Lang, heeeeeeeeeel lang geleden gingen mensen naar 't noorden. Ze baanden zich een weg door bossen, rivieren en meren, en moesten ontberingen doorstaan. Ze groeven putten, droogden turf en staken het in brand om zich te verwarmen. Ze leefden aan 't water en bouwden boten, die dan weer dienden om andere mensen te bezoeken en er handel mee te drijven.'t Waren harde tijden, en de mensen van toen kwamen na lange tijd noordwaarts in het verre Fryslan aan. Die mensen werkten hard en onder hen twee reuzen die sloten groeven, de ene heette Manke Meine, de andere Kromme Knilles. Ze werkten altijd samen, doch die ene keer liep het fout. Manke Meine groef de sloot kaarsrecht, Kromme Knilles had een sloot gegraven met prachtige bochten waarin het water keerde en draaide. De perfecte Manke Meine verweet de Kromme Knilles dat ie zijn werk niet goed deed en dat de boeren rondom zich een hoedje schrokken van al dat gekronkel. Kromme Knilles draaide zich om en zei teleurgesteld : "Ach, krom". Verscheidene mensen rondom hadden het gehoord en vonden het een waardige naam, passend voor hun nederzetting : "Akkrum". Die ene reus, Manke Meine, groef de perfecte kaarsrechte Meinesloot, die loopt van Akkrum naar Terhorne. Zijn vroegere vriend en reus Kromme Knilles, minder perfect en meer levensgenieter, groef het kronkelende, bochtige water van Akkrum naar Irnsum. Zo'n gemoedelijk man als Kromme Knilles past in het beeld van Akkrum, noordelijke levensgenieters, daar waar wij zuiderlingen en bourgondiërs bij uitstek, het zeker nooit gedacht hadden. Geen wonder, dat op deze plek we ons thuisvoelen. Waar het verhaal vandaan komt en mij zo boeide, kun je vinden op de site van een prachtig dorpscafé, zoals er bij ons geen meer zijn. www.krommeknilles.nl
Van onze werf in Akkrum kreeg ik groen licht, we kunnen als we dit willen reeds volgende week ons bootje overbrengen. Eén probleem, ik ben al 1 week bezig met mijn bootje te betalen. Eerst moest de betaling doorgestuurd worden naar de hoofdzetel en na die beslissing mag de betaling plaats vinden. Op vrijdag 13 juli vroeg ik de betaling aan, en deze ging van mijn rekening op donderdag 19 juli. Nog erger dan in de middeleeuwen. En dit in een tijd van computers en gsm's. Je zou denken dat het land ergens in donker Afrika ligt, maar nee, het is betalend verkeer tussen Vlaanderen en Nederland. Gek, toch ! Maar goed. Alles is nu gestart en het tijdstip om onze "Enya" naar Akkrum te varen is vlakbij. Wij gokken op maandag 23 juli, we hebben beiden verlof, en indien het KNMI in De Bilt menselijke voorspellingen doet qua weersomstandigheden, zijn we weg. Een vijftal uurtjes later zouden we dan op de Meindersloot in Akkrum moeten liggen bij Wolter. Vandaag ontvang ik een telefoontje met de voorspelde kosten aan ons bootje. Valt dit mee, dan kunnen we gaan. Anders maken we reeds de grootste kosten en daarna zien we wel. Nog een jaartje sparen, dan maar. We zouden graag de vuilwatertank steken + de boiler omdat dit breekwerk is. Er moet geboord worden en de binnenbekleding dient weggenomen te worden, dit kan beter in één maal. Meteen laat ik ook de gijser wegnemen en het volledige gascircuit nazien. Minder prioriteit heeft de buitenbesturing, indien dit ook kan en we niet buiten ons budget zitten, staat onze Enya perfect in orde. We vertrekken dan vanaf de Langweerder wielen en hopen in Akkrum kort na de middag te zijn. Dan moet er mij iemand terugvoeren naar Langweer om mijn auto op te halen, zodat we naar huis kunnen, want 's anderendaags is het weer werkendag. Daarna is het wachten tot hij klaar is en het weer een beetje verbeterd is. Dan nemen we een weekje verlof en brengen onze schat naar huis. Toch prachtig om naar uit te kijken, niet !
Er is momenteel zo veel werk op de nederlandse werven, dat het quasi onmogelijk is om je boot te laten herstellen of er werkzaamheden te laten uitvoeren. We hebben toch nog een deal kunnen sluiten bij onze "oude" jachtwerf Oost in Akkrum. Na een mailtje en een telefoontje naar Wolter besloten we onze Super Lauwersmeerkruiser daar heen te brengen voor een paar op te knappen werkjes. We hebben een offerte ingediend en daarvoor prijs gevraagd, Wolter schat dat de bijpassingen zouden kunnen aanvangen op 30 juli. Dit zou voor ons een schitterende oplossing zijn. We kunnen dan in de week van 14 augustus onze "Enya" afhalen. Een weekje verlof zou ons beiden deugddoen na alle afgelopen stressy-weken. Alle papieren zijn nu in orde, het geld is gestort en eindelijk kan ik zeggen : "mijn bootje". Ik heb er eventjes mee kunnen varen op de Langweerder wielen afgelopen week-end. Er mee varen is een droom, de motor hoor je nauwelijks, in achteruit loop ie kaarsrecht en op minder dan twee bootlengten ligt hij stil. Daarenboven is de draaicirkel heel klein. Allemaal weetjes die heel belangrijk zijn. Zijn verbruik valt heel goed mee : 4 liter per uur. Met een fueltank van ca 1.000 liter vaar je dus circa 250 uren. Een hele geruststelling. Eén maal tanken per jaar en klaar is kees. Bovendien zit de tank barstensvol, ook dat is meegenomen. 800 liter water is er aan boord en daar komt nu ook een vuilwatertank bij van ca 100 liter, die vanaf volgend jaar verplicht zal worden. Gelijkertijd wordt het toilet nagekeken en eventueel vervangen. De gijser moet weg, geen van ons beiden kunnen leven met de telkens aanspringende vlam. We gaan hem vervangen door een electrische boiler van 31 liter, die dan weer een onderkomen vind in de machinekamer. Na nazicht van de verwarming en de koelkast gaan we de buitenbesturing aanpakken. Die is wat povertjes uitgerust. Alle lampjes worden vervangen door metertjes, samen met een deugdelijke dieptemeter en dito toerenteller. Een nieuwe marifoonantenne wordt ook geplaatst. Ik zal dan wettelijk in regel zijn tegen 2009 met twee marifoons omdat ik twee besturingen heb. 't Is gek, maar wettelijk. Niet alle wetten zijn logisch. Daarna is ons bootje als nieuw, alles van de motor is nagekeken, koelstof is toegevoegd en de DAF loopt als een naaimachine. Hij is ook veel geruislozer dan onze vorige motor Indenor. Gewoon het verschil tussen 4 en 6 cylinders maakt hem minder luidruchtig. Buiten staat hij strak in de verf, alle zinkanodes zijn nieuw, oliefilters en andere filters zijn vernieuwd. Met onze kosten die we er aan hebben gedaan zal ons spaargeld van een jaartje sparen, weg zijn. Maar 't is goed besteed. Ook zijn we de eerste keer aan boord blijven slapen. Enig, gewoon. Wat er allemaal in de haven van Langweer lag, hou je gewoon niet voor mogelijk. Net voor ons een nieuwe boot, 1.200.000 met alles derop en eraan. Zelfs vloerverwarming. Zijn naam was "Octopus" net zoals een zekere James er ééntje had. Een mens mag dromen nietwaar ! Wij hebben nog maar eens gezegd, moest ik de lotto winnen, ik 'k zou 't wel weten ! Maar toen ik wakker werd en de cijfers nakeek had ik er maar drie, genoeg voor 2,5 . 't Is een begin !
Lauwersmeer, omdat de kruiser die ik kocht er gebouwd en geboren werd, stel ik mij altijd vragen en wil ik er alles van weten. Het Lauwersmeer behorende tot een natuurpark van niet minder dan 5500 ha, deels voor recreatief gebruik, deels voor militair gebruik. Meer dan 2000 ha afgesloten water en niet minder dan 6700 ha droogvallend gebied. Voeg daarbij nog een agarisch gebied van meer dan 1100 ha, en men krijgt en gigantisch groot natuurgebied dat kort tegen dat andere groot natuurgebied ligt, de wadden met haar eilanden lopend tot ver boven Duitsland. Vanaf 2003 is dit gebied dan ook nationaal park geworden en is het beschermd. Het is hier een rust- en foerageergebied voor vele vogelsoorten tijdens hun trektochten. Het Lauwersmeer is een water- en poldergebied aan weerszijden van de grens Friesland/Groningen. Het was tot 1969 de Lauwerszee, een inham van de Waddenzee. Een deel van het Lauwersmeer is militair domein (Marnewaard). Het wordt gebruikt door de nederlandse marine voor schietoefeningen. Voor de rest heerst hier vooral rust.Wegens de vele overstromingen (1953/1954) werd in 1960 besloten om de Lauwerszee af te sluiten en in te dammen. De afsluiting was een feit op 25 mei 1969. Via de sluis van Lauwersoog komt men op de Waddenzee. Vanaf Lauwersoog is er ook een bootverbinding met het nabijgelegen waddeneiland Schiermonnikoog. Een bezoek meer dan waard !
Die vraag stellen we ons nu ook wel een beetje. We zitten met een dilemma. Pracisch alle papieren zijn binnen, behalve de zendmachtiging van het BIPT. Volgend week-end gaan we weer naar Langweer met een tweede lading voor ons bootje. Ondertussen heb ik gemailed naar de werf van oorsprong, Frisian Motor Boats in Westergeest, tegen het Lauwersmeer aan. Zij maken de Lauwersmeerkruiser en kotters. Omdat er volgend jaar enkele nieuwigheden ons te wachten staan, zou ik aan de werf opdracht geven om enkele werken uit te voeren. Een vuilwatertank en boiler om mee te beginnen en verder ook de buitenbesturing een beetje verbeteren. Ze is wat sober uitgevoerd. Ook de dieptemeter is zo'n voorhistorisch ding van Seafahrer. Mensen met bootjes kennen die wel, die dingen die ronddraaien. Geef mij maar de digitale dieptemeter, zoveel gebruiksvriendelijker. Ik wacht nog op een definitief antwoord van de werf en hoop dat ze mijn bootje kunnen aannemen. Ik sta alvast op de wachtlijst. Ja, jullie horen het goed, die werven draaien zo goed dat er een wachtlijst is voor klanten. Maar omdat mijn bootje zo dicht bij de werf ligt, en ikzelf van zo ver moet komen, zou men een uitzondering maken voor mij. Afwachten, dus ! Als de werkzaamheden achter de rug zijn, zou ik met een weekje verlof terugkeren van het Lauwersmeer, het noordelijkste meer tegen de wadden aan, tegenover Terschelling. Terug een avontuur om naar uit te kijken, waar we vol ongeduld op wachten. Volgende week wat meer foto's en misschien wel een vaart op de Langweerder Wielen. Ook onze eerste overnachting op ons bootje staat ons te wachten. We kijken er vol spanning naar uit.
Vanmorgen heb ik alles in orde gemaakt voor de immatriculatieplaat en de vlaggebrief, voor het één 50,- en het andere 32,50. Een pleziervaartuig is, ook voor de staat, een bijkomende melkkoe geworden. Voeg daar een vaarvignet jaarlijks van 50,- plus ca 500,- verzekering waarop ook BTW en taksen geheven worden. Dan spreken we over business. Ook de jachthavens en de steden en dorpen errond varen er wel bij. Afgelopen week-end was ik weer in Frylan in Langwar, alle passantenhavens nokvol. De meren vol, en 's avonds in de steden langsheen het water een beweging van jewelste. Watersport is in Frÿlan een superinkomen. Met duizenden en nog eens duizenden zitten alle meren en havens er langsheen vol. 's Avonds overal barbecue, waar de jonge klare bij beekjes stroomt. Alle rivieren en kanaaltjes vol met sloepen, zeil- en motorjachten, kayak en kano's. Kortom, alles wat drijft, drijft rond.Vanavond ga ik shoppen met Petra. Benodigheden zoals een marifoon, een koord van 40m, enkele fenders nog, misschien een dieptemeter, een nieuwe radio, een lampje hier, nog wat zekeringen daar. Daarna begint de afdeling Petra met nieuwe overtrekken in het salon, overal nieuwe gordijnen, enz... Kortom, wanneer alles klaar zal zijn, zal de Enya er prachtig bijliggen.
Vanaf volgende week begint ook een koopjesjacht op diverse dingen die we nodig hebben voor ons schip. Een tweede marifoon, een draagbare, de "zwarte bol" voor het stilliggen, de radarreflector, de diverse letters die vanaf 1 januari 2008 van kracht worden in het nieuwe politiereglement. Een fotootje van Petra, het eerste bakje troost aan boord van het m/s Enya.
