waarvoor umij kunt gebruiken
En nu gelijk maar door naar:gedachten bij 1 Corinthe 4 v 13.
Wij , gelovigen, gedoopt met de Heilige Geest, door de genade van God, leven zo dicht bij de hemelsferen, waar wij later voorgoed en helemaal ín leven, dat wij gaarne het voorbeeld van Jezus volgen, van wie staat geschreven in 1 Petrus 3 v 23, dat hij, als hij gescholden werd, niet terugschold en als hij leed niet dreigde.
Paulus liep nogal in de kijker,omdat hij leerbewerker was, een beroep, dat in de streken, waar hij werkzaam was, slavenarbeid was en helemaal niet in tel. Maar wanneer hij náar behandeld werd, bleef hij vriendelijk. Ook wij zullen vriendelijk blijven, wanneer mensen ons onheus behandelen, omdat wij ´zo´n raar geloof´ hebben.
Maar wij weten uit Romeinen 12 v 17 en 21, dat:
-wij niemand kwaad met kwaad zullen vergelden en
-ons niet zullen laten overwinnen door het kwade, maar het kwade overwinnen zullen door het goede.
Misschien worden wij dan softies gevonden, omdat men ten onrechte denkt , dat het ons ontbreekt aan innerlijke kracht, fierheid of zelfrespect.
Maar dikwijls wordt toch wel gemerkt, waar de bescheiden vriendelijke hoffelijkheid, die ons aanspoort tot onze houding, vandaan komt.
In ieder geval, Geestvervulden, oefen je ook in de vriendelijkheid tegen alle grofheid in.
Eerste groep van vier teksten, (ditmaal 3) uit het Nieuwe Testament, die handelen over ´vriendelijkheid´als deel van de ´vrucht van de Geest´..
De teksten:
Matth 11 v 18:
Men zegt van de Mensenzoon:
Kijk toch eens .die vriend van tollenaars en zondaars .
Lucas 12 v 4:.
Tegen jullie, mijn vrienden, zeg ik:
Wees niet bang voor degenen, die het lichaam kunnen doden, maar niet tot iets ergers in staat zijn.
Johannes 11 v 11.
(Jezus zei tot zijn discipelen):
Onze vriend Lazarus is ingeslapen , ik ga hem wakker maken .
Gedachten, aan deze teksten te verbinden:
Matth 11 v 18:
Jezus was volmaakt met de Heilige Geest vervuld. En hij was een volmaakte vriend. Wij weten allemaal, hoe hij zijn vriendschap op het meest heeft betoond: door voor ons te sterven, toen wij nog vijanden waren,(Romeinen 5 v 10).
Maar ook in zijn leven op aarde kwam die vriendschap al naar voren .Hij was een vriend van tollenaars en zondaars. Hij daalde niet tot hun peil af, maar hij ging naar hen toe om hen zo mogelijk tot hoger peil op te trekken.
Een tollenaar is hij, die door de mensen veracht wordt, die salon-unfähig is, die jou niet vooruit kan helpen,die je carrière niet kan dienen., wiens nabijheid jouw image niet dient
Zondaars zijn degenen, die Gods kennis verwerpen,bijvoorbeeld door onverschilligheid .. die Jezus zeggen, niet nodig te hebben, bijvoorbeeld doordat ze heel best tevreden te zijn met de toestand zoals die is ..
Als wij werkelijk de Heilige Geest in ons voelen, zullen wij trachten, een praatje aan te knopen met die mensenonder de ons omringenden , waar nu helemaal geen muziek in zit..
Ja ik zou het uit willen breiden: ook in de sam zijn er mensen, die daar eenzaam zijn, omdat ze zo helemaal zich niet lenen voor te vormen netwerken. Wanneer je ze wat eenzaam ziet staan bij het koffiedrinken bijvoorbeeld, begin eens een gesprekje, niet neerbuigend, maar vol warme belangstellinginformerend naar hun gezinsomstandigheden.
