Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
Op zoek naar de Ware Ziel van Brazilië - Het alternatief
11-10-2019
evangelische kerken in het Amazonegebied, katholieke bezorgd.
De katholieke kerk maakt zich zorgen over de sterke stijging van de aanwezigheid van pinkstergemeente evangelische kerken in het Amazonegebied Veel prelaten in Zuid-Amerika staan open voor het idee om getrouwde mannen in de Amazone te ordenen ondanks een gebrek aan priesters in dit uitgestrekte geïsoleerde gebied, maar de optie, waarover gedebatteerd wordt over een synode van bisschoppen in het Vaticaan, dreigt zich te splitsen in de kerk.
De explosieve kwestie van viri probati - getrouwde priesters van hoge leeftijd en onberispelijk katholiek gedrag - wordt sinds het begin van de debatten van de speciale bisschoppelijke vergadering gewijd aan de problemen van de Amazone nadrukkelijk aangepakt.
Van de 184 prelaten van de synode komen 113 uit het Amazonegebied, voornamelijk uit Brazilië (30%).
Bisschop Erwin Kräutler, een Oostenrijkse missionaris die emeritus bisschop van Xingu in Brazilië is, schat dat tweederde van de bisschoppen in de regio voorstander is van de 'viri probati'. “Er is geen andere mogelijkheid. Inheemse volkeren vragen hier duidelijk om, 'zei de bisschop woensdag tegen verslaggevers.
noot Wayn storyteller: ''getrouwde priesters van hoge leeftijd en onberispelijk katholiek gedrag'' een stelling? De katholieke kerk was nimmer correct betreffende priesters. Dat de Indianen er om vragen is een vreemde opmerking. Beter was geweest indien de geschiedenis anders was verlopen. De invloed van de jesuieten en andere katholieke instituten waren verdomd verkeerd. Nu komen de geloofs-waanzinnige van de evangelische kerk op de proppen. Laat de inheemse bevolking in hunwaarde, laat de ploitiek en religie een voorbeeld nemen aan de inheemse mensen''.
De meerderheid van de Brazilianen verdedigt de bescherming van bossen waar geïsoleerde Indianen wonen
Uit een Datafolha-onderzoek bleek dat de meeste Brazilianen voorstander zijn van het beschermen van bossen met geïsoleerde inheemse stammen. Het onderzoek, ingehuurd door het Socio-Environmental Institute (ISA), toonde aan dat 93% van de Brazilianen voorstander is van overheidsbeleid dat deze bescherming versterkt.
Volgens informatie van Folha is het onderzoek tussen 4 en 6 juni dit jaar uitgevoerd in 168 gemeenten in het hele land. De foutmarge is plus of min twee procentpunten.
Volgens de National Indian Foundation zijn er in totaal 114 geïsoleerde inheemse archieven in het legale Amazonegebied.
In zijn toespraak op de 74e Algemene Vergadering van de VN verklaarde Jair Bolsonaro (PSL) echter dat er 70 stammen op geïsoleerde plaatsen wonen. Het rapport van Folha vroeg Planalto om opheldering, maar ontving geen reactie totdat de tekst was gepubliceerd.
De fascist president benadrukte ook dat "mensen van binnen en buiten Brazilië, ondersteund door NGO's, erop staan onze indianen te behandelen en te onderhouden als echte holbewoners."
Het thema is vaak in zijn toespraken verschenen sinds het begin van de presidentiële campagne. Bolsonaro heeft meer dan eens gezegd dat hij geen nieuwe inheemse landen zal afbakenen en betoogt dat beschermde gebieden moeten worden gebruikt voor de productie en exploitatie van mineralen - een idee dat de meeste Brazilianen afwijzen.
Voor Adriana Ramos, adviseur van ISA's sociaal- en milieubeleid en rechtsprogramma, moedigt de toespraak van de regering Bolsonaro invasies van inheemse landen aan en dat geïsoleerde volkeren in deze context het kwetsbaarst zijn.
"Dit zijn landen waar mensen zich niet bewust zijn van deze bewegingen van buitenaf," zegt Ramos, die de inheemse Ituna / Itatá inheemse landen in Pará en Arariboia in Maranhão citeert als voorbeelden van gebieden waar geïsoleerde stammen lijden.
dinsdag, 8 de Outubro de 2019 bron : CartaCapital magazine
Mysterieuze olievlekken die vanaf het begin van vorige maand de Noordoostkust hebben getroffen, bedreigen nu al 600 zeeschildpadden die op de stranden van Sergipe en Bahia zijn geboren en die naar zee mogen gaan, een vertegenwoordiger van Projeto Tamar, een niet-gouvernementele organisatie die optreedt voor het behoud van de soort, aan Reuters.
De opmars van olievlekken is sinds 2 september gevolgd door Ibama, maar volgens het milieuagentschap is de oorsprong van het product niet geïdentificeerd.
"Sinds donderdag is de hoeveelheid olie (geverifieerd) zo groot dat we in de nesten in deze regio de jongen vasthouden. Er wachten 600 welpen om te worden vrijgegeven", zegt Tamar Fisher Engineer, Augusto Cesar Coelho.
Shildpad bedekt met olie aan het strand van Alcântara (MA) (Foto: Reuters/Julio Deranzani Bicudo/via/22/09/2019 )
Boek toont het gezicht van Paulo Freire als manager
De definitie blijft geldig. Tweeëntwintig jaar na zijn dood staat Paulo Freire nog steeds in het middelpunt van het educatieve debat. De Braziliaanse denker met het meest geciteerde sociaal-wetenschappelijke werk in de academische wereld ('Pedagogy of the Oppressed'), is een constant doelwit van de regering van president Bolsonaro.
Het neveneffect van Freire's visie als een vervloekte auteur is de aandacht die ze heeft getrokken naar haar denken. Interesse kan worden opgemerkt door de uitgave van boeken erover. Onlangs uitgebracht, "The Educator - A Profile of Paulo Freire" (ed. 256 pagina's), door Sérgio Haddad, heeft als doel zijn leven en werk te portretteren.
Nu werpt een ander werk licht op een minder onderzochte fase van de biografie van Freire, bekend van de Noordoost-geletterdheidscampagne in de jaren 1960, waarvoor hij werd vervolgd door de militaire dictatuur.
"Mensenrechten en bevrijdend onderwijs - Democratisch beheer van openbaar onderwijs in de stad São Paulo" toont de manager Paulo Freire, hoofd van de gemeentelijke scholen van São Paulo in het management van Luiza Erundina (1989-1993).
The definition remains valid. Twenty-two years after his death, Paulo Freire is still at the center of the educational debate. Brazilian thinker with the most cited social science work in the academic world ("Pedagogy of the Oppressed"), is a constant target of President Bolsonaro's government.
The side effect of Freire's view as a cursed author is the attention she has drawn to her thinking. Interest can be noted by the edition of books about it. Recently released, "The Educator - A Profile of Paulo Freire" (ed. However, 256 pages), by Sérgio Haddad, aims to portray his life and work.
Now another work sheds light on a less explored phase of Freire's biography, known for the Northeast literacy campaign in the 1960s, for which he was persecuted by the military dictatorship.
"Human Rights and Liberating Education - Democratic Management of Public Education in the City of São Paulo" shows the manager Paulo Freire, head of the municipal schools of São Paulo in Luiza Erundina management (1989-1993).
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog