Wil CD&V transfers verkeersboetes betonneren?
Jan Van de Casteele 11-04-2009
In het kader van de hervorming van Justitie pleitte Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) ervoor dat Justitie in de toekomst de geldboetes zou innen. Die bevoegdheid ligt nu bij Financiën. Lijkt mooi, want dat zou het gevoel van straffeloosheid verminderen, aldus De Clerck. Volgens professor Lode Vereeck (LDD) impliceert dit een betonnering van de geldstroom van verkeersboetes naar Wallonië en druist dit in tegen afspraken over de onmiddellijke regionalisering van het verkeersveiligheidsbeleid.
Met dit voorstel herfederaliseert De Clerck de facto het verkeersveiligheidsbeleid!, zegt Lode Vereeck (professor economie van de Universiteit Hasselt en voorzitter LDD Limburg). Als Justitie de verkeersboetes int, wordt het invoeren van een administratieve verkeersboete door de gewesten immers veel minder waarschijnlijk.
Regionalisering
Volgens Vereeck gaat minister De Clerck regelrecht in tegen het CD&V-standpunt en tegen het regeerakkoord. In dat laatste is typische Belgische ondoorzichtigheid - de regionalisering van de bestraffing van verkeersovertredingen van de eerste en de tweede graad opgenomen. Vlaanderen zou hierdoor bevoegd worden voor de handhaving en, hieraan gekoppeld, een administratieve verkeersboete willen invoeren én innen.
LDD pleit voor de onmiddellijke regionalisering van het verkeersveiligheidsbeleid en de invoering van de administratieve verkeersboete waarvan de opbrengsten in Vlaanderen blijven. Vereeck: De reden waarom de Vlaamse administratieve verkeersboete al een tijdje op zich laat wachten, is de onenigheid tussen Vlamingen en Franstaligen over de verdeling van de opbrengsten. De regionalisering van het verkeersbeleid is namelijk één zaak, de inning van de verkeersboetes een andere. De opbrengsten van de boetes (tot 100 miljoen euro) zouden en moesten immers federaal blijven en ook de ongunstige verdeelsleutel tussen Vlaanderen en Wallonië zou en moest blijven bestaan.
Met zijn voorstel torpedeert minister De Clerck de regionalisering, het verkeersveiligheidsbeleid en een eerlijke verdeelsleutel, aldus nog de LDDer. Het innen van geldboetes door Justitie is voor ons enkel mogelijk indien ook Justitie en de lokale politie geregionaliseerd worden. Zolang de regionalisering van de verkeershandhaving echter niet gerealiseerd is, moet Justitie zich niet bezig houden met de inning van geldboetes, maar met het uitwerken van efficiëntere procedures zoals bvb. de onmiddellijke inning en minnelijke schikking onder de leiding van de parketten, besluit Lode Vereeck.
Uit het archief:
In een KORT-bericht, gepubliceerd op deze webstek naar aanleiding van akkoord Raad van Wijzen en eerste fase staatshervorming (28 februari 2008), gaven we op 29/02/08 enige info over de wijzigingen die in dat kader waren gepland. Een borrelnoot, die evenwel nog niet binnen handbereik ligt.(eerste fase nog niet goedgekeurd). Zie http://www.vvb.org/kort/218/23425
Lees over dit onderwerp ook een Vrije Tribune van Jan Peumans in Doorbraak, februari 2008. http://www.vvb.org/doorbraak/152/23134
|