Inhoud blog
  • 135 Fusies
  • 133 Moedertaal in de klas
  • Igbo
  • 467 Publicaties
  • 466 Resultaten
    Zoeken in blog

    Foto
    Startpagina !
    AVC Jos Chabert cl
    Talen aan anderstaligen
    avsg,a.a.ac.zc.,kwaliteitsembleem
    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.434 Comenius IV

    434 Comenius IV

    21 XXI. De uitwendige leden van het menselijk lichaam.
    22 XXII. De benen delen van het lichaam.
    23 XXIII. De vleesachtige delen van het lichaam en de ingewanden.
    24 XXIV. De vochten van het lichaam met de geesten.
    25 XXV. De natuurlijke werking.
    26 XXVI. De levensfuncties.
    27 XXVII. De dierlijke functies bij het gevoel, de beweging en de rust.
    28 XXVIII. De geest met de hartstochten en het geweten.
    29 XXIX. De onnatuurlijke voorvallen: zoals de ziekten, ten eerste de uitwendige
    30 XXX. De inwendige ziekten.
    31 XXXI. De gebreken van de natuurlijke dingen met de misgeboorten en wat daar bij behoort.
    32 XXXII. De wetenschappen van het platte land en allereerst de tuinbouw.
    33 XXXIII. Over de landbouw.
    34 XXXIV. De veehouderij
    35 XXXV. De mogelijkheden van de graanproductie.
    36 XXXVI. De vleessoorten als voedsel
    37 XXXVII. De kunst van het bereiden der dranken.
    38 XXXVII. De soorten kleding.
    39 XXXIX. De bouwkunst.
    40 XL. De soorten gebruiksvoorwerpen en ten eerste van de lemen en glazen voorwerpen.

    24-05-2016 om 08:36 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    17-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.433 Comenius III

    433 Comenius III

    De 100 hoofdstukken van de Janua linguarum reserata zijn :
    1 I. Inleiding 1
    2 II. De eerste gedaante van de wereld : de elementen 16
    3 III. De sterrenhemel en de sterren 21
    4 IV. Het vuur met de vurige hemellichamen 30
    5 V. De lucht met de winden 38
    6 VI. Het water met de waterdampen 44
    7 VII. De aarde met de mineralen 55
    8 VIII. De bergmineralen 59
    9 IX. De metalen 63
    10 X. De gewone en de kostbare stenen 71
    11 XI. Het struikgewas en de paddenstoelen in het bijzonder 79
    12 XII. Kruiden en de kruidachtigen ; de vruchten 84
    13 XIII.Heester en vruchten van de heester 100
    14 XIV. Bomen en boomvruchten.
    15 XV. Dieren in het algemeen en in het bijzonder, de ruigsten, gedurig bewegenden, de kruipenden, de slangachtigen.
    16 XVI De vogels en de andere gevleugelden.
    17 XVII De Vissen en de andere waterdieren.
    18 XVIII. De viervoetige dieren, ten eerste de tamme dieren, het vee en de lastdieren.
    19 XIX. De wilde viervoetige dieren en de amfibieën.
    20 XX. De mens

    17-05-2016 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    10-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.432 Dubben

    432 Dubben

    Ik ergerde mij aan het dubben in het Nederlands van de H.Mis op O.H.Hemelvaart vanuit Mendrisio in het Italiaans. Het gedempt Nederlands overheerste het Italiaans. Zou de VRT niet beter de mogelijkheid voorzien, om dat dubben uit te schakelen. Dan kan dat gevolgd worden door de kijkers in de originele taal.
    Ondertiteling zou ook moeten uitgeschakeld kunnen worden. Want onwillekeurig gaat men lezen, omdat dat 8 maal sneller gebeurt dan luisteren.
    Kwaliteitsverbetering eindigt nooit en gebeurt via kleine dingen!

    10-05-2016 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.431 Comenius

    431 Comenius

    In zijn "Janua Linguarum Reserata" of  "De poort der talen ontsloten" schrijft deze pedagoog uit de XVIIde eeuw 800 zinnen om Latijn te leren.
    Al jaren tracht ik dit te pakken te krijgen.  Ik heb het eindelijk kunnen inzien.
    Ik wou deze vertaling vergelijken met mijn basiwoordenschat gesproken Nederlands cl I.  Daarna wou ik ze omzetten in dialogen.  Een efficiëntie methode omNederlands te leren spreken vanaf het 0 - niveau was het doel.

    Maar het v alt tegen!  Er zijn geen 800 zinnen, maar 949 paragrafen.  Toch zal ik mijn werk voltooien.  Want opgeven staat niet in mijn "vocabularium".

    26-04-2016 om 08:27 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.430 Maria Theresia

    430 Maria Theresia
    In 1755 gaf Aartshertogin Maria Theresia opdracht om alle edicten ook in het Nederlands uit te vaardigen.
    Zij liet in 1777 de Vlaamse provincies boeken in onze taal drukken.

    08-03-2016 om 10:54 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.42 C.T.F.

    429 C.T.F.
    Er zou een centrum moeten komen voor toegepaste fonetiek. In Mons bestond dat vanaf de jaren 60. Dit centrum lag aan de basis van de ontwikkeling bij ons van de Audiovisuele Structureel globale methode voor talen aan anderstaligen.
    Zij was gebaseerd op fonetiek. Een andere taal leer je vanaf het 0 – niveau met klank en beeld. Als je enkel dat doet is dat de efficiëntste en snelste weg!
    1. Klank en beeld
    2. Fonemen
    3. PPT
    4. Methodes
    5. Dialogen
    6. Aanleren
    7. Inoefenen

    01-03-2016 om 08:33 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    23-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.428 EU - referentiekader

    428

    Referentiekader EU niveaus talen aan anderstaligen?
    http://www.erk.nl/docent/materialen/

    23-02-2016 om 11:21 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    26-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.427 Taaloverlevingskit

    427 Taaloverlevingskit in drie delen :
    1. Baby’s 2010
    2. Peuters 2011
    3. Kleuters
    De gedeputeerde voor Vlaams karakter nam dit initiatief . Je vindt ze in de bibliotheken.
    Hints voor kwaliteitsverbetering :
    Er zou rekening moeten gehouden worden met de basiswoordenlijst Necl I
    Het visuele aspect via tekeningen en foto’s kan beter
    Vertalingen in alle Europese talen of meer ?
    Doelgroep ? Begeleiders of migranten
    Niveau ? baby’s – peuters - kleuters op het 0-niveau
    Standaard Nederlands en geluidsmaterieel ?
    Een verdienstelijke poging! 

    26-01-2016 om 09:01 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    22-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.426 Snel Nederlands leren X

    426 Snel Nederlands leren X
    We zouden de basisdialogen om een andere taal te leren spreken moeten filmen. In de originele A.V.S.G. – methode gebruikte men dia’s. die konden ondertussen met powerpoint bijgewerkt worden. In het AVC gebeurde dit enkel voor Italiaans. De andere verdwenen geruisloos. Met de huidige technieken moet het mogelijk zijn met bewegende beelden en klnak te werken.
    Comenius stelde in zijn “Jana linguarum reserata” reeds 800 zinnen samen om Latijn te leren. Grondige studie van dit werk kan aantonen in hoeverre alle nodige taalelementen erin voorkomen.
    De basisdialogen moeten wel grondig bestudeerd en geprogrammeerd worden. Daarna kunnen ze gesplitst worden, om ze zin per zin aan te leren en later in te oefenen met een APP.

    22-12-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    15-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.425 APP

    425 APP
    Met de huidige multimediale hulpmiddelen moet het mogelijk zijn deze woorden aan te leren op een snelle en efficiënte manier. We stellen wat volgt voor.
    De prenten worden een voor een gegeven. Onmiddellijk hoort men de uitspraak. Ideaal zou zijn dat het woord volgens de model van het A.A.AC.ZC.- talenpracticum worden herhaald en ingeoefend : S - - S - - S - - S/
    Op het scherm staat ook een teken om de schrijfwijze op te roepen.

    15-12-2015 om 09:20 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    08-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.424 Snel Nederlands leren VIII

    424 Snel Nederlands leren VIII

    In VIF werd "Dictionnaire en images uitgegeven.  In de boekhandels vinden wij ook woordenboeken met afbeeldingen per woord.  Maar deze zijn meestal niet goed gekozen.  Wij opteren voor deze uit Nederlands cl I 800 meest freksente nwoorden in gesproken Nederlands.
    De woorden die je kunt afbeelden via een beeldend woordenboek helpen :
    aardappel, aarde, acht, agent, apotheek, appartement, arm, arts, auto, avond, baby, bad, bakker,bakkerij,bal,balpen, bank,bed,been, bier, blad,blauw, bloed,bloem, blond,blouse, boek, boer, boerderij,boom, boot, bord,borstel, bos,boter,bril,broek, brood,bruin, buik,bureau, bus,café, chauffeur, cheque, chocolade,dak, das, dertien, dertig, deur,dokter, doos, douche, drie,duizend,één, ei,elf,emmer,fabriek, fiets, film,flat,fles,foto,frank, fruit,gang, garage,gat, geel, geld, gezicht, gezin,glas,gras, grens,grijs, groen, groep,haar,half,hand, hart,hemd, hoed,hoek, holte,hond, honderd, hoofd,horloge,hotel,huis,ijs, jongen, juffrouw, jurk,kaart,kaas, kam,kamer, kantoor, kast, kat, kelder,kerk,keuken, kind, kip,klas, kleed, knie, koffer, koffie, kop, kous, krant, kwart, kwartier, lamp, lepel, lichaam, licht,lijn, links,machine,man, markt, medicijn,meisje, melk, mes, meter, meubel, mevrouw, mist, moeder, mond, mouw, muur, nacht, negen, neus, nul, oma, ontbijt, oog, oor, oosten, ouders, pan, papier, paspoort, pen, plaat, plant, plein, plus, politie, post, pot, potlood, prent, raam, radio, rand, rechts, regen, rekening, restaurant, rok, rood, rug, schilderij, schoen, school, schouder, sigaret, slager, sleutel, stad, station, steen, stoel, stof, straat, suiker, tafel, tas, taxi, tekening, telefoon, televisie, tent, terrein, thee, tien, toilet, trap, trein, tuin, twaalf, twee, twintig,veertien, veertig, venster, verdieping, verpleger, vier, vijf, vijftig, vinger, vis, vlag, vlees, vliegtuig, voet, vogel, vork,vraagteken, vrouw, vuil, water, weg, wekker, wijn, winkel,wit,zaal, zak, zee, zeep, zes, zestig, zeven, zin, zon, zout, zwart,

    08-12-2015 om 08:58 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.423 Snel Nederlands leren VII

    423 Snel Nederlands leren VII
    NE cl 1, de basiswoordenlijst van de Nederlandse taal, waarin de woorden gerangschikt zijn volgens frekwentie van gebruik, is een nuttig instrument.
    Want het heeft geen zin, woorden te leren gebruiken in conversatie, die men zelden of nooit gebruikt.
    Als we deze lijst (800 lemma’s) herschikken, kunnen we er de woorden uithalen die visueel voorgesteld kunnen worden. Bijvoorbeeld de kleuren, getallen, voorwerpen … kunnen visueel voorgesteld worden en de klank kan onmiddellijk gekoppeld worden aan de betekenis. In dialogen ligt dat moeilijk. Het vergt een hele studie om elke zin betekenisvol te visualiseren.

    01-12-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    24-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.422 Snel Nederlands leren VI

    422 Snel Nederlands leren VI
    Weinig, maar goed!
    Just do it! Het resultaat is ons hoofddoel.
    Wie maakt een leertraject dat op de snelste, efficiëntste en kwaliteitsvolste manier talen leert aan anderstaligen. Nederlands aan anderstaligen is dringendst!

    24-11-2015 om 09:07 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.421 Snel Nederlands leren V

    421 Snel Nederlands leren V
    En de theorie ? Dat is overbodig op het 0 – niveau. Het heeft geen zin theorie te geven, als ze de taal niet spreken. De ondersteuning van het geleerde via theorie heeft bovendien een negatieve invoed op het resultaat.
    In de didactiek (onze stiel) leerden we wat inductie is. Dat is hier van toepassing. Als ze correct kunnen spreken in eenvoudige dialogen d.w.z. als de mechanismen voldoende in geoefend zin, kan men met theorie beginnen.

    09-11-2015 om 10:26 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    03-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.420 Snel Nederlands leren spreken IV

    420 Snel Nederlands leren spreken IV
    Het zou een interessante oefening zijn, om dialogen samen te stellen die nadat ze ingeoefend zijn, garanderen dat het beste resultaat er is : correct spreken.
    Leerkrachten Nederlands aan anderstaligen zouden zo’n methode moeten ontwikkelen.
    Hoeveel dialogen moet je grondig inoefenen om student(inn)en tot zelfstandig en perfect spreken te brengen.
    Dat is de uitdaging. Just do it! But dot it in excellency!

    03-11-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    27-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.419 Snel Nederlands leren III

    419 Snel Nederlands leren III
    De derde stap houdt in dat we de dialogen inoefenen. Dat moet grondig gebeuren! Ze worden gememoriseerd. Het resultaat is dat men deze kleine toneeltjes kan spelen.
    Voor het inoefenen was er een handig hulpmiddel : het A.A.AC.ZC. – talenpracticum. Dat zou nu bij Sanako als APP ontwikkeld zijn. Zie aflevering 415 in dit blog. Als ik het uitgeprobeerd heb geef ik hierover meer.

    27-10-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    20-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.418 Snel Nederlands leren II

     418 Snel Nederlands leren spreken II

    De tweedestap is de keuze van een methode. Wij opteren voor de principes van de AVSG Methodiek. Dit is een garantie tot succes. Maar deze methode wordt niet meer uitgegeven. We moeten dus zelf aan de slag en maken onze eigen methode.
    Audio Visueel Structureel Globaal houdt in dat we werken met dialogen die we laten verstaan via beeldmaterieel.
    Maak dus een eenvoudig scenaria dat bestaat uit een 25tal zinnen. Gebruik enkel wat de studenten nodig hebben : zo eenvoudig mogelijk.
    Illustreren is moeilijker, alhoewel we met de digitale mogelijkheden met de P.C. al een stuk kunnen opschieten! In de oorspronkelijke methode gebruikte men dia’s die gekoppeld werden aan een gesproken zin. Powerpoint is daarvoor een handige tool. Wie kan tekenen of een tekenaar ter beschikking heeft kan daar gebruik van maken.
    Ik heb in deze reeks vertalingen gepubliceerd van oorrspronkelijk methodes. Zie hiervoor nrs. 277 tot 298. Van 277 tot 284 heb ik het over de onderwerpen. Daarna vinden jullie bruikbare dialogen.

    20-10-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    13-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.417 Snel Nederlands leren ? I

    417 Snel Nederlands leren ? I

    De eerste stap is het vastleggen van het standaard Nederlands d.w.z. de correcte uitspraak waarin we de lessen zullen geven. In het Nederlands taalgebied is dat nooit vastgelegd. Het is echter essentieel op het 0 – niveau, dat wat de studenten te horen krijgen éénvormig is.Want de eerste klanken die ze horen zijn als muziek. Als je dan verschillende geluiden laat horen voor éénzelfde zin creëer je verwarring.
    Het gesproken Nederlands van de VRT - nieuwsredactie zou de standaard moeten worden.  Dat is het ABN van de jaren zestig, van o.a. "Hier spreekt men Nederlands".

    13-10-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    25-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.416 Jeugdraad Meise 50

    6.9.2015 Stichting
    12.9.1965 Ontmoeting Jr - Gem.
    24.9.1965 Erkenning gemeente

    Jeugdraad Meise

    50

    25-08-2015 om 00:00 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)
    09-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.415 App

    415 App

    Op www.sanakao.be kun je een app downloaden in hun aanbod van talenpractica.
    Of ze ook de A.A.AC.ZC. mogelijkheden bevatten gaan we uitzoeken, want dat zou een grote stap voorwaarts zijn in de kwaliteitsrevolutie van het talenonderwijs aan anderstaligen!

    Op 6.9.2015 wordt Jeugdraad Meise 50
    In 1965 was ik de 2de voorzitter en recruteerde Jos Chabert mij voor zijn talenpracticum, wat uitgroeide tot
    onze taalschool :
    Audiovisueel Centrum
    Jos Chabert Meise en Jette
    Collegium Linguarum

    09-06-2015 om 08:50 geschreven door Jef De cuyper


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 11/11-17/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!