wasmachines en strijkijzers, ... wolfijzers en schietgeweren (2)
Ik bleef met een opgekropte boosheid zitten. Mijn zoon zei: Mama je laat je weer doen. Ik belde mijn beste kameraad, die al heel zijn leven onderneemt en het klappen van de zweep kent, om hem raad te vragen. Hij merkte dadelijk dat ik niet mijn beste dag had en adviseerde me direct te telefoneren naar de baas. Ik zei dat zoiets niet mijn ding is, dat ik echt geen goede ben in het assertief opkomen voor mezelf in zulke situatie! Ik laat me immers nog al eens onder de tafel babbelen, ik ga af als een gieter, ik laat me doen, ik betaal nog voor ik het goed in handen heb .. Hij bleef geduldig. Weet je wat je doet? Je moet je sterkste wapen uit de kast halen. Schrijf die man een brief! Aan een ouderwetse brief had ik nog niet gedacht maar hij had een punt en ik kroop dus in de pen. Het vloeide er als een lopend vuurtje uit. Mijn zoon zag me bezig en las mee over mijn schouder. Zijn vriendin, die wat van bin normen kent, gaf tenslotte nog wat lay-out aanwijzingen want het was eeuwen geleden dat ik nog zon officiële brief had geschreven. Ze waren geamuseerd fier op me. En het voelde juist aan, want ik had mijn oprecht ei zeer beleefd op papier gelegd. Om, zoals mijn kameraad zei, niet onnodig met die negatieve gevoelens te blijven zitten, schreef ik gewoon wat er gebeurd was, wat me hinderde en wat ik wenste. De brief ging nog dezelfde avond met prior in de bus. Ik vond dat ik gedaan had wat ik moest doen. Ik sliep vrij rustig de volgende nachten. .
Die vrijdagmorgen wou ik strijken. Maar oeps, mijn strijkijzer stond in een plas water. Toen ik het optilde druppelde langs alle kanten vocht uit de aansluiting met de elektrische draad, uit de stoomgaatjes, uit het handvat neen, dit was een perte totale. Niets aan te doen en zelfs levensgevaarlijk om de stekker in te steken. Dus na mijn werk vloog ik weer naar de elektro zaak. In dit geval een andere dan die van mijn wasmachine het vertrouwen was immers een beetje zoek. In een snelvaart vond ik wat ik zocht. Bij mijn thuiskomst meldde mijn zoon dat ze gebeld hadden voor de wasmachine en om 17.30 u zouden terugbellen. Hij kon ze immers niet helpen met een afspraak. Aha er kwam vooruitgang in de zaak. Inderdaad klokslag het afgesproken uur rinkelde de telefoon. De volgende dag, zaterdag, zouden ze leveren, tussen 12 u en 14 u. Prima, dan kon ik in de voormiddag nog werken en boodschappen doen en kon mijn afspraak voor de verhuis van mijn bureau in de namiddag ook nog doorgaan. Daarna zou ik weer gewoon thuis kunnen wassen én strijken. So far so good. . Wordt vervolgd.
wasmachines en strijkijzers, ... wolfijzers en schietgeweren (1)
En toen was er het moment dat de realiteit me op een cake-walk zette. Het begon plots maar duidelijk. Mijn wasmachine gaf geen krimp meer. Zomaar van de ene was op de andere .... pfff....gedaan. Een vrouw zonder wasmachine is als een man zonder hamer dus haastte ik me naar de winkel en op tien minuten had ik een nieuwe machine besteld en een voorschot betaald. Het zou maar een week duren voor het nieuwe, dubbel zo dure machine dan de AEG die ik had, aan huis zou worden geleverd. Het kon op een zaterdag dus dat viel mee en het zou me geen werkverlet opleveren. Ik ging bij mijn moeder wassen... maar bij mijn eerste wasbeurt liep haar keuken onder water! "Ach ja, zei mijn moeder, dat was ik vergeten te zeggen maar de caoutchouc is stuk, ik moet de dienst na verkoop nog bellen". Ik dus aan het dweilen en redden wat er te redden viel. De was kon toch nog gezwierd en gedroogd worden. Het weekend ging voorbij, woensdag naderde, geen telefoon, de tweede zaterdag ging voorbij, geen beweging.... Ondertussen was de caoutchouc bij mijn moeder vervangen en kon ik gelukkig weer, nu zonder overstroming, bij haar wassen. Het werd woensdag weer een week verder. Ik werd nu toch wel ongeduldig omdat ik nog steeds niets van de firma gehoord had. Dus bel ik om te vragen hoe het met de levering zat en of ik al iets mocht verwachten en of er een regeling te treffen viel.... De man aan de telefoon deed moeilijk, kon mij niets beloven en was niet bereid met mij tot een afspraak te komen, vond mij te dom om hun systeem van georoute te begrijpen... Dit laatste was er voor mij wat te veel aan... en ongewild, zonder afspraak, zonder perspectief werd ik de 'vervelende klant' van het jaar. ...... wordt vervolgd
Ze vallen weer aan, 'vier russen' in de rug. Eerst vellen ze mijn zoon, dan wagen ze zich aan mij. Maar ik ben gelukkig sterk en hevig verweer ik me. Stevig sla ik terug. Ik wil niet dat ze me klein krijgen. Tot nu toe is het gelukt. Ik blijf voorlopig nog op de been. Dan maar snel mijn bedje zoeken zodat ook morgen nog ok blijft....
Ja ook als jij niet hoort of wilt kijken zal ik jou gezien en als jij niet luistert zal ik een woord gezegd hebben en spreken tegen de muur ook als jij er niet bent zal ik er geweest zijn en gelachen en gehuild en bitter gewacht hebben ook zonder jou zeg ik neen
Zoals al eerder ondervonden en gezegd, heb ik iets met strijken op een zondagvoormiddag. Het is een ongelooflijk rustgevende bezigheid, die ongewild mijn creatieve hersenen opent en prikkelend werkt op nieuwe ideeën. Dit keer ging het over mijn volgende vorming, die ik mag geven aan leerkrachten. Leerkrachten zijn, dat is geweten, een moeilijk publiek voor vormers. Zij zijn het gewoon vooraan te staan en zelf anderen te vormen dus kijken ze kritisch naar de persoon die even hun rol inneemt. Als luisteraars gedragen ze zich vaak even ontoegankelijk, wispelturig en impulsief als hun eigen leerlingen. Als connaisseurs van observeren, evalueren en rapporteren zien ze elke didactische fout. Ze kennen de kneepjes van het vak en zijn dan ook zeer alert op je vaardigheden als lesgever. Leerkrachten iets diets maken vraagt dan ook supervaardigheden om hen te boeien en te begeesteren. Zo sterk gedreven moet je zijn dat ze vergeten dat zij leerling en jij leermeester bent op dat ogenblik. Ik was dus al strijkend over de t-shirts, hemden en broeken, aan het broeden op een goede aanloop, een motiverende rode draad doorheen mijn verhaal van straks. Daar kwam ik op de polemiek van kiezen tussen einddoelen en ontwikkelingsdoelen. Op de vraag: "Waar kijk je naar als je iets wil weten over de kinderen" en "Wat zal je drijven om hen zorg te bieden?". Wil je weten wie ze zijn en wat ze kunnen of wil je achterhalen wat ze nodig hebben en wat je voor hen kan betekenen? Tijdens het strijken wil ik steeds beter doen, alweer een steen verleggen en beschouw ik vrijelijk het leven zoals het zich aan mij voordoet. Laat me niet zoals ik ben schoot door mijn hoofd en het gold de kinderen, de leerkrachten en mezelf. Floreanne
Het voorbije jaar... maar nog eens speciaal deze week en de laatste dagen vragen alweer een persoonlijke aanpassing, een flexibele ommezwaai in mijn automatismen. Op het werk zijn we verhuisd en ik heb - vandaag nog wel en hij is cool, flashy, geluidloos, soepel, blits - een nieuwe auto gekocht. Afscheid nemen van oude vertrouwde dingen en afstand doen van gewoonten, van emoties en dingen die goed voor me geweest zijn. Het lijkt een rode draad te zijn in het voorbije jaar. Ik heb het er niet gemakkelijk mee. Is dat omdat ik ouder word of omdat ik me te zeer hecht. 'k Zal er nog maar eens over nadenken terwijl ik dat allemaal voel wringen in mijn lijf en gevoelens. Alles wordt nieuw terwijl ik hunker naar stabiele veiligheid en rust. Nog even?
De morgen is er al veel te snel wil ik tijd sprokkelen maar vordert de nacht dan kan ik niet slapen noch wil ik wakker worden zo denk ik aan jou verdoofd in een richting ga ik vooruit jouw kant op in een gevoelsreis zonder begin alleen een gevreesd einde en doemt uit het duister jouw beeld dan zwijg ik beschroomd haal geen realisme binnen ik spaar me ervan en blijf dromen
In de les, vandaag was het André Breton die ons bezig hield, was ik plots de chinese vrijwilliger die gevraagd werd zijn mening te zeggen over de laatste zin van het boek 'Nadja'. Ik moest er over nadenken en mijn denken ging blijkbaar niet zo rap als de gedachtengang van de meester, die in uitbreiding vroeg wat ik van het boek vond. Dat was een beetje teveel ineens voor dit brein op jaren. Terwijl me de principes van het surrealisme nog maar net duidelijk werden, moest ik al een verstandige repliek ten beste geven en had ik de eer van het laatste woord van de dag te krijgen, als afsluiter van de boeiende les. Zucht... Ik stond met mijn mond vol tanden (en dat gebeurt me niet gauw) omdat ik iets anders wilde vertellen. Er hing immers meer in de lucht, de spanning tussen vrouwen en mannen, die hetzelfde boek lazen maar op totaal andere golflengtes zaten en vooral de 'amour fou' anders aanvoelden. Teveel gevoelens gingen daarover door mij heen. De verwevenheid van vooroordelen, vage platitudes enerzijds en doordacht bezig zijn met de geschiedenis van een man, een tijd, een kunstrichting. Ik broedde op de schrijver en zijn lezers, met een boog over de jaren heen, de psychologie van beide... . Wat dreef mijn meester om dit boek te kiezen voor ons? Wat maakt dat de helft van de klas zich niet echt geroepen voelde? En hoe komt het dat ik hier veel meer wilde over zeggen? Wat is bijvoorbeeld een verstandig antwoord op de complexe waanzin van het leven? Is schoonheid altijd iets krampachtigs of is schoonheid net in het spontane, het authentieke, het simpele te vinden... dat antwoord ben ik ze nog schuldig. Floreanne
Het is mijn avond, dinsdag. De avond dat ik steeds, een beetje gespannen, haar bezoek. Even kijken of alles in orde is. Ik ga om brieven te lezen, ook al zijn ze al eens gelezen. Om de post te sorteren, ook al herleest ze niet, om alles in de mappen te doen. Dan kom ik zien hoe het is. Alles is nog. Traag is ze recht gekomen. Het ruikt weer een beetje muf. Er brandt maar één licht. Ze ziet ook zonder. Ben je al buiten geweest vandaag? vraag ik beschroomd. Ze is al buiten geweest. Ik zet het vuile bord en het glas in de keuken. De keuken is nog vrij proper. Ik hoef niets op te ruimen of dicht te doen. Je moet niets opruimen zegt ze, Ik doe het morgen wel. Zet je even bij mij. Kom zet je even hier. Vertel me eens wat. Ik lees het eerbetoon van mijn neef, dat hij voorlas bij het overlijden van mijn oom. Ze luistert gespannen. Het is mooi gezegd he? Ja, het is typerend. Zo was hij echt wel, zoals hij daar schrijft. Voor mij is hij ook altijd goed geweest, als we vroeger onverwacht op bezoek kwamen. Hij kon snel lekkere dingen op tafel krijgen, zelfs voor een groep zoals ons gezin met zeven kinderen. Toen ik in moeilijkheden zat heeft hij me altijd geholpen. Je moest van hem houden, hoe speciaal hij ook was. Ze tuurt zonder blik in de verte van het vervlogen verleden. Ik wacht. Ik zou willen dat ik kon bidden zoals vroeger, zegt ze, maar tegenwoordig helpt het bidden niet meer, misschien moet ik niets meer voor ons vragen, ik zal bidden voor God zelf. Haar schouders zakken ontspannen wat dichter naar zich toe. Ze staat stilletjes op en wandelt naar de zetel. Ik denk dat ik goed ga slapen. Ik zeg niets meer en wens haar een goede nacht. Toen ik aankwam liet niets het vermoeden, maar als ik ga en mijn moeder verlaat, is de wereld wit.
Liefde verdraagt geen theaterpodium en geen camera. Dat was mijn ervaring vanmorgen.
Wat echt leeft tussen een man en een vrouw heeft niets te doen met gekunstelde chique woorden of een gedwongen kus ook al staan ze symbool voor positieve gevoelens. Liefde is niet te vangen in bemiddelende gesprekken en communicatieregels, noch in het recept voor een goede dosering tussen assertiviteit en zelfzorg. Wie zoekt naar een mens vraagt geen juiste logica of goede afspraken voor het verdelen van het geld. Liefhebben is geen werkwoord of contractopmaak. Liefde is lankmoedigheid, samen zijn, rustig, zonder dat het echt moet. Het is zoeken naar hoe we het elkaar vandaag niet moeilijk zullen maken, het is samen lachend knutselen aan wat de komende uren tot een aangename dag kan maken. Het is met twee gezellig een spelletje spelen waarbij er geen verliezers zijn.
