Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
“Gezondheid voor inheemse volkeren begint vanaf het grondgebied. Gezondheid wordt niet bevorderd als u geen gezond grondgebied heeft waar u woont en cultuur beoefent, ”zegt Alexandre Pataxó, plaatsvervangend hoofd van Aldeia Pataxó in Carmésia, een gemeente op ongeveer 200 km van Belo Horizonte (MG). Alexandre, die ook voorzitter is van de districtsraad voor inheemse gezondheid (Condisi), heeft dinsdag samen met andere leiders deelgenomen aan een rondetafel over inheemse gezondheid (15) aan de Faculteit der Geneeskunde van de Federale Universiteit van Minas Gerais (UFMG). Het evenement was onderdeel van het internationale symposium over eerstelijnszorg.
In het dorp Cinta Vermelha Jundiba is er volgens Chief To'ê bijvoorbeeld een discussie over het gebruik van medicinale planten als hulpmiddel bij de behandelingen die door gezondheidswerkers worden voorgesteld. "Het team heeft zijn werk, maar het is een team dat de traditie van elk volk respecteert, de gewoonten van elk volk en we blijven onze kennis van het gebruik van medicinale planten behouden", zegt hij.
Bedreigingstijd
Sinds de staatsgreep in 2016 lijdt de volksgezondheid in Brazilië onder bezuinigingen en dreigt met privatisering. Daarnaast valt Jair Bolsonaro (PSL) inheemse mensen, zoals Raoni Metuktire, leider van de inheemse bevolking van Kayapó, aan in een toespraak voor de Verenigde Naties (VN). Bovendien heeft de federale overheid zelfs de inheemse bevolking de schuld gegeven voor verbranding in de Amazone, en de fascist president zelf zei in augustus van dit jaar dat als het ervan afhangt, er geen afbakening van inheems land zal zijn.
“Helaas zijn we op een kritiek moment. Voor ons is dit een ramp, we verliezen allemaal, niet alleen de traditionele gemeenschappen, of de minderheden, of de arme klasse. Tegenwoordig verdedigen we moeder aarde, verdedigen we de wereld en leven we goed ”, zegt Chief To'ê Pankararu.
Larissa Costa
Belo Horizonte, 16 de Outubro de 2019
Inheemse gezondheidszorg wordt beheerst door een nationaal beleid gericht op de bescherming, promotie en herstel / Jana Pessôa / Setasc-MT
Tot 12 oktober registreerde het Fogo Cruzado-platform 20 kinderen (tot 12 jaar oud) neergeschoten in Groot- Rio, 5 van hen stierven. Het cijfer vertegenwoordigt een daling van 5% van het aantal neergeschoten kinderen in vergelijking met dezelfde periode in 2018, toen 21 werden neergeschoten - 3 van hen stierven.
Van de totale getroffen kinderen dit jaar (20) werden er 11 neergeschoten tijdens politie-acties - 3 van hen stierven. Na het geval van Agatha Felix, die op 8-jarige leeftijd stierf tijdens een politie-actie in Complexo do Alemão, werden nog 4 kinderen neergeschoten.
In 2019 waren 14 kinderen het slachtoffer van verdwaalde kogel in Groot-Rio, 3 van hen stierven. Dit aantal vertegenwoordigt 9% van het totale aantal slachtoffers van verdwaalde kogels dat dit jaar is geregistreerd (155: 44 gedood en 110 gewond).
Agatha Felix, gedood op 8-jarige leeftijd tijdens politie-actie in Complexo do Alemão
Eerste Braziliaanse heilige non, Sr. Dulce wijdde haar leven aan de arbeidersklasse
Maria Rita de Sousa Brito Lopes Pontes, Sr. Dulce, staat op het punt de eerste Braziliaanse heilige te worden. Aanstaande zondag (13 oktober) zal de Gezegende door Paus Franciscus heilig verklaard worden in het Vaticaan en door haar leven gewijd aan de meest kwetsbaren 'Santa Dulce of the Poor' worden genoemd.
Informeel wordt Dulce in Bahia al als een heilige behandeld en haar heiligdom in Largo de Roma in Salvador trekt het hele jaar door gelovigen en pelgrims aan.
Geboren in 1914 in de Bahiaanse hoofdstad, sinds kind had Dulce al de wens om het religieuze leven te volgen. Het pakte het huis van ouders van zieke mensen in en veranderde het in een informeel zorgcentrum in 1927. Het huis werd bekend als 'de San Francisco-verordening'.
Op 23-jarige leeftijd legde ze haar geloofsbelijdenis af en werd ze na zes maanden non in de Congregatie van de Missionary Sisters van de Onbevlekte Ontvangenis van de Moeder van God in Sergipe.
noot: Nu zal Dulce zeker, en zonder twijfel, een goede humane vrouw zijn geweest, maar 'heilig'?
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog