Foto
Inhoud blog
  • Vertraging door ziekte
  • cultuur versus natuur rectificatie
  • cultuur versus natuur(3)vervolg
  • natuur versus cultuur 2
  • natuur versus kultuur
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Contactpunten
    Over filosofie en fotografie
    Afwisselende teksten over filosofie en fotografie en teksten met een knipoog.
    05-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 11 (slot deel 2 en einde )
                                                           (op) slot deel 2  en einde )
    In Nederland wordt de laatste tijd een heftige discussie gevoerd over het voorlopig proefverlof van Benno Larue , die meer dan 100 kinderen, ja zelfs baby's, seksueel heeft misbruikt.
    In kranten, op radio en vooral op TV , wordt heftig gediscussieerd tussen voorstanders ( advocaten, rechtsgeleerden, openbaar ministerie) en ouders van de slachtoffertjes. De woordenstrijd is een strijd tussen emoties(ouders)  en  de ratio ( Juris Prudentia ) Deze laatste groep beroept zich op de harde in wet vastgelegde regels , de ouders echter op de geest van de wet.
    Waarom ik dit afschuwelijke voorval hier ten  tonele voer , ligt daarin , dat hier de dubbelzinnigheid van de taal duidelijk wordt.
    Woorden als rechtvaardigheid , waarheid, leugen,  gevaar voor de samenleving , schuldgevoel frustratie  en nog  een teveel om hier op te noemen woorden rollen hier als klotsende golven tegen de rationeel gefundeerde in de wet vastliggende artikelen en tegen de emotionele vrijzwevende  gevoelens van de ouders , kennissen en vrienden meelevende  omstanders. Dit alles resulteert in een  spetterende branding met veel schuimende koppen.
    Het is het overbekende probleem van de controverse tussen collectivum en individu. De wetsartikelen en de wet dienen voor de gemeenschap als onvoorwaardelijk collectief en de geest van de wet zweeft daar tussen de regels van de wet door en beoogt het belang van het individu. De wet is daar bij voorbaat pretentieloos, maar  het individuele geval ligt bloot aan het gevaar van een kettingreactie aan  pretenties  te veroorzaken met de connotatie van vrijheid , gelijkheid en broederschap. "Waarom jij wel en ik niet?" Zolang er mensen zijn , en dat is al heel lang , is dit een moraal /  ethisch probleem, waarover filosofen , psychologen en theologen hun hoofd hebben gebogen. Maar u weet: "Zoveel hoofden, zoveel zinnen." Een terrein bezaaid met booby- traps. Bezonnenheid (prudentia) , beheersing (temperantia) , geloof (fides), hoop (spes) en liefde (caritas) zijn daarbij onherroepelijk noodzaak om daartussen door te laveren. 

    Kierkegaard heeft zich uiteraard ook met dit probleem in zijn laatste fase   ethisch  intensief bezig gehouden. Ik ga hier niet in bijzonderheden treden in zijn diepgravende filosofische analyses. Aan het einde van deze slotfase vermeld ik de literatuur waarin u hier zijn  geniale uiteenzettingen kunt volgen. Het draait daarbij o.a. bij hem om de begrippen Noodzaak en Oorzaak.  

    Noodzaak staat  buiten ons bereik. Wij kunnen daar vaak niet bijkomen
    Oorzaak  staat binnen ons bereik .  Wij kunnen daar op vaak verschillende
                                                                 manieren achter komen .

    Het gevolg van een  noodzaak is vaak niet te vinden.
    Het gevolg van een oorzaak is (soms na lang zoeken) wel te vinden.

    Voorbeelden:
    De noodzaak van een brand ? (wel of niet te vinden??) 
    De oorzaak van een brand ?    ( vaak wel te vinden )

    De noodzaak van gevaar ?   
    De oorzaak van gevaar ?
    De noodzaak van criminaliteit ?
    De oorzaak van criminaliteit    ?

    De noodzaak/oorzaak van moed ? Van geloof?  Van armoede?
    Van lijden? Geluk ? Leven?  Hoop? Liefde ? Bestaan? Mij ? U ? Wereld?
    Filosofie? Kerk ? Schepping ? Overvloed ? Euthanasie? Dood? Ziekte ? God ?
    Oorlog ? Kunst ? En u kunt zo nog wel even doorgaan. zoveel woorden, zoveel zinnen of  onzin.? Een oplossing ? Ik hoor het graag.
    Ook Kierkegaard, helaas , heeft het eigenlijk niet gevonden.

    U kunt het in de hierna door mij geraadpleegde literatuur nog eens nadenken en zelf bedenken. 
    Ik stop er nu mee, zonder u eerst  te bedanken voor het mee gaan op de zoektocht naar de waarheid, die er misschien wel is maar door mij althans nog niet gevonden is . 

     Geraadpleegde literatuur:
    Auteur: Paul van Tongeren.
    "Leven is een kunst" over morele ervaring , deugdethiek en levenskunst.
    Uitgeverij Klement, ISBN: 978 90 8687 102 5
    Zoetermeer Nederland
    Uitgeverij Pelckmans:ISBN: 978 90 289 7008 3
    Kalmthout, Belgie 

    Auteur: Geert Jan Blanken
    "Kierkegaard"  Een inleiding in zijn leven en werk
    Uitgeverij Ambo / Amsterdam ISBN: 9  789026  324932

    H.P. Kunneman & TH.C.W. Oudemans ( RED)
    "Filosofie aan de Grens "
    Uitgeverij Van Gorcum, Assen/Maastricht ISBN: 90-232-2685-2

    Met vriendelijke groet,

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Maup=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=------
      

     

    05-10-2013 om 16:21 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 11 (slot deel 1)
                                                      De (op) slotsom

    Ik ben er weer eens voor gaan zitten , het witte scherm staart me aan.
    Alles wat ik nog wil zeggen is reeds gezegd , alles wat ik weer wil denken en bedenken is reeds gedacht en bedacht.
    Taal en denken, 2 mogelijkheden , die we gekregen hebben als een cadeau in een mooie  geschenkverpakking. Knippen we het gekleurde lint door, en pakken we  het uit dan zit er ongrijpbare lucht in. We kijken er  in , maar zien niets, we luisteren er naar, maar horen niets, we tasten er naar, maar voelen niets. Maar toch is het iets. Een mooie beker zonder afzender. Of toch? Jawel ,onderop  in klein bijna onleesbaar schrift : S. Kierkegaard. Het is een wisselbeker, die wij moeten doorgeven, maar in wiens naam aan wie.???? Wie het weet mag het zeggen, maar pas op: alle taal is van oorsprong  een orakel taal ,altijd dubbelzinnig in detail en in haar algemeenheid grijpt ze nooit de complexe werkelijkheid. Dat is nu filosofie, theologie psychologie, kortom de geesteswetenschap, (alfa), maar ook de natuurwetenschap, (beta) die het eeuwenlang voor het zeggen had, weet het ook niet meer sinds de ontdekking van o.a.  de quantumtheorie , de snaartheorie en astronomie en  geneeskunde.
    Het geloof speelt bij Kierkegaard een existentiele rol. Zijn denken(concepties) getuigen daarvan in geheel zijn  oeuvre . Maar ook de taal, zoals we gelezen hebben , probeert hij daarbij te gebruiken om in preken , gesprekken in koffiehuizen,  kennissen, vrienden en bij  de ontmoetingen van passanten op straat  er  bewust van te laten worden dat  er geen antwoorden zijn. Zijn flitsende en scherpe pijlen zijn daarbij gericht op het geloof in de huidige kerk als vast geklonken en vastgeroest instituut. Een krachtige uitspraak van hem in deze,  moge zijn gevoelens en denken  tot uitdrukking brengen: " Dat de zoon van God mens is geworden is  stellig de hoogste metafysische - religieuze  paradox.".  Dit probleem is onoplosbaar, voert tot wanhoop. Hij gebruikt daarvoor dan ook  het woord vertwijfeling.
                                               

                                                   Ik sta weer voor een crucifix
                                en vraag: " is dat weer niet voor niks?"
                                                   Hij hangt er maar , wij staan erbij
                         vertwijfeld, want d' ellende is lang  niet voorbij
                                              het offer, dat hier wordt gebracht 
                         verdwijnt als wierook  in een gespookte nacht
                          en wij ??  ,  wij zijn nog lang niet veilig thuis
                          Een crucifix, het is en blijft een houten kruis.

     De bovenstaande regels geven een verschijnsel aan, dat in de filosofie de naam heeft gekregen van een vorm van reificatie.  We geven daarmee aan dat abstracte  spirituele gedachten  concreet worden gemaakt.   Het Duits  heeft daarvoor  nog een duidelijker term: Verdinglichung  . Dat is hier de conclusie in de laatste schuingedrukte regel . Maar ook bij het  heilig Avondmaal de wijn als bloed van Christus en   het brood als zijn lichaam, zo ook het zwaaien van de wierook met de wierook zwenker. 
                             
     De volgende keer verder om te zien hoe Kierkegaard uit deze paradox probeert te komen.
                                               
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Maup-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 
                                                     

    01-10-2013 om 15:03 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 10
                                                     Nog een korte tijd
                                                     dan heb ik gewonnen
                                                     dan is de hele strijd
                                                     in een keer verzwonden
                                                    dan kan ik rusten gaan
                                                     in rozenzalen
                                                    en achter elkaar 
                                                    met mijn Jezus praten


    Dit grafschrift werd door Kierkegaard zelf uitgekozen en door hemzelf aangebracht.
    Er was veel te doen geweest rondom zijn begrafenis. Emil Broesen, een vriend van Kierkegaard vroeg hem op zijn sterfbed nog een keer het Avondmaal te vieren voor hij zou overlijden, maar dat weigerde hij. Voor hem was dit nu een uitgesproken instrument van een bureaucratische en winstbeluste kerk. Hij stuurde de dominee, die al in het ziekenhuis was , gewoon weg met het brood en de wijn. Hij vroeg zich ook af hoe hij begraven wilde worden. In ieder geval zei hij tegen zijn vrienden en kennissen: "Of jullie mij vanuit de kerk begraven of jullie doen het niet, van beide zullen jullie spijt krijgen". Kierkegaard zelf genoot veel van dit soort orakel taal.

    Op 11 november 1855 stierf Kierkegaard in  het ziekenhuis. Zijn broer Peter, ook een theoloog maar van een andere signatuur, besloot hem uiteindelijk een kerkelijke bijzetting te geven. Broer Peter was een orthodoxe theoloog die de kerk beschouwde als de plek van Gods woord, hetgeen voor   S. Kierkegaard theologisch en filosofisch twijfelachtig  was. De plechtigheid gebeurde in een van de voornaamste kerken van Kopenhagen. De kerk zat propvol en zelfs buiten stonden dikke rijen van mensen om de denker de laatste eer te bewijzen. Vooral arme en simpele mensen die zijn boeken niet eens gelezen hadden kwamen om hem nog een keer te zien. Hoog opgeleiden waren niet aanwezig , met uitzondering van aartsdiaken Tryde en een professor die hij persoonlijk had gekend. Er waren wel veel studenten aanwezig.
    Zijn broer Peter hield de overdenking en zei aan het slot hiervan, dat ze bewondering voor Kierkegaards werken moesten hebben, maar hem tegelijkertijd moesten vergeven dat hij op het eind van zijn leven was gaan afdwalen van de echte leer. Dit verwees ongetwijfeld naar zijn werk `Het Ogenblik` en de literaire werken met commentaar op de kerk. Veel anders kon Peter niet zeggen met zijn kerk aan de kant van hem en zijn eigen broer aan de andere kant.

    Na de dienst , toen de kist al bijna in het graf werd neergelaten, nam zijn arts Lund nog het woord. Hij was verontwaardigd  over het gedrag van de kerk na het overlijden van zijn patient. Hij zei: "Deze man, die hier vandaag in stijl wordt begraven, alsof hij bij de kerk hoorde, was tijdens zijn leven een van de vurigste tegenstanders van deze zelfde kerk. Ik protesteer er daarom tegen, zowel in zijn naam als in mijn eigen naam, dat men onze aanwezigheid hier beschouwt als een deelnemen aan de eredienst van het "officiele christendom".Hij is hier tegen zijn wil naar toegebracht. Ik ben slechts gevolgd om dit feit te constateren. Noch hij noch ik zijn nog nooit bij een officiele christelijke handeling geweest, nadat we hadden ingezien wat dat officiele christendom inhield."
    Na deze korte toespraak werd er "Bravo" geroepen en zelfs "Weg met de dominees". Zo werd Kierkegaard alsnog in zijn stijl begraven.( de dokter kreeg hierna van de kerk een boete van  100 rijksdaalders en moest zijn excuus aanbieden).

    Juist deze  bewogen historische gebeurtenis bij de laatste fase van Kierkegaard's leven heeft mij uitermate getroffen en geboeid.
    Er komen n.l. een aantal passages in voor, waar deze denker zijn hele leven mee heeft geworsteld .
    Hij was , zoals hij zelf zei, een anti-filosoof maar  meer een religieus schrijver . Als diep gelovig mens  had de theologie en alles wat daarmee samenhing zijn volle aandacht.  Hij was een tegendraads, denkende theoloog, die oprecht zijn filosofie in stelling bracht en alle historisch vastgeroeste dogma's en de daarmee  verbonden geloofsopvattingen in een analyse bad legde om deze logisch los te weken   De complexe, grillige ,  originele en creatieve concepten die hij daarbij gebruikte  waren en zijn nog steeds origineel ,fris en  progressief. Hij vond zichzelf" het onkruid in de Deense literatuur." Hij was de" Socrates van Kopenhagen" Evenals de antieke filosoof behoorde het ook tot zijn levensstijl tijdens zijn wandelingetjes door Kopenhagen met de mensen in een prikkelend gesprek  te raken. Hij kon uitstekend luisteren en respecteerde hun   meningen. Zonder enige hinderlijke drang probeerde hij door hoor en wederhoor hen te brengen tot het relativeren van hun meningen en ook van  zijn eigen  meningen , ideeen en opvattingen. 
    Het is daarom zeer de moeite waard waartoe dit alles geleid heeft.
    Daar ga ik de volgende keer graag over door .

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Maup-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
       









     

       





        

    25-09-2013 om 16:05 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 9
    Op de Alpenweide aangekomen zien we veel filosofische brokstukken om ons heen liggen. Kierkegaard heeft het dan nog over "wijsgerige kruimels", een verzachtende term voor brokstukken. Daartussen ligt er nog een monolytische zware steen  met de inscriptie "deugdethiek en religie". Die ligt er al zolang als er mensen op deze aardkloot rondlopen.
    Geen spoor van erosie door de slijpende en geslepen denkbeelden van de filosofen is erop te zien. Er was en is kennelijk geen doorkomen aan.
    Ook Kierkegaard heeft zijn vlijmscherpe analyses er op losgelaten. Of hij erin geslaagd is om tot een sluitende ethische oplossing voor de levenskunst te komen , zullen we aan het eind van onze zoektocht ( queeste) moeten bezien. We moeten ons daarbij steeds weer bevragen of wij met onze ken- en technische vermogens, onze taal en ons mens zijn wel over de  noodzakelijke en voldoende voorwaarden beschikken om  tot een algemeen geldig en geldend klinkend slot akkoord te  kunnen komen. Wij leven in wat de Duitse socioloog Ulrich Beck  een " risico-samenleving" heeft genoemd , een wereld van onzekerheid en onveiligheid . Een wereld, waarin het arrogante optimisme van een rationele en radicale verlichtende maakbaarheid verdampt is en plaats heeft moeten maken voor een vaak aan depressie grenzend nihilisme. De kerken lopen leeg , de techniek jaagt ons op tot onmetelijke  macrokosmische hoogte en microkosmische diepte. Met een druk op de knop worden we uit onze lokale wereld de mondiale wereld in geflitst. De enorme snelle elektronische ontwikkelingen hebben ons voor onoplosbare ethische , medische en humanitaire dilemma's geplaatst. Het is zoals dat tegenwoordig heet een post- modernistische wereld geworden, waarin wij niet meer het houvast hebben van traditie ,  conventie en sociale structuren.
    Vragen als: waarheen gaan we ?, waartoe ben ik hier komen als brandhaarden op ons af. Of zoals Kant zich afvroeg: wat kan ik weten?, wat mag ik hopen? en wat moet ik doen?
     
    Tot de volgende keer.
    Vriendelijke groet,

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Maup-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=          

    18-09-2013 om 17:15 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 7
                                                De mentale Alpenweide
    Het eindpunt komt in zicht voor meer/minder inzicht en overzicht. Het is dus nog even klimmen, maar tijdens deze klim zal ik u niet lastig vallen met nog meer "Denkzettel" De Alpenweide ligt ver boven de robuuste , weerbarstige grond ( de werkelijkheid ) beneden ons . De lucht is er zuiver. De hemel is vaak blauw en af en toe onderbroken door mistige nevels , die hier een bovenaardse mystieke sfeer creeeren, maar ook gevoelens van geslotenheid afgewisseld door openheid. Al bij al zijn we hier eventjes ver boven de storende ruis  van de werkelijkheid verheven  in hogere sferen. Het is een geschikte plek om tegelijkertijd te genieten en te verdrieten. Een balans te vinden tussen gelijkheid en oneffenheid, zelf denken en niet nadenken wat anderen gedacht hebben , vallen en weer opstaan, ontspannen zitten en er soms "mee zitten". Nu eens geen academische filosofie maar praktische filosofie. Het beleven van de bovenmenselijk geschapen  overweldigende, schitterende natuur met de daarmee vervlochten menselijke cultuur. Scherp en alert zijn op de verradelijke aardspleten van o.a. filosofie, theologie, techniek en ethiek, maar ook genieten van de prachtige vergezichten van de culturele beeld- en  musische kunsten. Even de doorspoeling van de tsunamische  golfslag van de oneindige macroscopische bovenwereld en de- microscopische benedenwereld ondergaan. Nooit zoeken naar antwoorden, die er niet zijn, maar altijd proberen de juiste vragen te stellen. Hierbij beseffend dat het altijd gaat om waarom?? en nooit om omdat??  
    Doe rustig aan, wij treffen u de volgende keer op deze Alpenwei/wijdse locatie.

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Maup-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 
     

    10-09-2013 om 21:04 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 6
    Voordat we onze klim voortzetten blijven we op deze plaats nog even stilstaan  bij weer een "Denkzettel" van Kierkegaard. Deze is afkomstig uit zijn werk :
    De ziekte tot de dood  (blz 50). Het is een filosofische gedachte in de vorm van een anekdote:
    Een boer was blootsvoets naar de hoofdstad gekomen en had daar zoveel schellingen weten te verwerven, dat hij genoeg had voor zichzelf een paar kousen en schoenen te kopen en daarbij nog zoveel schellingen overhield , dat hij zich vol met drank kon laten lopen. Toen hij stomdronken weer op huis wilde gaan bleef hij midden op de landweg liggen en viel daar in slaap. Even later komt er een wagen aanrijden en de koetsier roept hem toe , dat hij moet maken dat hij weg- komt , anders zal hij hem over zijn benen rijden. De ladderzatte boer wordt door dat geroep wakker, kijkt naar zijn benen en omdat hij die vanwege de nieuwe  kousen en  schoenen niet herkent roept hij: "Rij maar door hoor, want dat zijn mijn benen niet!" 

    DeMoraal van dit anekdotische verhaal:

    Net als de boer zijn wij allemaal zo verkokerd vastgeroest aan onze eigen denk-beelden, meningen en opvattingen, dat onze blikwijdte en denkwijze versmald en verENGd zijn tot een koker of tunnel. Wij erkennen , herkennen,en zien net als  de boer, vanwege de nieuwe kousen en schoenen onze eigen  vertrouwde benen niet meer. Het zijn voor ons "Fremdkoerperteile" geworden. Alleen onze eigen
    benen (dus zienswijze en manier van denken ) zijn  van belang , tellen en doen er nog aan toe.!! Alleen dat kan gelden wat we op onze eigen vingers(benen) na kunnen tellen.
    Bij een discussie worden wij( ik tenminste wel)vaak moeilijk overtuigd door de mening van anderen en kan het soms nog wel even duren voordat ons vooroordeel door de ander(en) uit de koker of tunnel wordt gehaald en  tot een juist oordeel wordt ontnuchterd en ontmaskerd. Wij bouwen tijdens ons leven een beeld van ons ZELF op dat vaak niet dieper gaat dan de kleding die we ons zelf  aan meten en die kleding is niets anders dan een maskerade , die ons bij ons ZELF vandaan houdt. Het is eigenlijk niets meer dan een mentale bouwfraude. Wij kleden ons uit voorzorg warmpjes aan, want voor het geval , dat in een gesprek de ander langzaam het raam naar buiten open zet, zitten we met ons ZELF lelijk op de tocht!! Elkaar open en bloot aanspreken,ja ,ja: je ZELF dus bloot geven:  daar moet je echt wel even voor gaan zitten: OPEN en BLOOT. 
    Hans Christiaan Andersen, de fantastische sprookjes verteller uit het schilderachtige  Deense plaatsje Odense op het prachtige eiland Funen ,heeft ook op een geniale wijze in het sprookje : De nieuwe kleren van de Keizer( 1837) aan dit sluwe fenomeen en proces een onvergetelijke literaire beschrijving gegeven. Echt een juweeltje. Wellicht heeft Kierkegaard, die Andersen persoonlijk kende en praktisch al zijn sprookjes had gelezen , zich door zijn landgenoot hierdoor laten inspireren.
    In ieder geval hebben Kierkegaard en Andersen mij geleerd , dat er ook sprookjes bestaan waarin je kunt geloven.

    De volgende keer klimmen we weer verder.

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=Maup-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
     

    03-09-2013 om 13:18 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 5
    We klimmen weer verder hoger op naar een volgende steen des aanstoots. De eerste steen heeft ons een pijnlijke blauwe plek bezorgd, dat hebben we gemerkt.
    De tweede steen komt nu . Hij is er neergelegd door Friedrich Nietzsche en draagt het opschrift :
    Die frohliche Wissenschaft .Fr. Nietzsche 1882
    Nietzsche was een Wanderfilosoof. Om zijn migraine aanvallen te bevechten trok hij in Zwitserland de hoge bergen in voor de zuivere lucht. Op deze vele trektochten had hij  altijd zijn notitieblok bij zich om zijn filosofische invallen en ideeen vast te leggen. Uit dit rijke en omvangrijke boek citeer ik een uitspraak, die bij hem karakteristiek is voor de identiteit.
    Ons karakter is minstens voor een deel voorgeschreven. Ieder mens heeft nl. een eigen karakter(identiteit),dat/die hij niet zelf  geconstitueerd heeft en voor een gedeelte  de richting van het willen en verlangen bepaalt

    Hij spreekt hier dus over een gedeelte. Mijn vraag en probleem is nu: "Welk gedeelte , en hoe groot is en waar zit dat gedeelte in vergelijking met het andere gedeelte??"
    Hier speelt in de onderliggende laag  van ons bestaan en leefwereld in hoeverre
    wij zelf nog kunnen kiezen en zelf voor de genomen keuze verantwoordelijk zijn.
    Dit is het grote ethische probleem, dat ook nu steeds weer draait om het begrip Zelf  en  om dat Zelf met de ons gegeven taal te grijpen en te begrijpen. Dat Zelf  is niet aanspreekbaar te maken.
    Ik geef hier ter "verduidelijking" een voorbeeld van:
    Wanneer je Zelf thuis bent en je belt je thuis je   Zelf op dan krijg je alleen maar een bezet toon te horen. 
    Wanneer je onderweg bent en je belt je Zelf op en er niemand thuis is , dan wordt de telefoon niet opgenomen. Is er wel iemand thuis , dan neemt die "iemand" op, maar nooit je Zelf , want die "iemand" zegt: "helaas, die is er op dit moment  niet. En helaas dat moment dat je Zelf  komt, komt  nooit, je bent  namelijk door "iemand" anders opgebeld. Ben je wel thuis dan neem je de telefoon op en noem je je naam , maar "what is in a name?" Je naam verwijst alleen maar  naar een naam en niet naar je Zelf!! Je naam werd  je gegeven  en berust op toeval , familierelaties,schoonheid,klank en zo meer, maar je Zelf : Wie heeft je dat gegeven of van wie heb je dat gekregen??. Daar moet je maar niet een, twee drie God of het (nood)lot  bij halen , vooral niet als dat Zelf vreeslijke geestelijke of lichamelijke gebreken heeft. Zolang je lichaam, geest in gezonde harmonie zijn met je  Zelf dan heb je aan deze steen geen centje pijn opgelopen , maar oh wee, als bij de geboorte wee of later op je levensweg dat niet meer het geval is  hoe dan verder??????!!!!!  

