Om half
zeven aan het ontbijt na een goede nachtrust. We vertrekken rond half acht met
een licht bewolkte hemel en zonneschijn. Het is dertien graden, ik twijfel mijn
zomerkleding zal bovenhalen. Uiteindelijk zie ik het niet zitten om weer alles
te gaan wisselen, dertien graden is ook niet meteen een temperatuur om bij te
gaan zweten. Een tiental kilometer voorbij het stadje kom ik iets eigenaardigs
tegen. Een soort buiten kerk. Omdat dit soort dingen absoluut mijn specialiteit
niet zijn zet ik een paar fotos op de blog. Misschien kan iemand me uitleggen
wat de betekenis hier van is. Ik denk dat het de kruisweg moet voorstellen. Er
zijn veertien gebouwtjes met op elk een afbeelding in mozaïek gemaakt. Het zijn
veertien verschillende afbeeldingen. Reacties hier op zijn welkom. Na dit
gebeuren komen we al snel aan de Donau. In Kroatië is de Donau voor een groot
gedeelte gekanaliseerd. De fotos zijn genomen van op een stuwdam waar een
sluis de verbinding maakt met de Donau. Na een vijftig tal kilometers maken we
een omweg om de bergen van Kroatië te verkennen. Bergen zijn misschien wat
overdreven, we komen niet boven de zevenhonderd meter. Mooi is het er wel.
Smalle wegen met een goed wegdek kronkelen door het landschap. Op kleine schaal
is men hier begonnen met wijngaarden aan te leggen. Na dit intermezzo komen we
terug bij de Donau, de hele dag zal deze in beeld blijven. Heb een plaatsje
gevonden om de camera weg te zetten om nog eens een foto van ons zelf te nemen.
Om tien uur zijn we aan de grensovergang Kroatië Slovenië. De Kroatische dame
aan het loket knalt zonder verder iets te vragen nog maar eens een stempel in
mijn paspoort. De Sloveense dame aan het loket stelt zich vragen bij het
gebruik van mijn helmcamera. Ze wil er zeker van zijn dat er geen beelden
worden opgenomen. Ik leg haar uit dat de camera afstaat en hoe ze dit kan zien.
Om kwart over tien rijden we door Slovenië. Over mooie binnenwegen en met goed
weer, het is nu zeventien graden, komen we rond de middag aan in Maribor, een
mooi stadje waar we een pauze nemen. We zijn terug in Euroland, of ik daar blij
mee moet zijn is een andere vraag. Betaal hier voor een Snicker 1,10.
Verleden week had ik voor het zelfde geld drie repen. Er beginnen zich donkere
dreigende wolken boven de bergen te vormen. Ik verander mijn route en blijf in
het dal naast de Donau rijden, richting Oostenrijkse grens. Spijt heb ik er
niet van, het is werkelijk een prachtige route. Omring door hoge bergtoppen en
constant de Donau aan de linkse kant van de weg is het prachtig rijden hier.
Zeker een aanrader voor wie hier in de buurt zou komen. Het blijft mooi tot aan
de grens met Oostenrijk toch wel een vijftig kilometer. Om half één begint het
te druppelen. Ik parkeer Guz, meet mijn suikerhalte in het bloed en haal de insuline
boven. Aangezien ik moeilijk dwars door mijn kleren kan spuiten moet ik me
uitkleden tot ik in mijn T shirt sta. Niet zo prettig als dat in de gietende
regen zou moeten gebeuren. Om 13 uur komen we aan de grensovergang Slovenië-Oostenrijk.
Niets paspoort, niets grenskantoor alles is stil en verlaten. Rare wereld, nog
geen tweehonderd kilometer terug staan ze nog stempels in een paspoort te
zetten terwijl er hier geen kat te zien is. Het is nu stevig aan het regenen en
het water begint stilletjes aan langs mijn helm binnen te dringen. De
temperatuur is gezakt naar negen graden dus wordt er vollen damp verwarmd.
Zowel handvatverwarming als elektrieke jas draaien op volle toeren. Ondanks
deze weersomstandigheden kunnen we aan een goed tempo blijven rijden. Het
asfalt is van perfecte kwaliteit. Natuurlijk kunnen en willen we niet door de
bochten scheuren, maar aan tachtig kilometer per uur is het goed te doen. Ik
krijg problemen met Garmien, ze wil me zowaar de A2 opsturen. Dit kan
natuurlijk niet, ten eerste omdat ik geen vignet heb gekocht en ten tweede
omdat ik niet van plan ben om op de snelweg te gaan. Ik laat de route omrekenen
met uitschakeling van snelwegen en tolwegen. Garmien blijft me echter fanatiek
naar de snelweg sturen. Ik word het beu en rij op eigen houtje verder zonder
rekening te houden met Garmien. Om 13u30 ben ik het beu in het eerst volgende
dorpje neem ik een hotel. Om 13u45 kom ik in Griffen aan. Het eerste hotel dat
ik tegenkom is Langgasthof Konig Zum Hirschen. Ze hebben een kamer en Guz kan
binnen gezet worden. Het is al en tijdje geleden dat ik nog zon fatsoenlijke
kamer heb gehad. En echt wel met zicht op een berg. Ik kom graag in die andere
landen, zal zeker nog naar dit soort landen blijven rijden. Maar als je terug
in onze wereld aankomt, is het gewoonweg fantastisch dat je een douche zonder
schimmel hebt. Dat je zelfs koud water aan het warm water moet toevoegen, dat
je niet op een kwikkelachtige wc bril zit te balanceren, dat de kamer afgewerkt
en proper is, dat er geen stank in de gangen hangt, geen paprika in het eten,
normaal gebakken aardappelen, vlees dat niet taai is, bier waar schuim opstaat,
een bestek dat proper is, kortom een luxe die je na dit drie weken te hebben
gemist ongelooflijk op prijs stelt. Om 14 uur zit ik dan in voor mij een
ongelooflijke luxe kamer. Tijd genoeg om het mooie dorpje te verkennen, ware
het niet dat de regen met bakken uit de hemel blijft stromen. Ik verveel me
echter geen seconde. Guz proper gemaakt, kleren te drogen gelegd, gps kaarten
bijgewerkt, nieuwe routes gemaakt en het is weer al etenstijd. In een mooie
zaal krijg ik een zeer goede dagschotel. Als afsluiter van de schotel in
heerlijk schnaps van het huis. Dit gasthof is echt een aanrader. www.landgasthof-koenig.at Het weerbericht voor Oostenrijk volgens de
buienradar; boven 1500 meter sneeuwbuien, elders regen met kans op
wateroverlast. Temperatuur tussen vijf en negen graden. Volgende week zou het
beteren. Toch verrek ik het om de snelweg op te gaan, ook daar wordt je nat,
gedaan om door dorpjes te rijden en evengoed gevaarlijk door opspattend water
van de vrachtwagens. Ik ga natuurlijk niet moedwillig de bergen beklimmen die
boven de tweeduizend meter gaan. Probeer zo veel mogelijk in het dal te
blijven. Heb een mooie route uitgestippeld die van Griffen naar Kufstein gaat.
Na Klagenfurt rijden we langs de Wortner See naar Villach. Van Villach naar
Nottsch om daar langs de rivier Gail onze weg te vervolgen naar Lienz. In Lienz
via de 108 en door de Felbertauerntunnel naar Kitzbuhel om dan te eindigen in
Kufstein. Of dit gaat lukken, zal morgen op de blog te lezen zijn.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Na een goede
nachtrust ben ik zo als gewoonlijk om zes uur opgestaan. Om half zeven is het
mogelijk om te ontbijten maar ik doe het allemaal kalm aan. En, het is droog. Af
en toe verschijnt er zelfs een waterig zonnetje. Om kwart over zeven een heel
goed ontbijt genuttigd. Na het ontbijt en wandeling nar een geldautomaat. Ook
hier hebben ze schijnbaar een hekel om belastingen te betalen, ze hebben liever
niet dat er met een creditcard wordt betaald. Mijn bagage, dat nog eens
fatsoenlijk gesorteerd is in de koffers van Guz gestoken en gaan betalen. In
het gezellige café zat er al redelijk wat volk. Het onderwerp was de sneeuw die
hier vannacht in de bergen is gevallen. In mijn brabbel Duits brabbel ik maar
wat mee. Of ik geen grosse bier wilde, het is kwart voor acht. Ik heb er
vriendelijk voor bedankt. Uiteindelijk is het kwart over acht als we
vertrekken. De wolkenformaties zijn prachtig. Jammer dat dit niet tot uiting
komt op de fotos. De wolken gaan van heel licht naar donker grijs tot bijna
zwart. Hier en daar een streepje blauwe lucht war een paar zonnestralen zich
laten zien. Deze zonnestralen geven een heel apart licht tussen de bewolking.
Weet niet hoe ik het moet verwoorden maar het is in ieder geval prachtig en
zeer afwisselend. Ik zou al bijna spijt krijgen moest er een heldere hemel
komen. In het eerstvolgende dorpje zien ze het wel zitten vandaag. Er staat een
groot spit op straat waar een heel varken boven een vuurtje wordt rondgedraaid.
De stad Klagenfurt laten we links liggen. We rijden naar Viktring om vandaar over
een perfect wegdek door een mooi landschap aan de Worther See te komen. We
blijven 23 kilometer langs het meer rijden met nog altijd prachtige wolken
formaties. Er valt geen druppel regen uit, de temperatuur is acht graden. Geen
probleem de elektrieke jas en de handvatverwarming houden het allemaal lekker
warm. Het is dan ook weer ongelooflijk genieten. We rijden werkelijk van de ene
prentkaart naar de andere. Nadat we het meer achter ons hebben gelaten wordt de
lucht toch wel heel donker. En het onvermijdelijke gebeurt dan ook, Het begint
te regenen, zelfs zo hard dat ik de hoes over de tanktas moet doen. Het is
echter van korte duur en het kan zeker de pret niet drukken. Ik rij liever hier
in de regen tussen de majestueuze bergen dan thuis mistroostig in den hof te
zitten kijken. Na een minuutje of tien gaat de regen over in wat gedruppel,
natuurlijk wordt je na de miljoenste druppel ook nat, het duurt alleen wat
langer. Als we Villach naderen is het gedaan met regenen, ook de zware donkere
wolken zijn verdwenen. We rijden nu vlak langs de Sloveense grens, en passeren
op enkele kilometers Kranjska Gora, een stadje waar ik en paar jaar geleden en
nacht of drie heb geslapen tijden een reis naar Slovenië. Voor we na Villach
het wondermooie dal induiken waar de rivier Gail door stroomt, steken we de
Drau over. Het is hier werkelijk prachtig. Ondanks de prachtige wegen waar men
zelfs wettelijk 100 km per uur mag rijden kan ik het weer niet laten om de
kleinst mogelijke prutweggetjes op te zoeken. Je komt er altijd wel
verrassingen tegen, bv. dat het wel eens doodloopt. Op een gegeven moment kom
ik voorbij de mooiste rotonde die ik ooit gezien heb. Hier zijn ze tenminste
blij met motorrijders. Ik ga graag naar de landen waar ik nu vandaan kom, zal
zeker ook naar dat soort landen blijven rijden. Als je daar een paar weken rond
dalkt weet je weer even de enorme luxe waar in wij leven te waarderen. Ik zie
ook graag die andere culturen, alles geregeld krijgen met weinig middelen, en
toch heel dikwijls de gastvrijheid. Maar potverdomme, wat is het hier ook
prachtig rijden. Je moet werkelijk van slechte wil zijn om te kunnen zeggen dat
je één saai stukje hebt gereden. Ik heb natuurlijk fotos getrokken, ze geven
echter absoluut niet weer hoe het is om hier te rijden, zeker met dit weer. Het
is eens wat anders dan die strakke heldere hemel. De bergtoppen liggen
geheimzinnig in de wolken. Hier en daar juist onder het wolkendek is er sneeuw
te zien. Echt prachtig. Oké, in Notsch duiken we het dal in en rijden tot
Kotschach naast de Gail. In Kotschach aangekomen is het rond de middag. Volgens
mij hoog tijd om op een mooi plein in een mooie koffiezaak een flink stuk
appelsstrudel met een berg slagroom te gaan bestellen. Een hete kom koffie en
een sigaartje maakt deze middagpauze voortreffelijk. Een foto van de mooie kerk
en we zijn weer weg. Vrij snel na de pauze krijgen we een beklimming met een
reeks haarspeldbochten om u tegen te zeggen. We komen iets boven de duizend
meter en hier en daar liggen er nog grote plekken sneeuw langs de baan. Ik heb
echter geen mogelijkheid om Guz voor een dergelijke plek te parkeren. Wel kan
ik op een parking nog eens een foto van ons maken met een mooie achtergrond.
Zoals jullie kunnen zien was bij de eerste foto de cameraopstelling niet al te
best. Na de korte maar felle afdaling rijden we richting Lienz waar we om 13
uur aankomen. De hemel is helemaal opgeklaard, af en toe zelfs zon. Van Lienz
is het nog veertig kilometer alweer over een prachtige weg tot de
Felbertauerntunnel. Om13u45 staan we aan de tunnel. En met staan bedoel ik
letterlijk staan. De tunnel is namelijk afgesloten voor alle verkeer. Een
Duitser, Italiaan en een Zwitser geloven het kennelijk niet. Ze negeren de
versperring en rijden door. Ik twijfel het is minstens 14 km bochtige wegen, waarschijnlijk
ook nog eens terug. Die versperring staat er natuurlijk niet voor niets, het is
notabene een tolweg, die sluiten ze niet zonder reden af. Er komt een auto uit
de tegenovergestelde richting, het is een plaatselijke bewoner. Hij stopt op
mijn teken en ik vraag hem of ik er met de motor door kan. Onmogelijk zegt hij,
het is voor alle verkeer gesloten. Nu, die Oostenrijkers zijn natuurlijk niet
gek. Die leggen daar niet zo maar een tunnel omdat ze graag tunnels bouwen. Die
tunnel ligt daar omdat één of andere berg te hoog was om er een weg over te
leggen, of omdat die tunnel gemakkelijker te bouwen was dan een weg over die
berg te leggen. Die tunnel gaat dus door die berg om uit het dal te kunnen
rijden. Nu is een dal in Oostenrijk ook een echt dal. Aan beide kanten van het
dal liggen knoerten van bergen waar ik Guz zonder vleugels nooit van zijn leven
over kan krijgen. Je kunt niet gelijk bij ons in de Ardennen een paar honderd
meter verder rechtsaf gaan en binnen drie minuten weer op de goede weg zitten.
Als ik door die tunnel had kunnen rijden moest ik nog en goede honderd
kilometer rijden om in Kufstein aan te komen. Nu moet ik echter terug naar Lienz?
Hoewel ik eerst nog geprobeerd heb om via en onnozel padje over die berg te
geraken. Hoe onnozel kan een mens zijn. Het was trouwens wel een heel mooi
padje. Toch maar terug naar Lienz gereden. Dan ben je natuurlijk nog niet uit
dat dal. Neen, beste vrienden dan staat er namelijk nog een aangename of
misschien met dit weer een onaangename verrassing te wachten. Je moet dan
namelijk over de Grosglockner Hochalpenstrase. Nu ken ik die zeer goed, ben er
namelijk al een keer of zes zowel met auto als met motor over gereden. Daar ben
je niet op vijf minuten over. Als ik in Heiligenblut aan kom is het al over 15
uur. Ik zie het dan ook niet zitten om nog aan de Grosglockner te beginnen.
Aangezien ik hier altijd al eens heb willen overnachten, komt dit goed uit.
Tevergeefs rij ik echter alle hotels af. Ze zijn allemaal gesloten tot juni. Dan
maar verder gereden, ik kom een bordje tegen met en pijl naar een gasthof er
staat op vermeld dat het open is. Het enige nadeel is dat je een minuut of tien
de bergen in moet om er te komen. We gaan de bergen in weer over een prachtig
smal pad. Inderdaad binnen tien minuten staan we aan het gasthof. Het staat er
moederziel alleen hoog in de bergen. Joepie, prachtig om hier een nacht te
verblijven. Jammer dat er geen plaats meer is. Terug naar de Grosglockner, er
zijn nog twee kansen om te kunnen overnachten. Ik weet dat er vlak voor het
tolhuis van de Grosglockner een hotelletje staat en op het hoogste punt van de
Grosglockner staat ook een hotel. Als ik bij het eerste hotelletje aankom zie
ik licht branden, dat geeft de burger moed. Het is ondertussen 15u45 en er begint
korrelsneeuw te vallen. Als ik hier niet kan overnachten, zit ik met een
serieus probleem. Met de moed der wanhoop parkeer ik Guz en ga informeren of er
een kamer vrij is. Jongens, ik krijg een prachtige kamer met balkon en uitzicht
op de besneeuwde toppen van de bergen. Van op het balkon zie ik het tolhuis
staan. Het balkon links op de foto is de kamer. In het verleden als ik hier passeerde nog gezegd; hier zou ik eens graag
overnachten. En zie, hier zit de Kees nu. Kan morgen op mijn gemakje die super
col gaan beklimmen, als we niet ingesneeuwd zijn, terwijl ik het verslag aan
het schrijven ben, het is nu 20u30 dwarrelen er weer sneeuwvlokken in het rond.
Wat een prachtige dag vandaag, wat mij de kou, regen of sneeuw schelen als je
dit allemaal mee kunt maken. Wat het morgen gaat worden op de Hochalpenstrase
zal hopelijk op de blog te lezen zijn.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Het beloofd en spannende rit te worden. Guz staat voor dat we vertrekken in de sneeuw. De zichtbaarheid is hier zeer beperkt. Hoe het is gegaan? Vanavond op de blog.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Sorry, vandaag geen blog wegens te nat, te koud en te moe. Alle weertypen gehad . Sneeuw, regen, heel veel regen en storm. Het gevolg is dat ik nu, nat tot op mijn onderbroek in mijn hotelkamer sta. Moet er voor zorgen at mijn kleren morgen droog zijn, helm proper maken, gps opdrogen, douchen en eten. Dan op tijd naar bed want ik heb vandaag 300 km binnenwegen (met tamelijk goed weer) en 285 km autosnelweg in de gietende stromende regen met zware rukwinden en een temperatuur van vijf graden.De Grossglockner is alleen open voor voertuigen met sneeuwkettingen. dus niet voor Guz. Morgen de foto's en het verslag.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Omdat Theo
blijkbaar niet kan slapen zonder het verslag, verschijnt het vandaag nog.
Slecht
geslapen, ik slaap graag op en harde matras maar als die zo hard is als beton
is het zelfs voor mij iets te. Als ik de gordijnen open doe heb ik veel zin om
terug op die beton te kruipen. Er staat een felle wind en het is aan het
sneeuwen. Niet direct het beste weer om en toertje met Guz te gaan rijden. Om
acht uur staat er een prima ontbijt klaar met een perfect gekookt eitje. Ik
vraag aan de hotelbaas of de Grossglockner open is. Hij weet het niet maar belt
onmiddellijk naar de controle post. Het is alleen open voor voertuigen met
sneeuwkettingen. Absoluut gesloten voor motorrijders wegens te glad. Aan het
hotel is het één graad boven nul. Op de top van de Alpenweg vriest het zes
graden en is er vannacht vijftien centimeter sneeuw gevallen. Daar staan we
dan, er is nog maar één mogelijkheid om het dal uit te komen namelijk de Tauerntunnel.
Garmien opdracht gegeven om de route via de Tauerntunnel te laten verlopen. Het
is nog altijd de bedoeling dat we in Kufstein geraken. Als we vertrekken
sneeuwt het nog altijd, toch nog even gaan kijken aan het tolhuis en inderdaad
er wordt melding gemaakt dat er alleen bij gebruik van sneeuwkettingen
toestemming gegeven wordt om de beklimming te doen. We rijden nog maar eens via
Heiligenblut het dal in richting Lienz. In Winkklern 20 km voor Lienz gaan we
de 106 op richting Mallnitz. In Mallnitz gaan we dan de Tauerntunnel in. Na 90
km door een prachtig landschap met verse sneeuw in de dennenbomen bereiken we
Mallnitz, inderdaad ligt daar en prachtige tunnel, en een groot station. In het
station staan treinen waar autos op rijden. Hoezo, autos oprijden? Ja wel, er
zijn namelijk twee Tauerntunnel. Een voor autotreinen en een voor het gewone
verkeer. Misschien was het te koud, of te vroeg voor Garmien maar we moeten
ongeveer 100 kilometer verder zijn voor de Tauerntunnel die wij moeten hebben. Omdat
deze tunnel een verbinding is tussen twee autosnelwegen en ik het vertik om een
vignet te kopen rijden we over de 99 naar Katschberg. We doen er dus nog eens
honderdkilometer prachtige wegen bij. Ondertussen is het blauwe hemel geworden
en is de temperatuur op en hoogte van 500 meter tien graden. Het is prachtig
hoe de besneeuwde bergtoppen in de zon liggen te blinken. Aan de bomen is de
sneeuwgrens goed te zien. In Katschberg moet er en col van 1.641 meter
beklommen worden. Op de autosnelweg ligt hier de Katschbergtunnel van 9 km lang.
Met de sneeuw valt het hier nog mee. De temperatuur is iets anders we krijgen
nog één graad. Na Katschberg rijden we via Mariapfarr de wondermooie 99 op.
Deze weg volgt de rivier Taurach. Hier is het naar hartenlust bochtjes pikken.
De toegelaten snelheid is 100 km per uur, zelden wordt deze snelheid gehaald,
ten eerste wegens de bochten en ten tweede door de fantastische zichten. We rijden
door diepe kloven om dan weer fel te stijgen. Een prachtige weg ook om de
bochtentechniek wat bij te schaven. Deze prachtige weg is ongeveer vijftig
kilometer lang en komt in Radstadt op de E651. Voordat we daar zijn dient eerst
nog de Radstadter Tauernpas bedwongen te worden de pas heeft een hoogte van
1.739 meter. Hier ook weer maximum één graadje boven nul. Ik heb nog nooit
meegemaakt dat Guz eind mei nog een sneeuwvlokje op het dashboard laat zien om
te waarschuwen voor gladde wegen. En hier lag dan wel sneeuw, je zou je putje
winter gewaand hebben als je niet beter moest weten. De wegen zin sneeuwvrij
maar nat, we doen het dan ook kalm aan. Het heeft toch wel iets om met Guz door
een dergelijk besneeuwd landschap te rijden. Als we bijna op de top zijn komt
er dichte bewolking opzetten en begint het hier opnieuw te sneeuwen. Na deze
beklimming zijn het nog 22 mooie kilometers naar Radstadt. Al de wegen die we
tot nu toe gereden hebben staan op de Michelin kaarten als groen aangegeven.
(met reden want het is er fantastisch) Van Radstadt gat het via Bischofshoven
naar Saalfelden. Na Bischofshoven hebben we nog een colletje van 1.357 meter. Door
het Saalachdal rijden we uiteindelijk Kufstein binnen. Het is 13u45 en stralend
weer. We zitten nu een paar kilometer van de Duitse grens. Omdat het weer de
laatste dagen zeer wisselvallig is geweest beslis ik om in Duitsland de
binnenwegen te laten liggen en hier de snelweg op te gaan. Vandaag, zondag geen
vrachtverkeer op de snelweg dus dat is ook mooi meegenomen. We zitten nu nog
een dikke 900 km van Essen. Rond 14 uur zitten we op de E95 richting München. Geen
tien minuten later begint het te regenen. Wat zeg ik? Regen? Neen stortregen
met windstoten om u tegen te zeggen. De temperatuur zakt van tien graden naar
vijf graden. De snelheid op de snelweg ongeveer 80 km per uur. Dit zegt genoeg
me dunkt. Eer een Duitser op zijn autobaan 80 km per uur gaat rijden is het wel
degelijk heel slecht. Het blijft onophoudelijk regenen. Alles wat ik aan
verwarming heb draait op volle toeren. Wat zou het fijn zijn met mijn
elektrisch verwarmde handschoen, mijn wintervoering in broek en jas. Het probleem
is dat ze lekker warm thuis in de kast liggen. Na ongeveer 200 km is het tijd
voor Guz zijn drinken. Ik ben nu door en door nat, het begint te lijken op de
reis naar het Midden-Oosten waar we dagen aan een stuk in de regen hebben
gereden, toen had ik wel mijn winterkleren aan. Het verschil is aanmerkelijk
moet ik zeggen. Terwijl ik klappertandend betaald heb en terug naar Guz stap
denk ik, waarom zou ik in Godsnaam zo blijven rijden. Het wordt zelfs
gevaarlijk, ik zit stijf van de kou op Guz met verkrampte natte handen. De
elektrieke jas voel ik niet meer net zo met de handvat verwarming. In de
tanktas staat een centimeter water. Vlakbij het tankstation staat en Best hotel.
We rijden er naar toe vragen enkel een kamer de prijs interesseert ons geen
fluit als er maar een fatsoenlijke verwarming is. Als een verzopen kat sta ik
aan de receptie, er is een kamer en een goede verwarming, zelfs een hete
douche. Of ik nog even een formuliertje wil invullen. Ik kijk de dame aan als
of ze een grapje maakt, geef haar mijn paspoort en zeg dat ik morgen het papiertje
wel in zal vullen. Ik krijg van het bibberen nog geen sigaartje aangestoken
laat staan dat ik een letter op papier krijg. We zijn aangeland in Dreisbach.
