Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
Op zoek naar de Ware Ziel van Brazilië - Het alternatief
24-07-2008
DE OUWE HUILT ALS EN KIND -SLOT
'Pas op ouwe! Je ziet wat er gebeurd is in die andere wereld, waar eens de Marxist aan de macht was... ik bedoel die unie van sovjetmensen...... naar de bliksem! Er is een ander regime.... aha, kapitalisten, alles naar de klote... de mensen worden armer ouwe! Brazilië heeft een goed systeem... nodig! Laat ik zeggen een ... redelijk communisme! Sociaal communisme, een verlichte vorm van anarchie!' Verdomme wat een boel geleerde woorden droge! Noem het toch gewoon gelijkheid! Eenheid! Gerechtigheid... schenk ons nog een aguardente! Ik ben oud droge... een eennegentig? En bij de 'nossa senhora' van het licht en... en het lichaam van Christus, nondesju als dat niet waar is! Ik heb Brazilië zien groeien met lijden, dansen, zingen, honger... Nondesju als dat niet een feit is, terwijl de rijke zich vol vrat met en vol zoop met geïmporteerde whiskey, cognag, wijn en wodka! Ik heb de favela's zien groeien tot steden, bergen der andere klasse, de krottenwijken die een postkaart moeten zijn van Rio de Janeiro! En de binnenlanden zijn blijven stilstaan! En had... Brazilië niet haar kosmopolitische droom... o vergeef me míjn intelligentia-woorden, droge... Pinga! Zuip droge... o fantasie van mijn geliefd land, ik wil niet meer een paljas zijn, gekostumeerd voor het bal der zotten... geef onze kinderen een nieuwe droom, die kan ontplooien tot een werkelijkheid!' 'Mooie woorden ouwe! Drink mijn vriend! Je bent toch mijn vriend... (hik)... is het niet ouwe?... Orde en vooruitgang! Dat staat in onze vlag... onze Braziliaanse vlag! Ouwe dat is de leuze voor het gezag, de 'filha's da putas' (in Brazilië scheldwoord, betekent: hoerenkinderen.) Nondesju! Vooruitgang voor de partijtop... aha, de alleenheerschappij, en... armoede voor de sloebers!' 'Maar geld droge, geld voor... een fles cachaça hebben we nog, is het niet droge!' 'Ja... ouwe Viva Brasil!!!!!!!!!' 'Kijk naar de spreuken op de muren droge... die van de Maoïsten aha... Yankee gooooo... Hoooooo...me!' 'Stil ouwe... je wordt verdomme dronken... ladderzat van het enige (hik...) goeie der velden... onze suiker! Leve Brasil! Het suikerriet en lang leven de tieten van Gabriëlla de dapperste hoer van Bahia... proficiat Nana mijn lieve geparfumeerde zuigster, mijn mangalikeur... açaidrank... geur..ig als het vagina... vocht van... aiiiiiiiiii!' 'Ja. droge... dat is wat ík vandaag wil... hartstikke bezopen worden... de ellende vergeten, mijn intellect, verleden, de dood van mijn Tereza, die doodging aan kanker... de uitbuiting van het systeem! Ik wil vergeten!' (De ouwe begint te huilen als een kind) 'ja ouwe... Ik leef met je mee... kom op, we zijn niet ver van huis... o.k nog eentje dan... Hoe gaat dat liedje ook weer ouwe?' 'Welk liedje droge?' 'Dat van die hoer... die dacht dat ze Brasilia was... De stad van de gekke Kubischek (persident in de tijd dat Brasilia werd gebouwd 1960)... die dacht dat hij een natte droom had. Nondesju! Miljarden naar de klote! Indianen verjaagd! Op de rode aarde van mijn geliefde hoogvlakte!' 'De ouwe zet de fles aan zijn mond en de jenever vloeit als een Iguaçu waterval door zijn keelgat... en dan zingt hij als een dronken bard: "Ik ben moeder Brasilia... kom geef me jullie poen... Ik zal de schoonheid zijn... voor Brasil... Ik zal mijn armen strekken als vleugels... van het vliegtuig... Mijn mond is het bureaucraat... mijn borsten de voeding en... mijn kut de plek waar alles in en uitttttttttttt gaat... het kapitaalllll! Luister ik ben moeder Brasilia, ook voor de gringo's, voor de... waanzinnigen en hebzuchtige... Mensen?...Geen waarde, geld is het einge wat telt... kom mijn tedere verspiller... kom en neuk mij... Ik ben moeder Brasiliaaaaaaa....'
'Kom ouwe... laten we gaan... naar huis... ik wordt sentimenteel van dit alles...' De droge loopt door het straatje en spuugt in een betonnengat en de ouwe slentert achter hem aan: 'Ik ben Braziliaan! schreeuwt hij: 'Sou Brasileiro! En zie O Senhor! Zie mij... (vele hikken)... waarom zegt u niks? (hij spreekt tegen het Christusbeeld boven op de Corcovadoberg)... Christus? Jesus? Deus? Waarom zijn uw armen gespreidt? Liefde? Waarom? Eenheid? Waarom? De ouwe huilt als een kind...
Het jaar 2000 ergens in een kleine bar in Rio de Janeiro. (Ik schrijf zoals de mensen spreken)
Batue, bijgenaamd Seco (droge) en Antoninho, de Velho (ouwe) zijn twee drankorgels. Ze zijn vol energie en de ouwe is zeker niet achterlijk. Hij noemt zichzelf arrogant, 'doctrinist'. Maar dan is hij ook wel flink bezopen, begrijpt mij goed, gepassioneerd bezopen. Beiden staan ze aan de toog en ik volg hun dialoog: 'Brasil gaat naar de klote!' zegt de ouwe. 'Is al naar de klote bedoel je. Kijk eens om je heen ouwe! Wat is jouw salaris?' 'Hetzelfde als dat van jou droge, 180 reais... merda!' 'kun je daar van leven ouwe?' 'Neen, neen... vriend droge. Ik woon gelukkig bij mijn dochter in... het lieve meisje. Het is een rotzooitje, het systeem van de macht. Kijk naar de regering, de bastaarden... ze vreten zich vol en gaan ons vertellen dat het land langzaam uit de miserie kruipt! Onzin! Zij zullen nooit geweest zijn waar de ellende zich afspeelt!' 'Dat ben ik volledig met je eens ouwe. Ik vraag mij af... goddomme! of een dergelijk mens nog wel rustig kan slapen. Kijk, de moorden op de landloze boeren, men weet verdomme ervan af en ook weet ík dat die verdomde leiders er profijt van hebben... ze hebben aandelen in grond ouwe, aandelen... nondesju! De vennoten maken de wetten en verdedigen ze, ze leven in een verkapte wereld, een carnaval-carcinoom der macht! Maar hoe lang kan men dit toloreren?' 'Revolutie droge!' 'Ben je vóór revolutie ouwe?' 'Claro... ik ben wel versleten, maar ik zal vechten!' 'Dan ga ik met je mee ouwe, want dit kan niet langer duren. De arme Braziliaan neemt te veel. Nondesju! Hij is te goedmoedig, maar ook angstig... voor wraak! Hij knikt maar ja, hij knikt maar nee en heeft de moed niet om zich te organiseren! De mensen leven in een angstwereld, een verlammende... hun mond lijkt soms een verankert spreekorgaan, maar met een nodige drang om te spreken. Hun ziel uitstortend naar een luisterend oor!' Ouwe: 'Toch doet het mij goed die stakingen, en vakbonden die de straat op gaan!' 'Luister ouwe, de beste stakingen en opstanden vinden plaats in de bajes... daar hebben ze niks te verliezen. Het is d'er op of d'er onder! Basta ouwe!' 'Leve de revolutie droge!' 'Schreeuw niet zo hard ouwe... er zijn hier veel actieve oren, weet je wel, die met antennetjes... die doorverbinden. Nondesju laten we nog een drinken: "He... ober nog een fles!"' Ouwe: 'Leve de revolutie ie,ie,ie! Weg met de kapitalisten en hun buitenlandse industrieën, weg met het neo-libarisme! Verdomme! Weg met de Amerikanen, de uitzuigers! Jappen, Duitsers,Hollanders! Weg met alle mesthopen!' 'Goed zo ouwe... gringooooooo go homeeeeeeee!' 'Goed zo droge... geen privatisering! Ouwe: 'Geef de boer zijn land terug! De Indiaan zijn grond! Weg met de corruptie! Nondesju! Leve Fidel en Ché! Leve Marighela!' (braziliaanse revolutionair gedood door militairen in Sâo Paulo in 1967) 'Kalm ouwe... laten we nog een fles pinga nemen! God kijkt toe, de heilige Benedictus, Antonio van Padua, Pedro de poortwachter en de heilige Jan!' 'Wat denk je van het communisme droge?'
DEZE SCHITTERENDE ZWART-WIT FOTO'S ZIJN VAN ETNOLOOG CLAUDE LEVI-STRAUSS. HIJ MAAKTE DE FOTO'S VAN DE NAMBIKWARA INDIANEN IN DE MATO GROSSO TUSSEN 1935/39 OP ZIJN REIS DOOR BRAZILIË
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog