Heerlijk
geslapen hoewel het een moeilijke start was. Om half één in bed gestapt, om
kwart voor één schiet ik wakker. Er is een gast aangekomen in de kamer boven
mij die een vreselijke herrie maakt. Ik lig me dood te ergeren en roep een paar
keer of het iets stiller kan. Blijkbaar niet. Ik stop met me te ergeren en
denk, morgenochtend is het mijn beurt. Ik sta om zes uur op en zet de
afzuiginstallatie van de douche aan die een verschrikkelijke herrie maakt. Laat
per ongeluk een stuk zeep in de douchebak vallen en rammel goed met het
douchescherm. Na de douche laat ik de schuifdeuren van de kleerkast flink op en
neer gaan en zet de tv aan. En ja hoor, ik hoor boven mij gestommel en gekuch,
die is wakker. Hij zal het eerste uur niet gemakkelijk terug in slaap vallen.
Wraak kan toch zo lekker zoet zijn.
Gisterenavond
alles ingepakt zodat we op tijd kunnen vertrekken. Buiten is het zoals
gewoonlijk, een knal heldere blauwe lucht met en verfrissend windje. Het
ontbijt is karig namelijk een halve Snicker. Ik heb geen zin in de brol de brol
van het hotel en zie het al helemaal niet zitten om naar het stadje te gaan om
daar een ontbijt te gaan zoeken. Om stipt acht uur start ik Guz. Of ik zot
geworden ben vraagt Garmien, haar klok staat op zeven uur. Guz heeft nog meer
last van een ochtendhumeur dan ik en laat dit blijken door twee keer stil te
vallen. Ik zet beiden op hun plaats en we vertrekken zonder verdere problemen.
Garmien heeft het echter nog niet naar haar zin en laat me een toertje of twee
door de stad rijden voordat we op de goede baan zitten. Eenmaal de stad uit is
het weer prachtig rijden over perfect asfalt en heerlijke bochten. We zitten
midden in de natuur en krijgen mooie vergezichten voorgeschoteld. We rijden
langs eindeloze wijngaarden en ontzagwekkende rietvelden. Als ik een ploeg
rietsnijders in de verte bezig zie wordt er natuurlijk weer gestopt. De
rietsnijders zijn vol op in de weer met bundels gedroogd riet. Op de fotos is
het niet te zien wat ze aan het doen zijn. Door de verrekijker zie ik dat ze
het riet met een zaagmachine op lengte zagen. Een stoffige bedoening met deze
hitte. Het is ondertussen 25 graden in de schaduw. Een eind verder kan ik het
niet laten om nog eens van de route af te wijken en een laatste foto van de
Donau te nemen. Dit kan natuurlijk niet heel de dag zo verder gaan. Na meer dan
en uur rijden hebben we amper 40 km op de teller staan. Dit kan natuurlijk niet
heel de dag zo verder gaan. Ik vrees dat we anders dit jaar niet thuis geraken.
Ben trouwens eens één keer met Guz in de winter door Oostenrijk gekomen en dat
is voor mij meer dan genoeg geweest. Het blijft mooi rijden tot we aan de ferry
komen die ons overzet naar Calarasi. De ferry is nog aan het laden als ik de
kade op kom gereden, maar blijkbaar was er geen plaatsje meer voor ons, het hek
werd voor onze neus gesloten. Geen probleem, het is nog altijd verlof en ik heb
nog sigaartjes. Ondertussen is het tien uur en staan er welgeteld 68 km op de
teller. Een uurtje later staan we in Calarasi. Het is even wennen om door het
hectische stadsverkeer te manoeuvreren. We staan dan ook alle drie redelijk
scherp. De hoofdbaan die door de stad loopt en die wij natuurlijk moeten hebben
is afgesloten. Garmien maakt er geen probleem van en geeft direct een
alternatieve route. Guz loopt ook gesmeerd dus we raken er zonder kleerscheuren
door en zijn blij dat we uit de hete drukke stad zijn.
Na Calarasi
rijden we over een perfecte maar drukke baan een paar uur door eindeloze landerijen
naar Buzau.. Hier besef ik pas hoe weinig ik van de verschillen soorten
gewassen die geteeld worden ken. Tientallen verschillende soorten gewas staan
te rijpen op deze onoverzichtelijke vlakte. Er komen sproei installaties op
wielen in het landschap van minsten honderd meter lang. Ik zit me suf te piekeren
hoe die installaties aan het nodige water komen. Het antwoordt meldt zich
vanzelf aan. Er duiken tientallen ja knikkers in het landschap op. Het zijn
ongeveer dezelfde zoals ik die gezien heb in het Midden-Oosten alleen hier
dienen ze om water naar boven te halen. Volgens mij zijn het proefprojecten, na
enkele kilometers zijn er geen sproei installaties of ja knikkers meer te zien.
Ook hier grote kuddes op de braakliggende stukken grond.
Na de stad
Bazau, waar de foto van de kerk is genomen beginnen de bergen in zicht te
komen. Guz wordt volgetankt en er verdwijnen een paar flessen water in de
tanktas. Rond één uur wordt er gestopt voor de lunch. Er staat een grote
barbeqeu op een parking met terras en restaurant waarop allerlei soorten vlees
worden klaargemaakt. Het ziet er echt smakelijk uit en ik neem heir mijn
maaltijd. Ik vraag aan de ober om een paar heerlijke braadworsten met mosterd
en op de gril gebakken rond brood. Geen probleem, laat hij mij weten. Een
minuut of tien later brengt hij een biefstuk van de gril, een gemengde salade,
gebakken aardappels en een rond brood van de gril. Weer moest ik aan Syrië
denken. Ik heb ondertussen afgeleerd om met obers in discussie te gaan die je
niet willen verstaan. Het is verloren moeite op alles wat je zegt zeggen ze ja
den zijn ze weg. Ik heb het me dus laten smaken. Waarom zo ik ook reclameren
heel de zooi koste amper elf euro.
We
vertrekken met een temperatuur die nu opgelopen is tot 31 graden. Wat ben ik
blij dat ik een zijkoffer heb opgeofferd om mijn motor kleren te kunnen
wisselen met de zomerkleren die ik heb meegenomen. Ik rij nu in een geperforeerde
broek en jas, natuurlijk met de nodige bescherming er in. Onlangs een nieuwe
helm gekocht, de ventilatie doet prachtig zijn werk, nog geen zweetdruppel op
mijn hoofd gehad. Je moet natuurlijk wel blijven rijden. Rechts van de weg
blijven de bergen aanlokkelijk volgen? Ik begrijp niet waarom Garmien de weg
door de bergen niet heeft gevolgd. Het is nog zeventig kilometer tot de plaats
waar ik wil stoppen vandaag. Ik kan het dan ook niet laten om van de route af
te gaan en de bergen in te rijden. Amai, dat heb ik geweten. Het is daar
prachtig maar de wegen zijn bar slecht. Ik kan amper een snelheid van dertig
kilometer per uur aanhouden? Niet genoeg natuurlijk om de helm te maten
ventileren. Het zweet gutst dan ook binnen de korstte keren onder mijn helm
uit. Ik begrijp nu ook waarom Garmien geen route door de bergen heeft gemaakt.
Het gaat eenvoudigweg niet. De wegen lopen dood in de dorpjes, of ze gaan over
in onverharde wegen. Tegen beter weten in heb ik drie keer geprobeerd om de
laatste zeventig kilometer door de bergen re rijden maar telkens moest ik terug
de hoofdweg op.
Om half vier
staan er 310 km op de teller en beslis ik om een hotel te zoeken. Ik ben
aangekomen in Vallenii de Munte. Ik trap niet in de reizigersval, zoals velen
wel doen. Eenmaal richting naar huis kan het opeens niet snel genoeg meer gaan.
Van s morgens tot s avonds moeten er zo veel mogelijk kilometers afgemaald
worden om zo snel mogelijk thuis te zijn. Heb dit nooit begrepen. De keuze voor
een hoetel is niet zo moeilijk. Er is hier een oud hotel en een heel oud hotel.
Ik kies voor het oude hotel. 10 per nacht ontbijt inbegrepen. De kamer valt
uiteindelijk nog goed mee. En heel voornaam er is een geweldige douche. Geen
internet op de kamer maar beneden naast het restaurant is een soort bar heb ik
een goede aansluiting. Het is nu bijna half acht en het hotel begint aardig vol
te lopen. Toch niet zo slecht gekozen denk kik dan maar. Omdat ik geen zin heb
in weer paprikas, een stuk vlees en vette frieten ga ik naar de bakker aan de
overkant. Amai, liggen daar veel heerlijke koffiekoeken. Voelde me als een kind
in een speelgoedwinkel.Voor mij twee
boordevol gevulde koeken met chocolade en één met lekkere gele pudding. Terug
op mijn kamer zoek ik mijn waterkokertje op en zet een kop goede straffe thee.
Als dessert natuurkijk het heerlijk onafscheidelijk sigaartje. Als dat geen
verlof is. Ben weer al benieuwd wat de dag van morgen zal brengen. Moet dan
ergens in de buurt van Sebes zitten. Nog altijd in Roemenië.
Beste
blogvrienden, nog even een mededeling. Er zijn tot nu toe 948 verschillende
volgers op de blog. Is zeker niet slecht voor een blog die pas is opgestart.
Als we nu allemaal nog een beetje reclame maken komen we misschien aan DUIZEND.
Dat zou echt geweldig zijn.
Groetjes,
Kees
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Heerlijk
geslapen. Het beloofd weer een prachtige dag te worden, zon en blauwe hemel.
Vanmorgen de ritten naar huis klaargemaakt en een toertje voor vandaag langs de
Delta. Aangezien de ritten naar huis nog al wat opzoekingswerk nodig had
vertrekken we redelijk laat. We rijden Tulcea uit en komen op een heerlijke heuvelachtige
weg met vloeiende bochten. De weg loopt werkelijk door een schitterend
landschap. De alom aanwezige Donau is constant te zien. Op een parking met een
mooi uitzicht neem ik een sigarenstop. Er staat een man op een panfluit te
spelen. Althans hij is het aan het leren. Spontaan komt hij naar me toe en
begint te vertellen dat roken toch wel heel slecht is. Hij heeft nog gelijk
ook, maar ik vind het wel lekker. Hij rijdt ook met een motor. Waarschijnlijk
denkt hij dat ik het niet geloof en laat zijn rijbewijs zien. Inderdaad ook
geldig voor motor te rijden. Ik sta vol verbazing naar zijn rijbewijs te
kijken. Dit is toch ook wel een plastieken kaartje zeker. Hoe is het mogelijk
dat ze bij mij aan de grensovergang zo moeilijk deden over mijn rijbewijs? Ik
zal de logica van ambtenaren waarschijnlijk nooit snappen. Na de stop rijden we
heerlijk op het gemakje door het schitterende landschap. Regelmatig wijk ik van
de baan af om een dorpje te bezoek dat aan de Donau ligt. Elke keer moet ik
terug langs de zelfde weg omdat de wegen in de dorpjes dood lopen op de Donau.
Ondertussen is het etenstijd, ik stop in een dorpje bij pizzeria Ana, bestel
een halve liter water en een pizza. Ik was de enige klant dus zou je denken een
kwartiertje en we kunnen verder. Niet in een dorpje in Roemenië, daar hebben ze
voor 1 pizza welgeteld 39 minuten nodig. Na deze lange pauze snorren we verder.
In het zoveelste dorpje stop ik om een fot te maken van de zoveelste ooievaar.
Moeilijk is dit hier niet, om de 50 meter staat er wel een bewoond nest op een
paal. Deze foto maak ik omdat er op het nest twee ooievaren zitten. Een
dergelijk foto had ik nog niet, zo dus. Terwijl ik nog wat met mijn fototoestel
sta te klooien stopt er een Roemeen in een oude Renault. Het valt hier trouwens
op dat er veel wagens rondrijden met een stikker er op van landen bij ons in de
buurt!! De Roemeen spreekt me in perfect Frans aan, de Kees staat natuurlijk
weer te doddelen. Maar ik versta hem redelijk goed dus we komen tot een soort
gesprek. Of ik een kamer zocht? Neen dus. Of ik al in de Delta was geweest, ja
gisteren en morgen vertrek ik hier. Hij wil me echter de echte Delta laten
zien. Ik vertel hem nogmaals dat ik morgen vertrek. Geen probleem zegt hij, we
kunnen nu een paar uur de Delta ingaan. De boot ligt hier vlakbij. Ik begin er
zin in te krijgen en vraag de prijs. Hij vraagt veel te veel en ik zie er van
af. Het is echter een aanhouder, ik heb de boot helemaal alleen en hij vaart
naar de mooiste plekjes. Toch vind ik het teveel. En dan heeft hij mij zitten. Heb
je Pelikanen gezien? Neen zeg ik, ze waren er niet en er werd te snel gevaren.
Inderdaad zegt hij, het zijn commerciële rondvaarten ik vaar met u privé. Hij
maakt een deal, als ik geen pelikanen zie hoef ik niet te betalen. Dit laat ik niet
aan mij voorbij gaan en ik ga akkoord. Ik rij achter hem aan, natuurlijk over
een stuk onverhard wegdek en kom bij zijn huis. Parkeer Guz en we gaan samen
naar zijn boot. Binnen de twee minuten is het starten en weg wezen, even langs
het tankstation en varen maar. Van af het begin krijg ik een uitgebreide uitleg,
ik kan niet alles volgen maar genoeg om te begrijpen waar het over gaat. We
varen voor bij een mooi gebouw, het is een internationaal onderzoekscentrum van
de Delta. De delta staat op het moment met een hoog waterpeil. De oorzaak is de
vele regen die de eerste drie maanden van het jaar is gevallen. Vele eilandjes
staan onderwater en de dieren moeten echt naar een droog plekje zoeken. We
varen door mooie kleine kanaaltjes en over reusachtige meren. De meren kunnen
tot 12 meter diep zijn. Er groeien op de eilandjes vijf verschillende populierensoorten,
de namen van de verschillende vissoorten die hier zitten ben ik vergeten, ook
wel omdat ik veel van die namen niet verstond in het Frans. Prachtige velden
met waterlelies die plots stopten. De waterlelies groeien alleen om ondiep
water met een effen bodem. Waar de waterlelies verdwijnen is het diep, oneffen
en is de bodem rotsachtig. De man vertelt honderd uit over zijn Delta,
regelmatig zet hij de motor van de boot af en laat de stroom zijn werk doen. We
varen een poosje door dichtbegroeide kanaaltjes, je zou je zonder veel fantasie
in het Amazone woud wanen. Ik heb er redelijk veel voor betaald maar vond het
elke cent waart. Gedurende twee uur geen enkele andere boot tegengekomen, de
boot volledig voor mij en een fantastische uitleg. Het mooiste van allemaal is
dat ik nu een veel beter beeld heb van de Donaudelta dan gisteren. Na tweeën
half uur zijn we terug, hij geeft een kaartje en we nemen hartelijk afscheid
van elkaar. Ik had het zeker niet willen missen. Ondertussen is het wel te laat
geworden om mijn geplande toer uit te rijden. Dus eigenlijk heb ik de Donau
niet in de Zwarte Zee zien stromen. Maar ik ben er zeker van, dat ik dat bij
leven en welzijn natuurlijk ook nog zal zien. Er is al een redelijk concreet
plan om in 2014 een reis rond de Zwarte Zee te gaan doen. Natuurlijk met Guz en
wie weet met wie nog.
Het is de
laatste dag hier. Morgen beginnen we aan de terugkeer. Ik moet wel want heb
maar medicijnen bij tot en met 28/05. Het is mooi geweest en ben dan ook super blij
dat ik het voor elkaar heb gekregen. Er wachten me nog enkele mooie ritten door
Roemenië, Hongarije Kroatië, Oostenrijk en Duitsland voordat deze reis er
definitief opzit. Hopelijk blijft het weer meewerken zodat ik naar huis kan
komen zoals gepland.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Het is zover,
ik ben er gekomen. De monding van de Donau. Jaren geleden was ik in
Donaueschingen aan de bron van de Donau. In een klein winkeltje kocht ik er een
kaart met een beschrijving van de Donau, van bron tot monding. Ooit beloofde ik
mezelf, ga ik met Guz die rivier van de bron tot de monding rijden. De eerste
jaren kwam het er niet van. Het werk liet me niet toe om er en maand tussen uit
te gaan. Dan kwam de reis naar het Midden-Oosten. Dan mijn ziekte, een jaar
zeer dikwijls in het hospitaal opgenomen. Door deze ziekte is in 2012 de
samenwerking met de maatschappij waar ik voor werkte stopgezet. Met de nodige
medicijnen en nieuwe medicijnen uit te testen hebben de specialisten het zover
gekregen dat die ziekte onder controle is. Ik voelde me dus danig goed dat het
plan om de Donau af te rijden in de praktijk kon omgezet worden. Ik begin in
oktober 2012 met de voorbereiding. Ook probeer ik iemand te vinden die het ziet
zitten om mee te rijden. Theo, mijn reisgezel naar het Midden-Oosten heeft
absoluut geen tijd. Armin, mijn reisgezel naar Griekenland heeft nog te veel
problemen op te lossen met een ongeval dat jaren geleden is gebeurd. In mei
komt het voor de zoveelste keer voor de rechtbank en hij wil daar natuurlijk
bij aanwezig zijn. Ik had eventueel een andere datum kunnen kiezen. Maar in het
hoogseizoen naar hier rijden zie ik niet zitten. Het is hier dan snikheet en de
overnachtingen onderweg zijn minsten 30% duurder. Lang geaarzeld en getwijfeld
of ik het alleen zou ondernemen. Wat ben ik blij dat ik de heb doorgezet. Nu,
ongeveer 4.750 km verder ben ik vandaag als afsluiter van deze prachtige reis
met Guz een toertje langs het deltagebied van de Donau gaan rijden. De toer is
niet gegaan zoals was gepland maar dit lezen jullie zeker in het verslag van
19/05/13. Deze morgen ben ik dan toch maar begonnen om een route uit te
stippelen richting Essen. Ik moet volgens Garmien een kleine 3.000 km rijden. Aangezien
ik geen gezeik meer wil aan één of andere Bulgaarse grens blijf ik in Roemenië
tot ik Hongarije binnen kan rijden. Indien het weer goed blijft ben ik van plan
om pas snelweg te gaan rijden van Kaiserlautern in Duitsland. Hongarije en
Oostenrijk vind ik te mooie landen om daar over de snelweg door te knallen. Guz
heeft er trouwens zon grote hekel aan als ik. Als ik een dag of drie achter
elkaar over de snelweg bonk gaat hij/zij ijskoud olie lekken.
Mijn
rittenschema zal er ongeveer als volgt uitzien;
Tulcea-Galati-Valenii
de Munyte
Valeniij de
Munte- Sebes
Sebes-Arad
Arad-Pecs (Pecs is Hongarije)
Pecs-Maribor (Maribor is Croatia)
Maribor-Untertauern (Untertauern is Oostenrijk
Untertauern-Seehaupt
Seehaupt-Kaiserlautern
(Duitsland)
Kaiserlautern-Essen
De verslagen
van de terug reis zullen waarschijnlijk korter worden en de fotos minder. De
ritten integendeel langer Ik blijf in ieder geval verslag uitbrengen tot de
laatste meter. Nu eerst douchen en gaan eten het is hier weer al kwart over zeven. Vanavond het verslag en de foto's van vandaag.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Oké, we zijn
weer boven water. Wat was ik gisterenavond moe zeg. Niet te doen, wilde de fotos
nog op de blog zetten maar viel voor mijn laptop in slaap. Halfelf in bed
gesukkeld en doorgeslapen tot deze morgen zes uur.
Eindelijk wordt
het lang verwachte bezoek aan de Donaudelta werkelijkheid. Om half negen loop
ik al over de kade, de ticketverkoper is ook al aanwezig. Hij heeft gisteren
nog een paar man kunnen vinden die mee gaan. In plaats van half elf wordt er
gestart om kwart over tien. Ik gebruik de resterende tijd om het stadje in te
gaan op zoek naar een handtasje. Ik heb geen zin om al de rommel die ik als
diabeet onderweg nodig heb in mijn broekzakken te proppen. Na wat gezoek vind
ik iets dat perfect aan mijn wensen voldoet 25 Lei (6 ) Het is negen uur en ik
wandel op mijn gemak naar het hotel. Ruim op tijd ga ik gepakt met mijn nieuwe
aanwinst naar de kade. Rond tien uur ben ik ter plaatse. Oei, geen boot te
zien, ik ben er zeker van dat ik op de juiste plaats ben. Ik loop wat rond te
drentelen. Iemand komt vragen of ik een Deltatrip wil maken, hij kan voor een
reservering zorgen. Ik leg hem uit dat ik een reservering had voor vandaag. Nu
blijkt dat die meneer die mij aansprak de vader is van de man die mij gisteren
de reservering heeft verkocht. Je was er niet zei de vader, ze hebben nog
gewacht maar konden niet blijven wachten. Hallo, zeg ik, een kwartier voor tijd
is dat niet lang genoeg? Ondertussen is de zoon aangekomen. Waar bleef je nou,
vraagt hij. Ik ben er toch zeg ik. Ja zegt hij, maar een uur te laat. Wat
blijkt nu, ik had vergeten mijn horloge een uur verder te zetten. In Roemenië
hebben ze lak aan het zomeruur. Daar stond ik dus. Geen probleem zegt de zoon.
Hij haalt er iemand bij die een snelle speedboot heeft liggen en vraagt of hij
mij naar de boot wil brengen die aan de rondvaart van de Delta bezig is. De
zoon belt de bootsman en geeft opdracht om te wachten. In een sneltreinvaart word
ik als een V.I.P gast naar de boot gebracht. Ze waren nog niet in de Delta dus
heb ik niets gemist. Als ik aan boord kom excuseer ik me tegenover de andere drie
personen die aan boord waren en het probleem was opgelost. Dus zolang ik in Roemenië
verblijf en er in het verslag over tijden wordt gesproken dan zit ik een uur
later dan In België.
Bezoek de
Donaudelta, op honderden folders staat het met prachtige fotos beschreven. In
elke reisgids wordt er vol lof overgeschreven en als niet te missen activiteit
aangeschreven. Is het een toeristenval? Neen, maar toch. We zijn inderdaad zes
uur onderweg, maar we zijn natuurlijk niet de enigen die daar met een bootje
rond liggen te dobberen. Tientallen speedboten knallen door het gebied dat is
toegewezen aan de toeristen. Er worden hotelboten door het gebied gesleept met
keiharde disco muziek aan boord. Ik denk er dan ook het mijne van.
Een groot
deel van de Delta is verboden gebied, zeker de broedplaatsen. Een maatregel die
ik alleen maar toe kan juichen. Natuurlijk zitten daar de meeste vogels? Ze
zouden wel gek om aan een waterkant te gaan waar tientallen boten voorbij komen
terwijl ze honderden hectaren stil gebied voor zich hebben. De schipper doet
zijn uiterste best om vogels te vinden. Op de grote meren zijn er ook meestal
pelikanen te zien. Over de meren mag niet gevaren worden. De schipper zet de
motor af en laat de boot door de stroming een eindje op de meren drijven. Maar
omdat de natuur de natuur is en zich niet laat bevelen moet je gewoon geluk
hebben dat er vogels te zien zijn op die meren. Ik kan jullie vertellen, als je
rond deze tijd twee uur over het Veerse Meer vaart je meer vogels gezien zult
hebben dan hier op zes uur in de Donaudelta. Ik was en paar jaar geleden in
Griekenland, ook met Guz en ook in mei. Daar viel je over de pelikanen. Armin
kan dit getuigen want hij was er bij. Tussen de meren door wordt er met grote
snelheid door het gebied gevaren. Ze moeten wel, ze bieden aan de kade de
rondvaart aan rit en deze is best groot. Aangezien het zon uitgestrekt gebied
is heb je de snelheid nodig om de verkochte rondvaart te kunnen maken. Het zou
beter zijn om kleinere rondvaarten aan te bieden, maar die krijgen ze niet
verkocht. Voor Jan toerist kan het nooit genoeg zijn. Later op de dag kom ik
nog aan de praat met de ticketverkoper. Hij vertelde me dat onder de druk van
de concurrentie de rondvaarten nog altijd uitgebreid worden, natuurlijk met nog
snellere boten. Je hebt er eigenlijk weinig aan, want de rondvaartboten mogen
niet buiten een bepaald gebied komen in de Delta. Maar wat doen de slimmeriken,
ze varen gewoon meer kilometers over de Donau. Die is toch lang genoeg.
Heb ik er
spijt van, of is het de moeite niet om te doen? Neen, zeker niet. Het is een
prachtig gebied met enorme rietvelden en talloze eilandjes. Als de hotelboten
gepasseerd zijn is de stilte ook weer terug. De koekoek is dan weer heel helder
te horen. Hebben we helemaal geen vogels gezien? Niets is minder waar meer het
gaat allemaal zo snel dat je amper een fatsoenlijke foto kunt maken. Om iets of
wat beelden te hebben heb ik het toestel in sportstand moeten zetten. Ik heb
voor de eerste keer in levende lijve het prachtige ijsvogeltje gezien,
verschillende witte lepelaars en mooi gekleurde eenden die bij ons niet te zien
zijn. Dus spijt zeker niet. Was het naar mijn verwachtingen? Niet helemaal, het
ging allemaal net iets te snel.
Rond de
middag leggen we op een klein eilandje aan. De ongeveer vierhonderd bewoners
van het eiland leven van de toeristen en de visvangst. In een mooi huis staat
de lunch die in de prijs was meegerekend klaar. Er staat een fles zelfgestookte
Roemeense wodka op tafel, en een grote schaal met klaargemaakte moten van diverse
soorten vis. Na de schaal krijgen we een enorm bord vissoep die best lekker
was. Het is hier traditie om de soep als tussengerecht te nemen. Na de soep een
enorme schaal gebakken vis die zeer lekker was. Na een goede kop koffie is het
tijd om verder te varen. We varen nog een stuk door de Delta om dan over de
Donau terug nar Tulcea te varen. Als we van de lekker frisse Donau aan wal
komen blijkt het bloedheet te zijn. Op een terras een lekkere frisse halve
liter gepakt en daarna naar het hotel. In het meer liggen de kikkers lekker in
het water te zonnen. In mijn kamer aangekomen begin ik direct met het sorteren
van de fotos. Jullie zullen het niet geloven, maar ik viel toch weer in slaap
zeker. Het is dan vijf uur. Om zeven uur schrik ik wakker van een geluid in de
kamer naast mij. Etenstijd dus. Gisteren
heb ik in het restaurant van het hotel gegeten. Niet slecht, maar veel lawaai
en onvriendelijk obers. Het voorgerecht en de hoofdmaaltijd werd tegelijk op
tafel gesmeten? Heb deze dagen dikwijls aan de reis naar Syrië moeten denken,
daar kwamen we dit dagelijks tegen.
Op aanraden
van de ticketverkoper ga ik naar een restaurant in het stadje. Terwijl ik nog
aan de praat ben met de verkoper scheert er een oud dubbeldek vliegtuig over
ons. Het blijkt een muggenjager te zijn. Er wordt met het vliegtuig
verdelgingsmiddel tegen de muggen boven de stad gesproeid. Een tiental jaren
geleden werden de toeristen in het hotel gewaarschuwd dat ze op een bepaal tijd
binnen moesten blijven. Het verdelgingsmiddel was toen nog zeer ongezond. Tegenwoordig
is het blijkbaar zo verfijnt dat het voor mensen niet ongezond meer zou zijn.
We zullen het maar geloven. Om de stank van het middel wat te ontlopen steek ik
een sigaartje op. Weet ik tenminste zeker dat dit niet gezond is. Als ik het
restaurant heb gevonden krijg ik een plaats toegewezen op de eerste verdieping
op een mooi terras. Ik bestel en krijg
een fantastische Bulgaarse salade, twee mooie botermalse biefstukjes van de
gril met frieten en een coupe ijs met drie bollen, slagroom en een pak vers
fruit Met fooi inbegrepen betaal ik 22.
Terug naar
het hotel, niet voor ik de prachtigste uitvinding van de eeuw heb bezocht. De
geldautomaat. Vindt het nog altijd prachtig hoe je in alle landen met zon
simpel kaartjes de bankbiljetten uit dat ding zie komen.
Morgen de
zwembroek in de koffer, Guz van stal halen en de Zwarte Zee gaan bezoeken.
Morgen op de
blog: een terugblik op deze reis en de planning om terug te keren.
Bedankt voor
de vele reacties die nu toe stromen, zowel via mail als via de blog.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Tulcea Niet te best
geslapen, dikwijls wakker geweest. En de naald is terug gevonden. Ik vertrouwde
het niet erg om in bed te stappen, na een grondige inspectie heb ik de naald
tussen de lakens uit gehaald. Het is redelijk mistig maar droog en niet koud.
Normaal zou de garage van het hotel pas open gaan om negen uur. Eerder is er
niemand aan de receptie. Dit was echter veel te laat voor de Oostenrijkse
fietser. Hij had de manager van het hotel aangesproken, deze heeft er
voor gezorgd dat er iemand om half acht de garage zou komen openen. Daar heb ik
natuurlijk van mee geprofiteerd. Klokslag halfacht stond ik beneden voor een
gesloten deur van de garage. Enkele minuten later was de Oostenrijker er ook.
Volgens mij een redelijke ongeduldige man. Hij kwakte zijn bagage op de vloer,
vraagde aan mij om even op zijn bagage te letten en verdween. Hij ging de
persoon zoeken die de poort moest openen. In een tik en een wip was hij terug
met die persoon. Ik zette mijn bagage buiten voordat ik Guz ging halen. De man
met de sleutel had geen tijd om te wachten tot ik alles fatsoenlijk had
ingeladen. Ook de Oostenrijker moest buiten zijn fiets optuigen. Hij was
redelijk snel klaar, een ontbijt nam hij niet. Ik steek mijn rugzak in de
topkoffer, gesp mijn tank tas op de tank en rij naar de gelegenheid waar ik
kan ontbijten. Het is een tweehonderd meter voorbij het hotel. Ik geef de bon
van het hotel die me recht geeft op een ontbijt. Binnen een paar minuten had ik
thee, een grote omelet, en natuurlijk de gesneden komkommer en tomaten, zonder
deze groenten gaat het hier niet. Al bij al zag het er smakelijk uit. Ik nam
een hap van de omelet en viel bijna van mijn stoel. Jongens was dat kreng zout,
maar echt niet doen he. Ik probeer de omelet een beetje te mengen met de
groenten maar een echt succes was het niet. De helft is blijven staan. Voor ik
vertrek rook ik nog een sigaartje, er is tijd genoeg. Vandaag een ritje van 235
km. Ik zet de helmcamera op mijn helm, en het draadloos systeem van Garmin. Dit
is een blokje dat op de helm geschoven wordt en er voor zorgt dat ik Garmien
kan horen. Normaal zit dit blokje in mijn tank tas, ik neem het elke dag mee
naar de kamer om de batterij op te laden. Niet te vinden. Zal het deze keer
waarschijnlijk bij de laptop hebben gestoken. Zijkoffer open waar de laptop
altijd in zit, en lap, niets laptop. De laptop heeft al die tijd buiten aan de
poort van het hotel gestaan. Open en bloot op straat, het zal toch niet waar
zijn he? Neen, hij stond er nog, wat een ongelooflijk opluchting. Eerlijke
Bulgaren.
Aangezien
Silistra tegen de grens met Roemenië ligt waren we rond acht uur aan de
grensovergang Bulgarije-Roemenië. Een paar dagen geleden was het juist anders
om, alleen toen was de overgang met een ferry. Normaal gezien verwacht je dan
ook geen problemen. Amai, dat liep wel even anders af. Als ik aan de beurt ben
wordt mijn paspoort gevraagd en het inschrijvingsbewijs van Guz. Dit is de
eerste keer dat ze dat vragen op deze reis. Klakmans gaat met de documenten een
kotje in en blijft nog al redelijk lang weg. Ondertussen staan er een zestal
autos achter mij te wachten. Opeens wordt ik aan het loket geroepen, of ik
mijn rijbewijs kon laten zien. Voor mij geen probleem, voor de ondertussen twee
klakmannen wel. Ik heb onlangs mijn rijbewijs moeten laten verlengen. Het
rijbewijs voor diabeten is maar drie jaar geldig. De nieuwe rijbewijzen zijn
een soort geplastificeerde kaartjes ter grote van een bankkaart. Dat vonden de
klakmannen maar niets, nog nooit gezien. Ondertussen is de rij wachtenden
achter Guz tamelijk lang geworden. Ik word dan ook gesommeerd om Guz aan de
kant te zetten. Guz aan de kant gezet en terug naar het kantoor. Geloof het of
niet, er stonden twee klakmannen met een loep dat rare kaartje te bekijken. Ze
keken me ongelovig aan en mompelden iets van dit klopt niet. De tweede klakmans
vraagt triomfantelijk waarom er op mijn paspoort Nederland staat en op mijn
rijbewijs België. Dit allemaal in brabbel Engels van een jewelste. Ik leg hem uit dat
ik in Nederland ben geboren maar al vijftig jaar in België woon. Of ik dit even wil
bewijzen vraagt klakmans. Natuurlijk heb ik mijn Belgische verblijfsvergunning
bij, maar rampzalig genoeg is dit ook weer zon rot kaartje. De klakmannen
konden er niet meer mee lachen, ondertussen is het kwart voor negen. Met een
grapje kan ik hier misschien blijven slapen probeer ik het er wat
gemoedelijker aan toe te laten gaan. Niet goed dus, You have a big problem was
het antwoord. Ho, ho zo niet he mannen. Ik haal uit de tank tas de
telefoonnummers van de Nederlandse en Belgische ambassade in Bulgarije en vraag
hen één van de ambassades te bellen. Dit zagen ze echter niet zitten. Ik neem
mijn gsm en ga zelf dan maar bellen. Dit hadden ze liever niet. Na nog wat
discussie en gemekker lieten ze me gaan. Het is dan kwart over negen. Welkom
aan een grensovergang in 2013.
Het voorval
is direct vergeten. Het landschap is prachtig en het wegdek perfect. We snorren
langs de Donau door eindeloze velden met druiven. Mooie vergezichten, jammer
voor de fotos hing er redelijk wat nevel over de Donau. Om er door te rijden
gaf het wel iets mysteriues.
Een
schildpad heeft het einde van de oversteek gehaald, zijn laatste meter blijf ik
op de baan staan, zou echt wel zonde zijn moesten ze hem/haar nu nog in de soep
rijden.
Het delta
gebied begint te naderen. De Donau krijgt steeds meer vertakkingen, we rijden
voorbij enorme rietvelden. Hier overheerst de stilte, boven het gekwaak van
de talrijke kikkers en eenden klinkt de roep van een koekoek, en dat is het.
Eer we echter definitief in de delta zitten leidt de weg ons terug naar het
binnenland. Het wegdek is zo goed dat ik al rijdend een paar fotos kan nemen.
Ook hier is er weer de overgang naar enorm onoverzichtelijk landbouwgebied. We
rijden over kilometers lange kaars rechte weg met aan beide kanten alleen maar
landbouw. Ik betrap me er op dat ik begin te zijlen, hiervoor had ik Kris
gewaarschuwd toen hij uit Boedapest vertrok. Je rijdt met de motor en kijkt nog
wel maar eigenlijk registreer je de beelden niet meer. Je begint eigenlijk te
staren en ongemerkt van je lijn af te wijken. Met een schok realiseer je dat je
danig uit aan het wijken bent. Het is dan hoogtijd om even te stoppen. Ondanks
dat ik nog maar 50 kilometer moest rijden ben ik toch maar even gestopt. Iets
eten en een sigaartje roken helpt al heel wat. Te drinken was er niets, wegens
geen water meer. Normaal koop ik altijd een paar flessen water in een
benzinestation. We hebben nu echter 150 kilometer gereden en nog niets van
benzinestation tegen gekomen. Tijdens deze stop komt er in de verte weer een
van de vele paardjes met wagen. Het is een geroep en getier in het karretje. Ik
pak mijn verrekijker en zie dat het paard flink wordt afgebeuld. De voerman
brult zich de longen uit het lijf, naast hem zit een manneke van hooguit een
jaar of tien die constant met een lange stok flinke meppen geeft op de rug van
het paard. Als de dierenbeulen wat dichter bij komen wordt de stok schijnheilig
in de kar gelegd.
Eenmaal uit
het landbouwgebied zijn de herders er ook weer. Meer en meer komen er grote
stilstaande plassen in het landschap. Een koppel ooievaren is er aan het foerageren.
Eindelijk
kom ik op kilometer 220 km bij een benzinestation zelfs een redelijk groot. Ik
vraag of ik met een credit card kan betalen maar die vlieger gaat niet. Prospot
kilomét zegt de uitbater, daar heb ik niet heel veel aan. Voor Guz is er geen
probleem, die heeft nog bijna een kwart tank benzine. Ik begin nu toch wel
ferme dorst te krijgen. Het eerste bord duikt op waarop de richting naar Tulcea
wordt aangegeven. Het is nog een 30 tal kilometer mooie wegen. In Tulcea kan ik
eindelijk tanken en water inslaan. Guz heeft 345 km gereden met 19 liter
benzine. Lang niet slecht. Door het centrum van het stadje rijden we naar het
hotel. Het hotel is omringd door water. We gaan een bruggetje over en staan bij
de receptie. Het is nu klokslag half drie. Rap een douche gepakt en op
verkenning. Grote boten varen de Donau op en af. Er liggen talrijke bootjes en
boten waarmee tochten gedaan worden door de Donaudelta. De tochten variëren
van 1 uur tot 8 uren per tocht(incl. lunch op een eiland in een vissersdorpje.) Van uit mijn kamer heb ik zicht op de fontein.
Ik heb voor
morgen een excursie gereserveerd van 6 uren incl. lunch. Vertrek om halfelf.
Morgen dus
een verslag over het bezoek aan de Donaudelta, als ik hier niet opgevreten wordt door de muggen. Ben benieuwd of ik veel zwaluwen
tegen zal komen. J
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding