Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
Op zoek naar de Ware Ziel van Brazilië - Het alternatief
08-03-2015
no comment - The Indians of Pará
In the Indian reservation Terra Indígena Alto Rio Guamá, in the northeast of the state Pará, the Indian girl Iritan Tembém, 30 years, looks at a macaw (arara) pet from the window of her home - photo Marcia Foletto
THE REVOLT STARTED (workers more than 3 months without wages)
Workers of the Rio de Janeiro Petrochemical Complex (Petrobras) marched across the Rio-Niterói bridge demanding payment of back wages for three months, opening another wave of popular revolt against the "actions" crise and attack of working man rights applied by the corrupt goverment of Dilma and her PT (partido trabalhadors).
workers of Comperj walk off the bridge Rio-Niterói and by arriving at the building of Petrobras, in Rio's centre, to show their displeasure, they are 3 months without wages
The defilé goes by, that rock of lizards, peeking at everything that moves slightly. The birds in all colors, red, yellow, blue and green, here where God shone the light greener it seems and blessed the animals that creep, climb and fly. "Hello are you there? Onça? climb the tree, see the capybara on that river bank, the primal beast, whither go's that colony of ants? The jacaré, tamandoea and surucucú, laugh, laugh sloth way up high in your safe tree. See the forest people, with their pride they run, the Xavante the best runners of the forest, followed by many others with their skills. It's not a carnival train, it is the procession of space, freedom, away from the white humanity. Brazil, the lights of the fireflies, they shine to the the people of the trees, which searching for justice. Justice? Where's is that landlord who complains? But see the poor little homesteaders in their canvas tents along the country roads, people in tears, crying for their children who are malnourished. Brazilian gypsies, that they are, searching for the place that will be found and, see the Umbanda mother hung with beads in the color of her brother Oxum. Oh, old blacks give me you wisdom as you gave them to many others, gave them to the helpless of today, the people in the arid deserts of the Northeast.
Iracema give us the fire so that Brazil will once may sigh of relief, away from the tyrant his yoke, his privatization, his destruction. The fireflies dancing around the pot of beans of the the believers, those who think that this will brings relief. God is love, but He also can be cruel, unyielding. The sun will scorch the sertao and the emotions of *Cangagaceiros will be re-opened and sunrays will bring forward the day that *Antonio and the counselor shall preach again, because the melancholic man ever believed in a Messiah, a savior even if it is sometimes full of fatalisme. See the wrath of the great rivers, full of blood and poison, see the bald black stumps of the once so proud trees, the giants of the forest, our mother, the emerald of the earth. What they doing to her? The Amazone wood; poorly now in the name of money, of the full overfet egoists, in the name of consumption. See the parrots crying and screaming under the scorching flames, hell, in the green hell. No! Let us dream of a country that is worthy of her name. The goodness of the people who live for here for more than 40.000 years, today, not tomorrow, dogs with the tongue out of their jaw sigh for any compassion: but to whom? Brazil looks at how the vultures try to eat, they are people in disguise, waiting for the corpse, still licking the last time. No, it's not a carnival defilé, it is the journey of the depressed dressed in the brightest colors imaginable, with animals as friends, and see the Makiritare, Kurripako, Wapishana, Wai -Wai, Apalai, Kayapó, Mundurucü, Catawishi, Yuma, Bocas Negras, Kawahib Cinta Larga, Nambikuara, Bororo, Xavante, Paressi, Sherente, Acroa, Shacriaba, Cuyavava Indians, they allready wearing their war paint, and see the oppressed homesteaders, in the land of the Abacaxi. *
written and adapted by storyteller
*sweet smelling fruit
* canganceiros, kind of outlaws in the unsocial system of the north east
* Antonio Conselheiro, profet and leader of a movement back in the early 20th century in Canudos, where he and 20.000 followers were murdered by govermental militairy troops
The body of an unidentified man was found yesterday morning by residents of the Sedopiro Freire Ribeiro Street in Pita. The victim, a black man about 40 years old, had a wound in the neck caused by a knife, while his feet and hands were tied.
Beside the body candles and rum bottles were found. The Homicide Division of Niterói, Itaboraí and São Gonçalo (DHNISG) believes that the cause of the murder, was a sacrifice in a black magic ritual (macumba).
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog