Oké, we zijn
weer boven water. Wat was ik gisterenavond moe zeg. Niet te doen, wilde de fotos
nog op de blog zetten maar viel voor mijn laptop in slaap. Halfelf in bed
gesukkeld en doorgeslapen tot deze morgen zes uur.
Eindelijk wordt
het lang verwachte bezoek aan de Donaudelta werkelijkheid. Om half negen loop
ik al over de kade, de ticketverkoper is ook al aanwezig. Hij heeft gisteren
nog een paar man kunnen vinden die mee gaan. In plaats van half elf wordt er
gestart om kwart over tien. Ik gebruik de resterende tijd om het stadje in te
gaan op zoek naar een handtasje. Ik heb geen zin om al de rommel die ik als
diabeet onderweg nodig heb in mijn broekzakken te proppen. Na wat gezoek vind
ik iets dat perfect aan mijn wensen voldoet 25 Lei (6 ) Het is negen uur en ik
wandel op mijn gemak naar het hotel. Ruim op tijd ga ik gepakt met mijn nieuwe
aanwinst naar de kade. Rond tien uur ben ik ter plaatse. Oei, geen boot te
zien, ik ben er zeker van dat ik op de juiste plaats ben. Ik loop wat rond te
drentelen. Iemand komt vragen of ik een Deltatrip wil maken, hij kan voor een
reservering zorgen. Ik leg hem uit dat ik een reservering had voor vandaag. Nu
blijkt dat die meneer die mij aansprak de vader is van de man die mij gisteren
de reservering heeft verkocht. Je was er niet zei de vader, ze hebben nog
gewacht maar konden niet blijven wachten. Hallo, zeg ik, een kwartier voor tijd
is dat niet lang genoeg? Ondertussen is de zoon aangekomen. Waar bleef je nou,
vraagt hij. Ik ben er toch zeg ik. Ja zegt hij, maar een uur te laat. Wat
blijkt nu, ik had vergeten mijn horloge een uur verder te zetten. In Roemenië
hebben ze lak aan het zomeruur. Daar stond ik dus. Geen probleem zegt de zoon.
Hij haalt er iemand bij die een snelle speedboot heeft liggen en vraagt of hij
mij naar de boot wil brengen die aan de rondvaart van de Delta bezig is. De
zoon belt de bootsman en geeft opdracht om te wachten. In een sneltreinvaart word
ik als een V.I.P gast naar de boot gebracht. Ze waren nog niet in de Delta dus
heb ik niets gemist. Als ik aan boord kom excuseer ik me tegenover de andere drie
personen die aan boord waren en het probleem was opgelost. Dus zolang ik in Roemenië
verblijf en er in het verslag over tijden wordt gesproken dan zit ik een uur
later dan In België.
Bezoek de
Donaudelta, op honderden folders staat het met prachtige fotos beschreven. In
elke reisgids wordt er vol lof overgeschreven en als niet te missen activiteit
aangeschreven. Is het een toeristenval? Neen, maar toch. We zijn inderdaad zes
uur onderweg, maar we zijn natuurlijk niet de enigen die daar met een bootje
rond liggen te dobberen. Tientallen speedboten knallen door het gebied dat is
toegewezen aan de toeristen. Er worden hotelboten door het gebied gesleept met
keiharde disco muziek aan boord. Ik denk er dan ook het mijne van.
Een groot
deel van de Delta is verboden gebied, zeker de broedplaatsen. Een maatregel die
ik alleen maar toe kan juichen. Natuurlijk zitten daar de meeste vogels? Ze
zouden wel gek om aan een waterkant te gaan waar tientallen boten voorbij komen
terwijl ze honderden hectaren stil gebied voor zich hebben. De schipper doet
zijn uiterste best om vogels te vinden. Op de grote meren zijn er ook meestal
pelikanen te zien. Over de meren mag niet gevaren worden. De schipper zet de
motor af en laat de boot door de stroming een eindje op de meren drijven. Maar
omdat de natuur de natuur is en zich niet laat bevelen moet je gewoon geluk
hebben dat er vogels te zien zijn op die meren. Ik kan jullie vertellen, als je
rond deze tijd twee uur over het Veerse Meer vaart je meer vogels gezien zult
hebben dan hier op zes uur in de Donaudelta. Ik was en paar jaar geleden in
Griekenland, ook met Guz en ook in mei. Daar viel je over de pelikanen. Armin
kan dit getuigen want hij was er bij. Tussen de meren door wordt er met grote
snelheid door het gebied gevaren. Ze moeten wel, ze bieden aan de kade de
rondvaart aan rit en deze is best groot. Aangezien het zon uitgestrekt gebied
is heb je de snelheid nodig om de verkochte rondvaart te kunnen maken. Het zou
beter zijn om kleinere rondvaarten aan te bieden, maar die krijgen ze niet
verkocht. Voor Jan toerist kan het nooit genoeg zijn. Later op de dag kom ik
nog aan de praat met de ticketverkoper. Hij vertelde me dat onder de druk van
de concurrentie de rondvaarten nog altijd uitgebreid worden, natuurlijk met nog
snellere boten. Je hebt er eigenlijk weinig aan, want de rondvaartboten mogen
niet buiten een bepaald gebied komen in de Delta. Maar wat doen de slimmeriken,
ze varen gewoon meer kilometers over de Donau. Die is toch lang genoeg.
Heb ik er
spijt van, of is het de moeite niet om te doen? Neen, zeker niet. Het is een
prachtig gebied met enorme rietvelden en talloze eilandjes. Als de hotelboten
gepasseerd zijn is de stilte ook weer terug. De koekoek is dan weer heel helder
te horen. Hebben we helemaal geen vogels gezien? Niets is minder waar meer het
gaat allemaal zo snel dat je amper een fatsoenlijke foto kunt maken. Om iets of
wat beelden te hebben heb ik het toestel in sportstand moeten zetten. Ik heb
voor de eerste keer in levende lijve het prachtige ijsvogeltje gezien,
verschillende witte lepelaars en mooi gekleurde eenden die bij ons niet te zien
zijn. Dus spijt zeker niet. Was het naar mijn verwachtingen? Niet helemaal, het
ging allemaal net iets te snel.
Rond de
middag leggen we op een klein eilandje aan. De ongeveer vierhonderd bewoners
van het eiland leven van de toeristen en de visvangst. In een mooi huis staat
de lunch die in de prijs was meegerekend klaar. Er staat een fles zelfgestookte
Roemeense wodka op tafel, en een grote schaal met klaargemaakte moten van diverse
soorten vis. Na de schaal krijgen we een enorm bord vissoep die best lekker
was. Het is hier traditie om de soep als tussengerecht te nemen. Na de soep een
enorme schaal gebakken vis die zeer lekker was. Na een goede kop koffie is het
tijd om verder te varen. We varen nog een stuk door de Delta om dan over de
Donau terug nar Tulcea te varen. Als we van de lekker frisse Donau aan wal
komen blijkt het bloedheet te zijn. Op een terras een lekkere frisse halve
liter gepakt en daarna naar het hotel. In het meer liggen de kikkers lekker in
het water te zonnen. In mijn kamer aangekomen begin ik direct met het sorteren
van de fotos. Jullie zullen het niet geloven, maar ik viel toch weer in slaap
zeker. Het is dan vijf uur. Om zeven uur schrik ik wakker van een geluid in de
kamer naast mij. Etenstijd dus. Gisteren
heb ik in het restaurant van het hotel gegeten. Niet slecht, maar veel lawaai
en onvriendelijk obers. Het voorgerecht en de hoofdmaaltijd werd tegelijk op
tafel gesmeten? Heb deze dagen dikwijls aan de reis naar Syrië moeten denken,
daar kwamen we dit dagelijks tegen.
Op aanraden
van de ticketverkoper ga ik naar een restaurant in het stadje. Terwijl ik nog
aan de praat ben met de verkoper scheert er een oud dubbeldek vliegtuig over
ons. Het blijkt een muggenjager te zijn. Er wordt met het vliegtuig
verdelgingsmiddel tegen de muggen boven de stad gesproeid. Een tiental jaren
geleden werden de toeristen in het hotel gewaarschuwd dat ze op een bepaal tijd
binnen moesten blijven. Het verdelgingsmiddel was toen nog zeer ongezond. Tegenwoordig
is het blijkbaar zo verfijnt dat het voor mensen niet ongezond meer zou zijn.
We zullen het maar geloven. Om de stank van het middel wat te ontlopen steek ik
een sigaartje op. Weet ik tenminste zeker dat dit niet gezond is. Als ik het
restaurant heb gevonden krijg ik een plaats toegewezen op de eerste verdieping
op een mooi terras. Ik bestel en krijg
een fantastische Bulgaarse salade, twee mooie botermalse biefstukjes van de
gril met frieten en een coupe ijs met drie bollen, slagroom en een pak vers
fruit Met fooi inbegrepen betaal ik 22.
Terug naar
het hotel, niet voor ik de prachtigste uitvinding van de eeuw heb bezocht. De
geldautomaat. Vindt het nog altijd prachtig hoe je in alle landen met zon
simpel kaartjes de bankbiljetten uit dat ding zie komen.
Morgen de
zwembroek in de koffer, Guz van stal halen en de Zwarte Zee gaan bezoeken.
Morgen op de
blog: een terugblik op deze reis en de planning om terug te keren.
Bedankt voor
de vele reacties die nu toe stromen, zowel via mail als via de blog.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Tulcea Niet te best
geslapen, dikwijls wakker geweest. En de naald is terug gevonden. Ik vertrouwde
het niet erg om in bed te stappen, na een grondige inspectie heb ik de naald
tussen de lakens uit gehaald. Het is redelijk mistig maar droog en niet koud.
Normaal zou de garage van het hotel pas open gaan om negen uur. Eerder is er
niemand aan de receptie. Dit was echter veel te laat voor de Oostenrijkse
fietser. Hij had de manager van het hotel aangesproken, deze heeft er
voor gezorgd dat er iemand om half acht de garage zou komen openen. Daar heb ik
natuurlijk van mee geprofiteerd. Klokslag halfacht stond ik beneden voor een
gesloten deur van de garage. Enkele minuten later was de Oostenrijker er ook.
Volgens mij een redelijke ongeduldige man. Hij kwakte zijn bagage op de vloer,
vraagde aan mij om even op zijn bagage te letten en verdween. Hij ging de
persoon zoeken die de poort moest openen. In een tik en een wip was hij terug
met die persoon. Ik zette mijn bagage buiten voordat ik Guz ging halen. De man
met de sleutel had geen tijd om te wachten tot ik alles fatsoenlijk had
ingeladen. Ook de Oostenrijker moest buiten zijn fiets optuigen. Hij was
redelijk snel klaar, een ontbijt nam hij niet. Ik steek mijn rugzak in de
topkoffer, gesp mijn tank tas op de tank en rij naar de gelegenheid waar ik
kan ontbijten. Het is een tweehonderd meter voorbij het hotel. Ik geef de bon
van het hotel die me recht geeft op een ontbijt. Binnen een paar minuten had ik
thee, een grote omelet, en natuurlijk de gesneden komkommer en tomaten, zonder
deze groenten gaat het hier niet. Al bij al zag het er smakelijk uit. Ik nam
een hap van de omelet en viel bijna van mijn stoel. Jongens was dat kreng zout,
maar echt niet doen he. Ik probeer de omelet een beetje te mengen met de
groenten maar een echt succes was het niet. De helft is blijven staan. Voor ik
vertrek rook ik nog een sigaartje, er is tijd genoeg. Vandaag een ritje van 235
km. Ik zet de helmcamera op mijn helm, en het draadloos systeem van Garmin. Dit
is een blokje dat op de helm geschoven wordt en er voor zorgt dat ik Garmien
kan horen. Normaal zit dit blokje in mijn tank tas, ik neem het elke dag mee
naar de kamer om de batterij op te laden. Niet te vinden. Zal het deze keer
waarschijnlijk bij de laptop hebben gestoken. Zijkoffer open waar de laptop
altijd in zit, en lap, niets laptop. De laptop heeft al die tijd buiten aan de
poort van het hotel gestaan. Open en bloot op straat, het zal toch niet waar
zijn he? Neen, hij stond er nog, wat een ongelooflijk opluchting. Eerlijke
Bulgaren.
Aangezien
Silistra tegen de grens met Roemenië ligt waren we rond acht uur aan de
grensovergang Bulgarije-Roemenië. Een paar dagen geleden was het juist anders
om, alleen toen was de overgang met een ferry. Normaal gezien verwacht je dan
ook geen problemen. Amai, dat liep wel even anders af. Als ik aan de beurt ben
wordt mijn paspoort gevraagd en het inschrijvingsbewijs van Guz. Dit is de
eerste keer dat ze dat vragen op deze reis. Klakmans gaat met de documenten een
kotje in en blijft nog al redelijk lang weg. Ondertussen staan er een zestal
autos achter mij te wachten. Opeens wordt ik aan het loket geroepen, of ik
mijn rijbewijs kon laten zien. Voor mij geen probleem, voor de ondertussen twee
klakmannen wel. Ik heb onlangs mijn rijbewijs moeten laten verlengen. Het
rijbewijs voor diabeten is maar drie jaar geldig. De nieuwe rijbewijzen zijn
een soort geplastificeerde kaartjes ter grote van een bankkaart. Dat vonden de
klakmannen maar niets, nog nooit gezien. Ondertussen is de rij wachtenden
achter Guz tamelijk lang geworden. Ik word dan ook gesommeerd om Guz aan de
kant te zetten. Guz aan de kant gezet en terug naar het kantoor. Geloof het of
niet, er stonden twee klakmannen met een loep dat rare kaartje te bekijken. Ze
keken me ongelovig aan en mompelden iets van dit klopt niet. De tweede klakmans
vraagt triomfantelijk waarom er op mijn paspoort Nederland staat en op mijn
rijbewijs België. Dit allemaal in brabbel Engels van een jewelste. Ik leg hem uit dat
ik in Nederland ben geboren maar al vijftig jaar in België woon. Of ik dit even wil
bewijzen vraagt klakmans. Natuurlijk heb ik mijn Belgische verblijfsvergunning
bij, maar rampzalig genoeg is dit ook weer zon rot kaartje. De klakmannen
konden er niet meer mee lachen, ondertussen is het kwart voor negen. Met een
grapje kan ik hier misschien blijven slapen probeer ik het er wat
gemoedelijker aan toe te laten gaan. Niet goed dus, You have a big problem was
het antwoord. Ho, ho zo niet he mannen. Ik haal uit de tank tas de
telefoonnummers van de Nederlandse en Belgische ambassade in Bulgarije en vraag
hen één van de ambassades te bellen. Dit zagen ze echter niet zitten. Ik neem
mijn gsm en ga zelf dan maar bellen. Dit hadden ze liever niet. Na nog wat
discussie en gemekker lieten ze me gaan. Het is dan kwart over negen. Welkom
aan een grensovergang in 2013.
Het voorval
is direct vergeten. Het landschap is prachtig en het wegdek perfect. We snorren
langs de Donau door eindeloze velden met druiven. Mooie vergezichten, jammer
voor de fotos hing er redelijk wat nevel over de Donau. Om er door te rijden
gaf het wel iets mysteriues.
Een
schildpad heeft het einde van de oversteek gehaald, zijn laatste meter blijf ik
op de baan staan, zou echt wel zonde zijn moesten ze hem/haar nu nog in de soep
rijden.
Het delta
gebied begint te naderen. De Donau krijgt steeds meer vertakkingen, we rijden
voorbij enorme rietvelden. Hier overheerst de stilte, boven het gekwaak van
de talrijke kikkers en eenden klinkt de roep van een koekoek, en dat is het.
Eer we echter definitief in de delta zitten leidt de weg ons terug naar het
binnenland. Het wegdek is zo goed dat ik al rijdend een paar fotos kan nemen.
Ook hier is er weer de overgang naar enorm onoverzichtelijk landbouwgebied. We
rijden over kilometers lange kaars rechte weg met aan beide kanten alleen maar
landbouw. Ik betrap me er op dat ik begin te zijlen, hiervoor had ik Kris
gewaarschuwd toen hij uit Boedapest vertrok. Je rijdt met de motor en kijkt nog
wel maar eigenlijk registreer je de beelden niet meer. Je begint eigenlijk te
staren en ongemerkt van je lijn af te wijken. Met een schok realiseer je dat je
danig uit aan het wijken bent. Het is dan hoogtijd om even te stoppen. Ondanks
dat ik nog maar 50 kilometer moest rijden ben ik toch maar even gestopt. Iets
eten en een sigaartje roken helpt al heel wat. Te drinken was er niets, wegens
geen water meer. Normaal koop ik altijd een paar flessen water in een
benzinestation. We hebben nu echter 150 kilometer gereden en nog niets van
benzinestation tegen gekomen. Tijdens deze stop komt er in de verte weer een
van de vele paardjes met wagen. Het is een geroep en getier in het karretje. Ik
pak mijn verrekijker en zie dat het paard flink wordt afgebeuld. De voerman
brult zich de longen uit het lijf, naast hem zit een manneke van hooguit een
jaar of tien die constant met een lange stok flinke meppen geeft op de rug van
het paard. Als de dierenbeulen wat dichter bij komen wordt de stok schijnheilig
in de kar gelegd.
Eenmaal uit
het landbouwgebied zijn de herders er ook weer. Meer en meer komen er grote
stilstaande plassen in het landschap. Een koppel ooievaren is er aan het foerageren.
Eindelijk
kom ik op kilometer 220 km bij een benzinestation zelfs een redelijk groot. Ik
vraag of ik met een credit card kan betalen maar die vlieger gaat niet. Prospot
kilomét zegt de uitbater, daar heb ik niet heel veel aan. Voor Guz is er geen
probleem, die heeft nog bijna een kwart tank benzine. Ik begin nu toch wel
ferme dorst te krijgen. Het eerste bord duikt op waarop de richting naar Tulcea
wordt aangegeven. Het is nog een 30 tal kilometer mooie wegen. In Tulcea kan ik
eindelijk tanken en water inslaan. Guz heeft 345 km gereden met 19 liter
benzine. Lang niet slecht. Door het centrum van het stadje rijden we naar het
hotel. Het hotel is omringd door water. We gaan een bruggetje over en staan bij
de receptie. Het is nu klokslag half drie. Rap een douche gepakt en op
verkenning. Grote boten varen de Donau op en af. Er liggen talrijke bootjes en
boten waarmee tochten gedaan worden door de Donaudelta. De tochten variëren
van 1 uur tot 8 uren per tocht(incl. lunch op een eiland in een vissersdorpje.) Van uit mijn kamer heb ik zicht op de fontein.
Ik heb voor
morgen een excursie gereserveerd van 6 uren incl. lunch. Vertrek om halfelf.
Morgen dus
een verslag over het bezoek aan de Donaudelta, als ik hier niet opgevreten wordt door de muggen. Ben benieuwd of ik veel zwaluwen
tegen zal komen. J
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Ook vannacht
ben ik aan mijn broodnodige rust geraakt. Heerlijk geslapen. Het belooft weer
een stralende dag te worden. Heldere blauwe lucht en windstil, om halfacht weet
Guz me te zeggen dat het 18 graden is. Guz heeft de dag van gisteren ook goed verteerd,
er is gen spatje olie te vinden. Mijn trouwe maat zou wel dringend een douche
kunnen gebruiken maar dat zit er voorlopig niet in. Ik rij hier liever niet met
en blinkende motor rond. Laat Guz er maar wat ouder uit zien dan hij is. Wel
vraagt hij met een schijnheilige grens om het vandaag een beetje normaal te
houden. Ik kan hem enkel beloven dat ik zeker geen onverhard pad in zal rijden.
De toestand van de normale wegen zullen we af moeten wachten.
Vandaag een
Bulgaars ontbijt voorgeschoteld gekregen. Een kom pik zwarte koffie(voor mij
niet te drinken) Aangezien ze hier blijkbaar de koffie zonder melk drinken was
er geen druppel melk te bespeuren. Het ontbijt bestond uit vier grote
boterhammen met een soort gehakt er op en een laag kaas. Men zit dit in een
oven tot de kaas is gesmolten en je hebt een Bulgaars ontbijt. Redelijk zwaar
voor onze Kees zijn nuchtere maag. Naast de boterhammen een rij gesneden
komkommer, dan een rij gesneden tomaten en weer een rij gesneden komkommer. Zo
bekom je een Bulgaars ontbijt. Ik heb toch meer dan de helft naar binnen
gewerkt gekregen. De koffie kreeg ik met geen geweld doorgeslikt.
De eerste
dertig kilometer rijden we door een prachtig landschap. Het is druk op de baan.
Zeker een tiental ezel en paardenspannen rijden af en aan met vol geladen
karretjes gras. We rijden, onder en strakke blauwe hemel, ideaal motorweer.
Hoog in de blauwe lucht zweven een paar roofvogels, de omgeving is prachtig.
Een vos die vershrikt een meter of dertig voor Guz oversteekt maakt het plaatje
compleet. Ik sokkel dan ook aan een kilometer of zestig per uur verder. De
streek is hier aangenamer, groener, veel fruitbomen en druiven. De dorpjes
komen bij mij ook aangenamer over, er verschijnen meer terrasjes in het
straatbeeld aar je wel de neiging hebt om te stoppen. De wegen zijn tot nu toe
matig tot goed, maar een weelde tegenover gisteren. Na die dertig kilometer
veranderd alles ik kom op de E85 (bij ons zouden ze dit een provincieweg
noemen) het stikt hier van de vrachtwagens en weinig parkeergelegenheid. Fotos
nemen is hier niet te doen. Hemcamera ingeschakeld. Aan de dood gereden dieren
op de weg is te zien dat er hier intens verkeer is. Vooral de slangen zijn hier
het slachtoffer van. Ik heb er toch wel een stuk of tien geteld. Er waren exemplaren
bij van minsten 40 cm. Het merk is mij helaas onbekend, evenzo van de vele
vogels die ik hier te zien krijg. Ik kan moeilijk aannemen dat het allemaal
vinken zijn. Volgens mijn kennis zijn het allemaal nog al gemakkelijk vinken.
Aan beide kanten van de baan liggen de onmetelijke landerijen. Kilometers aan
een stuk zo ver het oog reikt. Voor mij heeft dit ook wel zijn charme. Het is
vrij heuvelachtig en de kleuren van de gewassen zijn ontelbaar. Een dubbeldek
vliegtuigje is bezig met het besproeien van de landerijen. Ook hier zal het
zonder vergif niet gaan zeker. Op een groot veld zijn tientallen mannen en
vrouwen aardbeien aan het plukken. De kisten worden onmiddellijk in een klaar
staande vrachtwagen geladen. Tussen de landerijen liggen er grote vlakten die
onbewerkt blijven. Deze plekken worden in beslag genomen door koewachters,
schaapherders en geitenhoeders die hier hun kuddes laten grazen. Ik heb hier,
evenals in Roemenië nog geen meter prikkeldraad gezien. Geen afgezette stukken
grond waar een wei van gemaakt is. De natuur kan hier nog op groet
onoverzichtelijk vlakten zijn gang gaan. Het moet gezegd de E85 is aangenaam
rijden, eindelijk een perfect wegdek. Guz snort er met plezier over. Het geluid
van mijn Guz blijf ik heerlijk vinden, hij doet zijn werk deze reis op een
voortreffelijke manier. Er is dan ook geen enkele twijfel meer om nog maar over
een ander merk te denken. Ikke en Guz, we zijn onafscheidelijk. Zo is het al
een jaar of zestien en zo zal het blijven. Op één van de weinige kleine
parkings loopt er een prachtig onverhard weggetje. Richting? Waarschijnlijk
iets heel moois. Het klimt redelijk sterk en de drang is er weer. Het gaat
echter niet door, krijg Guz met geen stokken van het heerlijke perfecte asfalt.
Waarschijnlijk is dit nog het beste ook.
Bij een
groot benzinestation (Shell) stop ik voor Guz zijn drinken. Ik kan warempel 98
tanken de eerste keer in Bulgarije. Er is en tamelijk grote winkel aan het
station. Jammer genoeg met en ongelooflijke chagrijnige vrouw. Ik koop wat
flessen water en doe mij, voor mijn achtendertigste huwelijksverjaardag een
doosje schijtersdure sigaren cadeau. Hallo Theo, heerlijke sigaren met een
houten mondstuk.100% Tobacco, jammer dat er maar vijf in een doosje zitten Na
de stop ga ik van de geplande route. Nee nee, niet onverhard. Op een bord heb
ik een tekening gezien dat er in het stadje een mooie boulevard langs de Donau
gelegd is (Europese pot). Door het goede wegdek vliegen de kilometers onder de
wielen door. Het is ook niet de bedoeling dat ik om twaalf uur al aan het hotel
ben. Ik parkeer Guz in de schaduw voor een leegstaand pand. Hier moet je echt
wel een hoen zijn om geen zwaluw op zijn nest te kunnen fotograferen.
Tientallen nesten hangen onder de oversteek van het gebouw. Het is er zo druk
dat de nesten als een soort appartementen gebouwd zijn elk met een eigen
ingang. Prachtig om deze atleten bezig te zien. De boulevard is netjes, er
is ook een soort parkje aangelegd. Een prachtig zicht op de Donau waar de
vissers in kleine bootjes de netten op aan het halen zijn. Na dit intermezzo
hebben we het ver gehad voor vandaag. Om klokslag één uur sta ik aan de receptie
van het Silistra hotel, gelegen in Silistra. De stad is de vierde grootste stad
van Bulgarije. Door de nodige problemen met mijn Master Card is het over half
twee voordat ik op mijn kamer ben. Guz staat geparkeerd in de afgesloten
ondergrondse garage van het hotel. Wat een weelde, ik kan met mijn bagage in de
garage de lift in om op de vijfde verdieping aan te komen. Aan de receptie kom
ik aan de klap met een man uit Oostenrijk. Hij reist de Donau af met een fiets.
Het is het tweede deel waar hij nu mee bezig is. Enkele jaren geleden heeft hij
het eerste deel gedaan. Een half jaar doet hij er over, moederziel alleen. Het
blijkt een Oostenrijker te zijn.
Ondertussen
is het hier bloedheet geworden. Ik heb dan ook niet veel zin om in deze hitte
de stad in te gaan, het is heerlijk fris op de kamer en er staat een grote
asbak. En, ik heb en doosje lekkere sigaren. Ik haal mijn waterkokertje uit de
rugzak zet een kom thee en steek een heerlijke sigaar op. Wie doet me wat? Ik
neem de tijd om de reacties op de blog te beantwoorden, ik denk dat ik niemand
heb overgeslagen. Gewoon even scrollen in de rechtse kolom van de blog om de
antwoorden te vinden. De gps, en scherm van de helm woorden onderhanden genomen
want het ziet er allemaal nog al stoffig uit. Er moet ook nog een probleem met
de tank tas opgelost worden. De rits komt namelijk los. Als ik er niets aan doe
komt de rits stukje voor stukje helemaal los. Eindelijk komt de naald en draad
dat ik al jaren meesleur van pas. Met veel geklooi krijg is de ritsluiting over
het kapotte stuk. Ik naai de rits in het kapot gedeelte terug vast en klaar is
Kees. Het moeilijkste van heel de zaak was om die verdomde draad in dat piep
klein gaatje van die naald te krijgen. Naald is maar en keer gebruikt en zal
ook de laatste keer zijn. Bij het opruimen laat ik die klote naald vallen, ik
heb hem niet meer terug gezien. Waarschijnlijk zal ik er morgen met mijn blote
voeten in trappen zeker.
Speciaal
voor Lucien zet ik een foto van een Bulgaarse vrouw op de blog. Kom nu a.u.b.
niet met allerlei vragen in de aard van een foto van; een Bulgaar, visser,
slang enz. Voor Theo zet ik natuurlijk een foto van die heerlijke sigaren op de
blog. De laatste foto is genomen vanaf het balkon van de kamer.
Morgen
bereik ik het doel van deze reis. Tulcea, aan de monding van de Donau. Volgens
de vriendelijke dame aan de receptie wordt er voor morgen regen voorspeld.
Hopelijk zit ik geen drie dagen in de regen.
Afwachten maar, het is te volgen op de blog.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Vinden jullie de blog leuk, eigenzinnig of juist niet. Laat het aan je vrienden weten misschien vinden die het ook wel leuk, eigenzinnig of juist niet. http://blog.seniorennet.be/guzzi
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Prins
heerlijk geslapen vannacht. Het hotel is fantastisch. Het avondeten is dit
hotel echter onwaardig. Als ze deze kok niet dringend vervangen zullen er nog
weinig gasten hier komen eten. Het ligt zeker niet aan de producten die
gebruikt worden. Maar als je en sausje maakt is het volgens mij een kleine
moeite omdat warm te serveren, niet met stukjes groenten die ijskoud zijn. Dus
het Skalite hotel is zeker en aanrader maar toch maar best één van de vele
restaurantjes in de buurt bezoeken voor het diner. Het ontbijt was goed met
voldoende keus. De gezondheid is onder controle er wordt dan ook rond een uur
of halfnegen welgezind gestart. Het weer is uitstekend, strakke blauwe lucht
dus vol op zon en de wind is veel minder dan gisteren. De motorkledij is nog
maar eens omgewisseld, we vertrekken met een graad of achttien voor een rit van
298 km. Nog vergeten te vermelden de munteenheid hier is de Lev. 1 euro is 1,95
Lev. Dus ik deel de Bulgaarse prijzen door twee om het in euro te weten.
Er staat
eerst een afdaling te doen van een twintigtal kilometers. Aangezien we midden
in de bergen zitten betekent dit de ene haarspeldbocht na de andere. Normaal
geen probleem ik neem ze zelfs graag. Maar hier is het allemaal net iets
anders. Los zand, grint en afgewaaide takken liggen op de weg. Niet bepaald de
ideale mix voor een motorrijder. Het tempo ligt dan ook bijzonder laag. Na de
zoveelste haarspeldbocht neem ik de eerste foto van en mooi vergezicht. Na deze
foto een foto van het wegdek dat ik tijdens de afdaling regelmatig over moest manoeuvreren,
rijden kun je dit niet meer noemen. Eenmaal als de afdaling achter de rug is
komt er een redelijk saai stuk, ik bedoel saai tegenover gisteren er is hier
altijd wel iets te zien meer de gewenning begint blijkbaar al op te treden. Het
is tijd voor mijn sigaartje, ik stop dan ook bij een redelijk groot
benzinestation, de kleine pompjes vertrouw ik voor geen haar. Het zal voor Guz
weer de 95 zijn die getankt wordt, waarschijnlijk zal hij weer brommen maar ik
heb hier nog geen 98 kunnen ontdekken. Ik neem ook een paar flesjes water want
het beloofd een dorstige dag te worden. Op het aangenaam terras lekker in het
zonnetje blijf ik iets te lang zitten. Ik kijk naar de zwaluwen die met hun
nesten bezig zijn (jammer genoeg zijn ze me telkens te vlug af voor de foto.
Hoog in de lucht zweeft er een koppel ooievaars en tientallen gele vogeltjes
vermaken zich in de berm. Het zijn volgens mij een soort vinken, goudvinken
misschien? Ik weet het niet jammer genoeg is mijn kennis over vogels nog
slechter dan mijn brabbel Engels. Ik zou aan beiden eens deftig moeten werken. Na
deze pauze kom ik bij een mooi vergezicht uit, jammer genoeg te ver van de baan
om een fatsoenlijk foto van te maken. Ik zie echter een onverhard weggetje naar
een plaats lopen waar ik perfect die foto zou kunnen nemen. Dom, dom, dom.
Waarom heb ik altijd van die ogenblikken dat ik absoluut mijn verstand weiger
te gebruiken. Waarom zo focussen op een foto en denken; er is nog nooit niemand
zijn leven lang met een motor op een onverhard weggetje blijven staan.
Mensenlief dat he ik geweten. Na een driehonderd meter kom ik in sporen waar
een vier een vier maal vier nog last zou hebben. Ik durf geen meter verder
rijden. Beteuterd sta ik wat in het rond te kijken, behalve wat mussen is er
niets te zien. Absolute stilte. Aangezien ik geen tent bij heb kan ook niet
blijven slapen. Zelfs als ik wel een tent zou hebben was het probleem nog niet
opgelost. Het probleem is namelijk, hoe moet ik in Godsnaam Guz uit dat spoor
krijgen om terug te keren. Twintig minuten ben ik daar mee bezig geweest.
Schijters bang dat ik omver zou gaan met Guz. Ik krijg die in dat spoor van zijn
leven niet alleen terug recht. Met een constant slippen en schuivend achterwiel
kom ik toch zo ver dat ik al dwars op het pad sta. Door het constant slippen
van het achter wiel stinkt het naar verbrand rubber. Eindelijk kom ik
centimeter voor centimeter zou ver dat Guz dwars over het pad staat. Het
achterwiel nog in het spoor, het voorwiel in het andere spoor. Gelukkig was de
onderkant van Guz nog vrij. Nu moest ik een berekend risico nemen, Gas geven,
het voorwiel in het spoor houden en het achterwiel al slippend schuin uit het
spoor zien te. Het gas zeker niet lossen anders is de kans te groot dat ik op
mijn bek terecht kom. Mijn koppeling laten slippen en maar voorzichtig gas
blijven geven. Op het kritieke moment dat het achter wiel uit het spoor kom
geef ik wat gas bij om mijn evenwicht te kunnen behouden. Guz springt netjes
met het achterwiel in het goede spoor. Een beetje verder op een fatsoenlijk
plekje Guz weggezet. Afstapt en me een paar harde klappen tegen mijn kop
gegeven. Als ge dat nog een keer lapt wordt Guz op pensioen gezet en gaat de
Kees naar een rusthuis. Einde discussie. Toch nog maar snel een foto genomen,
hij trekt op niets omdat ik niet ver genoeg ben gereden. Ik zet Guz op de foto
en zeg dat hij zijn geknor moet houden, hij/zij ziet er precies tien jaar ouder
uit.
Na dit
avontuurtje komen we via een paar mooie vergezichten in het stadje Lom aan.
Buiten dat er veel ooievaars hun nesten hier hebben is er weinig te zien. Na
Lom komen we op een prachtige route met magnifieke vergezichten, de tijd begint
echter te dringen, het is over twaalf uur we hebben amper 140 kilometer afgelegd.
Hier kom ik ook voor de eerste keer in Bulgarije aan de oever van de Donau. Het
is ondertussen een rivier geworden om u tegen te zeggen. Van de vergezichten
heb ik niet veel fotos, het asfalt is zo slecht dat de gemiddelde snelheid van
dien aard is dat ik geen tijd meer heb om veel te stoppen. Een foto nemen is
stoppen, helm afzetten, handschoenen uit doen en een eindje stappen om een goed
zicht te hebben, dit alles twee keer natuurlijk. Vanaf hier heb ik wel de
helmcamera veel gebruikt, hoef ik maar op een knopje te drukken. Jammer genoeg
kunnen er op deze blog geen filmpjes gezet worden er zitten echt spectaculaire
beelden bij ook van het wegdek. Na een twintigtal kilometer is het gedaan met
de vergezichten. Ik kom een kerkhof tegen en kan het niet laten om er een foto van te nemen. Ook in Roemenië liggen de kerkhoven er zo bij , daar had ik echter geen kans om er een foto van te maken. Er staan nog 140 moeilijke kilometers te wachten. Een helse
rit wordt het, op de zeldzame stukken goede asfalt lap ik voor deze keer de
maximum snelheid van 90 km per uur aan mijn laars. Ik kom danig in tijd gebrek
door de slechte staat van het wegdek. Het is een schande en eigenlijk pesterij
van de bevolking hier dat die wegen er zo bij liggen. Een schoolbus kruipt
werkelijk tussen de gaten door, over snelheid kun je zelfs niet spreken. Kilometers
aan een stuk rijdt hij stapvoets, grote stofwolken achter zich latent. Op een
fatsoenlijk wegdek zouden de schoolkinderen minsten een uur per besparen. De
maximum snelheid van 90 km per uur niet aanhouden kost me bijna mijn kop. Het
is mijn dag niet vandaag. Door de schaduw van de bomen zijn de gaten in
het wegdek niet zo goed te zien. Ik rij met een snelheid van ongeveer 110 km
per uur wanneer ik in een tamelijk goed wegdek te laat een redelijk diep gat
zie. Ook deze keer ben ik weer wat blij dat ik de broodnodige motorervaring heb
opgedaan tijdens mijn talrijke reizen. Waarschijnlijk zal er ook wel wat geluk
bij te pas gekomen zijn maar ik kan het gat ontwijken. Toch blijf ik onder
tijdsdruk risicos nemen, weliswaar zo berekent mogelijk. Non stop heb ik
gereden van 13 uur tot 17 uur over kilometers bar slecht wegdek afwisselend met
redelijk wegdek. Ik moet eerlijk zeggen toen ik na veel gezoek, ook dat nog in
het hotel aankwam ik steendood zat. Als er morgen onder Guz geen halve liter
olie ligt is het verdomme een sterk beest.
Eenmaal in
het hotel geïnstalleerd, ook niet zonder moeite wegens geen woord Engels aan de
receptie kan ik genieten van een fijne douche. Een douche van het type drie in
één. Je moet wel goed nadenken wat je eerst wil gaan doen. Ik zou denken een
kakje. Na de douche geniet ik van het
prachtige decor van op het balkon van mijn kamer. Het is niet altijd even leuk
op reis.
Het is echt
mijn dag niet vandaag. In het restaurant wordt ook geen woord Engels gesproken.
De menukaart is enkel in het Hongaars Maar allee ik heb gegeten. Ik dacht kip,
het was kotelet, ik dacht rijs maar het waren gelukkig frieten. De koffie en
het nagerecht heb ik maar gelaten voor wat het was. De halve liter Tuborg kon
ik aanwijzen.
We blijven
in Bulgarije, morgen 16/05 naar Silistra. Een ritje van 207 kilometer, hopelijk
over een fatsoenlijk wegdek.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding