Dit blog wordt regelmatig bijgewerkt - this blog will be updated regulary
Beste lezer, mocht u onverwachts grammatica foutjes tegenkomen in de reportages/verhalen op dit blog, bij deze mijn verontschuldiging, Wayn, Storyteller
Dear reader, if you encounter, unexpectedly grammar mistakes in the reports / stories on this blog, my apology, Wayn, Storyteller
NIEUW BOEK VAN WAYN PIETERS ''SURUCUCU' BESTELLEN ramblinwayn@home.nl
PLOT: Tonho gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vader Lirio, omgebracht voor ruwe diamanten. Hij raakt verzeild in een wereld van intriges, moord en komt in bezit van een schatkaart. Het avontuur begint in Rio de Janeiro. Via de Mato Grosso en junglestad Manaus komt hij tenslotte terecht in Novo Mundo, Pará, waar 258 jaar geleden een goudschat begraven werd. Dit is ook het gebied van de Mundurucu-stam, met hun mysterieuze wereld en het woud van de Surucucu slangen, het metafysische van Amazonas. Het verhaal geeft een visie op de Braziliaanse samenleving en vraagt begrip voor het Indianen-vraagstuk.
BIOGRAFIE: Wayn Pieters (1948) werd geboren in Maastricht. Naast auteur is hij kunstschilder en singer-songwriter. Sinds 1990 bezoekt hij Brazilië, waar hij vele reizen ondernam en in 1995 een bezoek bracht aan de Xavante Indianen in de staat Mato Grosso. Zijn oom, pater Thomas, die 40 jaar in Brazilië werkte, omschreef hem ooit: ‘Op zijn reizen door Brazilië wordt hij geleid door een mystiek gevoel van broederlijke verbondenheid met ras, bloed en bodem.’
BOEK WAYN PIETERS: XINGU, DE INDIANEN, HUN MYTHEN mythologische verhalen der Xingu Indianen- midden-Brazilië vert. van uit Portugees/uitg. Free Musketeers - Het boek is verkrijgbaar bij boekhandel 'DE TRIBUNE' aan de Kapoenstraat te Maastricht
Roman over Brazilië: over het volk, Xavante Indianen, aanwezigheid van de Vikingen, Umbanda-cultus, erotiek, geschiedenis, politiek en intriges. plot: In het Xavante reservaat in de Mato Grosso worden stenenplaten met Viking schrift ontdekt door archeologen. Bij de opgravingen worden Indianen en houtkappers gedood. Er volgt de moord op een Amerikaanse Indianen beschermer. Couto, een naïve inspecteur van Japanse komaf moet de zaak onderzoeken. Het wordt een tijding van intriges en moorden, haat en liefde. Het leven van de Xavante-stam loopt centraal door het verhaal, net als de stelling dat Noormannen al in Brazilië waren vóór Cabral, terwijl de Macumba/Umbanda cultus belangrijk is in het geheel. De roman schreef ik, geinspireerd door mijn reizen, en indrukken. UItgegeven in eigen beheer; BRAWABOOKS 2005 281blz. in a-4 druk stuur een e-mail met adres en het boek wordt toegestuurd, euro 17,00,- inc. verzendkosten, u betaald met giro op bijgevoegd reken.nr opbrengst voor kleinschalig project Wayn
Guajajara-leider gedood in hinderlaag van houthakkers tegen inheemse bevolking in Maranhão
Paulo Paulino werd vermoord in inheems land; "Bolsonaro regering heeft inheems bloed aan haar handen", zegt APIB - (Paulo Paulino was murdered in native land; "Bolsonaro government has native blood on its hands,") says APIB
Brazilië van feit | Sao Paulo (SP), 2 november 2019 om 14.14 uur
De inheemse Paul Paulino Guajajara is afgelopen vrijdag (1) door houthakkers vermoord in de regio Bom Jesus das Selvas, Maranhão. Paul, die ook bekend stond als de 'Big Bad Wolf', maakte deel uit van een groep inheemse bosagenten die 'Forest Guardians' worden genoemd.
(The indigenous Paul Paulino Guajajara was murdered by loggers last Friday (1st) in the region of Bom Jesus das Selvas, Maranhão. Paulo, who was also known as the "Big Bad Wolf," was part of a group of indigenous forest agents known as "Forest Guardians.")
Volgens informatie van entiteiten werd de groep naar verluidt in een hinderlaag gelokt op haar eigen grondgebied, tussen Lagoa Comprida en Jenipapo-dorpen, in het inheemse land Araribóia. Naar verluidt werd Paul doodgeschoten in het gezicht na 'intense confrontatie'. Het lichaam van Paulino zou lange tijd op de plaats van zijn overlijden zijn gebleven vanwege de onmogelijkheid om te worden verwijderd vanwege de situatie van geweld tegen inheemse bevolking in het gebied.
Een andere bosbewaker, Laércio Guajajara, raakte gewond en wordt in een stabiele toestand in het ziekenhuis opgenomen. Een van de houthakkers die de hinderlaag heeft uitgevoerd, zou ook zijn gedood - het lichaam ontbreekt nog steeds. De National Indian Foundation (Funai) en het Maranhão Public Security Secretariat stuurden agenten naar de plaats.
Bosbewakers Paulino en Laercio waren van het dorp afgedreven om water te halen toen ze werden omringd door ten minste 5 schutters, die aanvankelijk twee schoten op de Indianen hadden afgevuurd, volgens een getuige.
In een verklaring verklaarde de Braziliaanse Vereniging voor inheemse volkeren (APIB) dat de zaak bevestigt dat "de Bolsonaro-regering inheems bloed aan haar handen heeft, het toegenomen geweld in inheemse gebieden is een directe weerspiegeling van haar haatdragende taal en maatregelen tegen inheemse volkeren van Brazilië ".
"Onze landen worden binnengevallen, onze leiders vermoord, aangevallen en gecriminaliseerd en de Braziliaanse staat laat de verlaten mensen met veel geluk met de voortdurende ontmanteling van het milieu- en inheemse beleid", gaat de tekst verder.
“We willen niet langer statistieken zijn, we willen maatregelen van de regering, de instanties die steeds meer worden gesloopt, juist niet om de mensen te beschermen die met hun leven betalen voor het werk dat onder de verantwoordelijkheid van de staat valt. We eisen dringende gerechtigheid! ', Verklaarde de inheemse leider Sônia Guajajara.
De fascistische regering van Brazil heeft reeds lang geleden een vrijbrief afgegeven voor het elimineren van de Indiaanse bevolkeing. Wayn
Paulo Paulino was part of a group of indigenous forest agents known as "Guardians of the Forest" / Sarah Shenker / Survival International / Reproduction
Er zijn geen herinneringen of invloeden in de as van de Amazone.
Avatar Blog do Sócio 29 de outubro de 2019
Het is niet bepaald de rook van september die me dwars zit. Misschien is het triestste om naar het ideaal van soevereiniteit te kijken - vooral met betrekking tot het Braziliaanse Amazonegebied - en te zien dat de schijnwerpers van de wereld op ons vallen.
Het is een schande ... Mogelijk heeft 80% van onze bevolking geen idee waar het is of wat tangentieel is samengesteld uit verschillende biomen, voorbij de grenzen met andere landen zoals Venezuela, Colombia en het Guyana-plateau.
Net als Nero die Rome in brand heeft gestoken, ziet de gek die de stoel in het Dawn Palace bezet er veel slechter uit. Met uitbarstingen van nepnieuws tot zijn beschikking, creëert het een parallelle wereld, waar verhuurders aan de rand van BR-163 (onderdeel van de Transamazon) er een punt van maken de "Vuurgod" aan te roepen om de opstand van de elites te ontsteken tegen een recent verleden van vooruitgang.
Mijn indruk is dat de agrarische hervorming in 2019 een utopie van as is geworden. We zijn bijna aan het einde en alles ziet eruit alsof het stof wordt. We moeten dit subcontinent in ons bewustzijn hechten (of letterlijk 'hechten').
source CartaCapital®
Branduitbraak in Altamira, Pará. Foto: AFP PHOTO / GREENPEACE / VICTOR MORIYAMA
Kalunga een volk in het noordoosten van Goias - historie
De Kalunga's zijn Afro-Brazilianen die afstammen van mensen die aan de slavernij ontsnapten en in afgelegen nederzettingen in de staat Goiás, Brazilië wonen. De Kalunga's zijn een groep Quilombola, of mensen van Afrikaanse afkomst die in nederzettingen wonen die zijn gesticht tijdens de periode van ontsnapte slaven. De Kalunga-gemeenschappen van Goiás bestaan ongeveer 250 jaar en kwamen voor het eerst in contact met onderzoekers en de federale overheid in de jaren zestig. De meeste van de ongeveer 5.000 Kalunga's, die van gemengde Afrikaanse en inheemse afkomst zijn, leven in zeer slechte omstandigheden.
Het hele gebied dat door de Kalungas werd bezet, werd in 1991 officieel door de deelstaatregering erkend als een historische gebied en de Kalunga worden bewaard als Patrimônio Cultural Kalunga (cultureel erfgoed). De Kalungas vestigden zich in de bergen aan weerszijden van de Paraná-rivier, op hellingen en in valleien, genaamd Vãos. Tegenwoordig bezetten ze het grondgebied van Cavalcante, Monte Alegre en Teresina de Goiás. De vier belangrijkste nederzettingen liggen in de regio Contenda, de Vão do Calunga, de Vão de Almas, de Vão do Moleque en de Ribeirão dos Bois. Andere Kalunga's blijven in niet-erkende gemeenschappen of geïsoleerd.
Geschiedenis
Er is verwarring over de betekenis van het woord Kalunga of Calunga, dit, ondanks hetzelfde geluid, totaal verschillende betekenissen hebben: Kalunga - verbonden met religieuze overtuigingen, wereld van de voorouders, cultus van de voorvaderen, van hen kwam de kracht; Calunga - klein of onbeduidend ding; een manier om Negros te noemen, als minderwaardig beschouwd; een beroemd of belangrijk persoon.
In het land van het Kalunga-volk is calunga de naam van een plant - Simaba ferruginea - en de plaats waar het groeit, in de buurt van een stroom met dezelfde naam. Het maakt het land waar het groeit heilig, een land dat nooit droogt, goed voor het planten van voedsel voor al het leven.
Ze kozen de chapada-regio vanwege de ontoegankelijkheid, omdat hun voormalige eigenaars niet het risico zouden nemen om hen op die plek te zoeken. Het is een zee van bergen en heuvels vol buriti-palmen die zich uitstrekken tot aan de horizon. Het zijn steile hellingen vol stenen. De smalle paden wind en klimmen, bijna verloren in de dichte vegetatie en stenen muren vallen abrupt in de lage valleien.
Deze afstammelingen van slaven leefden geïsoleerd van de steden in Goiás. Ze leerden leven met wat de cerrado hun gaf, zowel in voedsel als in bouwmaterialen en gereedschappen. Zelfs als ze geïsoleerd van elkaar leefden, beschouwden ze zichzelf als familieleden. Van tijd tot tijd zouden ze de woestenij verlaten om naar de steden te trekken om keukengerei of bepaald voedsel te kopen. Hun transportmiddelen waren primitieve boten of troepen ezels.
Illegale houthakkers blijven Amazon vernietigen en kolonisten bedreigen
Men meld vrachtwagens geladen met boomstammen verwijderd uit een verboden gebied; opeenvolging van moorden en bedreigingen markeren het leven van leiders.
Met een kom cimmarao (erva-mate drank) in de ene hand en een radiozender in de andere, brengt een persoon zijn dagen door in een strandstoel in Cachoeira da Serra (190 km van Novo Progresso, Pará), aan de rand van BR-163, hij waarschuwd houthakkers over de komst van voertuigen van milieuorganisaties. 150 kilometer verderop ving Repórter Brasil twee vrachtwagens vol met boomstammen gestolen uit het Terra Nossa-nederzettingsgebied op weg naar de snelweg, waarvan de zijdes bezaaid zijn met illegale zagerijen.
De scène laat zien dat zelfs na 'Fire Day' het aantal branduitbraken in de Amazone in augustus met 196% heeft verhoogd, en de vernietiging van bossen ongewijzigd blijft in Novo Progresso. De stad wordt omringd door Jamanxim National Forest (Flona), het derde meest ontboste beschermde gebied in de Amazone, volgens het National Institute for Space Research (Inpe).
Diefstal van hout, zoals het rapport van 27 september meldde, is slechts een van de bedreigingen van de 350 families van kleine boeren die in Terra Nossa wonen. Dit komt omdat het Terra Nossa Sustainable Development Project (PDS) is opgezet volgens een concept voor landhervorming dat zorgt voor het behoud van het bos - in tegenstelling tot de belangstelling van houthakkers en landgravers. In deze regio van Pará is er geen geautoriseerd houtbeheer, waaruit de illegaliteit van zagerijen en houtkap blijkt.
Om dit model van landhervorming en milieubehoud te verdedigen, werd de Amerikaanse missionaris non Dorothy Stang in 2005 in Anapu vermoord. Net als Dorothy wordt een van de PDS-leiders, Maria Márcia Elpidia de Melo, bedreigd sinds vorig jaar twee andere leiders van Terra Nossa werden vermoord. “Ik wil geen verwarring. Ik wil alleen de kleine boeren en het bos verdedigen ', zegt zij.
Caminhão com madeira ilegal (Foto: Fernando Martinho/Repórter Brasil)
Madeira ilegal (Foto: Fernando Martinho/Repórter Brasil)
Maria Márcia, project voor duurzame ontwikkeling (PDS) Terra Nossa (Foto: Fernando Martinho / Repórter Brasil)
Deze rots heeft in principe geen naam, doch ik heb hem genoemd 'VikingSteen' als eerbetoon aan mijn overleden oom padre Thomas Pieters (Maastricht, NL 1921- Tangua, RJ, Brazil 1998). Hij die de stelling had dat Noormannen voor Columbus Zuid- Amerika aandeden, het silhouet (linkerzijde) geeft voor mij een man weer met baard en soort helm gelegen aan de Guanabarea baai langs de stad Niteroi, RJ. met aan de overzijde van de baai het 'Pau de sucre' suikerbrood en de 'Corcovado' waar Christus de Verlosser zwijgend uitkijt over Rio. Tevens rechts het 'Contemporary Art Museum' (gelijkend op een gelande ufo) ook genaamd MAC, ontworpen door architect Oscar Niemeyer en geopend in 1996.
Foto van een jongen bedekt met olie viraliseert en weerspiegelt de tragedie van de noordoostkust
Everton Miguel dos Anjos, die samen met de vrijwilligers het strand van Itapuama in Cabo de Santo Agostinho, Pernambuco schoonmaakte (Foto: Leo Malafaia / AFP)
Zeventien activisten van Greenpeace, een internationale niet-gouvernementele organisatie, werden woensdag in beslag genomen na het verzamelen van protest tegen de olievlek op de stranden van de noordoostelijke kust.
Volgens de Federale Districts Militaire Politie werden demonstranten naar het politiebureau gebracht voor het plegen van een milieucriminaliteit door een mengsel van water, maïzena en kleurstof op het asfalt te gooien voor het Planalto-paleis. Naast "olie" was er ook "verbrand" hout om de bekritiseerde acties van de federale overheid met betrekking tot de Amazone-crisis te symboliseren.
"De demonstranten werden naar de 5e DP gestuurd en kunnen reageren door Wet 9.0605 / 98, die voorziet in strafrechtelijke en administratieve sancties die voortvloeien uit gedrag en activiteiten die schadelijk zijn voor het milieu," zei de premier in een verklaring.
Na drie uur vasthouding werden de demonstranten vrijgelaten en volgens Greenpeace waren er geen criminele incidenten in de zaak.
Activisten toonden banners zoals "een regering tegen het milieu", "met olie bevlekt Brazilië" en "Burnt Homeland, Brazilië" om de aandacht te vestigen op de stand van het milieubeleid van de huidige regering.
"Nogmaals, de regering liegt en verspreidt drogredenen over NGO-activiteiten, zoals we hebben gezien bij de bosbranden in het Amazonegebied, als een manier om de aandacht af te leiden van haar eigen gebrek aan actie en incompetentie," zei Thiago Almeida, een lid van de NGO.
Protester in front of the Planalto Palace in Brasilia. (Photo: Adriano Machado / Greenpeace)
Explortatie en sexueel misbruik van kinderen en jongeren op ilha do Marajó
Allereerst kon ik als een zwarte vrouw uit de Amazone, een verpleegster, een professor aan de Federale Universiteit van Pará (UFPA) en nu raadslid van de stad Belém, niet anders dan dit eerste contact aanpakken, een fenomeen dat ik nauwlettend heb waargenomen, wat voor ons Amazonas is heel duidelijk en het gebeurt al jaren: de uitbuiting en seksueel misbruik van rivierkinderen en adolescenten in de grootste archipel van de planeet, het eiland Marajó, waar ik (Nazare Lima) werkte als verpleegster, dienaar van het ministerie van volksgezondheid van de staat Pará, meer bepaald in de gemeenten Breves (1986 - 1987) en Portel van 1988 tot 1991.