Ik lees in de poll van seniorennet, op de vraag: Wat voor soort boeken leest u het liefst?, dat mensen graag verhalen lezen. Het hoogste scoort waar gebeurde verhalen (15%) dan trillers (13%) en romans (13%) en dan geschiedenis (9%), wat tenslotte ook verhalen zijn. Is het verhaal inderdaad niet de manier waarop het leven aan ons verschijnt? Het valt dan echter op dat het meestal gaat om boosaardige verhalen. De trillers, de misdaadroman, de geschiedenis (ook niet zo proper) zijn spijtig genoeg populairder dan reisverhalen, welzijn en humor Wel er zijn dagen dat ik erg veel moeite heb met die negatieve en agressieve boventoon in het leven, die kwaadheid die overal verschijnt in de wereld. Dan wil ik graag heel stil en alleen zijn. Even niets of niemand horen of zien, zeker geen tv kijken, waar het als een lawine over je heen gegoten wordt. Ik verlies in die momenten mijn geloof in de kracht van het goede. Heel even, maar heel sterk, kan niets me dan nog dragen. De liefde en haar helend effect is volledig zoek geraakt
En toch, morgen zullen we zingen over het huwelijk, de beloften tussen man en vrouw, over woorden van trouw in de televisiemis Het is een poging om minzaamheid in het licht te brengen en liefde op te halen. Misschien dat morgen toch even de genadezon schijnt. Even maar, een waar gebeurd verhaal, maar het zal de bestsellerslijst niet halen.
Zo zout is de zee dat de tranen van de wereld me mee voeren in golven gedragen weg van hier onblusbaar blijft mijn hart gestrand bij jou het vult zich met heimwee naar het andere water diep in de buik van de bekende stad de stormen van liefde zijn gebroken koppen de weemoed die ze aanvoeren verloren tijd Floreanne
Vanmiddag heb ik mogen luisteren naar Geert Van Istendael. Hij hield een lezing over globalisering, rijkdom en armoede, kapitalisme, vervuiling van de aarde, België, de fraude van de superrijken vergeleken met de fraude van Jan met de pet Van Istendael las voor uit eigen werk, stukjes poëzie en proza. Het was gelukkig weer erg stimulerend te horen dat er ervaren en verstandige mensen zijn die wel nog geloven dat het anders kan. Af en toe beschouwen en aanknopingspunten vinden om iets ten goede te veranderen aan de manier waarop onze maatschappij draait, is gewoon geweldig noodzakelijk! Zeker op momenten dat je de moed verliest, als je meent de dupe te zijn van je eigen idealen en gevoelens van onmacht en bitterheid naar boven komen. Dan klaart je dag, ondanks regen en grijste, opnieuw op. In de ontmoeting met mensen, die stralen van gedrevenheid en blijven verlangen naar beterschap, krijg je kracht in een onuitgesproken verbondenheid met de wijze spreker en zijn inspirerend publiek. Vooral als ze concrete aangrijpingspunten bloot leggen en gefundeerd aangeven hoe aan een positieve ommezwaai te beginnen valt, vind je herboren elan. Ik ga nog wat vrekkiger worden, me nog minder van mode aantrekken, nog vaker bij de schoenmaker aankloppen in plaats van nieuwe muiltjes te kopen... Ik ga telkens toch opnieuw zeggen hoe ik over levenskwaliteit denk.
Floreanne
"Slechts als de stoel ouder wordt dan de boom waaruit hij gemaakt is, zijn we goed bezig"
"Als je poëzie schrijft, doe je iets wat eigenlijk niet kan in deze samenleving. Je doet iets wat absoluut geen geld oplevert, dat zeer traag gaat. Stilstaan is achteruitgaan. Wel, met poëzie sta je niet stil, maar ga je vrijwillig achteruit, desnoods tweeduizend jaar als dat goed is voor het gedicht. Het is een volslagen marginale activiteit die anti-markteconomisch is. Die ivoren toren waar je je versjes bakt staat dus vlak naast de barricade. Van dichters kun je niet eisen dat ze op de barricade klimmen want daar lopen ze alleen maar in de weg. Goede dichters zijn slechte strijders en omgekeerd. Zelfs Bertolt Brecht was een slechte strijder. Het feit dat je poëzie schrijft is een permanente kritiek op het voortrazen van de economie. De dichter is bijna automatisch een andersglobalist."
Ik wil meedoen met het 'licht-uit-initiatief'om een statement te doen naar iedereen die in onze maatschappij enige invloed heeft op ethische economie, bescherming van moeder aarde, respect voor alle mensen en de natuur, betere verdeling van goederen, afbouw van de wegwerpcultuur, de maatschappelijke overwaardering en verheerlijking van steeds meer winst maken en geldgewin, ten koste van levenskwaliteit....vandaar hier mijn steun aan de oproep:
Op 1 februari doen we ALLE LICHTEN UIT van 19u55 tot 20.00u
ACTIE tegen de klimaatsverandering: Neem op 1 februari 2007 deel aan de grootste mobilisatie van burgers ooit tegen de klimaatsverandering.
L'Alliance pour la Planète (groepering van milieuverenigingen) doet een oproep tot alle burgers over de hele wereld: Gun de planeet 5 minuten rust!
Iedereen wordt verzocht alle lichten te doven op 1 februari as, van 19u55 tot 20.00u. Het gaat er niet om enkel 5 minuten energie te besparen, maar wel om de aandacht van de burgers, de media en ook de politieke besluitvormers te vestigen op de energieverspilling en op de noodzaak om dringend iets te ondernemen! Gedurende 5 minuutjes zal de planeet kunnen uitrusten: dat duurt echt niet lang en het kost je niets. Bovendien zal het de politici en kandidaten voor de parlementaire verkiezingen van juni 2007 duidelijk maken dat de klimaatverandering een onderwerp uitmaakt dat weegt in het politieke debat.
En waarom op 1 februari 2007? Omdat die dag in Parijs het nieuwe rapport van de klimatologische experten van de Verenigde Naties uitkomt. En dat gebeurt bij onze buren! Wij kunnen dus onmogelijk deze kans laten voorbijgaan. We moeten de schijnwerpers richten op de superdringende aard van de klimatologische toestand van onze wereld. Als we allen deelnemen zal deze actie echt een mediatieke én politieke invloed hebben, en dit enkele maanden vóór de verkiezingen.
Laat dit bericht zoveel mogelijk circuleren, stuur het zoveel mogelijk door, ook naar lokale politici. Vermeld het in Newsletters, op je Internetsite of blog: spread the news around! Onze planeet verdient het!
Hé, daar ben je weer even, kleine tsjirp, met je grijze jasje, het fiere hoofdje en oranje bolle borstje vooruit gestoken. Onder en op, in en aan, naast en tegen de bessenstruik pik je naar kleine insecten, die ik nauwelijks zie. Je huppelt en trippelt van hut naar her en blijft onrustig doordoen ook als ik het glas van de keukendeur nader. Zo properkens mooi ben je. Alle veertjes net gestreken, zo glad matblinkend. Met je scherp bekje, gestroomlijnd kopje en buikje helemaal perfect geproportioneerd. Licht onbevreesd, ijverig bezig, hup en hup en links en rechts... plots een klein wit strontje en dan ben je weer weg.
Mijn vader was een bijzonder man. Vanavond was hij manifest in mijn herinnering aanwezig. Toen ik werd gevraagd wie ik in mijn leven erg bewonderde, dacht ik aan hem. Tegelijk vroeg ik me af: "Waarom?" Mijn vader was merkwaardig aimabel. Hij was zachtmoedig charmant en bezat een ontwapenende glimlach. Hij hield van het leven en nog meer van lectuur en boeken. Hij hoopte op zijn kinderen en genoot ervan zijn passies aan ons door te geven. Poëzie, schilderen, lezen, rustig beschouwen en nadenken, voeling hebben met kunst en bewondering voor de plaatselijke en kleine geschiedenis... Hij wou het ons allemaal bijbrengen en meegeven. Maar vooral hij kon ongelooflijk meeslepend vertellen. Als hij 's avonds laat thuis kwam - slechts af en toe met een beetje geluk zagen we hem nog net voor wij naar bed moesten - dan keken we het eten uit zijn mond en werden we gebiologeerd door zijn lippen, waarlangs het 'verhaal' van zijn werkdag als een geschenk geboren werd. Van een simpele alledaagse dag maakte hij een spannende gebeurtenis. Elk detail kreeg geur en kleur, elke belevenis een persoonlijke betekenis. Hij schilderde met zijn woorden in een tempo en op een wijze zoals ik nooit iemand heb weten vertellen. Hoe zou het nu met hem zijn in de hemel? Zou hij voorlezen aan de engeltjes en hen vertellen over zijn kinderen toen ze nog klein waren en in pyjama smeekten om het gedicht van boerke Naas? Ik zou nog eens met hem willen praten.