    Het is nu de verdienste van Kierkegaard, dat hij dit uiterst complexe probleem in zijn ethische fase een nieuwe diepgang heeft gegeven. 
    Of het  hem in die diepgang   tenslotte lukt om uit dit dilemma te komen, zullen we een stukje hoger op ons pad eens moeten bezien.
    Het is dus weer even klimmen geblazen. 

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-Maup-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=  
     

    27-08-2013 om 15:39 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 5

    De Amerikaanse psychiater Aaron T Beek heeft een grote reeks denkfouten in kaart gebracht. Voor onze piket( denkplek) heb ik er een uitgeselecteerd en wel de zgn "linguistic turn" ( talig keerpunt) met de daarbij behorende "naturalistic fallacy"( de naturalisiche  dwaling ) . De reden, waarom ik deze keuze heb gemaakt is,  dat  Kierkegaard's  "ethisch" begrip beter begrepen kan worden in de zin van zijn uiterst filosofisch fijnzinnig uitgediept  taalbegrip.
    Mijn piket "logisch"komt daarmee overeen doordat het enigermate met het "ethisch"van Kierkegaard in tegenspraak is volgens het begrip van de eenheid der tegenstelingen(  coincidentia oppositorum), dus zoals hij dat wil, ik geen blindelingse navolger word, maar een zelfstandige tegendenker.  
    Het "ethische" is slecht te verenigen met de "logica". bij deze laatste hanteert men "waterdichte "en strenge denkregels. Het volgende moge dit duidelijk maken:
    als a =  c
    en  b =  c  dan volgt daaruit a = b  in  de logica.
    maar nu:
    Piet is gek  en   (let op er staat nu "is" en niet  "="
    Jan  is gek   dan volgt daaruit niet dat Jan en Piet  beide even  gek zijn in de ethiek, want Jan en Piet zijn onherleidbaar verschillende personen.!
    De identiteit van Piet en Jan   ontwikkelt zich voortdurend   en verandert naarmate de  tijd (temporeel) verloopt en de ruimte(spationeel) zich verandert. Dat geldt niet alleen voor Jan en Piet, maar voor ons allen.
    Dus de 12-jarige Maup is niet dezelfde Maup nu hij 80 jaar is. Hier duiken de begrippen Tijd en Ruimte op, de zgn.  indistincte  begrippen, waar ik later nog uitgebreid op terug zal komen.
    Voor iedereen ontwikkelt zijn identiteit zich langs de weg van het voortschrijdend inzicht, hetgeen zich laat horen in o.a. uitspraken zoals:
    "Had ik toen maar geweten wat ik nu weet" of het vaak gehoorde excuus "Ja , dat kon ik toen niet weten !!"
    Hier hebben we te maken met een gigantisch ingewikkeld ethisch probleem; ik kan dus voor mijn doen en( na)-  laten nooit verantwoordelijk worden gesteld  en ben daardoor nooit toerekenings vatbaar  of altijd ontoerekenings vatbaar en  nooit schuldig !!
    De volgende keer gaan we weer een stukje hogerop.

    Alvast veel (mee) -denk plezier.
                                                         Maup
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

     

     

     


     

     

    21-08-2013 om 18:09 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 4

    We gaan nu de sterk glooiende helling op naar de 2de piket: de logica en het "ethische". Omdat dit een aardige klim is, geef ik voor onderweg 4 "denkzettel" mee om de gang er in te houden waardoor hopelijk de inhoud van de 2de piket toegankelijker wordt.

                                             Dood - gewoon???
    1                     Wij staan nog midden in het leven
                         maar vaak zitten we ermee
                         want hoe het verloopt is niet gegeven
                         en daarover zijn we gewoon doodangstig ontevree

                                              Identiteit
    2                     Wanneer je in de spiegel kijkt 
                         dan meen je jouw-Zelf te zien
                         maar het is een spiegelbeeld,dat op je lijkt 
                         je echte Zelf houdt het voor gezien! 
                           
                                              De "personne fait la Musique"

    3                 Muziek hoort tot die wonderlijke dingen
                        je krijgt haar binnen via je gehoor
                        maar dat zijn wel luchtige trillingen
                       de muziek zelf hoor Jij en niet je Oor.!!


    4                  Het Breekpunt
                             
      Ethiek is als Elastiek
                        het is rekbaar en broos
                        met de moraal trek je eraan
                        maar hoever je straffeloos
                        daarmee door kunt gaan??  
          
                 Een goede gang
    Daar gaan we dan,

    Maup
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
             
                   
                   

    18-08-2013 om 14:41 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 3
    Zo, we gaan hier er maar eens bij zitten. De eerste piket , de epistemologie , is bereikt. Maar pas  op, de eerste valkuil ligt hier al geniepig voor onze voeten. Ik lees hier als op een waarschuwingsbord op blz. 44 bovenaan van het reeds genoemde boek van Geert Jan Blanken:

    Het kan niet genoeg worden herhaald: Kierkegaard houdt je als lezer altijd op de afstand , die nodig is om geen volgelingen te kweken of hapklare theorieën aan te bieden, Toch is het onvermijdelijke gebeurd : door mensen( zoals  ik dus  ), die enthousiast zijn geworden door Kierkegaards wijsheid en inzicht zijn er regelmatig pogingen gedaan om zijn werk overzichtelijker en systematischer weer te geven . Een verhelderend aanknopingspunt voor zo'n "verhelderende versimpeling" is het schema van de 3 stadia. Dat schema gaat terug op de door Kierkegaard veel gebruikte begrippen " esthetisch", "ethisch" en "religieus".

    We moeten er ons dus  goed van bewust zijn, dat Kierkegaard deze begrippen nooit apart gebruikt , maar er een cocktail -drank van maakt , die met kleine teugjes te genieten valt.
    Ik vond en vind het leuk, dat mijn 3 piketjes overeenkomen met deze 3 stadia . Mijn epistemologie komt overeen met zijn" esthetisch" Bij hem gaat het niet alleen om het esthetisch schone , maar behelst het ook veel meer de waarneming van onze werkelijke leefwereld via onze zintuigen. Nu , dat is een zeer lastig drijfzanderig gebied , wat ik in mijn voorgaande essays hopelijk voldoende duidelijk heb geprobeerd aan te tonen( let op: niet heb bewezen).
    De perceptie ,( =  waarneming) , is  bij deze eerste piket  de spil waarom het draait. 
    Maar nu op naar de 2de piket: de logica( bij Kierkegaard "ethisch" ).
    Met kleine stapjes stijgen wij nu voorzichtig   de zacht glooiende  filosofische opgang in om daar  ons denkvermogen enigszins scherp te stellen.

    Daarover de volgende keer in detail verder.

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=MAUP-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
       









    13-08-2013 om 16:46 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 2

    Wij vervolgen de hobbelige , wakker schuddende weg op zoek naar de achterliggende gedachten van de bovengenoemde aforismen .
    Daarvoor heb ik langs het komende traject 3 piketpaaltjes uitgezet , om de valkuilen zo goed mogelijk te omzeilen. Soren Kierkegaard bezorgt ons nl. een pittige wandeling. Uiteraard beslist uzelf of uw conditie voldoende is om deze tour de force mee te maken. Ik hoop het, want voor de geleverde inspanning zult u beloond worden met prachtige vergezichten. Daar gaan we dan;  op naar de eerste piketpaal:
    De epistemologie (= ons kenvermogen)
    Wat is dat ? Hoe leren wij onze leefwereld, onze omgeving kennen ?
    Antwoord:o.a. door onze ogen, oren, neus en handen.
    Door deze zintuigen komen de uitwendig (externe ) prikkels ( impulsen) naar binnen en reizen langs zenuwbanen naar de verschillende locaties in onze hersenen zoals de optische (ogen), de auditieve (oren), de nasalitieve ( neus), en de operatieve ( de handen). Maar nu komt het  onbegrijpelijke: dat in de zenuwbanen, die naar  de voornoemde hersenschorsen gaan, dezelfde impulsen omgezet worden  tot respectievelijk, zien, horen,ruiken en handelen.
    Dit is op zich al een groot wonder. Maar het wordt nog meer verbijsterend mooier. Door de zeer geavanceerde ontwikkelde elektronische techniek ,waarmee  hersenen in vol bedrijf  met o.a.  Magnetische Resonantie Indicatie Scans (MRI-Scans) kunnen we door het toedienen van isotopeninjecties bepalen, welke locaties in de hersenen leiden tot horen, zien ,ruiken en handelen door kleine oplichtende lichtflitsjes .
    Dat is al echt heel wat , maar helaas nog lang niet alles, want de scan geeft hier instrumentale gegevens weer.  De scan toont  geen kwaliteiten  ( de zgn. qualia) van het zien, horen ruiken en handelen . De proefpersoon ziet bv. een landschap maar de scan zegt niets over het feit dat hij/zij het mooi of lelijk vindt. Zo ook met muziek, lekkere of vieze geuren, moeilijke of gemakkelijke handelingen. Hiermee zijn we in een gebied gekomen waar grijpen nog lang niet begrijpen is. Het is een dicht begroeid terrein en er valt hier nog niets te bewijzen, het zijn tekenen maar ze betekenen niets, duiden is hier nog geen beduiden. De MRI-Scans en Pet-Scans wijzen in dit landschap naar de zgn. wijkende horizon, of ook wel naar de hooiberg waarin het vinden van de prikkelende speld helaas nu nog wishful thinking is.

    Tot zover dan, we blijven de volgende keer nog even bij dit eerste piketpaaltje stilstaan  om nog wat uit te blazen. !!

    Tot dan maar weer met een vriendelijke groet,

     =-=-=-=-=-=-=-=-=-= Maup -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-                                                    


     

     


     

     

    06-08-2013 om 17:21 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kierkegaard ( 1813 - 1855 ) deel 1

    2013 :  Het 200ste geboorte- gedenkjaar van de Deense theoloog, filosoof en psycholoog. Een gerede aanleiding om  mij in zijn leef- en denkwereld te verdiepen. Ik moet zeggen, dat het me niet is meegevallen, maar....al lezend, orienterend en studerend   kreeg ik  de smaak goed te pakken. Het boek , dat mij daarbij zeer van dienst is geweest en nog steeds is, is van de wijsgerig- historische pedagoog Geert Jan Blanken(1957). Een prachtige inleiding in het leven en denken van Kierkegaard ( www.amboanthos.nl) . Achter in dit mooie werk staat o.a. een lijst van de werken en  pseudoniemen van Kierkegaard himself. Hij schreef nl. een groot deel van zijn werken onder een pseudoniem ( bijnaam) , maar ook een deel onder zijn eigennaam. Tot deze laatste 
    categorie behoren o.a. : Vrees en beven ( 1843), Wijsgerige kruimels (1844), De ziekte tot de dood (1849),  die  voor mij wel de belangrijkste zijn  gebleken om grip te krijgen op de leitmotieven (rode draden) zoals liefde, angst, dood, geloof, wilsvrijheid /gebondenvrijheid  en vertrouwen.


    Het is , zo vind ik , meestal een goede gewoonte om (in)zicht te krijgen op een filosoof, met enkele prikkelende uitspraken (aforismen) van hemzelf te beginnen zoals: 
    Christelijk gesproken is het natuurlijk uit liefde dat God  de mens de taal heeft gegeven , waardoor Hij het een ieder mogelijk maakte om werkelijk het hoogste te (be)grijpen, maar ach......God zal het resultaat met verdriet bezien!!!

    Het zingen van  vogels is verrukkelijk en de mees is genoeglijk en de lelie wonderschoon, het sterrenleger eeuwig en onvergetelijk etc....enz..., maar de mens ,het wonder van de schepping, haar sieraad, zoals de predikanten tegen betaling zeggen.... hij/zij is de enige wanklank!!!

    Laten we alle Nieuwe Testamenten verzamelen die er zijn, laten we ze alle naar een open plek brengen en laat vervolgens  ,terwijl wij allen knielen iemand als volgt  tot God spreken:
    "Neem dit boek weer terug; wij mensen,zoals we nu zijn deugen er niet voor om ons met zoiets in te laten, het maakt ons maar ongelukkig, zie dat is mijn voorstel dat wij net als die inwoners (Mat, 8 vers 34 ) Christus verzoeken een andere weg te gaan. Dat is eerlijk en menselijk gesproken, iets anders dan dat weee huichelachtige domineesgeklets, dat het leven voor ons geen waarde zou hebben zonder dat onschatbare goed , dat het Christendom is.
    Het zonde bewustzijn is onvoorwaardelijk verbonden en verkleefd met het Christendom.!!! ( een conditio sine qua non )

     De volgende keer weer verder op dit hobbelige wakker schuddende pad
    Tot dan.
                                                    Maup 
                                    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
     

    01-08-2013 om 15:31 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.What,s Life ??




    2012 was weer geleende tijd
    alleen inwisselbaar
    bij de bank van lening

    hopelijk zal het met de rentevoet
    anno 13 beter gaan
    met het diep besef
    dat het LEVEN meervoud
    is van :

    LEF !!!

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Maup



     

    01-01-2013 om 16:03 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nonsensical Poetry tekstintermezzo Slot

    Tekst
    Filosofen, niet te geloven!!    ( 1 )
     
    Mijn vrouw vraagt                 :" Wil je nog een kopje koffie?"
    Ik antwoord                            :" Ja, graag!"
    Zij reageert                             :" Jij zult ook nooit eens nee zeggen"
    Ik reageer                      :" Nee!"
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=



    Deze blog zal dit keer over de problematiek rond de taal gaan.
    Dit keer zal het soms even moeilijk worden, maar geen probleem.
    Gewoon overslaan, en wachten op meer toegankelijke teksten.
    Uiteraard zal ik me inspannen het zo eenvoudig mogelijk te houden.
    Bedenk wel , dat het leven niet altijd over gladde paden gaat , goed mee- en uitkijken is  daar geboden. Mocht u onverhoopt struikelen, gewoon weer opstaan en hopelijk ongebroken verder gaan.
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Maup

    Tekst
    Filosofen, niet te geloven!!!(2)

    De alcoholist tegen zijn vrouw : " Ik drink niet meer "
    Zijn vrouw : " Ja,ja, ik ken dat, maar ook niet minder !!! "

    -=-=-=-=-

    Wij vinden het altijd leuk en gezellig als Tante Claar komt.
     
    =-=-=-=-=-

    Vraag:"Hoe gaat het met oom Hein?"
    Antwoord: "Langzaam vooruit "

    ( Er rijdt beneden net een rouwstoet langs )

    -=-=-=-=-=-=-=

    Op het mededelingenbord van een school:
    "God is goed, meneer Jansen is beter"

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    Van dit  taalverschijnsel wordt door conferanciers en moppentappers gretig gebruik gemaakt.
    Verschillende  beroemde taalfilosofen hebben hierop veel diepgaand denkwerk verricht en zijn o.a. tot de conclusie gekomen dat de taal hierbij steeds van de hak op de tak overspringt naar verschillende lagen en deze met elkaar verbindt. In gewoon Nederlands noemen we dit wel woordspelingen. 

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Maup 

    Tekst

    Filosofen, niet te geloven !!! ( 3 )

    Dit keer gaan we wat nader in op het wonderlijke en verraderlijke verschijnsel taal en de werking van onze zintuigen.

    Uit de hierboven voorbeelden blijkt dat er iets geks aan de hand is.
    Een groot aantal filosofen hebben o.a. op dit verschijnsel hun denkkracht gericht.
    Er zijn natuurlijk veel meer aspecten aan de taal  en ons denken en  daar zullen we het in de loop van de komende blogs  over hebben. 
    De twee zuilen waarop onze waarneming steunt, zijn onze zintuigen  en de taal Die twee hebben met elkaar een monsterverbond gesloten. Ze zijn elkaars gevangene, d.w.z. ze zijn verschillend en daardoor wel te onderscheiden , maar niet van elkaar te scheiden. En wij: dus u en ik en iedereen,  zijn v.w.b het waarnemen van de wereld om ons heen aan deze twee zenders overgeleverd . Op onze ontvangst ( onze concepten) zitten helaas niet meer zenders, de rest geeft alleen maar ruis,gekraak  gekneutel en gereutel De complexiteit van de wereld om ons heen is te groot en past bij lange na niet op de interface van de display. Wat nu de problemen oproept is het feit dat wij denken ,dat dit juist geen probleem is . Maar wij worden , om het maar eens platvloers te zeggen, door die twee , de zintuigen en de taal dus , grandioos en geraffineerd belazerd. Maar er zijn echter momenten, waarop wij allemaal wel eens ervaren hebben, dat wij een tekort aan ontvangst hebben, het zijn van de wereld en de schijn van taal en zintuigen  komen dan als een bliksemslag  aan de horizon van onze wereld beleving binnen.
    Wat eens zo logisch bleek beleven we dan plotseling als non-logisch en  ondenkbaar .Opeens is de logica van ons tableau eruit. Wij beleven wel de gevolgen maar de oorzaak is verre te zoeken. Je kunt zoeken in alle gaten en hoeken maar vinden doe je het nooit . Sterker nog , als je denkt het gevonden te hebben dan heb je verkeerd gezocht. Dat geeft een onbevredigend en verwarrend gevoel.En met gevoel moet je heel voorzichtig zijn, want dat verklaart niets , dat gaat alle kanten op, de wereld loopt over van gevoeligheden, zoveel mensen ( en dat zijn er nogal wat) zoveel gevoelens, en zo  hebben we er nog een dik probleem bij. Hoe nu verder??

    Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Maup

    Tekst

    Filosofen , niet te geloven !!!! ( tekst 4 )

    Allereerst maar eens de zintuigen.
    Zij zijn een van de twee pijlers , waarmee we contact hebben met de buitenwereld.
    Zij vormen echter een ingewikkeld probleem,n.l. dat zij ons niet van de juiste informatie voorzien, zij zijn onbetrouwbaar en verlinken ons.
     Het probleem is nu , dat wij dat doorgaans niet in de gaten (lees voor gaten: "ogen") hebben.
    Voorbeeld:
    Een stok rechtstandig in het water geplaatst "ziet" u en ik en iedereen, als "gebroken". Wij krijgen dus een irreeel beeld, hier wordt het zijn, verward met schijn. Het water werkt hier als een spiegel.
    Nu is een belangrijk kenmerk van een werkelijke  spiegel, dat deze de boel verdraaid en verward. 
    U kunt dat eenvoudig zelf constateren, door een spiegeltje te houden voor een woord dat u zelf geschreven hebt op een stukje papier .U ziet dan dat woord omgekeerd en van links naar rechts.
    U zult het echter niet zo snel in de "gaten" krijgen als u zich zelf in de spiegel bekijkt. U denkt u zelf in de spiegel te zien , maar dat is een spiegel beeld , en dat is een ver-beelding van u zelf  een ver-spiegeling ( lees een: speculatie ) Zo ook zien wij de wereld om ons heen omgkeerd en verdraaid. Wat links is zit rechts en omgekeerd . Maar hier sluipt het raffinement van onze waarneming binnen,en hebt u deze warboel zelf niet zo snel in de "gaten" ( lees weer ogen ). Dat raffinement van onze waarneming zal ik proberen  de volgende keer duidelijk te maken. 

    Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Maup

    Tekst

    Filosofen, niet te geloven !!!!! ( tekst 5 )

    De boemde concertpianist neemt plaats op het podium achter zijn mooie vleugel.
    Hij zal met  een moeilijke etude van Chopin zijn recital openen.
    Hij weet niet dat de hoge octaven rechtsboven naar linksonder zijn verplaatst en omgekeerd.
    Wanneer hij begint te spelen rolt hij van schrik bijna van zijn pianobank af.
    Hier gebeurt een ramp.
    Ontzet en verbijsterd rent hij het podium af en is net als de "prachtige"vleugel volkomen in de war.  De arme man is  rijp voor een psychiatrische behandeling.

    Dit is een extreem voorbeeld , een test om aan te tonen dat er met onze waarneming" iets" vreemds aan de hand is.
    Aan het toetsenbord valt op het eerste gezicht niets vreemds te bespeuren, maar daaronder is het een grote warboel.
    Lees nu voor het toetsenbord "ogen", en voor "maar daaronder" ( lees "onze geest", of voor mijn part  "onze ziel" ) dan "corrigeren"onze ogen ogenschijnlijk deze schijn en geven ons het gevoel dat er niets aan de hand is.
    Met andere woorden : hier worden zijn en schijn verwisseld en dat ervaart de pianist in dit geforceerde testvoorbeel op een zeer pijnlijke manier.
    Om achter zulke spookwaarnemingen te komen maakt men gebruik van het alom beproefde model, dat bekend staat als: "wanneer je achter de ware aard van de tijger wilt komen moet je hem opsluiten in een kooi en hem dan flink aan zijn staart trekken". 
    Hier hebben we te maken met het antropisch principe , en dat wordt heel erg interessant, ik geef toe wel enigszins ingewikkeld maar wel een  heel geraffineerde streek van ons waarnemingsvermogen.
    De volgende keer verder.

    Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=  

    Maup

    Tekst

    Filosofen, niet te geloven !!!!!! ( Tekst 6)

    Het antropisch principe zorgt er voor dat we  het mankement van ons waarnemingsvermogen zodanig ervaren, dat er niets aan de hand is. Dat is maar goed ook, anders zouden we danig verward raken, of erger nog gek worden.

    Als ik mijn " eigen" gezicht denkt te zien is dat maar een spiegelbeeld, en het kenmerk van een spiegelbeeld is dat het een gebroken beeld is. (stok in het water).
    Het gespiegelde woord op het stukje papier in ons vorige essay laat zien dat links rechts is en omgekeerd . Zo ook is boven onder etc, enz.
    Het antropisch principe zorgt er nu voor  op een mysterieuze wijze dat dit mankement op een spitsvondige manier wordt gecorrigeerd.
    Onze geest (ziel) houdt van orde en overzicht, zodat wij niet verward of gek worden. Het gevolg is dat wij van  de  echte, reeele  wereld om ons heen, altijd een onecht, irreel beeld krijgen . Het echte , het zijn van de wereld, wordt door  het onechte, de  schijn vervangen.
    Wij zeggen , dat is groen, geel en noemt u maar een kleur op, we zullen nooit en never kunnen  bewijzen ,of die kleuren , die u ziet in werkelijkheid zo zijn. En zo is dat en niet anders. Wij krijgen  de werkelijkheid  nooit in de greep, we zeggen en denken hem  wel  te (be)-grijpen , maar het  grijpen is niets anders dan wat slagen in de lucht. 
    Onze taal met name is niet in staat dit verschijnsel in woorden te vatten. Hier roept elk antwoord weer een vraag op. Het is telkens een klein stapje verder op de weg naar een steeds ontwijkende horizon. De stapjes zijn als Matroesjkapoppetjes, die geraffineerd in elkaar geschroefd zijn. Je schroeft ze los , maar er zit telkens weer een ander poppetje in geschroefd . 
    Wie hier zegt dat zijn poppetje de juiste weergave van de werkelijkheid is, heeft nooit gelijk. Hier wordt het gelijk , gelijk weer tot ongelijk. Enz, etc. enz, etc, een eindeloze repeterende breuk. We komen hier aan ons denken en spreken tekort , we komen er nooit bij, of zoals de Filosoof Wittgenstein het in de vorige eeuw zo schitterend heeft verwoord :
    Filosoferen leidt tot ontmaskering van allerlei onzin in het labyrint van onze taal en tot een aantal builen , die het verstand heeft opgelopen toen het tegen de grenzen van de taal aanrende.

    Zo kan die wel weer en tot de volgende keer..