Het is de moeite waard eraan toe te voegen dat ik heel trots ben dat ik op het eiland Marajó heb gewerkt, dat een mythisch karakter heeft, weelderig, vol natuurlijke rijkdommen, verhalen, Amazon-legendes.
Over het eiland Marajó
Naast zijn eerlijke, gastvrije, eenvoudige, hardwerkende, bescheiden en rijke cultuur, wordt de archipel verlaten door de openbare macht die het toeristische, culturele en sociaal-economische potentieel nog niet heeft gezien. Ik benadruk de gemeente Breves, wiens fenomeen veel duidelijker is, omdat het de meest dichtbevolkte gemeente van de archipel is, met in totaal ongeveer 100.000 inwoners.
Seksuele uitbuiting van kinderen in de regio
Rond de schepen en boten die vervoeren, is het gebruikelijk dat kano's met kinderen hen benaderen en de passagiers eten, kleding en speelgoed gooien. Op stealthy momenten, niet expliciet, komen kinderen en adolescenten de boten binnen.
De schepen zijn veerboten, een soort vrachtschip. De uitbuiting en het jeugdige seksuele misbruik dat plaatsvindt op veerboten (Marajó riviertransport) in de wateren van de Marajoara-Amazone maken deel uit van de trieste realiteit van de regio, die al bekend is en aangekondigd door lokale media met een toon, vaak van tragedie.
Kindermishandeling en seksuele uitbuiting in de wateren van Marajoara dragen bij aan de zoektocht naar overleving van deze jonge vrouwen en hun gezinnen, wier focus niet alleen ligt op het zoeken naar geld, maar ook op voedsel, kleding en andere waardevolle spullen. Dit probleem wordt ook weerspiegeld in de schoolcontext en in dit verband postuleert Vieira (2011) dat de reflectie kan worden waargenomen in het leerachterstand, onoplettendheid in schoolactiviteiten, gebrek aan interesse in scholing, falen, herhaling, voortijdig schoolverlaten en zwakte in opleiding en leren. Psychosociale ontwikkeling van kinderen en jongeren.
We kunnen geen enkele vorm van uitbuiting accepteren en de regering zwijgt door dit fenomeen te negeren door het ontbreken van overheidsbeleid.
Brazil highways drive Amazon development -- and destruction amazon
Trucker Erik Fransuer spends months at a time driving back and forth on highways that cut through the Amazon in northern Brazil, delivering soy or corn to river ports.
HUMAN RIGHTS Report of resistance: inheritance of the military dictatorship in the slums of Rio de Janeiro
Publication about increased police violence will be launched this Saturday (19) at Armazém do Campo RJ Essay
Brazil of Fact | Rio de Janeiro - RJ), October 19, 2019 at 7:29 pm
From January to August this year, Rio de Janeiro recorded 1,249 deaths from state agents, according to the latest data from the Institute of Public Security (ISP). There were 174 more cases compared to the same period in 2018. This means that there was a 16.2% increase in homicides by police claiming self-defense. Thus, the old "resistance cars", practiced in the military dictatorship, reach the highest rate of the last 20 years in Rio.
Regarding the dramatic statistics, journalist and resident of the group of the Favelas da Maré Gizele Martins is emphatic: "Society needs to recognize that there is genocide against the black population in the favelas, but especially a state that supports and legitimizes our deaths."
The project “Auto de Resistência: the omission that kills” was started by the popular communicator during the military intervention in Rio de Janeiro's security in 2018 and features a series of reports about the increase of police violence, cases of resistance and the fight. history of mothers seeking memory, truth and justice.
The publication will be distributed free of charge this Saturday (19) at Armazém do Campo RJ, at 14h. The launch will feature a photographic exhibition about militarization in the favelas and the presence of Patrícia Oliveira, sister of a young survivor of the Candelária Slaughter.
=========================
Dutch: Van januari tot augustus van dit jaar registreerde Rio de Janeiro 1.249 doden door staatsagenten, volgens de laatste gegevens van het Institute of Public Security (ISP). Er waren 174 meer zaken in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Dit betekent dat het aantal moorden door de politie met 16,2% toenam door zelfverdediging. Zo bereiken de oude 'verzetstanks', beoefend in de militaire dictatuur, het hoogste percentage van de laatste 20 jaar in Rio.
Met betrekking tot de dramatische statistieken benadrukt journalist en inwoner van de groep van de Favelas da Maré Gizele Martins: "De samenleving moet erkennen dat er genocide is tegen de zwarte bevolking in de favela's, maar vooral een staat die onze dood ondersteunt en legitimeert."
Het project 'Auto de Resistência: de weglating die doodt' werd door de populaire communicator gestart tijdens de militaire interventie in de veiligheid van Rio de Janeiro in 2018 en bevat een reeks rapporten over de toename van politiegeweld, verzetsgevallen en de strijd. geschiedenis van moeders die op zoek zijn naar geheugen, waarheid en gerechtigheid.
De publicatie wordt deze zaterdag (19) gratis verspreid bij Armazém do Campo RJ, om 14u. De lancering zal een fototentoonstelling bevatten over militarisering in de favela's en de aanwezigheid van Patrícia Oliveira, zus van een jonge overlevende van de slachting in Candelária.
Death toll from police action in Rio de Janeiro is highest in 20 years / Fernando Frazão / Agência Brasil
“Gezondheid voor inheemse volkeren begint vanaf het grondgebied. Gezondheid wordt niet bevorderd als u geen gezond grondgebied heeft waar u woont en cultuur beoefent, ”zegt Alexandre Pataxó, plaatsvervangend hoofd van Aldeia Pataxó in Carmésia, een gemeente op ongeveer 200 km van Belo Horizonte (MG). Alexandre, die ook voorzitter is van de districtsraad voor inheemse gezondheid (Condisi), heeft dinsdag samen met andere leiders deelgenomen aan een rondetafel over inheemse gezondheid (15) aan de Faculteit der Geneeskunde van de Federale Universiteit van Minas Gerais (UFMG). Het evenement was onderdeel van het internationale symposium over eerstelijnszorg.
In het dorp Cinta Vermelha Jundiba is er volgens Chief To'ê bijvoorbeeld een discussie over het gebruik van medicinale planten als hulpmiddel bij de behandelingen die door gezondheidswerkers worden voorgesteld. "Het team heeft zijn werk, maar het is een team dat de traditie van elk volk respecteert, de gewoonten van elk volk en we blijven onze kennis van het gebruik van medicinale planten behouden", zegt hij.
Bedreigingstijd
Sinds de staatsgreep in 2016 lijdt de volksgezondheid in Brazilië onder bezuinigingen en dreigt met privatisering. Daarnaast valt Jair Bolsonaro (PSL) inheemse mensen, zoals Raoni Metuktire, leider van de inheemse bevolking van Kayapó, aan in een toespraak voor de Verenigde Naties (VN). Bovendien heeft de federale overheid zelfs de inheemse bevolking de schuld gegeven voor verbranding in de Amazone, en de fascist president zelf zei in augustus van dit jaar dat als het ervan afhangt, er geen afbakening van inheems land zal zijn.
“Helaas zijn we op een kritiek moment. Voor ons is dit een ramp, we verliezen allemaal, niet alleen de traditionele gemeenschappen, of de minderheden, of de arme klasse. Tegenwoordig verdedigen we moeder aarde, verdedigen we de wereld en leven we goed ”, zegt Chief To'ê Pankararu.
Larissa Costa
Belo Horizonte, 16 de Outubro de 2019
Inheemse gezondheidszorg wordt beheerst door een nationaal beleid gericht op de bescherming, promotie en herstel / Jana Pessôa / Setasc-MT
Tot 12 oktober registreerde het Fogo Cruzado-platform 20 kinderen (tot 12 jaar oud) neergeschoten in Groot- Rio, 5 van hen stierven. Het cijfer vertegenwoordigt een daling van 5% van het aantal neergeschoten kinderen in vergelijking met dezelfde periode in 2018, toen 21 werden neergeschoten - 3 van hen stierven.
Van de totale getroffen kinderen dit jaar (20) werden er 11 neergeschoten tijdens politie-acties - 3 van hen stierven. Na het geval van Agatha Felix, die op 8-jarige leeftijd stierf tijdens een politie-actie in Complexo do Alemão, werden nog 4 kinderen neergeschoten.
In 2019 waren 14 kinderen het slachtoffer van verdwaalde kogel in Groot-Rio, 3 van hen stierven. Dit aantal vertegenwoordigt 9% van het totale aantal slachtoffers van verdwaalde kogels dat dit jaar is geregistreerd (155: 44 gedood en 110 gewond).
Agatha Felix, gedood op 8-jarige leeftijd tijdens politie-actie in Complexo do Alemão
Eerste Braziliaanse heilige non, Sr. Dulce wijdde haar leven aan de arbeidersklasse
Maria Rita de Sousa Brito Lopes Pontes, Sr. Dulce, staat op het punt de eerste Braziliaanse heilige te worden. Aanstaande zondag (13 oktober) zal de Gezegende door Paus Franciscus heilig verklaard worden in het Vaticaan en door haar leven gewijd aan de meest kwetsbaren 'Santa Dulce of the Poor' worden genoemd.
Informeel wordt Dulce in Bahia al als een heilige behandeld en haar heiligdom in Largo de Roma in Salvador trekt het hele jaar door gelovigen en pelgrims aan.
Geboren in 1914 in de Bahiaanse hoofdstad, sinds kind had Dulce al de wens om het religieuze leven te volgen. Het pakte het huis van ouders van zieke mensen in en veranderde het in een informeel zorgcentrum in 1927. Het huis werd bekend als 'de San Francisco-verordening'.
Op 23-jarige leeftijd legde ze haar geloofsbelijdenis af en werd ze na zes maanden non in de Congregatie van de Missionary Sisters van de Onbevlekte Ontvangenis van de Moeder van God in Sergipe.
noot: Nu zal Dulce zeker, en zonder twijfel, een goede humane vrouw zijn geweest, maar 'heilig'?
evangelische kerken in het Amazonegebied, katholieke bezorgd.
De katholieke kerk maakt zich zorgen over de sterke stijging van de aanwezigheid van pinkstergemeente evangelische kerken in het Amazonegebied Veel prelaten in Zuid-Amerika staan open voor het idee om getrouwde mannen in de Amazone te ordenen ondanks een gebrek aan priesters in dit uitgestrekte geïsoleerde gebied, maar de optie, waarover gedebatteerd wordt over een synode van bisschoppen in het Vaticaan, dreigt zich te splitsen in de kerk.
De explosieve kwestie van viri probati - getrouwde priesters van hoge leeftijd en onberispelijk katholiek gedrag - wordt sinds het begin van de debatten van de speciale bisschoppelijke vergadering gewijd aan de problemen van de Amazone nadrukkelijk aangepakt.
Van de 184 prelaten van de synode komen 113 uit het Amazonegebied, voornamelijk uit Brazilië (30%).
Bisschop Erwin Kräutler, een Oostenrijkse missionaris die emeritus bisschop van Xingu in Brazilië is, schat dat tweederde van de bisschoppen in de regio voorstander is van de 'viri probati'. “Er is geen andere mogelijkheid. Inheemse volkeren vragen hier duidelijk om, 'zei de bisschop woensdag tegen verslaggevers.
noot Wayn storyteller: ''getrouwde priesters van hoge leeftijd en onberispelijk katholiek gedrag'' een stelling? De katholieke kerk was nimmer correct betreffende priesters. Dat de Indianen er om vragen is een vreemde opmerking. Beter was geweest indien de geschiedenis anders was verlopen. De invloed van de jesuieten en andere katholieke instituten waren verdomd verkeerd. Nu komen de geloofs-waanzinnige van de evangelische kerk op de proppen. Laat de inheemse bevolking in hunwaarde, laat de ploitiek en religie een voorbeeld nemen aan de inheemse mensen''.
Bij de inhoud zijn alleen de laatste 200 items weergegeven, mocht u zoeken naar onderwerp doe dit via 'zoeken in blog' op de linkerbalk. Het 14-delig verslag van mijn bezoek aan de Xavante stam kunt u opzoeken IN DE LINKER zoek BALK
Berichten die niet getoond worden zijn bereikbaar via het archiefvia de pijltjes onder aan het blog