En doe hetzelfde met zondaars, die grote, zeer gevarieerde groep. Vraag naar hun wel en wee, bewonder hun babys,maak grapjes met hun kroost, betoon u een vriend. Dat is een taak van Geestvervulde Christenen, trouwens van iedere Christen, onafhankelijk van zijn stadium van gevorderdheid op de weg van het heil.
Lucas 2 v 4.
Niet bang zijn. En dan staat er zo streng bij: lichaam doden. Maar Jezus, de grote Vriend, kent ons, Geest-vervulden, als zijn vrienden, ademend in dezelfde sfeer. Elke Christen mag zich deze tekst toe-eigenen. maar degenen, die Geestvervuld zijn, die aan het leren zijn om in Gods sfeer te ademen, die de dingen meer van uit hemelse hoogten kunnen bekijken, mogen toch wel heel in het bijzonder weten, dat ze niet bang hoeven zijn. Zelfs als er een struikeling is geweest, hoeven ze niet te vrezen .
Weet je dat er 365 keer in de bijbel staat: Vreest niet. Alleen in een schrikkeljaar is het éen dagje behelpen.
Laatst mocht ik nog een pas-begonnene ondersteunen, die bij een eerste verkenningsaanval van satan vreselijk was geschrokken. Ik ben er zeker van, dat ze, dapper voortgaande, in ko- mende tijden, minder zal schrikken van zwaardere satanische aanvallen.
Johannes 1 v 11;.
Jezus is ook een vriend van Lazarus. En hij is een vriend van zijn discipelen. En hij zegt tegen hen:
Lazarus, ONZEVRIEND, is gestorven.
Wij zeggen wel eens:
De vrienden van mijn vrienden zijn míjn vrienden.
Maar al dat ergens op gaat, dan is het wel hier. Kijk de sam maar eens rond. Daar zitten allemaal mensen, van heinde en ver gekomen, om met jou samen te zijn in de naam van Jezus. Zij zijn zíjn vrienden. Laten ze ook de jouwe zijn.
Heel de gezegende brief aan Efeze, volgens sommigen het toppunt van geestelijke bewustheid, ons geboden in de veelkleurige boeket van de bijbel met zijn66 grote en kleine boeken heeft dit als doel:
De gemeente als geheel en de gemeenteleden ieder afzonderlijk in Efeze, maar ook in alle gemeenten:
-doen er goed aan om de Heer Jezus, hun hoofd, goed te kennen, net zoals het lichaam van elk m mens het hoofdgoed kent en de bevelen van dat hoofd stipt en blij en snelopvolgt, ( als het goed is).
-dienen een heldere, niet omfloerste blik te hebben op de taak, die Jezus aan hen toebedeelt
-zouden eigenlijk ieder moment moeten kunnen beseffen, welk een heerlijke rijkdom er voor hen klaar ligt in het leven na de aardse dood en als voorglans ook al in het leven nú
-behoren doordrongen te zijn welk een enorme kracht er beschikbaar is voor hen
--hoe Jezus , hun hoofd door die overweldigende kracht is opgestaan uit de dooden dat een dergelijk in heerlijkheid opstaan ook hún deel kan zijn
-mogen zich ervan bewust zijn, dat onze Heer Jezus Christus , ons hoofd aan Gods rechterhand zit op diens troon, bovenelke vorm van macht of kracht en dat ons einddoel is om door Gods genade ook op die troon te mogen zitten ... voor eeuwig.
-Dat onze Heer Jezus regeert over alles wat God gemaakt heeft en dat hij het laatste woord heeft en dat wij ook in die macht mogen delen, wanneer wij maar tot het einde volharden.
Wat is het geweldig door zon hoofd te mogen worden geleid, de plannen van dat hoofd uit te voeren, onverbrekelijk verbonden te zijn aan dat hoofd, , tenzij wij- toegevende aan allerlei verleidingen- ons van ons geestelijk opperhoofd losmaken.
Efeze 2 v 15 zegt:
Jezus bracht vrede door het kruis om uit die tweein zichzelféen nieuwe mens te scheppen.
Alle Christenen , , die dat zijn met hun hart, zijn door God in een zodanige positie geplaatst, dat zijéen zijn met Jezus en éen met elkaar. Aan ons de taak om dit ook in en door ons leven waar te maken.
Als wij leven volgens de regels van hoofdstuk 4 v 1- 7 dan zijn wij in stijl:
Dus:
-bescheiden, zachtmoedig,geduldig, elkaar in liefde verdragende
-verbonden aan elkaar in de kracht van de vrede
- en al die heerlijke dingen, die daar verder staan.
dan worden we verder toegerust tot de taak, die bij ons past, (v 12)
dan is er een mogelijkheid tot verdere groei., (v 16).
Nadat wij ons heel lang hebben bezig gehouden met de vraag:
Wat is de gemeente,
gaan we ons nu een tijdlang verdiepen in de vraag, hoe de zo uitgebreid behandelde gemeente dan wel functioneertin de praktijk.
Ik volg weer het stramien, dat Coos de Vink in 2005 legde en geef daaraan een eigen invulling.
Voor zovele doeleinden komen mensen samen. Maar wat maakt een groep samenkomende mensen tot een gemeente in bijbelse zin.
Paulus spreekt over de gemeente als:
-een lichaam
-een woning
- en een huwelijksrelatie.
Laten we dan maar eens aan deze nieuwe hap beginnen, na er een tijdlang biddend en plannend omheen gelopen te hebben .laten we dan maar eens beginnen met het lichaam.
Een tekst::
NBV:
God heef alles aan Jezus voeten gelegd en hem als hoofd over alles aangesteld voor de kerk, die zijn lichaam is, de volheid van hem, die alles in allen vervult.
NBG
En hij heeft alles onder zijn voeten gesteld, en hem als hoofd boven al, wat is, gegeven aan de gemeente, die zijn lichaam is, vervuld met hem, die alles in allen volmaakt.
Jezus is het hoofd van de gemeente. Maar het is goed om de macht van onze Heer Jezus ons eerst goed voor ogen te stellen.
God heeft alles onder zijn voeten gesteld, alles als een geschenk aan Jezus´voeten gelegd. Alles, wat je maar bedenken kunt:
- de stoffelijke wereld
-de geestelijke wereld
Maar even doordenkende, zien je dan ook, dat de gemeente, ( ik spreek niet zoveel over het in Engelse kringen gebruikelijke kerk-church-, want dat acht ik een beladen begrip).
Nee, de gemeente, het .lichaam van zon onvoorstelbaar machtig hoofd, deelt in zijn glorie. En dat lichaam zijn is niet zomaar een frase nee: Jezus wil , al voortgaande, zijn gemeente vervullen met zijn gedachten, vol maken met zijn wezen.
Zo bezien is de gemeente niet een aspectje van de wereld, maar de wereld is de periferie, de buitenkant van de kerk, als het ware het décor, waarbinnen het eigenlijke gebeuren, de eigenlijkehappening plaats vindt. .Om Jezus overwinning gaat het. Dat is het centrale thema van de wereldgeschiedenis. En de gemeente, zo éen met hem wordend, deelt in zijn belangrijkheid.;
Jezus spreekt en handeltdoor middel van zijn gemeente..
Zo hebben we enkele aspecten genoemd. Maar er volgen er meer.
Derde en laatste groep van ditmaal weer dríe- teksten in het Oude Testament, die iets te maken kunnen hebben met wat in het Nieuwe Testament de vrucht, bestaande in vriendelijkheid wordt genoemd.
De teksten:
Spreuken 31 v 26.
NBV
( De geestelijk sterke vrouw) spreekt wijze woorden,
wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen
NBG
Met wijsheid opent zij haar mond,
Vriendelijke onderwijzing ligt op haar tong
Spreuken 15 v 30
NBV
Een lachend gezicht verblijdt het hart
NBG
Vriendelijk stralende ogen verblijden het hart.
Spreuken 27 v 9.
NBV
De geur van balsem en wierook maakt gelukkig,
Maar zoeter voor het hart is ware vriendschap
NBG
Olie en reukwerk verheugen het hart,
En warme vriendschap vanwege welgemeende raad.
Gedachten bijSpreuken 31 v 26
In Spreuken 31 vanaf v 10 wordt een huisvrouw getekend, die nu werkelijk overal goed in is: niet alleen in alle aspecten van het huishouden, maar ook op diepere niveaus.
Hoor maar eens:In alle situaties wijze woorden
Ze doet haar mond niet open om babbeltjes te verkopen,. Nee, alle woorden zijn wijs en wel- overwogen, voor zij ze uitspreekt. En elke zin is een les. Geen harde, bitse, kleimakende, gevoelloze les, maar een waardevolle les, ingepakt in liefde. Haar woorden zijn stuk voor stuk onderwijzingen, in vriendschap en vriendelijkheid verpakt.
Lezeressen .ik hoor jullie al zuchten:
Wel, dan moet er met mij nog heel wat gebeuren.
Maar : vriendelijkheid is een deel van de vrucht van de Heilige geest. Hij wil jullie zó omvormen, dat je later, temidden van een stoet, jou gelukkig prijzende kinderen, ( v 28) zó moeder kunt zijn als deze moeder in Israel´. En al prijzen kinderen niet gauw, God is blij met je.
En natuurlijk geldt voor alle baas-spelende jongemannen hetzelfde. Ook jullie kunnen zo worden:wijs, vriendelijk, vol liefdevolle raadgeving.
Groei door met de Heilige geest.
Gedachten bij Spreuken 15 v 30.
Er worden veel te veel harde , bitse dingen gezegd, met nijdige monden onder harde ogen.
Je hart wordt er zo koud van, je hebt zó de neiging om heel argwanend te zijn en je ook hard op te stellen en desnoods hard terug te slaan.
O maar dan eens éenkeer een lachend gezicht tegenover je, een gezicht , waarvan je voelt, dat het echt lacht, want de ogen staan dienovereenkomstig in dat gezicht als vriendelijk stralende lichten.
Wat verheugt dit je hart, wat word je opeens ontvankelijk voor goede raad.
Ook dit is een deel van de vrucht, die de Heilige Geest je wil brengen.
Gedachten bij Spreuken 27 v 9:
Mensen, die vervuld raken met de Heilige Geest, worden ware, innige vrienden.
Tegenwoordig wordt gezegd dat de geur van sinaasappelen zo sfeerontspannend werkt. Dat effect was er mogelijk vroeger bij balsem, reukwerk en wierook.
Mij zeggen die geurtjes niet zo veel.
Maar ware vriendschap !!!!
Een paar jaar geleden had ik met anderen een berg beklommen. Steeds hadden wij naar rechts moeten leunen. En toen wij afdaalden langs een ander pad, moesten wij ook weer naar rechts leunen.
En beneden kwam een andere bergbeklimmer naar me toe en zei:
`Ger voel jij je wel goed. Je loopt helemaal scheef.`.
O, die warme blik, die bezorgde, vriendelijke ogen, die zorgzame stem. Ik weet het nu nog.
Jullie .wanneer je zó vervuld raakt met de Heilige geest, komt er die warmte in je blik, in je ogen in je stem, in je opmerkzaamheid. Zo kun je anderen jarenlang een fijne herinnering geven, net zoals het mij overkwam.
Derde groep van ditmaal- twee teksten in het Oude Testament, die iets te maken kunnen hebben met wat in het Nieuwe Testament de vrucht, bestaande in vriendelijkheid wordt genoemd.
Eerst de teksten:
Spreuken 22 v 9.
NBV
Een goedhartig mens wordt gezegend,
Hij deelt zijn voedsel met de armen
NBG
Wie vriendelijk van oog is, die wordt gezegend,
Omdat hij de behoeftige van zijn brood geeft
Spreuken 22 v 11.
NBV
Wie een zuiver hart heeft en beminnelijk spreekt
Heeft de koning als vriend.
NBG
Wie reinheid van hart bemint en wiens lippen vriendelijk zijn,
De koning is zijn vriend.
Gedachten:
- bij Spreuken 22 v 9
Goedhartig vriendelijk van oog .oog voor andere mensen:
Die eigenschappen kunnen alleen maar écht voortkomen uit een bekeerd, wedergeboren, met Gods Geest vervuld hart.
Op zichzelf genomen zijn er wel van nature goedhartige mensen,die oog hebben voor de noden van anderen. Maar de echte, blijvende milddadigheid en barmhartigheid wordt toch slechts daár gevonden, waar het hart werkelijk door God in zijn genade is gezegendmet volharding.
Neem nu onze Heer Jezus Christus. Hij wás al deze dingen :
-zijn hart was echt goed en ruim en blijvend edel
-Zijn vriendelijke ogen verblijdden al degenen, die zoekende waren naar het verloren paradijs
-Zijn oog voor de noden, zijn milddadigheid en barmhartigheidmaakten het hem mogelijk, liefdevol raad te geven aan mensen, waarvan hij wist, dat ze hem ook weer zouden verlaten en verraden.
Wij, gelovigen, behoren op hem te gaan lijken. Waar de haat de drempels heel hoog maakt, daar maakt de liefde, die hij ons wil meedelen, ons steeds meer lijkende op hem.
Rondom ons zijn er velen, die in dikke autos rijden, maar die toch innerlijk zo arm zijn aan geestelijke waarden, dat wij dat met onze geestelijk geworden ogen zien.
Velen van jullie delen geestelijk voedsel uit ergens op een forum. Degenen, die dat doen, weten, dat de volgende dag al weer bijtende reacties kunnen komen. Maar je strooit maar uit van de rijkdommen, die je hebt, vertrouwende, dat het woord van God harten bereikt, welke dan ook . En ook je opponenten, hoe hoog ze ook de drempels willen maken tussen jou en hen, blijf je liefhebben, ook al zou het je in gevaar brengen.
Voorbeeld: Johannes de Doper waarschuwde ook koning Herodes voor een misstap, die deze al begaan had of op het punt was om te begaan. Hij sprak uit liefde, maar haat deed hem zwijgen, eerst in de kerker, later voor altijd, ( Matth 14 v 3- 11)
Wees sterk en moedig in jullie goedhartigheid en oogopslag, die het pure hart weerpspiegelt. En wat ook de haat je wil doen, jullie liefde, hieruit blijkend, zal gezegend worden.
Gedachten bij Spreuken 22 v 11.
Zuiverheid ..beminnelijke taal .vriendelijke woordkeus ze getuigen van een harmonisch levenscentrum, de menselijke geest en van een aangename levensopenbaring.
En dan: de koning als vriend hebben:wie denkt daarbij niet aan het hoogst mogelijke: de hemelse koning, de Heer God zélf, als vriend hebben.
Drevriendelijke woordkeus, die handelt naar het word uit Filipp 4 v 8::
Tenslotte broeders ( en zusters) schenk aandacht aan:
-alles wat waar, alles wat edel is
-alles wat rechtvaardig is
-alles wat zuiver is
-alles wat liefelijk is
-alles wat eervol is
-kortom : aan alles
-- wat deugdzaam is
-- en lof verdient.
Ga de gesprekken om je heen eens na: op school .in de werkplaats op kantoor en doe er niet aan mee,.als ze te zeer in strijd komen met het hierboven vermelde Maar onderscheid je hierin. Bid de Heer om een zuiver hart, beminnelijke woorden,En al zal je aanvankelijk veel spot ten deel vallen:: God verheugt zich over je. En het is heel goed mogelijk, dat je ook onder de mensen, die je ontmoet, waardering ondervindt.
Eén keer werkte ik op een neutraal net en kreeg de vreselijkste dingen te horen, toen ik op allerlei manieren wees op Jezus de weg en de waarheid .en het leven. Maar er was toch ook iemand die zei:
Je kan zeggen van Ger wat je wil, maar hij blijft altijd beleefd
Weet u niet, ( gemeente), dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont ?
1 Corinthe 3 v 16.
Vanuit hem groeit het gehele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel, die gewijd is aan hem, de Heer, in wie u ook samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
.
Gedachten bij 1 Corinth 3 v 16:
De tempel van God wordt gebouwd op het ware fundament, zoals wij dat vinden in Hebr. 6 v 1-3:, die zesvoudige , oersterke grondslag:
-zich afkeren van daden, die tot de dood leiden
-geloof in God
-de leer over het dopen
-de leer over de handoplegging
-de leer over de opstanding van de doden
-de leer van het laatste oordeel
De gemeente, die in haar kernleden doordrongen is van de hartenkennis van deze vaste gegevens, mag een gemeente naar Gods hart heten.Natuurlijk is het ook weer zo, dat elke gemeente een mixtuur is van min of meer gerijpte Christenen, waarin echter de kernleden de koers behoren uit te zetten.
De gemeente van God is tegelijk een tempel van God.
Hij, die de allerhoogste is en de volmaakte en de heilge en de alleen wijze, woont in de gemeente, want haar smaakmakende kern bestaat uit in de Geest gedoopte gelovigen.
Wonen is een blijvende zaak. God woont door zijn Heilige geest
maar niet bíj ons, maar ín ons, ( (Joh 14 v 17).
De Heilige geest is de eerste gave aan ons . Hij is het onderpand van een nieuw, geestelijk, blijvendverbond. Hij schenkt de zekerheid dat wij zullen groeien naar de volwassenheid en de volkomenheid.
Zoals de levensgeest van de mens zorgt voor de juiste opbouw van het lichaam, zo zorgt de Heilige geest in het meer samengestelde lichaam , de gemeente, voor de groei en de instandhouding van de gemeente.
Gedachten bij Efeze 2 v 21 en 22:
De gelovige bevindt zich in het lichaam van Christus, de gemeente. Het gemeentelichaam is, net als het menselijke lichaam, opgebouwd uit vele cellen, de afzonderlijk gelovigen, geheel of ten dele op weg naar de doop in de Heilige geest..
Elk gemeentelid, op de goede weg omhoog zijnde, is op zichzelf genomen al een klein bouwwerk, dat steeds stralender en heerlijker wordt.En als al die cellen gezondaan het worden zijn, wordt ook de gemeente steeds stralender en heerlijker.
Daaromzegt 1 Petrus 2 v 5 :
en laat ook uzelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel.
De wedergeboren Christenen, waaraan Petrus schreef , waren dus nog niet allen gedoopt en vervuld met de Heilige Geest en nog niet allen volkomen vrij. Hier komt weer dezelfde gedachte naar voren, die ik ook al aanstipte bij bespreking van de eerste tekst.
De bouw van Gods geestelijke tempel vordert tijd. Maar wanneer de tweede komst van Jezus daar is, zal hij de gemeente stralend en zonder vlek en rimpel aan zijn Vader voorstellen. Jezus komt niet terug om halmen te oogsten, maar rijpe aren.
Dus door steeds meer stralend en heerlijk te worden helpen de gemeenteleden de gemeente vooruit en maken Jezus tweede komst mogelijk.
De gemeente is Vaders huis, zijn woning met daarin vele woningen. En al die woningen zijn woningen van God en levende stenen in Gods tempel. Zij zijn dat door de Heilige Geest.
Behalve de fundamenten, waarop de gemeente steunt, is er uiteraard ook een hoeksteen, ook weer een fundament, onze Heer Jezus Christus.
De eeuwige bestemming van de ware gemeente is niet alleen,
-dat haar leden weten , voor eeuwig gered te zijn
-ook niet dat dezen zich voor eeuwig in hun Heer mogen verheugen
-maar dat zij Gods heiligdom mogen zijn, een woning, waar God zelf permanent woont.
-2Corinthe 6 v 16 zegt immers: Ik zal onder hen wonen en wandelen.
Nu zien wij nog maar een begin. Maar God gaat door