    Maup

    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 

    Maup

    Tekst

    Filosofen, niet te geloven !!!!!!! ( Tekst 7 ) 

    Licht/donker, zwaar/licht, sterk/zwak, links/rechts.......etc

    De hierboven genoemde  tegenstellingen zijn zgn. polaire tegenstellingen.
    Aristoteles heeft ze gesystematiseerd in een vierkant, waarin hij het verschil heeft zichtbaar gemaakt tussen sterke tegenstellingen (contradicties), de verticale lijnen , en zwakke tegenstellingen (polariteiten), de diagonalen in het vierkant.
    Om het niet te ingewikkeld te maken, komt het erop neer dat wij in onze taal en begrippenapparaat (conceptie) aan deze polariteiten en contradicties vastgebonden zitten.
    Wij leven en spreken altijd in deze tweetalige- en dubbelzinnigheden.
    Onze denk-leefomstandigheden zijn dubbel. We loensen en zijn allemaal een beetje scheel.
    Dat gaat dankzij het antropisch principe meestal goed, totdat we in een conflictsituatie terecht komen met een groot welles-nietes gehalte.
    Ongetwijfeld hebt u dat wel eens meegemaakt in een gezelschap ,waar men fel van mening over een bepaald onderwerp  verschilt. Dat bepaalde onderwerp heeft dan vaak te maken met , kunst (schoonheid), geloof , (kerk) en kapitaal (politiek)
    Hoe komt het nu toch , dat daar altijd gedonder over is??
    In het vorige essay heb ik het daar al op een enigszins andere wijze over gehad.
    Wij hebben bij deze onderwerpen onze mond en brein vol, maar feitelijk zijn het fantasmen en drogbeelden.
    Voorbeelden:
    Kunst ( ik vind dat mooi/lelijk), geloof ( god bestaat/bestaat niet), politiek ( stinkt/stinkt niet).
    Hier hebben we nl. te maken met onmeetbare grootheden, de zogenoemde onduidelijke ( indistincte begrippen).
    Zodra je hier denkt dat meten weten is , en niet omgekeerd, dat weten juist niet meten is kan het gevaarlijk worden.
    De volgende keer zullen we dat aan de hand van o.a kerk en geloof duidelijk maken, omdat daarmee de meest verschrikkelijke dingen mee zijn gebeurd en nog steeds gebeuren. 

    Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 

    Maup

    Tekst 

    Filosofen, niet te geloven !!!!!!!! ( Tekst 8 )

    Intermezzo
    Als inleiding op het volgende Essay:

    Ik heb dat rare geloof 
    als een jasje uitgedaan.
    Ik was nog maar 14 jaar,
    en voelde me begenadigd,
    als was er een wonder geschied.
    Toch, zonder kleerscheuren  
    is het niet gegaan.
    Later kwam het besef:
    je bent voorgoed beschadigd,
    te nauwer nood gered.

    Ik trok geen jas uit
    maar een huid en 
    moest het voortaan zonder doen,
    moest achter een 
    - door de geest uit de fles -
    snel opgetrokken rookgordijn
    verdwijnen voor wie alles ziet,
    ook al bestaat hij niet. ( Jan Eijkelboom)

    Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Maup

    Tekst

    Filosofen,niet te geloven !!!!!!!!! ( tekst 9 )
    Intermezzo 2
    Als inleiding op de volgende Essay


    Het denken belt aan de voordeur van ons bestaan
    Het geloof kijkt boven uit het raam
    ze doet niet open,
    maar laat hem lekker buiten staan. ( Maup )

    Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

    Maup

    Tekst

    Filosofen, niet te geloven !!!!!!!!!! ( tekst 10 )
    Intermezzo 3
    Als inleiding op de volgende Essay

    Uit naam van het geloof, gebeurde en gebeurt nog steeds het ongelooflijke!

    Het bloedbad van Bezier en Carcacone.

    Het leger staat o.l.v. de abt Amoury van de Abdy van Citaux.
    In 1209 wordt onder zijn leiding de gehele bevolking van Bezier en Carcaconne uitgemoord. 
    Dit schandalige bloedbad staat in de geschiedenis bekend onder de naam : De 
    Albigenzische Kruistochten.
    Naar schatting zijn hier een miljoen mensen op een schandalige manier om het leven gekomen.
    In 1145 wordt Bernard van Clairvaux ( bisschop!) naar Zuid-Frankrijk gestuurd  om de Katharen te overtuigen naar de de leer van de Rooms-Katholieke kerk terug te keren.
    Maar paus Innocentius de 111 komt tot het besluit nog krachtiger op te treden tegen de Katharen. Wat en hoe dat gebeurde zal ik u hier besparen, maar lees dit zelf nog eens na in de(kerk)- geschiedenisboeken of even Googlen onder de naam Katharen.
    Ik wil u wel vertellen dat dit op een godsschandalige manier is gebeurd, die zijn weerga niet kent. Kinderen werden voor de ogen van hun moeders vermoord , nadat ze hadden moet toekijken hoe hun moeders door de criminele soldaten in groepen werden  verkracht en daarna dood geschoten. Dit lot onderging ook de nonnen en de opstandige geestlijken.
    Ja , je wordt hier echt kots en kotsmisselijk van, te meer deze Paus de kerkgeschiedenis is ingegaan onder de episcopatische naam:Innocentius!!,het- geen Onschuldige betekent. 
    Maar deze episcopaat was een criminele psychopaat!!!
    Hoe is het mogelijk dat deze ongelooflijke  waanzin door het geloof in mensen kan worden voortgebracht??
    Daarover zal ik in  mijn volgende Essay trachten een mogelijke verklaring te geven. 

    Maup

    -=-=-=-=-=-=-==-==-=-= 

    Maup

    Tekst

    Filosofen, niet te geloven ( tekst 11 !!!!!!!!!!! )

    Intermezzo 4
    Inleiding op de volgende Essay

    Hoe gek moet je als mens zijn om deze gekte van het geloof te (be)grijpen??

    Hier volgen enkele uitspraken van filosofen , theologen , psychologen, dichters en andere kunstenaars, die in lijn zijn met elkaar vanuit steeds een andere ingang en insteek.
     
    Meister Eckhart, een mideleeuwse mysticus ( 1260 - 1327 )
    een van de de grootste taalvirtuozen van het Duitse taalgebied.
    Zijn uitspraken en proposities zijn briljant maar vaak duister en paradoxaal, maar zij vormen de kern en hoofdgedachte van zijn gehele filosofie.
    Een doordrongen besef van het feit dat wij geen voldoende denkvermogens hebben om God te (be)grijpen omdat God ten diepste onuitsprekelijk is.
    Ik bid God elke dag om mij leeg te maken van God.
    Als je God werkelijk wilt leren kennen dan  moet je je  ook echt ontdoen van het woord God!!
    Een boute uitspraak voor een priester??, welnee , hij legt hier precies de vinger  op de plek waar het voor de meeste mensen, zoniet hopelijk voor alle mensen  pijn doet.
    Prof Remigius Cornelus Kwant (geb.: 1918), promoveerde in 1946 met een proefschrift over existentie en de perceptie ( waarnemingsvermogen) van de mens. Prachtig, moeilijk werk, waarover ik hier niet in details zal treden. Kwant zei zelf in 1946 met een eerlijk zelfkritisch oordel over zijn eigen proefschrift , dat het nu hoorde tot een denkwereld  waar hijzelf buiten staat. Kwant vond terecht , dat zijn eigen betoog leed aan het euvel dat hij beschreef : hoe meer filosofen , maar ook theologen en zo meer, over waarheid nadenken hoe onduidelijker het wordt wat ze daaronder verstaan.
    Prof. Harrie Kuitert een  gepensioneerde,  gerenomeerd ethicus- theoloog aan de vrije universiteit vervaardigde een prachtig boek, ik meen zijn meest recente werk, onder de titel ....niet te geloven.....
    Ook hier een sappige , pittige uitspraak , waarin hij altijd geniaal is,
     Theologie is ongeloof.
    Ook Carl Bart, een gezaghebbend theoloog laat zich in lijn uit met zijn prikkelende uitspraak , dat een atheist een oprecht gelovige is. 

    Een atheist gelooft in zijn eigen ongeloof.
    Ik kan nog wel een poosje doorgaan, zal het echter niet doen, maar ik blijf met een prangend probleem achter hoe het toch kan dat het geloof zulke onmenselijke praktijken heeft toegelaten? In de kruistochten werden de kanonnen door de priesters gezegend om hun moordend en  verderfelijk werk te verrichten.
    Uit naam van Boedha, Pauzen, Mohammed, Upanisheds Christus , De heilige geest , de Drieenheid , (die alleen maar Drie(on)enigheid tot gevolg heeft gehad.), en niet te vergeten natuurlijk de strijd om macht en geld ( denk bijvoorbeeld aan de misselijkmakende aflaat brieven van de priester Tetzel) De paus had geld nodig om in zijn grootheidswaan de Pieterskerk te vergroten, zogenaamd om God de zonodige eer te bewijzen. Helaas was daarbij zijn eigen waanzin het belangrijkste doel. Maakt allemaal niet uit , hier gold het doel heiligt de middelen, zolang het geld maar in het kistje klingt de engel in de hemel zingt.!!
    De door een fixe idee vergiftigde "gelovigen", worden vrouwen gestenigd , handen afghakt, verkracht , ogen uitgestoken, moeten ze onderworpen zijn aan een stel ongeborneerde macho's, die hun ongecontroleerde lusten op deze prachtige schepsels van de natuur loslaten .
    Met vliegtuigen worden uit naam , ja , van wie allemaal, in een klap ruim duizend mensen vermoord.
    Ik stop nu maar met de voor mij nog niet opgeloste vraag waarom dit allemaal mogelijk is uit naam van een zogenoemde liefdevolle God. 
    Nogmaals ik geloof daarop een deelantwoord en een mogelijke verklaring te hebben
    Het blijft dus nog even afwachten en spannend.

    Maup
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

    Maup

    Tekst

    Filosofen , niet te geloven ( tekst 12  !!!!!!!!!!!! )

    Intermezzo 5

    Slot!

    Ik heb zojuist een steen in de vijver achter ons huis gegooid. Het water spatte in druppels op om daarna onzichtbaar  in het water van de vijver te verdwijnen , waar ze vandaan kwamen.
    Vreemd , zo dacht ik, twee verschillende verschijningsvormen, nl.: druppels en water, maar beide zijn ze voortgekomen uit water. Hier is toch iets vreemds aan de hand. Een tegenstelling , die tegelijk weer geen tegenstelling een dilemma of wellicht beter : wel een mysterie is .
    Als je daarover even ( nou ja ,  beter is het om er even toch maar eens lang  over na te denken ) snap je er geen zak meer van.
    De druppel bestond  wel even , maar verdween in het water voor altijd. 

    Om deze beeld - vergelijking door te zetten, leven wij in onze wereld als een vis in het water. Het arme dier ( wij dus ) kan zich onmogelijk  voorstellen dat het water ( de wereld dus ) uit druppels bestaat. Het diertje zou gewoon zeggen : " Dat bestaat niet , en als dat al zou bestaan dan hebben we dat nooit gezien!!"
    We zitten nu in 2 vangkuilen: 
    De taal en 
    onze zintuigen.

    Het wordt nu interessant  en lastig tegelijk . Onze taal heeft een groot gebrek en dat komt duidelijk naar voren bij het woord bestaan. Zodra wij het bestaan ontkennen, bestaat het wel . Waneer ik zeg : "deze zin bestaat niet , dan bestaat hij wel ,want ik zie hem voor m'n neus staan!!"
    Onze taal is , zoals dat met een vakterm heet , dichitonisch, dat wil zeggen dat als wij een kwaliteit aan duiden zoals licht, dan moet er ook donker  zijn ,goed , dan moet er ook slecht zijn, hel,dan moet er ook een hemel zijn en last but not least, god, dan moet er ook een God zijn en gaat u zelf maar door. We praten onszelf een lus om onze strot, zonder het gelukkig te merken en er wordt wat afgeluld ( vergeef me het woord) 

    Nu, over de zintuigen hoef ik het niet meer te hebben , daarvoor moet u de voorgaande essays nog maar eens lezen.
    Moraal van dit verhaal:
    Wij zitten in deze wereld als gevangenen in het cachot van onze taal en zintuigen. We hebben allen levenslang , ik voorop met  mijn blok, u met uw blok , de geestelijke leiders met hun geloof. Het leven biedt ons allen alleen maar vraagtekens ,  en die zijn stijfgekromd, en passen niet in een gestrekte doodskist , daar gaan alleen uitroeptekens in.

    Ik wens u allen daarom bij het horen , zien en spreken veel  zwijgende  prudentia( =  bedachtzaamheid ) toe omdat dat de meest ludieke vorm van welsprekendheid is.

    Met dank en vriendelijke groet 
    Maup

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=      

     
     

      
     
      












    08-04-2012 om 15:32 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nonsensical Poetry 6

    Ik sta weer voor een crucifix
    en vraag," is dat weer niet voor niks?"
    Hij hangt er maar,wij staan erbij
    verbaasd,want dellende is lang niet voorbij.
    Het offer, dat hier wordt gebracht
    verdwijnt als rook in een gespookte nacht
    en wij??, wij zijn  lang niet veilig thuis.
    Een crucifix , het is en blijft een HOUTEN KRUIS!!
    MAUP
    -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

    08-11-2011 om 12:53 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nonsensical poetry 5

    De vrouw zit weer voor het raam
    met haar zwarte charatel
    Hij denk, zal ik weer eens gaan
    of weet ik het nu wel

    Utrecht heeft zijn hoge Dom
    Venetie zijn brug der zuchten
    St Pieter zijn pausen kolom
    het klooster zijn gedroogde godsvruchten.

    Wanneer komt nu die oude klaar
    vroeg hij op het terras
    De ober zei: "Dat is raar
    ik dacht, dat die er allang was!

    Het denken belt aan de voordeur van ons bestaan
    Het geloof kijkt boven uit het raam
    ze doet niet open,
    maar laat hem lekker buiten staan.

    "-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-='
    Maup

    01-05-2011 om 00:00 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nonsensical Poetry 4

    Boeken zijn voor planken een zware last
    maar wel rustgevend van postuur,
    want nooit zitten zij op de kast
    en staan zelden met hun rug tegen de muur.

    Ik loop wel eens door een winkelstraat,
    Mijn vrouw loopt dan voor mij uit,
    ik haal haar in wat makkelijk gaat,
    want ik kijk in en zij door elke ruit.

    Dat de schilder achter z'n ezel staat
    met een naakt model ervoor,
    vormt op zich al een prikkelplaat,
    maar goed, daar tekent hij dan voor.

    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    Maup

    10-04-2011 om 18:17 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nonsensical Poetry 3

    Wij zitten met een brein
    vol beelden en verhalen
    Wij denken daarmee onze werkelijkheid
    te kunnen achterhalen
    maar helaas , dat is alleen maar schijn.

    Ik kijk in het duister
    en ik fluister wat
    ik zie het gefluister
    en ik hoor het zwart.

    Dat ik er voor en achter was
    dat had ik nooit echt door
    Pas toen ik een en tachtig werd
    was ik op eens een EEN en acht ervoor

    Maup
    -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    04-04-2011 om 14:09 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nonsensical Poetry 2

    Emancipatie: In de man z'n plaatsie

    Nu zij de broek heeft aangetrokken
    Staat hij in z'n hemd als held op sokken
    Hij voelt zich daardoor erg omwoeld
    Hetgeen hem echter het meest zal krenken
    is dat zij beter intuitief voorvoelt
    dan hij ooit had kunnen denken.


    De grote onbekende.

    M'n amandelen zijn geknipt
    De prostaat is pas gepeld
    De nieren zijn geproefd
    Zijn m'n dagen nu geteld????

    Utilitarianisme - Jeremy Bentham
    "Het grootst mogelijk geluk voor zoveel mogelijk mensen"

    Als twee echtparen echt paren
    hebben hopelijk vier echtgenoten echt genoten!!!

    Maup

    25-03-2011 om 14:08 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Non- sensical Poetry 1

    Ik zou wel eens willen weten
    wie ik nu eigenlijk ben
    ik denk nl. zelf wel dat ik me ken
    maar , helaas, dat kan ik wel vergeten.


    Wij surfen op de golven van de tijd
    een wankelend bestaan.
    Het vergt veel behendigheid
    om geen kopje onder te gaan.


    Mijn geboorte is me overkomen
    onbewust ontschoot ik aan de moederschoot.
    Wel hoop ik nu zover te komen
    bewust te kunnen kiezen voor een zachte dood.

    Maup

    15-02-2011 om 12:46 geschreven door Maup Smits  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/12-31/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 02/04-08/04 2012
  • 07/11-13/11 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    christina_riskja
    blog.seniorennet.be/christi

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!