Wij zijn gisteren weer naar "Langwar" gereden, waar ons bootje nog voorlopig onder dak lag. We hebben haar buiten gebracht, en daar lag ze dan te blinken in een waterzonnetje. Langweer zoals het in het nederlands heet, barste gisteren uit zijn voegen. Op de Langweerder Wielen waren het zeilwedstrijden voor jongeren, de passantenhaven lag dan ook vol met boten allerhande van ouders die hun "youngsters" kwamen aanmoedigen. Ook de kleinkinderen van Menno deden mee, en ééntje van hen werd eerste in zijn categorie op 42. Een lefgozertje dus, zoals men daar zegt. We beginnen stilaan in onze "Enya" onze weg te vinden. Zoals beloofd hierbij ook enkele foto's.
Volgende week begint de race naar de papierwinkel. Nog drie papiertjes scheiden ons van het varen met onze Lauwersmeer Kruiser, de immatriculatieplaat, de vlaggebrief en de zendvergunning van het BIPT. Vooral deze laatste instelling is de stugheid in persoon. Heel anders vergaat het Nederland, één papiertje en alle toelatingen zijn ok. Wanneer ik de ganse wirwar van vignetten en benodigde papiertjes aan hen probeer uit te leggen, vallen bij onze noorderburen de monden open. Deze week kwam de verzekering in orde en de vaarvignet. Voor de rest had ik de verkoopsoverdracht nodig en die heb ik nu. Cross fingers, zou ik zeggen.
De koop is achter de rug. Na contact met de bank betalen we morgen ons voorschot op de boot en kunnen we ons definitief eigenaar van de ENYA noemen. Ondertussen zijn alle benodigde papieren gedownload en ingevuld. Nu nog het verkoopcontract ondertekenen en klaar is kees. Keep fingers cross ! Deze week heb ik reeds het FD nummer bekomen van de haven van Antwerpen. Dit is het nummer, dat dienst doet om de havenrechten te betalen bij doorvaart in Antwerpen. Ook het vaarvignet is gekocht en wordt morgen op de kont van de ENYA geplakt. Een verzekeringspolis werd afgesloten bij een kantoor. Ik kreeg een korting van niet minder dan 50%, omdat ik nooit een aanvaring of schade had. Maandag gaan alle resterende papieren buiten, ééntje voor het immatriculatieplaatje, ééntje naar het IBPT voor de aanvraag van een zendvergunning en de laatste aanvraag is er ééntje voor een vlaggebrief. Ik hoop tegen het eind van volgende week dat alles in orde is. Eénmaal dat in orde, kan niets ons weerhouden om de ENYA af te halen en naar zijn vaste ligplaats te brengen. Morgen breng ik alvast foto's mee en die komen vast en zeker op onze blog volgende week. Tot dan !
Bij een doop hoort Champagne, dan liefst van een Vlaams Huis in de Champagnestreek. Wanneer dit kan met aardbeien, en onderliggend de streek waarvan hij komt en onze favorite muziek ,die de naam van onze boot wordt. E Viva Enya !
't Heeft lang genoeg geduurd, de zoektocht naar ons bootje. 't Is gebeurd, beste vrienden. Na ons zoveelste bezoek aan onze tweede thuis, Frÿlan, hebben we de koop afgerond. Een fraaie Super Lauwersmeerkruiser van 11,45m bij 3,45m werd het, voorzien van een krachtige zescylinder DAF 105pk. Door iedere watersporter erkend als een van de betere werven, gelegen in de noordelijkste punt van nederland, de zeesluis van Lauwersoog scheidt het Lauwersmeer van het waddeneiland Schiermonnikoog. Daar werd mijn beestje gebouwd, het kan dus tegen een stootje. De vorige eigenaar was Menno Sappé, havenmeester van Langweer, één van die prachtige friese meren "de Langweerder Wielen" die verder naar de Koevorde stroomt, daarna het Prinses Margrietkanaal en de Brekken tot aan de Lemmer. Enkel op deze Langweerder Wielen hebben we nog nooit gevaren.De rest is voor ons gesneden koek. Dan zal de keuze vallen, afhankelijk van de weersomstandigheden of het wordt het IJsselmeer bij mooi weer of de Randmeren bij minder weer. Over ons bootje nu, het staat nog steeds te blinken, in een totaal nieuwe refit van 2006, een 2componentenpakje om zich heen. Petra is al op zoek naar de geschikte dingen om er voor ons een thuis van te maken. Zaterdag gaan we terug om een eerste lading aan boord te zetten. Ondertussen probeer ik de nodige paperassen uit de voeten te doen. "ENYA" is geboren. We wensen hem een lang en vaarrijk leven toe. Volgende keer de eerste foto's van onze kersverse baby !
Zoals je weet ging mijn bootje over in andere handen. Karel en Leon zijn de nieuwe skippers on board. Van hen kreeg ik de melding van hun eerste vaart. Vanuit hun thuishaven Temse gingen ze naar St. Amands aan de schelde, daar waar het graf van de vlaamse franstalige dichter Emile Verhaeren rust. Hun terugtocht, denk ik, moet zo euforisch geweest zijn, dat ze maar besloten 's anderendaags naar Gent te varen en meteen hun eerste sluis te nemen. Beiden waren in de wolken van ons, eh excuseer, hun bootje ! Op pinksteren-maandag kwamen ze terug naar Temse met de voldoening dat hun boot nu eindelijk vaarklaar was. Deze week kregen we meteen ook de laatste foto's van ons, samen met de "El Verde". We bewaren ze voor immer in ons hart, temeer daar we er geweldige en spannende en mooie momenten met beleefden. We hopen hen dikwijls op 't water te zien en wensen bij deze "een goeie vaart".
Koop ik met mijn hart of probeer ik het met mijn verstand ????
Reeds drie weken ben ik bezig met het zoeken naar een nieuw bootje. En geloof me, na de "El Verde" is dat niet makkelijk. Hoe meer ik bekijk, hoe kritischer ik word. Ik probeer, op aanraden van Petra ditmaal met verstand te kopen. Niet makkelijk dus ! Van de zovele boten (minstens 2/3.000 stuks) die ik zag via internet of bij bezoeken aan de werf heb ik met toch voorgenomen om een paar gulden regels in acht te nemen. 1. Nooit via een broker kopen. Ik herinner mij de verkoop van één van mijn vorige jachten, waarvan de verkoopprijs rond de 125.000 lag, en waarvan de broker nadien 8.675,- in zijn zakken stak. Wat had hij ervoor gedaan ? Simpel, een foto gemaakt en die aan de venster gehangen samen met een beschrijving van de boot en hem op internet geplaatst. Da was alles ! 2. Liever ietsje duurder en jonger. De reden daarvan ligt enkel in het feit, je moet er op vooruitgaan. 1986 of 1987 is het uiterste qua leeftijd en de lengte zal het 10/11m zijn. Groter hoeft echt niet voor ons tweetjes. 3. Er zullen een aantal dingen moeten inzitten die ik in mijn "El Verde" ook had. Vooreerst verwarming en een boiler. Het genot van warm water en in 't voor- en najaar 's morgens een beetje warmte, voelt lekker aan. Een gesloten koelsysteem is een must en een zescylinder motor een wens. Die draait een pak rustiger en dat scheelt op verbruik en sleet van de stukken. Ook de indeling van de boot, iets waar Petra dan weer kritisch op is, met een slaapgelegendheid achteraan en dwars in het schip met veel bergplaatsen er bij. Het geeft ruimte en is makkelijker te onderhouden. Ramen die in aluminium zitten is ook zo'n must, temeer omdat we gezien hebben dat ramen met rubberen omranding altijd lekken. 4. En tenslotte is er het financiële plaatje, ergens belangrijk, maar men mag er zich zeker niet blind op staren. Liever 5.000 of 10.000 euro over de schreef gaan die men nadien 20x terugverdiend. 5. Afsluitend is er ook het tijdstip. Wachten tot het vaarseisoen voorbij is, geeft een bredere marge in de eventuele aankoop. Veel mensen varen nog een jaartje, stoppen dan en dan komt er eind augustus, september veel tweedehands boten op de markt, waartussen altijd interessante dingen zitten. Mensen worden te oud voor een bootje of krijgen andere interesses, echtscheidingen, overlijdens. 't Is erg, maar soms krijgt een mens kansen, door miserie van anderen. We zien wel. Een jaartje zonder bootje kan nog net. En wie weet bied het najaar misschien nog mooie, varende dagen. Wie weet ..........
Vorig week-end zijn we naar Friesland geweest, zowat de plek waar we ons stilaan beginnen thuisvoelen. Op het programma stond bootjes kijken, bezoeken, inschatten en misschien, heel misschien kopen. We boekten een hotelletje in Leeuwarden. Ljouwert, zoals dat in het Fries heet, is de provinciehoofdstad, middelgroot en wat opvalt met zeer veel jeugd. Een stad die leeft.Na het uitpakken hadden we een afspraak om een Aquanaut 1100 te gaan bekijken. Positief was de zescylinder motor, toch een stuk zachter draaiend dan zijn kleinere broertje 4-cylinder. Aquanaut maakt al zijn boten met twee besturingen : ééntje buiten en ééntje binnen. Deze was uitzonderlijk zonder binnenbesturing hetgeen zeker 2 à 3 m² scheelt in de binnenruimte. Qua indeling en varen bleek de Aquanaut te voldoen, het enige minpunt waren de ruiten, de meeste in aluminium, anderen in rubber. Waar we vooral op letten zijn de rubbers omdat die nogal vlug lekken. Het was hier niet anders. De muren rondom vertoonden donkere(vocht) vlekken. De man scheen niet op de hoogte ??? Afgekeurd dus, en hop naar de volgende... 's Anderendaags naar Akkrum, de thuisstek van onze vorige boot, de Oostvaarder. Vlug een bezoekje bij de familie Oost, waar we terug hartelijk ontvangen werden. Voor ons vorig schip moesten we nog wat inkopen doen, verf en een reserve-onderdeel. Als we in Akkrum zijn eten we chinees, restaurant Lotus was zoals steeds perfect. De eigenaars herkenden ons direct. In de namiddag reden we naar Aquavirium, een groothandelszaak in Grou. Woudsend, Sneek, Terhorne, het was allemaal genieten. En de grachtjes, kanalen en rivieren, volgepakt met bootjes. Het is echt een varend volk, die Friezen. Na een heerlijk nachtje slapen met uitstekend ontbijt gingen we richting Dokkum, in de punt van nederland. Zwaagwesteinde om precieser te zijn. Dhr. De Hoop had zijn bootje gekoesterd zoals het moest, nogmaals een Aquanaut 1000 met dubbele besturing, perfect in orde. Toch waren er ook minpunten, het ontbreken van een plug voor walstroom, geen boiler of geen verwarming. Jammer. Ook de prijs lag veel en veel te hoog. Het bootje op zich was perfect in orde. Na een Boorncruiser die 99.000 moest kosten werd ik een beetje down van al die gekke prijzen. Of het lag niet te koop, of het was te duur of er waren gebreken aan, waar ik me niet mee kon verzoenen. Eénmaal thuis trooste Petra me met de gedachte : "er komen nog bootjes, wees gerust". En toch begon ik ongerust te worden !!!!!!!!! Dan maar terug naar internet, met een afspraak in Leuven in de vaartkom. 12m lang was de boot, en dat is alles wat ik er wou over zeggen. Nadien kwam er een bootje uit in Ermelo (NL). Een prachtokkasie, een Hollandia 1000 S - direct gemailed en wat dacht je, ik ontving een mailtje terug met de tekst : eigenaar is juist gaan varen met kandidaat koper, waarschijnlijk tegen vanavond verkocht !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ZOUDEN DE GODEN DAN TOCH IETS VOORHEBBEN MET MIJ ?
Bootje verkopen wil zeggen dat je nadien op zoek moet. We besloten daarom ook volgende week een reisje Frylän te doen. Ik zag deze week zeker een kleine tweeduizend "occassions" zoals ze in nederland zeggen. Geloof me of niet, men wordt na een schip zoals de "el verde" ferm kritisch. Men ziet altijd de fouten en denkt te weinig dat er aan ieder bootje wel iets is wat niet past. Maar goed. We trekken richting Leeuwarden kijken naar een 11 meter aquanaut, een merk dat gebouwd word in Sneek. Dertig jachten per jaar verlaten de hallen van die werf, die in het totaal kunnen bogen op een totaalproduktie van ruim 1200 jachten tussen de 8 en 17m. Ik hoor jullie al vragen waarom dit ene specifieke jacht. Vrijwel alle Aquanauten worden gebouwd met dubbele besturing d.w.z. binnen- en buitenbesturing. Om de één of andere reden was deze koper slim genoeg om slechts één besturing te plaatsen, en wel de buitenbesturing. Door geen binnenbesturing te plaatsen wint men ca. 2 à 3 m² binnenruimte, hetgeen enorm is op zulk een kleine oppervlakte. Wanneer we akkoord geraken over de prijs, zou ik mijn volgend verlof een beetje vroeger willen nemen en met het nieuwe bootje naar huis varen. Ondertussen moet ik het aanpassen aan de nieuwe normen, papperassen in orde brengen, de nieuwe vaarnummer er op en de nieuwe thuishaven zijn dan allemaal werkjes die ik laat opknappen in Leeuwarden. Mocht alles goed verlopen vertel ik jullie wel hoe de reis verloopt. Blokzijl en Giethoorn staan dan zeker op het programma. Meer volgende week, eerst nemen we afscheid van de "el verde". Morgen zaterdag varen we de laatste keer naar Evergem sluis - ringvaart en dan Merelbeke sluis, de schelde op naar Temse, zijn nieuwe stek, waar twee mensen met een klein hartje hun nieuwe bootje zullen in ontvangst nemen. Karel en Leon, van harte, in de hoop dat jullie uren op de "el verde" even gelukkig mogen zijn als de uren die we er zelf mochten op vertoeven. Hopelijk komen we mekaar nog veelvuldig tegen, en breien er gezellige uren en avonden aan, zoals we er al een paar achter de rug hebben. Ad multos anos.
Nadat we dit week-end de laatste maal gaan varen met de "El Verde" richting Temse om hem af te leveren aan Karel en Leon, breekt er een niet zo makkelijke tijd aan voor ons. Immers, iets anders zoeken na de El Verde zal lang niet zo eenvoudig zijn. Je zal al gauw vergelijkingen doen, en die vallen meestal negatief uit. Of hij is te lang en te breed, of hij valt te diep of de doorvaarthoogte is te groot. Twee motoren worden aangeboden, nu de witte diesel er aan komt, of de dubbele besturing neemt te veel plaats binnen. Te oud of te duur, het is altijd wat. Petra klaagt omdat ik teveel op internet bezig ben met bootjes uit te zoeken. Maar eigenlijk vind ze dat ook best, omdat ze net zoals ik verslingerd is op al wat vaart. We vertrekken volgende week, richting Friesland (Frylän), en maakten een afspraak met twee eigenaars van bootjes. Of het wat wordt, leest u misschien volgende week. Friesland, zowat het mekka van de watersport. Zwaagwesteinde, op de Strobosser trekvaart richting Engwierum voor de kenners van Frylän. Het zal mij benieuwen. Qua prijs moet ik er proberen nog iets af te krijgen. Maar dat lukt me wel. En dan volgt de discussie tussen ons tweetjes. En indien we niet overeenkomen, kruipen we wel overeen. Afwachten dus !
Enkele jaren, en vele honderden kilometer verder gaat onze Oostvaarder over in andere, maar daarom geen minder goede handen. Ons bootje is verkocht aan Karel en Leon, uit Antwerpen. Zij nemen de draad op, waar wij hem lieten liggen. Ondertussen weet Petra dat er thuis niet "te veel" meer over ons bootje gesproken moet worden. Teneinde de wondjes pijnloos te laten helen. Goed zo ! 't Is nu voorbij, maar ik weet in welk warm nest hij terecht komt. En dat doet goed. Met onze El Verde raakten we verslingerd op het NOORDEN ! Het IJsselmeer en de Randmeren hebben we voorgoed in onze harten gesloten. Persoonlijk vond ik de Randmeren het mooist, en dan zeker in het voor- en najaar, waar de natuur op z'n mooist is. Niet de drukte van juli-augustus, waar al te ijverige toeristen denken dat het water van hen alleen is. Nee,nee de rustige april- of septemberdagen waar je op practisch lege meren vaart, en waar, al gelang de natuur het bruist, borrelt of broebelt, waar regen en wind onbarmhartig kunnen zijn, en waar je, zoals die ene keer bij windluwte de ondergaande volle zon tegemoet vaart in 't avondrood. DIT zijn de dingen die ik nooit meer vergeet. Onze "oostvaarder" gaf ons zoveel, dat wij ons bijna schuldig voelden, dat wij zo weinig terug konden doen. Immers de talloze uren die we aan boord verbleven, kunnen we in genedele vergoeden. Vanaf dit week-end krijgt hij Temse als thuishaven en zal hij de schelde veelvuldig bevaren. Vaart goed, vaart wel, vaarwel El Verde !
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.