Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
Op zoek naar de Ware Ziel van Brazilië - Het alternatief
17-12-2019
Instorting der gezondheidzorg in Rio
Waarom staat Crivella (burgemeester van Rio) erop de gezondheid van gezinnen in Rio de Janeiro te ontmantelen? Gezondheidswerkers zijn bijna drie maanden niet betaald; De afgelopen jaren zijn 5.000 werknemers ontslagen
Exploitatie bestaat niet. Ziekenhuis personeel in Rio de Janeiro hebben de afgelopen drie maanden geen salaris ontvangen, doktoren deden hun werk vrijwillig. In sommige ziekenhuizen worden enkel de ernstige gevallen behandeld.
Het lijkt dat in de gezondheidzorg werken immers een priesterschap is.
protest van favela bewoners ''neem de gezondheid niet weg vanuit de favela'
Naarmate de gezondheid van het gezin de afgelopen jaren toenam, gingen minder mensen naar de eerste hulp, geïnterneerd of stierven aan vermijdbare oorzaken. Dit gegeven word in Rio teruggedraaid.
Ontbossing in het Amazone gebied neemt in november toe met 103,7% en breekt record. Het vernietigde gebied in de regio is meer dan verdubbeld in vergelijking met november 2018 en bereikte 563,03 km²
De ontbossing in de Amazone groeide in november van dit jaar met 104%, vergeleken met dezelfde maand van het voorgaande jaar. Volgens gegevens van het Real Time Deforestation Detection (Deter) -systeem van het National Institute for Space Research (Inpe), vrijgegeven op vrijdag (13 december), groeide de vernietiging van het bioom met 103,7%. 563,03 km² werd vernietigd tussen 1 en 30 november, een record voor de maand sinds het begin van de historische reeks in 2015.
The traditional populations living near the rivers and surviving on subsistence fishing, hunting, agriculture and extraction are known as ‘Ribeirinhos’. Because of the geography of the country, the majority of this population is in the Amazon. Besides the native populations, descendants of migrants from the Northeast of the country also make up this category.
Vier Guajajara Indianen vermoord in Maranhão in minder dan twee maanden
Nog een Guajajara Indiaan werd vermoord in Maranhão. Volgens de Braziliaanse vereniging van inheemse volkeren (Apib), werd het in vierengedeeld lichaam van Erisvan Soares van de Guajajara stam van het inheemse land Arariboia, gevonden in de stad Amarante do Maranhão. Het lichaam van een niet-inheemse man werd ook gevonden. Het is de vierde moord op etnische leden in twee maanden.
Een afdeling van de inheemse volkeren van Brazilië zegt dat "ongebreidelde aanvallen op inheemse volkeren Maranhão heeft overgenomen" / Media India
Guajajara-leider gedood in hinderlaag van houthakkers tegen inheemse bevolking in Maranhão
Paulo Paulino werd vermoord in inheems land; "Bolsonaro regering heeft inheems bloed aan haar handen", zegt APIB - (Paulo Paulino was murdered in native land; "Bolsonaro government has native blood on its hands,") says APIB
Brazilië van feit | Sao Paulo (SP), 2 november 2019 om 14.14 uur
De inheemse Paul Paulino Guajajara is afgelopen vrijdag (1) door houthakkers vermoord in de regio Bom Jesus das Selvas, Maranhão. Paul, die ook bekend stond als de 'Big Bad Wolf', maakte deel uit van een groep inheemse bosagenten die 'Forest Guardians' worden genoemd.
(The indigenous Paul Paulino Guajajara was murdered by loggers last Friday (1st) in the region of Bom Jesus das Selvas, Maranhão. Paulo, who was also known as the "Big Bad Wolf," was part of a group of indigenous forest agents known as "Forest Guardians.")
Volgens informatie van entiteiten werd de groep naar verluidt in een hinderlaag gelokt op haar eigen grondgebied, tussen Lagoa Comprida en Jenipapo-dorpen, in het inheemse land Araribóia. Naar verluidt werd Paul doodgeschoten in het gezicht na 'intense confrontatie'. Het lichaam van Paulino zou lange tijd op de plaats van zijn overlijden zijn gebleven vanwege de onmogelijkheid om te worden verwijderd vanwege de situatie van geweld tegen inheemse bevolking in het gebied.
Een andere bosbewaker, Laércio Guajajara, raakte gewond en wordt in een stabiele toestand in het ziekenhuis opgenomen. Een van de houthakkers die de hinderlaag heeft uitgevoerd, zou ook zijn gedood - het lichaam ontbreekt nog steeds. De National Indian Foundation (Funai) en het Maranhão Public Security Secretariat stuurden agenten naar de plaats.
Bosbewakers Paulino en Laercio waren van het dorp afgedreven om water te halen toen ze werden omringd door ten minste 5 schutters, die aanvankelijk twee schoten op de Indianen hadden afgevuurd, volgens een getuige.
In een verklaring verklaarde de Braziliaanse Vereniging voor inheemse volkeren (APIB) dat de zaak bevestigt dat "de Bolsonaro-regering inheems bloed aan haar handen heeft, het toegenomen geweld in inheemse gebieden is een directe weerspiegeling van haar haatdragende taal en maatregelen tegen inheemse volkeren van Brazilië ".
"Onze landen worden binnengevallen, onze leiders vermoord, aangevallen en gecriminaliseerd en de Braziliaanse staat laat de verlaten mensen met veel geluk met de voortdurende ontmanteling van het milieu- en inheemse beleid", gaat de tekst verder.
“We willen niet langer statistieken zijn, we willen maatregelen van de regering, de instanties die steeds meer worden gesloopt, juist niet om de mensen te beschermen die met hun leven betalen voor het werk dat onder de verantwoordelijkheid van de staat valt. We eisen dringende gerechtigheid! ', Verklaarde de inheemse leider Sônia Guajajara.
De fascistische regering van Brazil heeft reeds lang geleden een vrijbrief afgegeven voor het elimineren van de Indiaanse bevolkeing. Wayn
Paulo Paulino was part of a group of indigenous forest agents known as "Guardians of the Forest" / Sarah Shenker / Survival International / Reproduction
Er zijn geen herinneringen of invloeden in de as van de Amazone.
Avatar Blog do Sócio 29 de outubro de 2019
Het is niet bepaald de rook van september die me dwars zit. Misschien is het triestste om naar het ideaal van soevereiniteit te kijken - vooral met betrekking tot het Braziliaanse Amazonegebied - en te zien dat de schijnwerpers van de wereld op ons vallen.
Het is een schande ... Mogelijk heeft 80% van onze bevolking geen idee waar het is of wat tangentieel is samengesteld uit verschillende biomen, voorbij de grenzen met andere landen zoals Venezuela, Colombia en het Guyana-plateau.
Net als Nero die Rome in brand heeft gestoken, ziet de gek die de stoel in het Dawn Palace bezet er veel slechter uit. Met uitbarstingen van nepnieuws tot zijn beschikking, creëert het een parallelle wereld, waar verhuurders aan de rand van BR-163 (onderdeel van de Transamazon) er een punt van maken de "Vuurgod" aan te roepen om de opstand van de elites te ontsteken tegen een recent verleden van vooruitgang.
Mijn indruk is dat de agrarische hervorming in 2019 een utopie van as is geworden. We zijn bijna aan het einde en alles ziet eruit alsof het stof wordt. We moeten dit subcontinent in ons bewustzijn hechten (of letterlijk 'hechten').
source CartaCapital®
Branduitbraak in Altamira, Pará. Foto: AFP PHOTO / GREENPEACE / VICTOR MORIYAMA
Kalunga een volk in het noordoosten van Goias - historie
De Kalunga's zijn Afro-Brazilianen die afstammen van mensen die aan de slavernij ontsnapten en in afgelegen nederzettingen in de staat Goiás, Brazilië wonen. De Kalunga's zijn een groep Quilombola, of mensen van Afrikaanse afkomst die in nederzettingen wonen die zijn gesticht tijdens de periode van ontsnapte slaven. De Kalunga-gemeenschappen van Goiás bestaan ongeveer 250 jaar en kwamen voor het eerst in contact met onderzoekers en de federale overheid in de jaren zestig. De meeste van de ongeveer 5.000 Kalunga's, die van gemengde Afrikaanse en inheemse afkomst zijn, leven in zeer slechte omstandigheden.
Het hele gebied dat door de Kalungas werd bezet, werd in 1991 officieel door de deelstaatregering erkend als een historische gebied en de Kalunga worden bewaard als Patrimônio Cultural Kalunga (cultureel erfgoed). De Kalungas vestigden zich in de bergen aan weerszijden van de Paraná-rivier, op hellingen en in valleien, genaamd Vãos. Tegenwoordig bezetten ze het grondgebied van Cavalcante, Monte Alegre en Teresina de Goiás. De vier belangrijkste nederzettingen liggen in de regio Contenda, de Vão do Calunga, de Vão de Almas, de Vão do Moleque en de Ribeirão dos Bois. Andere Kalunga's blijven in niet-erkende gemeenschappen of geïsoleerd.
Geschiedenis
Er is verwarring over de betekenis van het woord Kalunga of Calunga, dit, ondanks hetzelfde geluid, totaal verschillende betekenissen hebben: Kalunga - verbonden met religieuze overtuigingen, wereld van de voorouders, cultus van de voorvaderen, van hen kwam de kracht; Calunga - klein of onbeduidend ding; een manier om Negros te noemen, als minderwaardig beschouwd; een beroemd of belangrijk persoon.
In het land van het Kalunga-volk is calunga de naam van een plant - Simaba ferruginea - en de plaats waar het groeit, in de buurt van een stroom met dezelfde naam. Het maakt het land waar het groeit heilig, een land dat nooit droogt, goed voor het planten van voedsel voor al het leven.
Ze kozen de chapada-regio vanwege de ontoegankelijkheid, omdat hun voormalige eigenaars niet het risico zouden nemen om hen op die plek te zoeken. Het is een zee van bergen en heuvels vol buriti-palmen die zich uitstrekken tot aan de horizon. Het zijn steile hellingen vol stenen. De smalle paden wind en klimmen, bijna verloren in de dichte vegetatie en stenen muren vallen abrupt in de lage valleien.
Deze afstammelingen van slaven leefden geïsoleerd van de steden in Goiás. Ze leerden leven met wat de cerrado hun gaf, zowel in voedsel als in bouwmaterialen en gereedschappen. Zelfs als ze geïsoleerd van elkaar leefden, beschouwden ze zichzelf als familieleden. Van tijd tot tijd zouden ze de woestenij verlaten om naar de steden te trekken om keukengerei of bepaald voedsel te kopen. Hun transportmiddelen waren primitieve boten of troepen ezels.
Illegale houthakkers blijven Amazon vernietigen en kolonisten bedreigen
Men meld vrachtwagens geladen met boomstammen verwijderd uit een verboden gebied; opeenvolging van moorden en bedreigingen markeren het leven van leiders.
Met een kom cimmarao (erva-mate drank) in de ene hand en een radiozender in de andere, brengt een persoon zijn dagen door in een strandstoel in Cachoeira da Serra (190 km van Novo Progresso, Pará), aan de rand van BR-163, hij waarschuwd houthakkers over de komst van voertuigen van milieuorganisaties. 150 kilometer verderop ving Repórter Brasil twee vrachtwagens vol met boomstammen gestolen uit het Terra Nossa-nederzettingsgebied op weg naar de snelweg, waarvan de zijdes bezaaid zijn met illegale zagerijen.
De scène laat zien dat zelfs na 'Fire Day' het aantal branduitbraken in de Amazone in augustus met 196% heeft verhoogd, en de vernietiging van bossen ongewijzigd blijft in Novo Progresso. De stad wordt omringd door Jamanxim National Forest (Flona), het derde meest ontboste beschermde gebied in de Amazone, volgens het National Institute for Space Research (Inpe).
Diefstal van hout, zoals het rapport van 27 september meldde, is slechts een van de bedreigingen van de 350 families van kleine boeren die in Terra Nossa wonen. Dit komt omdat het Terra Nossa Sustainable Development Project (PDS) is opgezet volgens een concept voor landhervorming dat zorgt voor het behoud van het bos - in tegenstelling tot de belangstelling van houthakkers en landgravers. In deze regio van Pará is er geen geautoriseerd houtbeheer, waaruit de illegaliteit van zagerijen en houtkap blijkt.
Om dit model van landhervorming en milieubehoud te verdedigen, werd de Amerikaanse missionaris non Dorothy Stang in 2005 in Anapu vermoord. Net als Dorothy wordt een van de PDS-leiders, Maria Márcia Elpidia de Melo, bedreigd sinds vorig jaar twee andere leiders van Terra Nossa werden vermoord. “Ik wil geen verwarring. Ik wil alleen de kleine boeren en het bos verdedigen ', zegt zij.
Caminhão com madeira ilegal (Foto: Fernando Martinho/Repórter Brasil)
Madeira ilegal (Foto: Fernando Martinho/Repórter Brasil)
Maria Márcia, project voor duurzame ontwikkeling (PDS) Terra Nossa (Foto: Fernando Martinho / Repórter Brasil)
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog