Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas geboren 1921 Maastricht, Nl - overleden 1998 Tangua, Brazil, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt Wayn geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Op zoek naar de Ware Ziel van Brazilië - Het alternatief
02-06-2018
drughandelsuitbreiding ''rode commando'' Niteroi
De militaire politie voor Veiligheid is op zijn hoede voor een vermeend territoriumuitbreidingsplan door het Rode Commando (CV) in de stad Niterói, vanaf de Morro do Estado naar het stadscentrum. Om een machtsdemonstratie te geven, vierden de criminelen de terugkeer naar de favela de avond ervoor, in een show waarin samba en pagode werden gemengd. De polite eenheid van hte 12e commando (Niterói) kon de gebeurtenis voorkomen, met een speciaal bezettingsplan.
Doch wat is 'voorkomen' in het context van de situatie in en rond Rio?
Om het beleid van de prijs van dieselolie te subsidiëren, waarvan de waarde voor de publieke schatkist ongeveer R $ 10 miljard zal zijn, te ondersteunen, heeft de regering Michel Temer (PMDB) een reeks bezuinigingen aangekondigd in de begroting van basisgebieden zoals gezondheidszorg en onderwijs.
Na 10 dagen staken van de vrachtwagenchauffeurs is het resultaat dat de belastingbetaler en sociale projecten gekild worden.
José Batistela, een vrachtwagenbestuurder van 70 jaar verloor vandaag het leven op de weg BR-364 in Vilhena, Rondônia. Volgens de wegenpolitie werd de man bijgestaan door de hulpdiensten maar weerstond niet aan de opgelopen verwondingen.
Zijn dood werd veroorzaakt door het gooien van een steen door de voorruit van de vrachtwagen, maar niemand weet precies wie verantwoordelijk is voor de wandaad. De lokale overheid zegt dat de federale wegen niet geblokkeerd worden, maar de bevolking van de stad van ongeveer 95.000 inwoners zou opgeroepen zijn om te protesteren en vrachtwagenbestuurders die er voorbij reden werden aangevallen door manifestanten die met stenen gooiden. De dader die de dodelijke steen gooide deed dit vanuit een personenwagen, aldus getuigen.
Wie is de winnaar van dit conflict? Brasil in crisis.
Brazilië nieuws. on line
Ondanks de aangekondigde mbron; aatregelen om in te gaan op de eisen van de vrachtwagensector, verloopt het vrijmaken van de wegblokkeringen in Brazilië erg moeizaam en traag. De verschillende punten van het akkoord werden zondagavond bekend gemaakt door president Michel Temer, rechtstreeks via de televisie.
De ‘Associação Brasileira dos Caminhoneiros’ (Abcam), vrijwel de grootste vakbond van de sector, bevestigde vandaag de ondertekening van het akkoord waarvan de respectievelijke punten vannacht al werden gepubliceerd in het Braziliaanse staatsblad DOU (Diária Oficial da União). Die publicatie was een van de eisen van de sector.
De regering gaf toe aan de immense druk en besloot om de vermindering van de dieselprijs met R$ 0,46/liter vast te leggen voor 60 dagen. Na deze periode zal de prijs slechts eenmaal per maand worden herzien, niet meer (bijna) dagelijks zoals tot nog toe het geval was. Er komt ook een ‘medida provisória’ (voorlopige maatregel) om de vrachtwagens vrij te stellen van betaling aan de tolstations indien ze er zonder lading passeren. Verder komt er een minimumtarief voor transport van ladingen, de garantie dat er geen belastingen zullen geheven worden op de loonlijsten van de transportbedrijven en dat 30% van de transporten van Conab (Companhia Nacional de Abastecimento, overheidsbedrijf dat instaat voor de opslag, distributie en veilingen van producten als rijst, koffie, bonen e.a.) uitbesteed wordt aan autonome vrachtvervoerders.
Het prijskaartje van deze “opoffering” (zoals Temer het uitdrukte) van de regering loopt op tot meer dan 10 miljard. Minister van financiën Eduardo Guardia, opvolger van Henrique Meireles die ontslag nam omdat hij zich kandidaat stelt voor de presidentsverkiezingen, deed zijn best om uit te leggen hoe dit alles gefinancierd zal worden, maar ondanks die uitleg blijft het voor iedereen duidelijk dat de belastingbetaler er voor zal opdraaien.
Minister van landbouw Blairo Maggi liet weten erg ongerust te zijn. Volgens hem zorgde de actie, die nu al 7 dagen aansleept, ervoor dat de Braziliaanse economie “verstikt wordt”. In een nota die hij uitgaf staat te lezen dat “Brazilië aan de vooravond staat van een bijzonder zwaar sociaal conflict”. Journalist Fernando Canzian (Folha de São Paulo) deed er nog een schepje bovenop: “De staking van de vrachtvervoerders bracht de chaos en wijst erop dat Brazilië gebroken is. Indien de Brazilianen hierdoor niet wakker geschud worden, dan komen er soortgelijke wanordes in de gezondheidszorg, de opvoeding en in de publieke veiligheid. Dat is enkel een kwestie van tijd. En er is geen uitweg, tenzij het land eindelijk werk maakt van de hervormingen van de sociale zekerheid en de pensioenen”.
De regering is ervan overtuigd dat een aantal transport- en distributiebedrijven zelf de hand hebben in de acties van de voorbije dagen, een lockout dus, verboden bij wet. Er werden 37 onderzoeken opgestart in 25 deelstaten. Volgens de wegenpolitie (Polícia Rodoviária Federal) werden er al 400 boetes uitgeschreven, samen oplopend tot een bedrag van meer dan R$ 2 miljoen. Het volstaat om de toegevingen van de regering te analyseren om te beseffen dat het vooral de patroons zijn die de (financiële) vruchten plukken van de staking. Maar er zijn ook nog andere belangen in het spel, politieke belangen.
In de jongste dagen gonste het in de sociale media en vooral binnenin allerlei Whatsapp groepjes van de oproepen om de actie voort te zetten. Naast steun aan de vrachtwagenbestuurders menen velen dat er nu een kans is om de situatie van het land van richting te doen veranderen. Zowat iedereen heeft zijn eigen mening maar velen wijzen in de richting van de strijdkrachten die volgens hen een bondgenoot moeten zijn, en dat een militaire tussenkomst dé oplossing is voor de problemen van Brazilië. Er worden video clipjes gedeeld waarin de soldaten op een applaus onthaald worden, anderen waarin de militaire politie zijn steun betuigt aan de stakers. Slogans met daarin de naam ‘Bolsonaro’ duiken hierbij niet zelden op. Hetzelfde enthousiasme is niet te zien in de files aan de benzinepompen, of in de supermarkten met lege rekken.
De extreemrechtse presidentskandidaat houdt zich opvallend stil maar het is duidelijk dat hij de wanorde van vandaag stilzwijgend goedkeurt, om later weer de orde te kunnen verkopen aan de kiezers, in oktober.
Blijkbaar is in deze harde tijd niemand iemand’s vriend in Brazilië, toch niet in de eerder beschreven kringen. Op de vraag “Wie is de winnaar van dit conflict?” is er maar één antwoord mogelijk:”Er zijn geen winnaars, enkel verliezers, met name het Braziliaanse volk”.
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog