"Overbeschermende ouders beschadigen de kinderhersenen"
Ouders die hun kinderen te veel afschermen, nemen meer weg dan enkel
hun vrijheid en ondernemingszin. Ook hun hersenen groeien trager, en dan
vooral het gebied gelinkt aan mentale stoornissen. Dit zou betekenen
dat deze kinderen meer kans hebben op psychiatrische stoornissen. Ook
verwaarlozing door de vader heeft hetzelfde effect. Australische
wetenschappers nuanceren de verbanden.
Het verband is aan het licht gekomen na Japans onderzoek bij 50
twintigers. Kosuke Narita nam hersenscans en vroeg de jongeren naar de
relatie met hun ouders volgens het 'parental bonding instrument', een
internationaal erkende manier om de relatie tussen ouder en kind te
meten, zo schrijft New Scientist. Wie een lage socio-economische status
had of ouders die niet gestudeerd hadden, werd evenwel uitgesloten.
Prefrontale
cortexTwintigers met overbeschermende ouders hadden minder
grijze materie in de prefrontale cortex dan twintiger met een gezonde
relatie. Wie verwaarloosd werd door zijn vader had ook minder grijze
cellen, verwaarlozing door de moeder had geen effect. Wie mentaal ziek
is, vertoont vaak afwijkingen in de prefrontale cortex.
Cortisol
en dopamineHet Japanse team vermoedt dat overdreven
blootstelling aan het stresshormoon cortisol, door verwaarlozing of te
veel aandacht, en een verminderde productie van dopamine, door slechte
opvoeding, resulteert in minder grijze massa.
Blijvend
effect?Toch moeten de resultaten genuanceerd worden. De
Australiƫr Anthony Harris vindt de studie erg belangrijk om duidelijk te
maken dat opvoeding wel degelijk een lange termijneffect kan hebben op
de kinderen. "Maar", zo waarschuwt hij, "dat betekent niet dat de
'schade' aan de hersenen blijvend is. Mensen zijn heel soepel en kunnen
van veel herstellen.
Aangeboren?Zijn
collega-wetenschapper, Stephen Wood, nuanceert dat niet elke
psychiatrische stoornis is terug te brengen tot de ouders en de relatie
tussen ouders en kinderen. "We kunnen niet weten hoeveel van de
onderzochte Japanners geboren is van een afwijking in de grijze massa.
Misschien is dat wel de reden dat ze niet goed opschieten met hun ouders
in plaats van andersom."
UitsluitingWood
stelt zich ook vragen bij het uitsluiten van personen met een lage
socio-economische status en ouders die geen diploma hebben. "Dat zijn
twee factoren die bijdragen tot een slechte prestatie op cognitieve
testen. Het verband dat ze vonden is misschien echt, maar waarom
concentreren ze zich enkel op de ouders als er veel belangrijkere
factoren zijn?" (edp)