Gedrag belonen werkt 'net zoals medicijnen' tegen ADHD
De hersenen van kinderen die aan ADHD lijden, reageren precies
hetzelfde op een onmiddellijke beloning als op medicatie. Dat zeggen
wetenschappers van de universiteit van Nottingham op de website van BBC.
ADHD-kinderen vertonen vaak gedragsproblemen, zoals impulsieve reacties
of een zeer korte aandachtsspanne, die de sociale en leervaardigheden
ondermijnen. De researchers registreerden de hersenactiviteit van zulke
kinderen als ze een computerspelletje speelden, en deelden extra punten
uit voor minder impulsief gedrag. In het spelletje moesten de
proefpersonen aliens van een bepaalde kleur vangen, die van een andere
kleur moesten ze dan weer vermijden. Bedoeling van de game was testen of
de kinderen konden weerstaan aan de aandrang om de 'verkeerde' aliens
te vangen. Om na te gaan in hoeverre beloningen werken, werd de beloning
voor het vangen van de 'juiste' alien in één variant van het spelletje
vervijfvoudigd. Ook werden in die variant vijf keer zoveel strafpunten
uitgedeeld als de 'verkeerde' werd gevangen. Bij dit onderzoek werd
duidelijk dat de incentives de kinderen hielpen om beter te presteren,
zij het niet in dezelfde mate als medicatie. Toch toonden EEG-scans dat
de beloning en de medicatie dezelfde delen van de hersenen
'normaliseren'. Twee manieren, gelijkaardig effect"De
combinatie van medicijnen en beloning is het efficiëntst", zegt
professor Chris Hollis, die het onderzoek leidt. "Het kan betekenen dat
we lagere dosissen van de medicatie moeten voorschrijven om hetzelfde
effect te bereiken." Opwekkende medicijnen zoals Rilatine, die
een invloed hebben op concentratie en gedrag, worden vaak voorgeschreven
bij ADHD-patiënten. Daarnaast kunnen de daden van het kind uiteraard
ook rechtstreeks gestuurd worden door positief gedrag te belonen en
negatieve gevolgen te verbinden aan slecht gedrag. Maar in tegenstelling
tot kinderen die niet aan ADHD lijden, heeft het bij deze groep geen
zin om de beloning of straf uit te stellen naar een later moment op de
dag. De resultaten kunnen er nu toe leiden dat er minder
Rilatine moet worden voorgeschreven, maar belangengroepen waarschuwen
dat het voor ouders en leraars vaak moeilijk is om instant beloningen te
geven. "Opdat zo'n aanpak succesvol kan zijn, moet je 24 uur op 24 bij
het kind zijn", luidt het bij de National Attention Deficit Disorder
Information and Support Service (Addiss). "In de praktijk is dat
onhaalbaar." (tw)
|