Nog 115 dagen en ik ben geen stap verder met mijn papierwinkel die we nodig hebben om door Rusland te reizen. Geen stap verder is eigenlijk niet waar. Ik heb van P&V verzekeringen de bevestiging dat er een uitbreiding van mijn groene kaart(verzekeringsbewijs voor de Triumph) voor Rusland mogelijk is. Dus een probleempje minder. Visum Turkije, paspoort en intenationaal rijbewijs zijn geregeld.
Het is nu ook officieel, er kan van een reis door Abchazie naar Georgie geen sprake zijn. Georgie wenst geen reizigers te ontvangen die een bezoek hebben gebracht aan een seperatistische staat. De personen die het toch proberen riskeren zelfs gevangenisstraffen. Niet doen dus. Ik heb de route dan ook moeten aanpassen. We rijden van Sochi dwars door de bergen naar Armavir. Daar nemen we de M29 (Russische Highway) Wegenwiki.nl beschrijft de weg alsvolgt; De M29 loopt vanaf Pavlovskaya door de eindeloze vlakke weilanden, en blijft voor de gehele route voornamelijk ten noorden en oosten van het Kaukasusgebergte. De weg bedient de meeste grote steden in de noordelijke Kaukasus en loopt door diverse autonome republieken. Reizen in dit gebied is vaak lastig, en voor buitenlanders vaak onmogelijk, met Alania, Ingushetia, Chechnya (Tsjetsjenië) en Dagestan. De weg is goed uitgebouwd, bijna alle grotere plaatsen hebben een rondweg. In de Krais Krasnodar en Stavropol is de M29 over grotere afstand met 2x2 rijstroken uitgebouwd, en ook elders liggen 2x2 delen. De grens met Azerbeidzjan is alleen geopend voor personen uit de voormalige Sovjetunie. (einde citaat)
De republieken die in deze beschrijving vermeld worden komen niet in aanmerking voor ons. We rijden door de republieken Adygeya, Stavropolskiy kray, Kabardino-Balkarskaya, Severnaya-Osetiye en Gruzija. In Vladikavkaz verlaten we de M 29 om via de A 301 naar Tbilis in Georgie te rijden. We hebben in totaal dan ongeveer 1.300 km op Russisch grondgebied gereden.
De hotels tot aan de Russische grens zijn gereserveerd. Het is nu wachten op een visum en een document waarin verklaaard wordt dat er bepaalde medicijnen mogen ingevoerd worden. Zodra dit is geregeld kan ik de reis verder organiseren.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
Het gaat niet
snel maar stapje voor stapje gaan we door de papierwinkel. Mail gekregen van
Booking.com dat ze niet voor de vouchers kunnen zorgen. Ze hebben wel een mail
naar de twee hotels in Rusland gestuurd om het probleem nog eens uit te leggen.
De mail is zelfs opgesteld in het Russisch. Volgens mij gaat er niets van komen
en zal ik het met de reserveringen die ik heb moeten regelen met het
visumbureau en 55 per voucher betalen.
Dan het
zogezegde probleemlandje Abachazie. Alle officiële reisadviezen voor dit landje
zijn negatief zelfs zeer negatief. Moeilijk binnen te geraken, gesloten grenzen,
banditisme enz. Toch maar wat informatie gaan zoeken op het internet. Ik kom
een verhaal tegen van een koppel dat dit jaar met paard en kar op reis zijn
gegaan onder andere naar Abchazie. Ze zijn blij dat ze de reisadviezen in de
wind hebben geslagen. Mooi landje, vriendelijke mensen en geen enkel probleem
aan de grens. Volgens het verslag kan het visum voor Abchazie via internet
worden aangevraagd.
Op de site
van Abchazie is er inderdaad een aanvraag formulier in te vullen. Op hoop van
zegen mail ik het ingevulde document naar het vermelde e-mail adres. Ik krijg
direct een automatisch antwoord dat mijn mail ontvangen is en dat ik binnen de
vijf werkdagen het gevraagde document via mail zal ontvangen. Volgens mij is
dit te mooi om waar te zijn. Inderdaad de volgende dag krijg ik een mail van
Consular Service Abchazie met de volgende tekst; Good day, You send the application form very early. If you want to come to the May of
2014 You need to send the application from inthe middle of th Aprile.
Oeps, ik schaam me bijna dood omdat ik zo vroeg om een visum
aan het zeuren ben. Ik stuur een mail terug waarin ik ze bedank voor het snelle
antwoord. Ik leg ook uit dat het hier ten strengste afgeraden wordt om Abchazie
te bezoeken en dat dit de reden is waarom ik zo vroeg een aanvraag heb gedaan
voor mijn visum. Ik stel hen ook de vraag of het mogelijk is de grens te
passeren van Abchazie naar Georgië. Deze vraag stel ik omdat ik op steeds meer
sites te weten kom dat het blijkbaar in Georgië strafbaar is om door een separatistisch
gebied (Abchazie) te reizen.
Het reisadvies
Georgië zegt letterlijk; De
Georgische autoriteiten zullen overgaan tot strafrechtelijke vervolgingen, die
tot strenge straffen kunnen leiden, tegen iedereen die zich naar
separatistische gebieden begeeft zonder zich aan de wet te houden. De
aanwezigheid in een paspoort van en toetredingsstempel afgegeven door de
autoriteiten van Abchazie volstaat voor een gerechtelijke vervolging. Moet
er nog zand zijn? Dit dus volgens het reisadvies, ben benieuwd naar de reactie van
uit Abchazie.
Vandaag mail gestuurd naar Georgie met de vraag of het mogelijk is om de grensovergang Abchazie-Georgie te nemen. Wordt
ongetwijfeld vervolgd.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
Vandaag weer een prachtige mail gekregen van een hotel in Oekraine. Om de reservatie van de kamers te bevestigen vragen ze om 10 dollar te storten via Western Union.
10 dollar is ongeveer 7,56 Western Union rekent 8,50 overschrijvingskosten. Dus om 7,56 te storten moet de Kees 16,06 storten. In mijn beste Oekrains een mail gestuurd met de vraag of dit niet anders opgelost kan worden. Ben benieuwd naar het antwoord.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
Het is weer al even geleden dat er nieuws is verschenen op de
blog over de reis rond de Zwarte Zee. Er is echter niet stil gezeten, stapje
voor stapje gaan we verder om de documentenwinkel in orde te
krijgen.
De twee hotels in Rusland zijn gereserveerd. Ze kunnen mij
echter geen voucher bezorgen, zonder voucher kan ik geen visum aanvragen. Een
voucher is een officiele confirmatie van het hotel dat geboekt is. Ze kunnen
geen voucher geven maar ze eisen wel een voorschot om de reservering te
bevestigen. Geantwoord dat ik pas een voorschot zal betalen indien ik in het
bezit ben van een visum. Nog geen antwoord op gekregen. Bij Booking.com gaan ze
bekijken of ze de vouchers langs diplomatieke kanalen kunnen regelen. Krijg ook
mails van hotels die in Roemenie en Bulgarije geboekt zijn met dezelfde vraag om
een voorschot te boeken om de reservatie te bevestigen. Nochtans staat op de
bevestigingen van Booking.com waar ik de hotels heb gereserveerd dat er geen
aanbetalingen dienen te gebeuren. Mail naar Booking.com met de vraag hoe we dat
gaan oplossen.
Bevestiging van de mutualiteit dat deze tussenkomt in Rusland
is binnen. Dit document heb ik nodig om visum aan te vragen. Verklaring van mijn
behandelende specialist waarin het medicijnen gebruik verantwoord wordt is
binnen. Handtekening moet gelegaliseerd worden door de dienst FOD Buitenlandse
zaken. Evenzo met de officiele lijst van de medicijnen is binnen maar moet ook
via Buitenlandse zaken gelegaliseerd worden. Visum voor Turkije is geregeld kan
men via internet aanvragen en wordt per mail bezorgd is 180 dagen geldig.
Internationaal rijbewijs en nieuw paspoort is in mijn bezit. De hotels tot aan
de Russische grens zijn gereserveerd. Moest ik onverhoopt toch niet aan een
visum geraken dan kan ik toch een reisje tot aan de grens van Rusland gaan
doen.
Vandaag bevestiging gekregen van mijn
verzekeringsmaatschappij dat ze een uitbreiding van mijn groene kaart voor
Rusland toestaan.
Hieronder een mail van een hotel in Bulgarije en een hotel in
Oekraïne is best wel grappig om te ontleden.
за потвърждение на
резервацията моля да преведене предплата сумата от 45 евро до 31.11.2013 на
доло посочената банкова сметка
Дарина Петрова
Тодорова
Good
day,
You have booked
two-rooms for 2 person in Hotel "Raduzhnaya" from May, 16th til May, 17th,
2014.
Thank you for your
choice.
In order to confirm the reservation please send prepayment in
amount of 10% (10 USD) through Western Union to Anna Zelenukh, Ukraine, Kiev and
inform us with code and date of prepayment by e-mail.
Thank you one more
time.
We are waiting for you
in our hotel.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
Vandaag al een mail gekregen van visumcentrale. Ze hebben een voucher nodig van de hotels die in Rusland geboekt worden. Is blijkbaar niet simpel om daar aan te geraken. Ik kan wel een bevestiging van de reservatie voorleggen maar dat is niet voldoende. Visumcentrale heeft er natuurlijk een oplossing voor. Als ik de bevestiging van de reservaties voor de hotels in Rusland bezorg gaan zij de vouchers aanmaken. Een voucher is een officiele confirmatie van het hotel waar je verblijft. Natuurlijk doen ze dit niet gratis. Ik verblijf in Rusland in twee hotels, dus twee vouchers nodig. Visumcentrale vraagt maar eens even 55 excl. btw per voucher. Als dit geregeld is heb ik nog geen visum. Ik weet namelijk dat ik voor mijn medicijnen ook één of ander officieel document moet hebben. Als ik wil dat visumcentrale die voucher regelt gelieve dan online een order te plaatsen zodat ze een afrekening kunnen maken ! Eerst toch maar een mail gestuurd naar booking.com (ze beginnen me daar al aardig te kennen) met de vraag of zij met de reserveringen in Rusland die via booking.com gaan een voucher kunnen regelen. Wordt ongetwijfeld vervolgt.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
16/10/2013 Ik weet het, nog 196 dagen voordat we vertrekken voor de reis rond de Zwarte Zee. Maar toch, het voorgevoel zegt me om toch maar met de organisatie te beginnen. Het reisschema staat op punt (een kleine 10.000 km) reisduur tussen vijf en zes weken. Op de site van visumcentrale bekijk ik de mogelijkheden om aan een visum voor Rusland te geraken. Volgens de site een fluitje van een cent, je hebt de keuze , binnen drie werkdagen het visum of binnen zeven werkdagen. Nu begint mijn voorgevoel toch serieus op te spelen. Ik besluit dan ook om eerst telefonisch contact op te nemen met visumcentrale voor dat ik een stapel formulieren ga invullen. Wat volgt is een hilarisch gesprek dat ongeveer als volgt verloopt;
Hallo mijnheer,
een visum voor Rusland, geen enkel probleem wanneer vertrekt u?
Euch,
01/05/2014.
Ha ha ha, belt u maar eens binnen een maand of vijf terug mijnheer u bent er wel heel vroeg bij. We leven niet meer in de tijd van de koude oorlog he mijnheer. Prettige dag verder en tot binnen vijf maanden.
Pardon
mevrouw, het is niet de bedoeling dat ik
in Zaventem in een vliegtuig stap en in Moskou er terug uitstap. Het is de
bedoeling dat ik met de motor naar ginder rij.
O ja, met de motor en waar gaat u
op een ferry?
Niets ferry mevrouw, met de motor in België vertrekken en rijden maar.
Oei mijnheer, wanneer bent u dan in Rusland?
19 mei mevrouw en we
blijven daar vier nachten.
Geen antwoord, stil ,het blijft stil. Hallo mevrouw
bent u er nog?
Mijnheer dit is krankzinnig ! Weet u door welke landen u dan
moet?
Natuurlijk mevrouw dat is geregeld ik kan u ook laten weten in welke
hotels we overnachten in Rusland. Maar er is eigenlijk nog een probleempje om
het visum aan te vragen, ik moet namelijk ongeveer een kilo medicijnen, een
half litertje insuline een pak spuiten en naalden mee sleuren wegens wat
gezondheidsproblemen. Waarschijnlijk gaat er een reisgezel mee, met eigen
voertuig ,die moet ongeveer een halve kilo meer medicijnen mee sleuren dan ik.
Doodse stilte. Van de stoel gevallen
misschien? Hallo mevrouw bent u er nog?
MIJNHEER, natuurlijk kunnen we dit niet
binnen zeven werkdagen oplossen. Ik werk hier meer dan 10 jaar maar van zo een
dossier heb ik nog niet gehoord. Stuur maar een mail met al de informatie die u
hebt over uw geplande reis en ik zal zien of we iets kunnen doen. Dag mijnheer,
prettige dag verder.
Euch, dag mevrouw. Wordt hopelijk vervolgd Benieuwd naar het antwoord? Zet de blog bij uw favorieten en kom af en toe eens kijken.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen) Categorie:2014 08 Rond de Zwarte Zee
En het blijft maar mooi weer, dus blijf de Kees rijden. De
bedoeling was om op vrijdag 27/09/13naar de streek van Calais te rijden.
Aangezien ik geen hotel kon vinden dat bij mijn budget paste is het een weekend
Moezel geworden.. De Moezel verveeld nooit en het is er in alle seizoenen mooi.
Een paar jaar geleden ben ik eens gestopt in het dorpje genaamd Lof. Dit dorpje
ligt tussen Koblenz en Chochem. Er is daar een bakkerij waar je koffie , thee
en heerlijk gebak kunt nuttigen. Er worden ook kamers verhuurd boven de
bakkerij, ik heb toen een naamkaartje meegenomen met de bedoeling daar eens
terug te gaan voor een paar overnachtingen. Dit kaartje komt nu goed van pas en
ik besluit dan ook om daar naar toe te rijden. Via de website een kamer
gereserveerd en weg zijn we weer.
Op tijd vertrokken met een frisse 5 graden en mistflarden in de weilanden. De
zon is als snel van de partij en de mist is dan ook van korte duur. Nadat we
een paar keer gestopt zijn voor de koffie en de onafscheidelijke
sigaartjes komen we een beetje na de middag aan in het hotelletje. Natuurlijk
eerst een heerlijke cappuccino en een stuk gebak uit de eigen bakkerij. De
kamer opgezocht, jammer genoeg aan de achterkant van het gebouw dus geen zicht
op de Moezel en met een piepklein badkamertje. Omgekleed en een restaurant gaan
zoeken voor het diner vanavond. Het restaurant was op een vijftal minuten van
het hotel gevonden, een wandeling door het dorpje en terug naar het hotelom een heerlijke douche te nemen. Nog een
beetje lezen en het is tijd voor het diner. Met een heerlijk flesje wijn en een
grote forel wordt de dag afgesloten.
Zaterdagmorgen is het koud en mistig bij het opstaan. Na het
ontbijt is de zon sterk genoeg om de mist te verdampen en krijgen we prachtig
weer om een ferme wandeling te gaan ondernemen langs de wijngaarden. Om op het
wandelpad te komen moet er nog al geklommen worden, dit had ik wat onderschat
met als gevolg dat ik weer serieus heb staan klooien met mijn suiker. Aangezien
dit niet de eerste keer is dat ik dit mee maak en waarschijnlijk ook niet de
laatste keer was dit na een uurtje opgelost. Tot laat in de namiddag gewandeld
en 's avonds in hetzelfde restaurant gaan eten.
Zondag is het al weer tijd om naar huis te rijden.Aangezien het prachtig weer is wordt aan Garmien
gevraagd om een route te berekenen zonder gebruik te maken van de autosnelwegen
en via Koblenz te rijden. Na een bezoek aan Koblenz, waar ik een kaart van de
Rijn heb gekocht(misschien nog goed voor een mooie herfstrit te regelen) rijden
we binnendoor naar huis. Als we met een veerboot de Rijn oversteken worden er
natuurlijk de nodige foto's genomen. Een laatste stop op een gezellig pleintje
in Bree en het zit er weer op. Nu maar hopen dat het weer in oktober nog zo
blijft dan kan ik het einde van het motorseizoen nog een beetje uitstellen.
06/09/13 Ongelooflijk,
maar het was in het Midden-Oosten gemakkelijker om op internet te geraken dan
hier in Frankrijk en Duitsland. Ik snap niet dat dit in 2013 nog mogelijk is. Ik
heb twee keer in de verschillende hotels gevraagd of er internet aanwezig was,
het antwoord was in beide hotels geen probleem. Maar er was met geen
mogelijkheid op het internet te geraken.
Na een
degelijk ontbijt zoals we dat gewend zijn in Duitsland vetrekken we voor de
laatste 220 km langs de Moezel. Het is maar 13 graden bij het vertrek dus de
verwarming wordt weer aangezet. De beste aankoop van mijn motorkleren is zeker
het Gerbingvest. Heerlijk als je bij wat mindere temperaturen dit vest kunt
verwarmen. De Moezelvallei in Duitsland is volgens mij door iedereen gekend.
Cochem wordt alle weekenden overspoeld door toeristen en motorrijders. Je rijdt
door het dal naast de Moezel tot in Koblenz waar de Moezel in de Rijn stroomt.
Aangezien het seizoen op zijn einde loopt was er weinig verkeer zodat we de
snelheid er goed in konden houden. Tussen de dorpjes is de maximum snelheid 1OO
km per uur wat prettig rijden is op deze bijzonder mooie baan. In Cochem is het
tijd voor de middagpauze, eten en drinken een sigaartje en we kunnen er weer
tegenaan. Rond 12u30 komen we in Koblenz aan. Via veel omwegen wegens
wegwerkzaamheden kom ik op het punt waar de Moezel in de Rijn stroomt. Het is
hier over de koppen lopen van de toeristen. Aangezien ik hier al verschillende
keren ben geweest zet ik de Tri ergens in een hoekje zodat ik een paar fotos
kan nemen. Dit was echter niet naar de zin van ene smurfparkeerwachter. Hij
sommeerde mij om onmiddellijk het voertuig te verplaatsen. Ik stribbelde nog
wat tegen, het is maar voor twee minuten maar hij had er geen oren naar. Als ik
de Tri niet zou verplaatsen ging hij een boete schrijven. Ikke de Tri op een officieel
parking gezet, dit was nog niet voldoende moest een parkeerticket kopen. Hallo,
mijnheer smurf, waar moet ik dat ticket dan leggen? Steek het maar ergens
tussen was het antwoord. Ja, sorry mijnheer smurf als ze dan mijn gekochte
ticketje pikken dan heb ik alsnog een boete aan mijn been. Mijnheer de
motorrijder, doe alstublieft niet zo dom, u scheurt het bovenste deel van uw
ticket en houd dit bij u als bewijs dat u een ticket hebt gekocht. Als u een
boete zou krijgen kunt u hier mee bewijzen dat u en ticket hebt gekocht. Dank u
mijnheer smurf, ik zal er ver mee komen als ik een boet opgestuurd krijg naar België.
Mijnheer de motorrijder, u bekijkt het maar, goedendag. Toch maar een ticket
gekocht, om de Tri gelegd en er een foto van genomen. Ondertussen is het 13u30,
ik was van plan om langs de Rijn terug naar huis te rijden (605 km) maar de
goesting was er niet meer. Ben dan ook rechtstreeks van Koblenz naar huis
gereden. Weer en mooi reisje tot een goed einde gebracht.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:2013 03 De Moezel van bron tot in de Rijn
05/09/13
Eindelijk heb ik eens van de geroemde Franse keuken kunnen proeven.
Gisterenavond een fantastische maaltijd voorgeschoteld gekregen. Tagliatelle
met een gesneden eendenborst en een overheerlijke saus. Het voorgerecht was een
heerlijke salade en het nagerecht een fantastische chocolademousse. Het ontbijt
zullen ze in Frankrijk nooit leren dus daar gaan we het verder niet over
hebben. Het weer is zoals bij jullie, ook hier hoef ik het verder niet over te
hebben. Wat heb ik een prachtige route gereden vandaag. Echt het authentieke
Frankrijk gezien. Dorpjes waar de tijd is stil blijven staan. Prachtige
weggetjes met amper verkeer. Ik heb veel werk gehad met de route voor te
bereiden. Reisgidsen geraadpleegd en met een vergrootglas de kleine weggetjes
gezocht op de Michelin kaarten. Regelmatig terug aangepast en dan maar hopen
dat het inderdaad een mooie route gaat zijn. Wat ben ik blij dat ik er zo veel
werk van heb gemaakt. Het plezier dat ik er nu aan beleef maakt dat die moeite
niet voor niets is geweest. In Epinal liggen veel bruggen over de Moezel mooi
maar helaas ook afschuwelijk lelijke. Als we Touls naderen verlaten we de route
om het oude stadsgedeelte te bezoeken. Het is zeker de moeite, alhoewel, een
klein kommetje zwarte koffie met niets erbij 3,00.Rond 13 uur zijn we in Pont a Mousson. Een
gezellig stadje met diverse terrasjes rond het plein. Het is de hoogst tijd
voor de insuline spuit en een hapje. Aangezien ik de terrasjes hier ken van een
vorige reis moet ik niet zoeken om een gezellig en betaalbaar terras te vinden.
Een heerlijke Croq en een goeie kom koffie meer moet dat niet zijn. Nog een
liter of vier water gaan halen en we zijn weer vertrokken. De Moezel is in
Frankrijk niet te vergelijken met het stuk dat door Duitsland loopt. In
Duitsland is het natuurlijk ook mooi maar het stikt er van de toeristen, op de
wegen is er veel meer verkeer en het is allemaal op het toerisme gericht. In
Frankrijk niets van dit alles,het is er
veel authentieker gebleven, rustiger en ongelooflijk mooi. Talloze sluisjes op
het Moezelkanaal waar door de pleziervaart gretig gebruik van gemaakt wordt. Je
hebt geen grensovergang nodig om te weten dat je Frankrijk uit bent gereden.
Het eerste stuk in Luxemburg valt wat tegen. Het moment om wat kilometers op de
teller te krijgen. Eens we wat verder in Luxemburg zijn is erwel een grote verandering. De Moezel is er
breed, statig en bevaarbaar. Op de hellingen zijn er de druiven dit zal
kilometers aan een stuk zo blijven. Van druiven was in Frankrijk geen sprake Zo
heeft dus elk stuk van de Moezel zijn charme. Om 16u30 zijn we in Duitsland
hoogste tijd om een hotel te zoeken. Het eerste hotel dat we tegenkomen is goed
van prijs en ligging (zicht op de Moezel) ik blijf hier dan ook overnachten. Na
310 km zijn we in Langsur aangekomen. Na het eten wordt de dag afgesloten met
een wandeling langs de Moezel terwijl de zon langzaam onder gaat. Hoe de
laatste 203 km naar Koblenz zullen zijn zal ik jullie morgen kunnen vertellen.
(bij leven en welzijn natuurlijk en internettoegang))
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2013 03 De Moezel van bron tot in de Rijn
04/09/13 Tot mijn grote geluk blijft het mooie
weer aanhouden. Als je dan graag met een motor rijdt, en als je dan ook nog
eens een motor in de garage hebt staan, dan kan de pret niet op natuurlijk. Ik
heb al en paar jaar het plan om naar de Vogezen rijden met name Bussang al waar
de bron van de Moezel ligt. Volgens mij moet het en mooie route zijn om de
Moezel af te rijden tot Koblenz waar de Moezel in de Rijn komt. Van de bron tot
de Rijn is het ongeveer 560 km. Door omstandigheden is dit verschillende keren
uitgesteld. Nu met dit late zomerweer en de gezondheid die redelijk is kon ik
natuurlijk niet thuis blijven. Ik kon ook het gehuil en gestamp van de Tri niet
meer aanhoren, hij moest naar buiten. Vandaag dus, om half acht gestart met een
frisse 13 graden. Het verwarmde Gerbing vest heeft met deze temperatuur geen
probleem, aan het knopje draaien en het lichaam wordt heerlijk verwarmd. Het
landschap is nog in mistflarden gehuld, dit samen met de zon die er redelijk
aan het doorkomen is geeft mooie beelden. Het is dan ook weer vanaf de eerste
kilometers genieten. Niet zo rond Antwerpen en Brussel waar je natuurlijk in de
onvermijdelijke files terecht komt. Met de glimlach nemen we dit er bij.
Na 500 saaie
autosnelweg kilometers, wat heet saai, ben blij dat ik op een motor zit, komen
we in de Vogezen aan. Prachtig weer, heldere strakke blauwe lucht en een
graadje of achtentwintig. Al redelijk snel is er een beklimming van het eerste
colletje. ColDe La Croixdes Moinats.
891 m hoog. Eindelijk kan ik eens bochten rijden met de Tri. Op de reis naar de
Baltische Staten is daar weinig van gekomen wegens kaarsrechte wegen. Het is
toch wel wennen met de Tri. Vooral de snelheid tegen over de Guzzi is niet te
onderschatten. Ik ga echter nog niet vol uit wegens te mooie vergezichten. Na
de afdaling rijden we door het mooie La Bresse, Cornimont, Ventron, Kruth en
Oderen waar col dOderen ligt te wachten ook niet hoger dan een 850 m.
Aangezien de weg over dit colletje omzoomd is door bossen kan ik me hier wel
concentreren op het motor rijden. We gaan hier dan ook volle bak om eens echt
te voelen hoe de Tri zich in de bochten gedraagt. En, bochten waren er hier. Zelfs
van die schroeven die redelijk verrassend op je af komen zodat ik ook het
remsysteem moest/kon testen. De conclusie is dat de Tri geen krimp geeft,
volgens mij moet ik ver over mijn limiet gaan om de Tri in moeilijkheden te
brengen. Elke bocht wordt keurig strak gereden, ik kan doen wat ik wil Tri
wijkt geen millimeter van zijn lijn. Heerlijk rijden is het.
Om14u45 uur
staan we aan de bron van de Moezel in Bussang. Er staat een bordje dat dit de
bron is dus het zal wel waar zijn. Er komt echter minder water uit dan de
waterval van Coo, daar komt tenminste nog een emmertje per minuut naar beneden.
Hier geen druppel, de bron staat zo droog als een ..zelf in te vullen. Er
loopt van af de bron een mooi weggetje, dat uit komt in het centrum van
Bussang. Ik vind het nog te vroeg om in een hotel te gaan zitten dus wordt de
toer van de Moezel op Garmien gezet. We rijden nog een uurtje over goede wegen
en door mooie landschappen om rond 16 uur in Rupt-Sur-Mosel aan te komen. Een grote kerk en dertig huisjes. Hier
vinden we onderdak in het Hotel du Centre. Het terras is er klein maar de pint
groot en fris meer moet dat niet zijn. We hebben vandaag precies 590 km op de
teller gezet. Als alles volgens plan verloopt krijg ik morgen heel de dag het
gezelschap van de Moezel.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2013 03 De Moezel van bron tot in de Rijn
Het is prachtig weer vandaag, zonde om de motor op stal te laten staan. Armin bellen met de vraag of hij het ziet zitten om een toertje te gaan rijden. Zal wel zijn, mijn motor staat al een uur in de stal te snuiven en te stampen. We hebben al redelijk snel een doel gevonden waar we naar toe kunnen rijden. Vlissingen gaat het worden, voor de ongeveer duizendste keer sedert we een motor hebben. Maar nu hebben we een reden, Vlissingen organiseert in het kader van de Michiel De Ruyter dagen Sail Vlissingen. Van uit heel Europa liggen er zeilboten in de haven. Je kan er zelfs tickets kopen om een rondvaart met een zeilboot te beleven. De prijzen beginnen aan 50 pp tot 89,50 pp. Je mag dan wel twee uur mee varen.(niet voor onze beurs) Om negen uur zitten we in het zadel. Rita, de echtgenote van Armin rijdt ook mee. Op de N289 richting Goes is er een landbouwer die danig in de war is. Als je de foto's bekijkt heeft hij daar ook meer dan genoeg redenen voor. We bekijken het even en maken dat we weg zijn. De kleinste polder weggetjes opgezocht waar we langs boomgaarden rijden waar de bomen ontelbaar veel vruchten dragen. Om 11 uur een koffie annex sigaren stop en via de Sloe haven naar Vlissingen We geraken makkelijk aan een parkeerplaats voor onze motors, voor alle zekerheid toch maar aan oom agent gevraagd of we er mogen staan. Het was voor deze oom geen probleem. Kleren in de koffer, sigaar in de kwek en bootjes gaan kijken. Als Armin een foto genomen heeft zie je Rita denken; oei, wat heeft hij nu voor een foto getrokken. Er staat een koppel te klooien met een tablet of weet ik veel hoe zo'n ding heet. Nou Jaap zegt ze, als ik een foto wil nemen dan valt die flap telkens voor de lens. Hallo Miep, bij mij lukt het ook niet. Wat een ellende zeg. We lopen verder langs een stel lawaaimakers die proberen om op potten, pannen, plastic tonnen en andere rare snuisterijen muziek te maken. Volgens mij moeten ze nog zeker oefenen tot de volgende Michiel De Ruyter dagen(binnen 20 jaar) voor dat het wat wordt. Hier en daar nog een foto en we hebben het wel bekeken. Kees komt echter nog iets tegen en wil daar natuurlijk zoals zo dikwijls de onnozele weer uithangen. Nog een terrasje op de boulevard van Vlissingen en dan langs de kust naar Vrouwenpolder om een welverdiende maaltijd. We rijden via Schouwen-Duiveland naar huis.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie: 2000 01 Dagtrips met de motor
Sail Vlissingen. Een dagtrip met de motor, samen met Rita en Armin. Klik op bijlage om de beelden van deze dag te bekijken.
Er staat in het filmpje een foutje. Miep zegt tegen Jaap dat ze een foto wol nemen. Iedereen met een klein beetje verstand weet natuurlijk dat dit wil moet zijn. De i staat naast de o op het toetsenbord. Om dit onnozele foutje te verbeteren moet ik dat filmpje waar ik een paar uur mee aan het kloten ben geweest er terug afhalen. Dan opnieuw monteren en er terug opzetten ben ik weer een uurtje bezig. Dat is net iets te veel gevraagd voor één onnozele letter. Met dank voor jullie begrip.
15/08/13 Heerlijk maar echt heerlijk geslapen. Is niet
moeilijk bij jou zegt Theo, je slaapt maar een paar uurtjes per nacht. Ik vind
het nogal mee vallen. Gisterenavond om 24 uur in bed gekropen wegens verschrikkelijk
klooien om de fotos op de blog te krijgen. Deze morgen om 05u45 opgestaan rap
een douche genomen en dan naar buiten om te genieten van de opkomende zon en de
stilte. Boven de Elbe hingen mistflarden die door de opkomende zon werden
gekleurd. Zwaluwen komen in de Elbe drinken en hier en regelmatig springt er
vis uit het water om een mug bij zijn lurven te nemen. Puur genieten is het zo
vroeg in de morgen. De Tri staat te druppen van de dauw die er op ligt. Met een
handdoek(niet van het hotel) wrijf ik hem zoals elke morgen droog. Binnen de
kortste keren staat hij heerlijk te blinken in de ochtend zon. Een laatste keer
de bagage inpakken en het is tijd voor het ontbijt. De tafel staat gedekt
inclusief een gekookt eitje. Smsje naar Theo met de vermelding dat het eitje
klaar staat, met zicht op de Elbe nuttigen we het ontbijt. Om negen uur zijn we
weg onder en stralende zon voor een tamelijke zware dag. Zestig kilometer
binnendoor en de rest van de dag in het helse verkeer op de Duitse autosnelweg.
Bij het eerste benzinestation dat we tegenkomen worden de tanks gevuld. We
spreken af dat we na elke honderd kilometer stoppen. Eerste honderd kilometer sigaren
stop, tweede honderd kilometer een tankstop. Het blijkt te werken, de stops
breken de eentonigheid van het rijden op de autosnelweg. Het is razend druk,
met veel vrachtverkeer. Op de stukken waar geen snelheidsbeperking is wordt er
op de linke rijstrook onverantwoordelijk hart gereden. Het is voorduren in de
spiegels kijken om niet verrast te worden door de snelheidsduivels van de linkse
rijstrook. Van ontspannen rijden is hier geen sprake. Aan de onvermijdelijke
wegenwerken belanden we een paar keer in een file. Gelukkig wordt er plaats
gemaakt en kunnen we telkens tamelijk vlot door de file rijden. Een ongeval met
twee vachtwagens zorgt ook nog even voor wat oponthoud maar ook hier kunnen we
vrij vlot doorrijden. We nemen de tijd om een fatsoenlijke middagpauze zodat we
op ons gemak kunnen eten en een koffie drinken. Het is even schrikken van de
prijzen ongeveer maal vier dan wat we de laatste dagen gewend waren. De vriendelijkheid
aan de kassa was een verademing na de norsheid van de laatste dagen.
Ondertussen is de temperatuur opgelopen tot en aangename 24 graden, we gaan dan
ook volop voor de zomerkleren.
Iedereen die mijn reizen een beetje volgen vragen zich nu
natuurlijk af, en de regen waar blijft de beruchte regen die er op elke reis
nog geweest is? Maak je geen zorgen, een kilometer of vijftig voor de Belgische
grens krijgen we opeens de volle laag? Het is niet te geloven veertien dagen
prachtig weer en in het zicht van de stal moeten we toch nog een klets water
incasseren. Op de eerst volgende parking stoppen we om de regenkleding aan te
trekken. Ik begin onderhand te geloven dat er een soort wezen bestaat die mij
telkens als ik op reis ben met mijn pietje aan het spelen is. We rijden amper
tien minuten met onze regenkleding aan en het is poeier droog. Niet alleen
poeier droog ook de temperatuur stijgt langzaam maar zeker van een frisse achttien
graden naar vier tot vijfentwintig graden. Een heerlijke temperatuur om in
zomerkleding te rijden! We zien het niet meer zitten om ons nog eens om te
kleden voor die laatste honderd kilometer en rijden in één ruk naar Ham. Theo
heeft vandaag precies 634,4 kilometer gereden. Als Kees thuis is staan er voor
vandaag exact 728,5 kilometer op de teller. Het was dan ook ondanks de regelmatige
pauzes een vermoeiende rit. DE leeftijd zal er ook wel voor iets tussen zitten.
We worden ouder en beginnen het te voelen.
Was deze reis de moeite waard om te ondernemen? Zeker wel om
verschillende redenen. Reizen zijn altijd de moeite waart mits een goede ingesteldheid
van de reizigers. Je kunt pas een mening vormen over en land wanneer je er
geweest bent, er wordt in geen boek zou hard overdreven als in een reisgids je
moet er dus geweest zijn om te oordelen. Het verrassende, het boeiende, de
saaiheid, de bevrediging van de nieuwsgierigheid, het motor rijden, het zien,
ruiken en proeven van de bezochte landen, dat is reizen. Het doel van deze reis
was de Baltische Staten ontdekken, wat ons betreft zijn we daar in geslaagd.
Met en weekje langer hadden we meer mogelijkheden gehad, maar de essentie van
deze reis hebben we gehad. We kunnen een oordeel vormen over deze landen, een
zeer goed oordeel zelfs. Meer moet dat niet zijn. Theo, weer maar eens bedankt
voor het gezelschap, de discussies, de lach salvos en vele andere leuke en
minder leuke ervaringen van deze reis.
Het motor seizoen loopt ten einde, het zal voorlopig stil
worden op de blog. In de winter sparen om in de zomer mijn allerliefste hobby
te kunnen uitoefenen, reizen, reizen en nog eens reizen. Het vertrek van de
eerstvolgende grote reis (bij leven en welzijn natuurlijk) zal 01/05/2014 zijn.
Het plan is om een reis rond de Zwarte Zee te maken. Vertrekken in Essen om in
Odessa de toer rond de Zwarte Zee te starten . Zes weken, ongeveer 12.000
kilometer en natuurlijk weer te volgen op deze blog. De voorbereiding voor deze
reis zijn al gestart.
Dank aan de lezers van de blog en de reacties die ze
geplaatst hebben.
14/08/13 Heerlijk geslapen. Ik word voor mijn doen tamelijk
laat wakker, gordijnen open en een blauwe lucht zien met volop zon. Heerlijk,
het ziet er naar uit dat het een fijne motor dag kan worden. Om halfnegen
zitten we aan een goed ontbijt met veel keuze. Jammer dat het brood in Polen
niet te vreten is. Eerlijk gezegd zien we eer naar uit om Polen te verlaten. Terwijl ik op Theo wacht neem ik een foto van het theater. Om
half tien worden de motors gestart. We spreken af dat we eerst zo snel mogelijk
uit de stad geraken om dan op de autostrade te tanken.Door dat er weinig verkeer was en redelijke
grote doorgaande wegen waren we op een klein half uurtje de stad uit. Na een
paar kilometer autostrade geeft een bord aan dat er over tien kilometer en
benzinestation is. We doen teken naar elkaar dat dit op het gepaste moment is.
Ik maak dan ook geen gebruik van Garmien om een benzinestation te zoeken. Na vijf
kilometer opnieuw een informatie bord maar er staat geen vermelding meer bij
van een benzinestation. We passeren de bewuste parking waar volgens het eerste
informatiebord een benzinestation zou moeten staan maar tot onze verwondering
is er niets te bespeuren om te tanken. We rijden op dit moment op de E40
richting Duitsland. We rijden verder en ik vraag Garmien om een benzinestation
te zoeken. Volgens Garmien zou er één zijn binnen vijf kilometer,
gerustgesteldrijden we verder en
inderdaad , na een paar kilometer een informatiebord, nog drie kilometer en dat
is er een benzinestation. Helaas , na een kilometer of tien nog steeds geen
spoor van een tankstation. Als we 41 kilkometer gereden hebben zie ik Theo de
pechstrook op gaan, het is halfelf , er zit geen druppel benzine meer in de
tank. Volgens Garmien zou er op zes kilometer een tankstation zijn. Te ver om te
lopen en ik zie het niet zitten om door te rijden om benzine te gaan halen. Ik
moet dan heel de weg terug af leggen om opnieuw aan de goede kant van de
autostrade te komen. Gelukkig heeft Theo de pechbijstand bij P&V
verzekeringen onderschreven in die polis is ook de waarborg opgenomen als je
zonder benzine komt te zitten. P&V gecontacteerd , dossier geopend en
binnen een uurtje zouer iemand van de
pechverhelping langskomen. Na een reeks telefoontjes in het Frans en Engels
komt er uiteindelijk om 12u45 een depanagewagen aan. Natuurlijk hebben we ons
Pools geld gisteren soldaat gemaakt, we zitten tenslotte maar 150 kilometer van
de Duitse grens. P&V betaald wel de depanage kosten maar niet de benzine
die wordt geleverdwat vrij normaal is.
41 Zlotys wordt er voor de benzine aangerekend. Ik heb er nog dertig Theo
heeft niets meer . Na een korte discussie aanvaard de pechverhelper 10 euro en
wordt er eindelijk 5 liter benzine in de motor gegooid. Inpakken en als de
gesmeerde bliksem naar het benzinestation dat Garmien heeft aangegeven. We
moeten hier voor de autostrade verlaten maar dat pakken we er graag bij. We
komen bij het benzinestation aan maar geloof het of niet het was afgebroken.
Terug naar de E40 gereden en nog maar eens een opdracht aan Garmien gegeven.
Binnen tien kilometer weet ze te vertellen, ook weer van de autostrade. Op het
gepaste moment de E40 verlaten, de aanwijzingen van Garmien gevolgd tot we een
bordje zien staan met een pijl die verwijst naar een station. Garmien gelaten
voor wat het was en een tiental kilometer verder komen we inderdaad bij een
benzinestation waar we gelukkig met een kredietkaart kunnen betalen. Het is
ondertussen 13 uur en we hebben dan 41 kilometer van onze geplande rit van
vandaag gereden. Nog 369 kilometer te gaan voordat we aan her gereserveerde
hotel zijn. Geen soep, geen sigarenpauze, de snelheidsmeterop honderddertig en rijden maar. Er komt
zware bewolking opgezet en de wind wakkert aan, dikke regendruppels spatten uit
elkaar op het vizier van de helm gelukkig niet van lange duur. We hebben een
onaangename temperatuut van 16 graden, leuk is het allemaal niet op dit moment.
We blijven doorrijden tot er weer getankt moet worden. Ondertussen rijden we in
Duitsland, de buien volgen elkaar nu redelijk snel op en we rijden over een
kletsnat wegdek. De Duitsers blijven echter aan hoge snelheden doorrijden, ook
de vrachtwagens kunnen er wat van. We moeten nog over de ring van Berlijn en
dat zie ik met dit weer niet zitten. Uit ervaring weet ik dat dit een zeer
drukken ring is waar men zelden zonder file kan door rijden. Terwijl we aan het
rijden zijn beslis ik op eigen houtje om de laatste 150 kilometer binnendoor te
rijden. We vermijden dan Berlijn en als we morgen van uit het hotel vertrekken
zijn we voorbij Berlijn. Garmien geeft zoals altijd razendsnel een nieuwe
route. Binnen vijf kilometer gaan we de autostrade af en rijden we binnendoor
naar het hotel. Het heerlijk in Duitsland is dat je op de binnenwegen honderd
kilometer per uur mag rijden. Er is weinig verkeer we schieten dan ook goed op.
De lucht trekt open , de zon laat zich terig zien en er is zelfs tijd voor een
korte sigarenstop. Tijdens de stop leg ik Theo uit waarom we binnendoor zijn
gaan rijden, hij is het er volledig mee eens. Uiteindelijk arriveren we rond 18
uur in het hotel. Het hotel ligt prachtig gelegen aan de oever van de Elbe. Een
mooi terras met uitzicht over de Elbe, rustig, goed eten en een goed glas bier
meer moeten we nu niet hebben. Onder het genot van een goede snapps en een
dikke sigaar kaarten we nog wat na over deze dag en de reis in het algemeen. We
vinden het alle twee ondanks alles nog redelijk positief. Er worden al
snode plannen gemaakt voor een volgende reis. Morgen de laatste kilometers naar
huis. Voor Theo zijn het er 628 Kees moet er nog 91 bij tellen. Ook nu zijn we
weer benieuwd wat de dag van morgen zal brengen.
13/08/13 Ik word na een goede nachtrust wakker van de regen
die tegen het raam klettert. Het zou een wonder geweest zijn als Kees op zijn
reis geen regen zou hebben. Na het ontbijt (zeer goed) besluiten we nog wat te
wachten om te vertrekken. We zien het absoluut niet zitten om in de gietende
regen uit Warschau te geraken. Tramsporen, kinderkopjes en wat nog allemaal
voor dingen die de motorpret op een laag pitje zetten proberen we zeker te
vermijden. Improviseren dus. Om 10 uur ziet het er redelijk uit, het is droog
en er verschijnt een waterachtig zonnetje. De bagage zit al in de koffers, de
motors staan heerlijk droog in de ondergrondse parking. Starten en weg wezen.
De soep zal een uurtje later zijn dan gewoonlijk. We rijden door het centrum
wat nog al wat tijd in beslag neemt. Aan een stoplicht heb ik nog tijd om rap
een foto in Warschau te maken. Als we het vliegveld van Warschau zijn
gepasseerd begint er eindelijk schot in de zaak te komen. We zijn dan ook al
een half uurtje aan het rijden eer we de autosnelweg op kunnen. De rit is 256
kilometer lang vandaag met jammer genoeg maar 100 kilometer autosnelweg. Er
liggen gewoonweg heel weinig autosnelwegen in Polen. Bij onze eerste tank en
sigaren stop zien we een vrachtwagenchauffeur zijn tweede halve liter bier binnen werken.
Het is elf uur. Santé!!
Na honderd kilometer is het gedaan met het ontspannen
motorrijden. We komen op de E67 een baan met twee rijvakken waar al het
internationaal vrachtverkeer over moet. De weg baant zicht door allerlei kleine
dorpjes waar iedereen even hard door knalt. We hebben weer een nieuw
verkeersbord leren kennen. Het geeft aan dat je rijsporen in het wegdek kunt
verwachten. En wat voor rijsporen, met momenten een centimeter of vijftien
diep. De 156 kilometer die nog moeten worden afgelegd ontaard in een helse rit.
Rijen vrachtwagens worden aan flinke snelheden ingehaald, we zeilen spoor in
spoor uit. Felle rukwinden maakt het allemaal niet gemakkelijker. Trouwens de
Tri heeft meer last van zijwind dan de Guzzi. Ik moet constant corrigeren
wanneer ik een vrachtwagen heb ingehaald en terug volop in de wind terecht kom.
We beginnen als Polen te rijden en heel wat verkeersreglementen worden aan de
laars gelapt. We groeten de chauffeurs die ons doorgang geven en vloeken luidop
voor degenen die de deur dicht houden (bewust dicht houden) Bij de inhaalmanoeuvres
wordt de snelheid flink opgedreven. Theo wordt dan ook gewaar dat hij 50 pk
minder onder zijn kont heeft dan Kees. Hij moet alle zeilen bij zetten om te
volgen maar het lukt hem goed.De
rijervaring die we in het Midden-Oosten hebben opgedaan komt hier goed van pas.
Met goed berekende risicos worden er ontelbare vrachtwagens ingehaald, we
vinden dat we niet onverantwoord rijden maar eisen wel onze plaats in het
verkeer op. Als er iemand bij ons had achterop gezeten zou die er
waarschijnlijk wel anders over gedacht hebben. Om 13 uur stoppen we aan een
wegrestaurant voor onze soep, althans Theo neemt soep ik hou het bij een
hamburger. Nog 90 kilometer te gaan. We hebben geluk met het weer, zien inverte regelmatig buien hangen maar blijven
van regengespaard. Nog zeventig
kilometer moeten we gaan als het verkeer tot stilstand komt. Regelmatig een
paar honderd meter rijden zonder tegenliggers en dan weer stilstand. Als het
verkeer op ons baanvak stil stat komen er even tegenliggers, zodra die niet
meer komen rijden we weer even. Het kan niet anders of er moet een ongeval
gebeurd zijn.Zodra de stroom tegenliggers
weer stil valt profiteren wij er van om over het linkse baan een paar kilometer
te winnen. Een tegemoet komende motorrijder doet teken dat er een zwaar ongeval
is gebeurd. De E67 zit kilometers aan een stuk potdicht. Als we de plaats van
het ongeval naderen zien we dat er een motorrijder bij betrokken is. De weg is
afgezet en beurtelings laten de mannen van de brandweer het verkeer passeren.
De motor ligt nog op de plaats van het ongeval en zoals hij er uit ziet moet
het een harde klap zijn geweest. Bij het passeren vliegen de koude rillingen
over onze rug. Geen fijn gevoel als je zoiets ziet liggen, zeker niet nu we aan
helse rit bezig zijn. We moeten echter verder en proberen er niet te veel aan
te denken. We rijden wel even met iets meer discipline en concentratie, maar om
fatsoenlijk vooruit te komen moet er op zijn Pools gereden worden, we gooien
ons dan ook weer geconcentreerd in de ratrace. Ondertussen komen er zware
donkere wolken op ons af, de wind wordt nog heftiger en rechts van ons vliegen
de bliksems in het rond. Als de eerste zware regendruppels beginnen te vallen
passeren we een richtingsaanwijzer naar Wroclow via de S8. De S8 blijkt een
splinternieuwe autosnelweg te zijn. We draaien de autosnelweg op en met een
snelheid tussen de 140 en 150 kilometer per uur proberen we de zware bui voor te
blijven. Het is een surrealistisch zicht, voor ons schijnt de zon, als we in de
spiegels kijken is de lucht inktzwart. We halen al de paarden van stal en de
snelheid wordt nog wat opgedreven. Eindelijk nog eens geluk we blijven de bui
voor en rijden zelfs in de zon. Wroclaw is een grote stad en het hotel staat
weer in het centrum. Zonder kleerscheurenen met een beetje zweet onder de helm arriveren we rond 16 uur is ons
hotel. Douchen, terrasje zoeken, kletsen over de rit en de omstandigheden die
we vandaag gehad hebben. We komen tot de conclusie dat we op het scherp van de
snede hebben gereden maar zeker niet onverantwoord. Het was weer wel genoeg
voor vandaag. Een stadswandeling na het avondeten zit er wegens te moe niet meer in.
Morgen nog 200 kilometer in Polen voordat we aan de grens met Duitsland zijn. In
totaal een rit van 410 kilometer voor een laatste overnachting van deze reis.
12/08/13Gisterenavond een zeer slechte internet verbinding. We waren nog al laat terug op de kamer wegens een gezellige uitstap in Warschau. Heb het reisverslag toch geschreven met de bedoeling het deze morgen op de blog te zetten. Met frisse tegenzin open ik deze morgen de blog om het verslag en de fotos op de blog te zetten. Nu blijkt dat ik met mijn stomme kop het reisverslaggisterenavond niet heb opgeslagen.
Na een karig ontbijt zijn we om negen uur gestart voor een rit over binnenwegen naar Warschau. Het wegdek gaat van goed naar slecht tot zeer goed. Evenzo het landschap, saaie kilometers maar af en toe mooie wegen met uitzichten. We hebben zelfs even heerlijke bochten voor onze wielen geschoven gekregen. Wat rijdt die Tri toch fantastisch. Messcherp neemt hij elke bocht , een waar genot om met deze machine te rijden. Pks in overvloed en een snelheid om bang van te worden. Het valt hier op dat er geweldig veel gedronken wordt. Op elke hoek van de straat staat er wel een drankwinkeltje dat halve liters bier in flessen en blikken verkoopt. Ook de nodige verschillende sterke dranken worden aan spotprijzen verkocht.In Frankrijk loopt iedereen met een stokbrood te sleuren, hier lopen ze met minsten een liter bier rond te sjouwen met meestal een heupflesje sterke drank. Om zeven uur ben ik mijn bagage op aan het bergen en ik heb de eerste zatte Pool al aan mijn been. Als ze zat zijn hebben ze namelijk praat voor tien.
Onderweg zien we weer een groepje kraanvogels ook nu jammer genoeg te ver weg om er een fatsoenlijke foto van te kunnen maken. We stoppen op een parking die met een officieel bord aan een hoofdbaan staat aangegeven. We schrikken ons rot wanneer we de parking op rijden, we komen in puur los zand terecht, niet erge gezellig met een motor die over de driehonderd kilo weegt. In dit soort landen is het echt constant alert zijn of er gebeuren kuren. Een paar fotos en we trekken verder stilaan uitkijkend naar een gelegenheid om ons dagelijks soepje te nuttigen. Die gelegenheid wordt gevonden onder de vorm van een omgebouwde boerderij. Mooi ingericht met een overvloed aan hout. We krijgen en menukaart die volledig in het Pools is opgesteld. Ondertussen weten we dat soep zupa is. We bestellen op goed geluk zupa, ik had soep met boschampions, Theo met vlees. Het smaakte goed, de paar sneden keihard brood had iets verser mogen zijn. Aangezien de prijzen opde menukaart belachelijk laag zijn proberen we op goed geluk een warme maaltijd te bestellen. Er wordt hier enkel Pools gesproken dus kiezen we weer op goed geluk. Op een bepaalde bladzijde van de menukaart staan er allerlei gerechten vermeld met het gewicht er achter. Dat zal wel vlees zijn denken we. Er staat iets dat voor ons aan een soort saté doet denken. Theo vertrouwd het eerst niet ar na veel gepieker neemt hij het ook. Dom,dom,dom natuurlijk . Een gerecht kiezen waar je geen ballen van snapt is nog te begrijpen, je moet tenslotte eten. Maar twee dezelfde gerechten kiezen waar je gen ballen van snapt is natuurlijk niet slim. Het komt er op neer dat er binnen een minuut of vijf met twee bordjes werden geserveerd met daarop een verschrikkelijk zoute pekelharing met rauwe ajuin. Echt niet te eten zo zout was die rommel. De hoop jonge katten die hier rondhuppelden zullen er blij mee geweest zijn.
Na een laatste sigarenstop maken we ons op om Warschau binnen te rijden. Het verkeer wordt drukker maar het valt nog mee, we kunnen met de motor redelijk vlot door de files filteren. Als we bijna in het centrum zijn schotelt Garmien me een moeilijk kruispunt voor. Ik twijfel, en vrees dat als ik een verkeerde afslag neem terug op de ring van Warschau terecht kom en dit wil ik absoluut vermijden.Niet te geloven, meer dan drieduizend kilometer hebben we gereden zonder dat ik één keer verkeerd ben gereden. Net nu, in het centrum van Warschau neem ik de verkeerde beslissing en rij verkeerd. Niet naar de ring maar knal naar het drukke centrum. Garmien geeft razendsnel een andere route meer we verliezen door dit foutje toch zeker een kwartier. Niet zo heel erg, maar met een temperatuur van 26 graden en een helm op je doorweekte kop ook niet direct een situatie van hiep hiep hoera. Het hotel blijkt 200 meter van de Zoo van Warschau te liggen een prachtig hotel met een afgesloten ondergrondse parking voor onze trouwe bikes. Om 16u45 staan we zo fris als aan hoentje(geweldige douche) voor het hotel. Onze eerste opdracht is Zlothys uit de muur gaan halen. Op het terras waar we aangeland zijn vragen we aan de kelner of er een bankautomaat in de buurt is. Ook hier het zeer korte antwoord, NEEN. We betalen en maken dat we daar weg zijn en komen tot de ontdekking dat er op een afstand van tweehonderd meter twee bankautomaten zijn. Echt gezellige mensen die Polen.
Geld uit de muur gehaald en een wokrestaurant overvallen om de honger te stillen. Heerlijk gegeten, drie bordjes laten wokken. Een terrasje voor de koffie met gebak (Kees) en een fijne Whisky (Theo) en verder de stad in. We zien een grote luchtballon aan een kabel omhoog gaan, blijft een minuut of tien hangen en komt terug naar beneden. Dat is spek voor onze bek. Binnen een tik en een wip hangen we in een luchtballon honderdtwintig meter boven het intussen verlichte Warschau. Na deze prestatie vinden we dat we wel een terrasje verdient hebben. Onder het genot van een half litertje en een aangenaam gesprek met een koppel jonge zeventigers die uit Nieuw-Zeeland komen en met de trein Europa doorkruisen wordt deze zeer aangename dag afgesloten. Vandaag een rit van 360 kilometer deels binnendoor, deels autosnelweg naar Wroclaw voor de laatste overnachting in Polen. Om 9u30 krijg ik eindelijk de kans om aan de blog te werken met een redelijk snelle verbinding. Alleen de foto's geven nog wat problemen.