Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.322 Leren op school II

    322 Leren op school II

    Een stereotiepe manier van lesgeven of een teveel aan misschien nuttige oefenstof doden de belangstelling. De belangstelling voor het leren van een vreemde taal wordt door het maken van thema’s, het inpompen van grammaticaregels( met uitzonderingen) en het leren van onregelmatige werkwoorden enz. bij de meeste studenten verstikt.
    Als illustratie niet zeer nauwkeurig is afgestemd op de tekst, de belangstelling om meer van het onderwerp te weten te komen, erdoor wordt geremd i.p.v. bevorderd is wel leuker, maar er wordt minder geleerd.
    De student spreekt zoveel als mogelijk, betekent de dit onderwijs berust op de activiteit van de student.
    Volgens professor Gerlo:
    In moderne talen blijft conversatie de beste methode om te leren spreken. De studenten doen platen, cassettes, banden na = zelf doen. (Exercises d’élocution). Teksten reproduceren door te antwoorden op vragen. Spreekbeurten door iedere student over een bepaald onderwerp of een onderwerp naar keuze.

    06-03-2012 om 09:14 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.321 Leren op school I

    321 Leren op school I

    De principes van de AVSG-methode voor talenonderwijs aan anderstaligen kunnen we vergelijken met de beginselen ons aangereikt door de algemene didactiek.
    De presentatie moet parate kennis bevorderen.
    Exploitatie leidt naar functionele kennis. Er worden geen paraatheidkontroles gehouden, maar de nadruk ligt op het functioneren in een andere context.
    Spraakkunst moet op een inductieve wijze gegeven worden, wordt dus uitgesteld.
    Voortdurend herhalen is g belangrijk.
    Basiswoordenschat is aanpassen aan de student.
    Beeld : aanschouwelijkheid is een stimulans tot motivatie.
    In het geheugen doet men een geïsoleerd systeem van sporen ontstaan. Wie werkelijk een vreemde taal wil beheersen moet niet aan het over en weer vertalen uit en in zijn moedertaal vastzitten en mag de zinsbouw van verschillende vreemde talen niet door elkaar gooien. Scherp van elkaar afgezonderde systemen als men de ene taal spreekt, het ene taalsysteem actief is, moeten andere taalsystemen door systeemscheiding zoveel mogelijk buiten werking houden, door beperking tot één systeem. Zo is men maximaal actief en brengt de grootste concentratie op voor de nieuwe stof.

    28-02-2012 om 09:23 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    07-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.320 Divace-Sanako

    320 Divace-Sanako

    The LanguagePoint is een open forum voor leerkrachten talen, die beschikken over een talenpracticum van Sanako.
    Destijds lieten wij via een offerte de mogelijkheden van ons A.A.AC.ZC.-talenpracticum voorzien in een versie met software voor P.C. Dat gebeurde bij Divace en de software heette lab 300 duo. Ik heb het nooit kunnen uitproberen en vergelijken met de mogelijkheden in de oude apparatuur. Het enige wat ik te pakken kreeg was een handleiding, die niet volgens de regels werd opgesteld. De verbetering werd ingediend.
    Ondertussen werd Divace overgenomen door Sanako. Ik ga trachten de software te evalueren vanuit de didactische principes van de A.A.AC.ZC. metodiek.

    07-02-2012 om 09:08 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.319 Sanako 2

    319 Sanako 2

    Welcome to The LanguagePoint!

    A couple of weeks ago you received an email from us about The LanguagePoint, our new online teacher community.

    Well, it's now open for business at http://www.thelanguagepoint.com, and we’re inviting you take a look!

    The site is a resource base by teachers, for teachers of all languages – we’ve started by stocking up on resources for English language teaching, but it’s not exclusive to one language, and we’ll be uploading resources in other languages over the coming months.

    In addition, there’s a place for you to join in discussions or ask questions of other professionals who share your background, and connect with language teachers around the world.

    We’ve put some resources on The LanguagePoint to get you started, but we’d love for you to share your own with us as well. If there’s something which works with your students and you think other teachers could make use of it too, then there’s a place to upload resources on the Resources page. In any language! We’re offering a prize each week for a featured resource which is uploaded to the site – take a look at our front page for details.

    And it’s all free! You can browse the site to your heart’s content. If you want to upload or download resources, then you’ll need to register, but it doesn’t cost a thing. Once you’ve registered, you’ll be able to connect with other teachers, post on our forum, and give feedback on resources you’ve found useful.

    The easiest thing is to head over to the site and take a look around or watch our introductory video.

    We’re excited to find out what you think – let us know either on the site itself, or on Twitter or Facebook.

    Best wishes,
    Marie O'Sullivan
    Community Manager

    31-01-2012 om 09:17 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.318 Belgisch ?

    318 Belgisch ?

    Er was discussie in het parlement i.v.m. de taalexamens voor de rijksmanagers.
    Ik vind dat tweetaligheid onvoldoende is. België heeft drie officiële talen : Nederlands, Frans en Duits! Als men Belgisch wil zijn hoort men de drie te beheersen. En doe er voor mijn part maar Engels bij, voor de internationale contacten.
    Het begrip “functionele tweetaligheid” dook ook op. Niemand weet wat dat inhoudt! Bovendien is gesproken Nederlands nooit vastgelegd, le Français standard daarentegen wel!
    Om hun te helpen krijgen ze dan nog taaladjuncten tot 2012.
    Voor het Frans sprak men van een norm : even goed als di Rupo Nederlands praat. Dat kan toch niet!? Perfectie is de norm!
    Het evalueren van de hoogste ambtenaren staat dus op de agenda. Maar wat gaat men evalueren? De gesproken taal lijkt mij primordiaal.
    Al die halfslachtige oplossingen komen ons de strot uit! Kwaliteitsrevolutie dringt zich dan ook op!

    24-01-2012 om 09:10 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    17-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.317 Sanako

    317 Sanako
    Ik kreeg volgend bericht van Sanako :

    You’re receiving this email because you have been a member of our previous teacher community, or because you asked to be contacted when the new community is online.

    Well, we’re almost ready to go, and we wanted to let you know what’s coming up!

    Our new online teacher community is called The LanguagePoint, and will have a pre-launch at the BETT show in London from 11th – 14th January.

    We know that time is often the biggest challenge for teachers, so we wanted to create a tool to support teachers with their planning, and allow good ideas to be shared across the globe.

    The LanguagePoint features an online resource base with space for teachers to find and share teaching materials, along with a forum for asking questions or sharing knowledge and experience. We have resources and ideas which can be used in classrooms both with and without Sanako installations and applications, and which are suitable for students of a range of ages and abilities.

    If you can’t make it to the BETT show, then we’re officially launching on 23rd January, and we’ll be in touch soon to update you again! In the meantime, why not follow us for updates on Twitter, or like our Facebook page!

    17-01-2012 om 09:53 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.316 Spreken

    316 Spreken

    Ik wil nog eens het belang onderstrepen van het vastleggen van een eenduidige uitspraak van het Nederlands voor het efficiënt en snel aanleren op het 0-niveau.
    In de jaren 60 waren wij goed bezig. De ABN-actie luidde, althans voor Vlaanderen, het standaard gesproken Nederlands in. Maar dat drong helaas niet door tot het onderwijs van het Nederlands aan anderstaligen! Dat verwaterde naar AN en gleed stilaan af naar de situatie van ervoor. Het is dringend deze actie opnieuw op te starten. Er wordt veel belastinggeld verspild aan het Nederlands als vreemde taal. De bloeiende versnippering van het aanbod is daar ook niet vreemd aan.
    Onze eerste minister is een goede illustratie van het resultaat . Zijn uitspraak had veel beter gekund, mits de juiste aanpak. En dat begint met de vraag : “Welk gesproken Nederlands?” Het is in dit geval dubbel erg, omdat hij burgemeester is van Mons, het mekka van het “Centre de phonétique appliquée” van prof. Renard. Als men hem in het begin Nederlands had aangeleerd met de SGAV-methode, dan had de vlotheid van spreken en het correct taalgebruik geen probleem geweest. Inoefenen met het interactief A.A.AC.ZC. –talenpracticum is misschien nog de enige remedie.

    20-12-2011 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.315 Reacties

    315 Reacties

    Dag Jef,
    Bedankt voor de mededeling. Wiske Lammens was collega in mijn tijd. Zij was
    ook mijn monitrice in Melchtal met de 14-jarigen van de CM. Ik veronderstel
    dat zij ts 75 en 80 was? Heb nog even genoten van de fotoreeks ( http://fotoalbum.seniorennet.be/JefDC/avclmeise) ,  die heel
    wat herinneringen brengt aan de goeie, oude tijd en heb Wiske gespot op een
    4-tal foto's.
    Veel grtjes van allen,


    13-12-2011 om 09:32 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    29-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.314 In memoriam

    314 In memoriam

    Op 21 november 2011 overleed Mia Lammens in het UZ in Jette. Wij namen van haar afscheid in ’t Moment in Meise op 28.11. Zij trad in dienst in ons Audiovisueel Centrum in 1972 en bleef in functie tot 1978. Zij was leerkracht Frans, elementaire kennis, waar zij kennis maakte met de audio-visueel structureel-globale leermethode Voix et Images de France. Zij kweet zich uitstekend van haar taak, niettegenstaande haar gebruikelijke opleiding. Haar studenten en het personeel bewaren aangename herinneringen aan die samenwerking. Wij ontmoetten elkaar af en toe bij een wandeling in de Plantentuin of in het dorp, waar we onze herinneringen uit die goede AVC-tijd ophaalden.  Een foto vinden jullie zeker terug op http://fotoalbum.seniorennet.be/JefDC/avclmeise 

    29-11-2011 om 09:22 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.313 Volgende lessen

    313 Volgende lessen

    Plan een aantal onderwerpen voor de volgende lessen.
    Maak hierover opnieuw dialogen.
    Pas hierop de didactische principes toe :
    - Basiswoordenschat
    - Structureel
    - Voorrang spreken
    - A.V. – techniek : luisteren-nazeggen-begrijpen
    - Grammaticaal mechanisme : substitutie
    - Fonetica : optimale accoustiek
    - Inoefenen : talenpracticum
    - Evalueren : gespreid

    22-11-2011 om 09:04 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.312 Just do it!

    312 Just do it ?

    Elke leerkracht, die naam waardig, zou na zeven jaar praktijk met de conventionele methoden, in staat moeten zijn om zijn of haar eigen methode te ontwikkelen. Zeker met de hulp van de multimediale mogelijkheden vandaag, krijgen zij nooit geziene kansen. Met didactisch inzicht moet dat lukken. Het aspect research (eigen evaluatie) loopt daar parallel mee.
    Just do it ! But do it in excellency!
    Werk de eerste les met alles wat rondom u aanwezig is.
    Maak hiermee dialogen en noteer ze.
    Laat uw leerlingen goed luisteren en beluisteren.
    Herhaal voldoende en laat iedereen zoveel mogelijk spreken.
    Oefen voldoende in.

    08-11-2011 om 09:20 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    25-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.311 Kwaliteit verdwijnt ?

    311 Kwaliteit verdwijnt?

    In St.-Gillis (http://www.Amira.be werden met steun van het “Centre d’animation en langues” taallessen gegeven voor kinderen. De subsidiëring van dit initiatief komt in het gedrang. Het in hokjes denken dwingt de Vlaamse Gemeenschap enkel Vlaamse initiatieven te steunen. Eens te meer wordt hier aangetoond dat men het in Brussel over de multiculturele en vooral Europese boeg moet gooien.
    Dit centrum is helaas in vereffening (http://www.talenfeest.be . Wij werkten met het Audiovisueel Centrum indertijd mee aan het jaarlijkse talenfeest o.l.v. Jean Pierre Gaillez. Het initiatief zou moeten overgenomen worden door Europa. Mijn droom zou daar kunnen verwezenlijkt worden : een Europees talencentrum, dat initiatieven coördineert om de Europese talen snel te leren spreken. Dat volstaat voor het 0-niveau, waar gespecialiseerde leerkrachten het beste van zichzelf kunnen geven. Voor de andere niveaus zijn er voldoende gebruikelijke initiatieven. We kloegen reeds de wildgroei aan! Onderhoudscursussen zouden echter eveneens in een Europees centrum kunnen.

    25-10-2011 om 09:09 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.310 Multimedia

    310 Multimedialearningsystems

    Op http://www.multimedialearningsystems.com/products-divace.php staat volgende passage : Audio Active Comparative Corrective
    These exercises have the following structure. The student listens to stimulus recorded on the Program track, e.g. "Have you been to Paris recently?" The student gives a response, "Yes, I
    was". Within 3-5 seconds, the correct answer is heard on the program track,  "Yes, I have". In the more extended version, the student may repeat the correct answer, after which the correct response on the Program track is given for the second time.

    In ons onderzoek spreken we van Audio – Active –Active Comparative – Self Corrective. Dat is vollediger op didactisch vlak, maar commercieel klinkt korter beter. Het werd destijds op grond van ons onderzoek en vraag ontwikkeld. Want toen ik op pensioen ging vreesde ik dat met het verdwijnen van de apparatuur (bandrecorders e.a.) het systeem zou verloren gaan. De firma die toen het onderhoud deed van onze installaties raadde ons aan een offerte te vragen waarin ons systeem vervat zat. Divace (Finland) ontwikkelde dat op grond van onze aanwijzingen. Het werd echter door allerhande verwikkelingen nooit grondig uitgevoerd in het AVCvo. Ik heb het ook nooit zien werken. Nu staat het mooi op de website en ga ik trachten een exemplaar te krijgen om te evalueren.
    Want de vertaling destijds van de handleiding bevatte ernstige didactische fouten. Ik werd daar toen niet bij betrokken en kreeg de kans niet om het te verbeteren.

    http://www.everyoneweb.com/cmftacl         http://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl



    20-09-2011 om 09:11 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.309 Tweetalig

    309 Tweetalig
    In EOS verscheen een artikel “De kracht van het tweetalig brein”.
    Ze maken een onderscheid tussen vroegtweetaligen,die beide talen thuis leerden en schooltweetaligen, die les kregen in twee talen.
    Tweetaligen zijn gewend om een onderscheid te maken tussen inhoud en vorm. Door het mentaal jongleren zijn tweetaligen beter in het negeren van irrelevante informatie en het wisselen tussen
    verschillende taken. Bialystok bewees dat in 1992 met de ingebedde figurentest.  De Stroop-test leverde dezelfde resultaten.
    Dit alles heeft te maken met automatisering.  Piet Van de Craen doet aan de VUB onderzoek naar meertaligheid en onderwijs.
    Er gaat blijkbaar eenstimulerend effect uit van het actief gebruik van twee talen. Dit prikkelend effect zorgt voor een versteviging van de neuronenbanen en een toename van de grijze materie, de twee basiselementen van het brein.
    Tweetaligheid centraliseert zich rond het gebied van Broca en Wernicke in de
    prefrontale kwab.
    Tweetalige taalverwerving verloopt even moeiteloos, efficiënt ensuccesvol als
    eentalige taalverwerving.



    13-09-2011 om 09:13 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (1)
    06-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.308 Nederlands

    308 Nederlands
    “Vier op de tien leerlingen in de Rand spreken thuis geen Nederlands”, schreef De Standaard op 25 augustus.
    Men zou hier een onderscheid moeten maken tussen Franstalige Belgen en Franstalige vreemdelingen en anderstalige vreemdelingen. Want de invasie van vreemdelingen, illegaal en legaal, vertekent de cijfers grondig!
    Zo ook in Brussel, waar de Franstaligen de meerderheid hebben!?
    De CVO’s gaan er wat aan doen. Maar met welk Nederlands ? En met welke methode om het aan te leren.
    Ik herhaal nog maar eens dat :
    - gesproken Nederlands nooit vastgelegd werd
    - dat Nederlands opnieuw aangeleerd wordt alsof het Moedertaal is
    - dat een eigentijdse en efficiënte cursus Nederlands op het 0-niveau nodig is
    - dat die moet gegeven worden door gespecialiseerde leerkrachten
    - dat de specialisering grondig moet gebeuren
    - dat hierin de didactiek van Nederlands aan anderstaligen nodig is
    - dat die audiovisueel en structureel globaal hoort te zijn



    06-09-2011 om 09:08 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    30-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.307 Niveau onderwijs ?

    307 Niveau onderwijs
    Deze week was er heel wat te doen over de zogezegde daling van het niveau van ons onderwijs.

    De enquête werd afgenomen bij 5000 leerkrachten en nog eens 20000 mensen die geen job hebben als leerkracht of docent. Qua representativiteit klopt dit, maar men had beter de leerlingen
    ondervraagd. Twee op de drie leerkrachten vindt dat het Vlaamse onderwijs steeds minder kwaliteit biedt. Ik ben het daar niet mee eens! Is dit geen opgezet spel, om subsidies binnen te rijven voor omkadering. Mijns inziens moet er dringend meer ingezet worden op de verdere specialisering en bijscholing van de leerkrachten. Want moest dat al zo zijn, ligt het niet aan
    het gebrek aan doelgerichte nascholing van de leerkrachten ?
    Het zogezegde verwaarlozen van de doelstelling kennis, als de oorzaak aanduiden, wijst op een gebrek aan vakkennis van de leerkracht. Want die zou moeten weten dat de hoogste doelstelling “het integreren” de lager liggende inhoudt. Dat is dus een voorbeeld van de ogen sluiten voor het probleem en de oorzaak elders zoeken!
    Laat de beoordeling maar aan objectieve experten over.
    Dat de oudere leerkrachten het subjectief gevoel van “vroeger was het beter” benadrukken is van alle tijden.  Bovendien bieden de nieuwe media voor de leerlingen en de leerkrachten voldoende waarborgen voor een hoger niveau van onderwijs. Maar dan moeten ze efficiënt ingezet worden. En daar wringt het schoentje. Het is gekend dat het onderwijs hopeloos de modernisering na hinkt, zogezegd bij gebrek aan middelen.



    30-08-2011 om 14:23 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.306 Website

    306 Website
    Bezoek eens : http://www.everyoneweb.com/cmftacl
    http://www.YouFreeWeb.com/cmfalcl




    09-08-2011 om 09:06 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    02-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.305 Situatie

    305 Situatie
    In de St.-Annakapel in Meise had ik een aangenaam weerzien met een oud-student Duits. Hij
    herinnerde zich nog levendig wijlen pater Stans, van het St.-Theresiakollege in Kapelle op den Bos. Deze leerkracht Duits gaf toen het derde jaar en het specialisatiejaar. Hij had daar nog aangename, levendige en blijvende herinneringen aan.
    Ik kreeg ook een interview op You-Tube toegestuurd over de huidige politieke toestand. De
    spreker beweert dat alle Walen al 180 jaar pertinent weigeren Nederlands te leren. Hij mag niet veralgemenen, want de anderstalige oud studenten van het AVC, waaronder vele Franstaligen uit de rand, leerden bij ons uitstekend Nederlands.  Dank zij de avsg-methode en het a.a.ac.zc.-talenpracticum, kon je nog amper horen dat zij anderstalig waren.  Ik heb steeds enkel Nederlands gesproken bij mijn contacten, drie maal per jaar, in de klassen. Nooit heeft hier iemand problemen over gemaakt!
    Maar als er een ranzig politiek tintje bijkomt is de situatie misschien anders? Bovendien spreken onze Vlaamse handelaars in de rand, al te graag Frans.  Mij n oud-studenten kwamen dan ook regelmatig klagen dat zij de gelegenheid niet kregen om Nederlands te praten in de winkel.Er blijft dan nog de vraag : welk gesproken Nederlands? En dan spreken we nog niet over de revival
    van de verkeerde didactiek in de lessen!



    02-08-2011 om 09:12 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.304 IDLO

    304 IDLO
    Het Interfacultair Departement Lerarenopleiding wil “Samen werken aan de leerkracht van morgen” in de VUB.
    Er zijn wel drie aanbieders en hier slaat de wildgroei ook weer toe. Het BEO (Brussels Expertisenetwerk Onderwijs bestaat uit de Erasmushogeschool Brussel, de Centra voor Volwassenenonderwijs en de VUB. De VUB doet het vakdidactisch onderzoek.
    Er zijn 60 studiepunten vertaald in 9 nieuwe aangepaste programma’s. Er zijn even veel praktijk- als theorielessen. Een en ander vergt meer inspanning en men gaat ervan uit dat dit de motivering ten goede zal komen.
    Inderdaad, veel leerkrachten en niet de minste, vertoonden een gebrek en belangstelling voor de didactische technieken.  Ze waren als mekaniekers in de tour, die over het beste materieel beschikken, maar geen fiets in mekaar kunnen zetten. Deze hervorming komt is ook op haar plaats, indien ze vruchten afwerpt. Want het is het resultaat dat telt.
    http://www.vub.ac.be/IDLO



    26-07-2011 om 08:27 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.303 Ontmoeting

    303 Ontmoeting
    Bij een gezellige ontmoeting met enkele oud studenten van het Audiovisueel Centrum Meise en Jette, vielen twee woorden op : dialogen en inoefenen.
    Door het wegvallen van de audiovisuele methode wordt er vanaf het 0-niveau te weinig gesproken. De dialogen worden niet ingeoefend. Zo spreekt men na 12 jaar les volgen van gebrek aan dialogeren.  Dit moet een andere situatie zijn, volgens ons didactisch schema. Als men de cyclus afgewerkt heeft moeten er onderhoudscursussen of bijspijkercursussen komen, om het geleerde te onderhouden. Individueel kan ik Skype aanbevelen. Zoek een native-speaker in het land van de door u aangeleerde taal en spreek er regelmatig mee via uw PC.
    Het tweede woord was : gebrek aan inoefenen.
    Door het oneigenlijk gebruik van het talenpracticum of het helemaal niet meer naar het talenpracticum gaan, ontbreekt inderdaad de gelegenheid om aangenaam en efficiënt het aangeleerde in te drillen. Want als men een taal wil beheersen ontkomt men daar niet aan. Ik vergeleek het destijds met “the loneliness of the long distance runner”.



    19-07-2011 om 08:53 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!