Eerst nog even afsluitend over de zeven symbolen van de Heilige Geest, die wij behandeld hebben. Daarin kwam duidelijk tot uiting, (vooral in het gedeelte: zegel of onderpand of voorschot), dat het allemaal veel heerlijker wordt dan het nu al is. Die heerlijkheid is er al wel, maar nog niet volop. De aanwezigheid van de Heilige Geest is een garantie voor die komende heerlijkheid, als het ware een aanbetaling voor de heerlijke toekomst, die er in beginsel al wel is, maar nog niet in volheid doorgebroken. De grote erfenis moet nog verwezenlijkt worden. Het moment, waarop Jezus verschijnt in al zijn glorie....wanneer het tijdelijke verslonden wordt door het eeuwige... verandert alles van 'ten dele' in 'volheid'.
We gaan het hierna hebben over de PERSOON van DE HEILIGE GEEST.
Zo dikwijls wordt gezegd: "De Heilige Geest is de kracht van God, die in de wereld werkt" of ook: "De ' Geest van God' bedoelt niet anders te zeggen dan 'de instelling, de manier van denken van God' " of ook: "De Heilige Geest is een gevoel, een gezegende sfeer die van God komt".
Allemaal zo wazig.
Het Nieuwe Testament zegt in helder en krachtig onderwijs: "De Heilige Geest is een duidelijke PERSOON".
In verschillende teksten wordt de Heilige Geest genoemd in samenwerkende relatie met God de Vader en met de Zoon. Dat zijn de trinitaire teksten, waarin de Drieí«enheid van God tot uiting komt. In die teksten lezen wij dat alle drie 'verschijningsvormen' PERSONEN zijn. Matth 28 v 19:
Vlak voor zijn overgang in 'Gods wereld' sprak Jezus: "Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van: de Vader en de Zoon en de heilige Geest". Wijs er je gesprekpartners op, dat hier voor drie personen 'de naam' in het enkelvoud genoemd wordt en dat er tekstcritisch niet de minste onzekerheid bestaat. Dikwijls zullen jullie tegenstanders Jehovahs getuigen zijn. Zeg dan: "Je probeert de hele tijd via het ontkennen van de Drieí«enheid uiteindelijk de persoon van de Heer Jezus néer te praten tot een gewone aardse zaak. Maar laten wij eens vanuit een ander gezichtspunt op de Drieí«enheid komen door te spreken over de Heilige Geest, die ook tot die Drieí«enheid behoort".
Je zult bemerken, dat er dan enige verwarring ontstaat. Over 'de Heilige Geest' hebben ze nooit zo nagedacht. Het ontkennen van de Drieí«enheid is alleen een koevoet om de Heer Jezus te vloeren, hoezeer ze je- in toch wel een zekere oprechtheid- bezweren, dat ze Jezus heel hoog schatten.
Maak je overigens geen illusies. Ze blijven praten....en doe jij dat dan maar niet. Laat het bij deze voltreffer. Wanneer ze het helemaal niet meer weten, schrijven ze naar 'het genootschap' in New York en dat vindt er wel weer iets op.
Maar dit is even een practische aanwijzing. Volgende week beginnen we aan de verdere uitwerking van 'de PERSOON van de Heilige Geest'.
(Nog éen tekst, die op het zelfde vlak ligt als de eerder genoemde: 2 Corinthe 13 v 13: "De genade van de Here Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de Heilige Geest zij met u allen").
Tot dan Ger |