Morgen geven ze hetzelfde weer als vandaag. Dat belooft.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding
Heerlijk geslapen,
na toch wel een vermoeiende dag. Om half zes vlieg ik het bed uit, storm naar
het raam, gooi de gordijnen open, en wat zie ik? Regen en felle wind. Ik vlieg
terug het bed in, gooi het dekbed over mijn kop en denk hardop; kust mijn kloten.
Het lost helaas niets op, de bittere waarheid is dat het flink staat te regenen
en dat ik er door moet. Ik begin toch maar met een lekkere hete douche, dan heb
ik dat toch al gehad. Tegen mijn zin begin ik in te pakken, om kwart over zeven
is het tijd voor een overmatig goed ontbijt. Na het ontbijt terug de kamer in
om zoveel mogelijk kleren aan te trekken. Gisteren te veel kou geleden. En Theo,
in mijn koffers zit natuurlijk zomerkleding. Wie gaat er in de maand mei
winterkleren mee sleuren? Buiten de kleren een pomp, laptop voor uw verslag te
kunnen schrijven en op het net te zetten, twee grote dozen pillen, spuiten en
insuline. Omdat jij er niet bij bent moet ik zelf voor de nodige snickers
zorgen om de eventuele hypos op te vangen. En natuurlijk een doos of tien
sigaartjes plus van elk land waar ik ben geweest een landkaart enz. Om acht uur
wordt Guz gestart, er staat nog veel wind maar het is droog. We vertrekken met
een temperatuur van een frisse zeven graden. Er staan dik zevenhonderd
kilometers op het programma. Het is een fabeltje aan het worden dat er in
Duitsland op de autosnelwegen onbeperkt hard gereden mag worden. De stukken dat
er snelheidsbeperking wordt opgelegd zijn eerder zeldzaam. Dikwijls is het
maximum 120 of 130 kilometer per uur. Op de zeldzame stukken zonder
snelheidsbeperking haalt Guz al de paarden uit de stal. Het verbruik loopt dan
wel op tot een liter of acht per honderd kilometer maar dat kan de pret niet
drukken. Het is machtig om die brute kracht onder controle te hebben. Met het
windscherm op de hoogste stand, een tanktas en volgeladen koffers maakt Guz aan
deze snelheden af en toe wel eens een bokkensprong wanneer er nog een ferme
windstoot van opzij over de snelweg komt. Alles is echter onder controle op de
minste beweging van mij wordt alles perfect gecorrigeerd. Natuurlijk is het met
deze snelheden wel belangrijk om ver vooruit te kijken om onmiddellijk te
kunnen anticiperen. Is er in de verte en vrachtwagen die aan een inhaalmanoeuvre
begint dan weet je dat er op het linkse baanvak geremd gaat worden. Op tijd je
snelheid aan passen is dan de boodschap. Het is heerlijk om je eens uit te
leven, geen rekening te houden met flitspalen en de daarbij behorende overdreven
boetes. De volledige kracht van de motor eens tot zijn recht laten komen. Waar
kan de teugels lossen, waar het niet kan de teugels strak aanhalen. Het is
rijden over de A8 als een cowboy op zijn paard door de prairie. Wie zegt dat op
een autosnelweg rijden saai is? In mijn spiegels kijkend zie ik zware donkere
wolken. Vooruit klaart het op en wordt een stuk lichter. We zijn blijkbaar van
het slechte weer weg aan het rijden. Na honderd kilometer steken we voor de
laatste keer de Donau over, de volgende rivier die we nu tegen gaan komen is de
Rijn. Een paar uurtjes nadat we de Rijn zijn overgestoken komen we in de streek
van de wijngaarden. De heuvels zijn tot de laatste centimeter in beslag genomen
voor de aanplant van de wijngaarden. Op sommige plaatsen lopen de wijngaarden
letterlijk tot tegen de autosnelweg. Tijd voor een tankbeurt en een sigaartje,
nog drie keer tanken en de reis zit er op. Het weer wordt steeds beter en Guz
doet het zoals al heel de reis uitstekend. Mijn intercom is aan vervanging toe,
regelmatig ben ik het draadloos contact met de gps kwijt, zeer vervelend, je
krijgt geen waarschuwing als het contact verbroken is. Natuurlijk zit je ook
niet constant op die gps te gapen zeker niet als de snelheid wat hoog ligt.
Door dit mankement mis ik de afslag naar Koblenz. Geen paniek, na een
herberekening heb ik terug een nieuwe route die in kilometers praktisch
hetzelfde is. En, aangezien elk nadeel een voordeel heeft komt het eigenlijk
nog niet zo slecht uit. Met de herberekening is er een stuk van een vijftig
kilometer zonder autosnelweg opgenomen, geeft wat afwisseling en het is toch
mooi weer geworden. Ben dan ook benieuwd waar we terecht gaan komen. Op een
gegeven moment is het zover? Garmien stuurt ons van de autosnelweg. We komen
meteen op een mooie bochtige weg met prachtige vergezichten. Toch nog wat fotos
op de terug reis. Na een redelijke lange afdaling staan we plotseling aan mijn
zo geliefde Moezel. De afdaling eindigt in het wondermooie stadje
Traden-Trarbach. In het Moezel dal is het prachtig weer, zon en twintig graden.
Natuurlijk kan ik het niet laten om op een zonnig plekje aan de Moezel te
stoppen voor de middagpauze. We rijden nog een poosje langs de Moezel en gaan
met en mooie beklimming het Moezel dal uit richting autosnelweg. Om 13u30
zitten we terug op de autosnelweg. Mijn fantasieën over cowboys, paarden en
paardenkrachten zijn opgebruikt, het worden nu nog vierhonderd monotone kilometers.
Het wordt moeilijker om alert te blijven, de pauzes volgen elkaar dan ook
sneller op dan bij de eerste driehonderd kilometer. De verwarming is volledig
uitgeschakeld en het windscherm iets naar beneden om wat rijwind in het gezicht
te krijgen. Op de E42 is zeer weinig verkeer, ik begin het dan ook moeilijk te
krijgen, er sluipt een soort vermoeidheid in mijn lichaam en er begint
slaperigheid op te treden. Nog eens stoppen, drinken, sigaartje roken. Garmien
zegt nog 220 kilometer. Binnen 50 kilometer de laatste keer tanken en pauzeren,
dan in rechte lijn naar huis. Op de E313 is er meer verkeer het is dan ook
gemakkelijker op de aandacht vast te houden. Aan afrit 25 zwaai ik eens naar
Theo, hij zal het me zeker niet kwalijk nemen dat ik door rij, zit nu in een
goed ritme en wil dit zo houden. In Herentals Oost verlaat ik de E313 om de onvermijdelijke
file op de ring rond Antwerpen te vermijden. Om 16u30 is deze reis definitief
verleden tijd. Vandaag precies 712,50 kilometer afgehaspeld. Een beetje
wezenloos stap ik van Guz en denk wat nu? De laatste keer uitpakken, morgen
niet vertrekken, het laatste verslag schrijven het zal even ontwennen zijn. Maar,
niet voor lang. 1 augustus vertrek ik namelijk met Theo(mijn reisgezel naar het
Midden-Oosten in 2010) naar de Baltische staten. Litouwen, Letland en Estland.
We gaan dan waarschijnlijk het wereldrecord snel reizen verbreken. Theo heeft
namelijk maar veertien dagen tijd om deze reis te ondernemen. Benieuwd wat we
daar weer mee gaan maken? Geen probleem, het zal weer te volgen zijn op de blog.
Men zegge het voort.
Een paar
cijfers, totale afstand van deze reis 7.842 km. Gemiddeld verbruik van Guz 5
liter op honderd kilometer. 27 dagen onderweg. Acht verschillende landen. 1.031
fotos. 875 filmpjes met helmcamera opgenomen. Aantal unieke bezoekers op de
blog 1.263 waarvoor mijn dank.
Ik denk er
aan om (bij voldoende belangstelling) met het verzamelde materiaal een
professionele cd te laten maken. Met de helmcamera zijn er unieke beelden
gemaakt. Je zit als het ware op de motor, ziet het dashboard en de handelingen
van de bestuurder. Je hoort het gebulder van de wind en de prachtige sound van
Guz. Voor 10 incl. verzendkosten moet dit geregeld kunnen worden. Interesse?
Mail via de blog naam en adres en u wordt op de hoogte gehouden van de
ontwikkeling van deze cd.
Nogmaals
dank voor de opvolging van de blog, zeker ook dank voor de mails en reacties op
de blog. 1 augustus zijn we zeker terug.
Kees, Guz en
Garmien
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen) Categorie:2013 05 Donau van bron tot monding