varende senioren over bootjes, varen en nog andere dingen !
01-09-2011
Koningin der badsteden.
Dat koninklijke dankt Oostende aan Leopold II, die er toen een buitenverblijf had. Nadat iedereen het boek "Congo" gelezen heeft van David Van Reybroeck denkt iedereen wel anders over onze dynastie ??? Hetgeen ie daar deed was verre van fraai. Bandjes opgepompt , met regenkledij en drank in de rugzak, vertrekken we. Voorzichtig schijnt er een waterzonnetje, soms achter wat wolkjes maar meer en meer in al haar augustusglorie zinderend warm en deugddoend. We blijven langs de waterkant met uitzicht op het kanaal van Plassendale, daarna het Boudewijnkanaal, totaal verlaten op een paar roeiers na. Grote infrastructuurwerken aan de kades van de haven van Oostende. Ik kan me niet van de indruk ontdoen, dat ook dit weer als compensatie moest dienen voor Vlaamse vrijgevigheid tegenover Wallonië. Net voor Oostende liggen er allemaal bootjes van amateurvissers. Er blijken er twee gezonken. We stoppen om een paar foto's te maken.Een rasechte Oostendenaar staat naast me en vertelt: "Da zien boatjes veur de visscherie, hé meneere". Dat wist ik zelf ook wel, maar laat de man aan 't woord. "Ze goan daor me visschen op zeeë en d'opbrengste is veur 't zaksken, hé meneere", daarbij knipogend slaat hij zijn hand op z'n broekzak. Hij knipoogt nog eens en ik stel hem gerust dat ik het begrepen heb. "Een drinkcensken, he, want me da pensioentjen den dag van vandoage !" Ik knik bevestigend en vertel hem dat 'k zelf ook met pensioen ben. "Hoa, da weten we waarover da me klappe" zegt hij nog. Ik zucht en knik nogmaals. De man is duidelijk in zijn nopjes dat hij iemand gevonden heeft die hem begrijpt. Ik fiets wat verder tot ik op een plaats ben rechtover de bootjes. De man volgt me als een schaduw. "Die gruute krane meniere, kost 120.000 frank per dag. 't Is vandaoge al den tweede dag, want gisteren hetten moeten stoppen, meniere." Kraonmannen kunnen ook rekenen in Oostende, meniere". Ik wens meniere ne goeiendag en fiets verder. De Mercator, een van onze kroonjuwelen ligt nog altijd in Oostende. Bij gebrek aan geld om hem te laten varen, maakt men er dan maar een toeristen-attractie van. Jammer, opleiding van de kadetten, daar moet zo'n schip voor dienen. Eens de Kapellebrug over, komen we in de altijd drukke Kapellestraat. Vol met toeristen, nog altijd een trekpleister voor de Engelsen. Geef mij maar De Panne, Oostduinkerke of Wenduine, waar onze kust nog rustiger is, de zilte lucht nog ruikbaarder en de mensen nog echter. We eten goed en fietsen rond vieren terug, moe van al dat geslenter. De kraan is nog steeds aan het werk, nu voor het tweede bootje. Zouden ze er nog nen derden dag bijdoen, we horen vertellen dat de man niet verzekerd is voor berging. Petra vraagt direct: "zijn wij daarvoor verzekerd ?" Ik knik, mijne matroosje gerust over het antwoord fietst verder Oudenburg tegemoet. Thuisgekomen staat de man ons op te wachten die boodschappen haalt. Eigengemaakte choco en petatjes uit den hof. We betalen de man, die in Oudenburg iedere dag komt vragen" is er iets meniere ?" Van service gesproken !
We gaan hier een paar dagen blijven. Veurne, kleine stad die zoveel te bieden heeft. Vriendelijke mensen, een propere stad met een schitterend verleden. Genoeg om hier enkele dagen te blijven en er onze verjaardag te vieren. Immers op 31 juli zijn zowel Petra als ikzelf jarig. We boeken een goed restaurant om dit gepast te vieren. Op de markt is er kermis. Iedere keer we hier zijn is dat zo. Zou het toeval zijn of doen ze het voor ons ? Van hieruit is het slechts enkele km tot de kust. ook in de omgeving is heel wat moois te beleven. En op onze verjaardag gaat de Boeteprocessie uit. Iets wat ik wel wil zien ! 31 juli, onze verjaardag is het schitterend weer. Het mooiste cadeau, beter kon niet ! Meer dan twee uur gaat de processie, met vele mensen blootsvoets en een zwaar houten kruis dragend onder een loden zon. Van boete gesproken ! We wandelen daarna terug naar ons bootje en frissen ons op om onze verjaardag te vieren. Rond halfzeven zijn we aan het restaurant. We krijgen een plaatsje aan de venster, met overzicht op de markt. Beginnen doen we, hoe kan het anders, met een glas champagne. Dag bubbels, we hopen allebei op nog vele gezonde jaren. Na een goed maal, tijd voor een wandeling. We flaneren door de straatjes met enkele mooie historische panden en genieten. Terug naar de kermis. Ik kan niet voorbij het smoutebollenkraam. Petra vraagt zich af waar ik het steek !!! Ik neem een pak met negen bollen, suiker tot op de neus en ver er boven. Petra lacht, maar neemt er toch ook eentje. Een duwtje en ook zij zit tot aan de neus in de bloemsuiker. Lachend om het leuke van de toestand wandelen we terug naar ons bootje. Tafeltje buiten, flesje wijn open en zoals "God in Frankrijk" gaan we naar het einde van de dag. Petra leest de krant en ik mijn boek "Congo, een geschiedenis" van David Van Reybrouck. 'k Zit in de buurt van bldz 500, het Mobutu regime achter de rug, het Kabila regime van vader en zoon volgt. Jammer dat zo'n schitterend land zoveel ellende meemaakt en de mensen er verpletterd worden door de ene na de andere oorlog.'t Wordt donker en wat frisser. Tijd om nog wat TV te kijken. Iets later worden de oogleden zwaar. We twijfelen niet en kruipen onder de wol. Morgen na "'t schoonschip maken" is het varen geblazen. Een mens moet dan in orde zijn, of niet soms.
Deze illustere bewoner,is beter bekend als Will Tura.
*Het portretteren van de kapitein van het motorjacht Enya, terwijl deze een "Brugse Zot" achterover kapt, berust op een loutere, zeldzame toevalligheid. Het weze gezegd ! *De tweede foto is ons bootje, verscholen tussen het groen van de overkant aan de schuine kant van de openstaande sluis in Veurne. *De derde foto is mijn maatje, mijn matroosje en mijn vrouwtje, zonder wie vele dingen scheef zouden lopen aan boord. Ook waarheid heeft haar rechten.
Voor we vertrekken hebben we een ontmoeting met Carl Decaluwé, Vlaams parlementariër, die me vraagt waar m'n bootje geschilderd is. Ik geef hem een kaartje van Alain,de schilder. Zijn motorboot is dringend aan een schilderbeurt toe. Er wordt niet over politiek gepraat, en dat vindt de man goed. Voldoening loopt over zijn gezicht. Eigenlijk staan we daar niet bij stil, maar het moet soms irriterend zijn wanneer iedereen je persé wil aanspreken over: "wanneer gaan we een regering hebben", "wat zitte gulle doar te doen in Brussel ?"enz... Niets van dat alles, enkel wij tweeën op een rustige steiger in Ieper lullen over diepgang van de Durme, waar aanleggen, hoogte van bruggen en nog meer dood-banale dingen die het leven soms ingrijpend aangenaam kunnen maken. Maar er wacht een afspraak met de sluismeester, dus neem ik met een stevige handdruk afscheid van een getekend man, die wars van onze of zijne politieke bezigheid, nood heeft aan vakantie met familie en vriernden. 't Was plezant Carl, je te leren kennen. Zwaaiend nemen we afscheid en tuffen verder in de richting van Boezinge. Nauwelijks één kilometer van elkaar liggen ze "De Boezingse Tweeling, Sas en Dorp genaamd. Het schutten gaat moeizaam, want met vier in een sluis die iets langer is dan 40 meter is het passen en meten geblazen. Het natuurlijke deel van het kanaal wacht ons, bij het uitkomen er van draaien we bakboord, richting Fintele Sluis. Een flauwe zon brokkelt met veel moeite door en dringt regenachtige wolken opzij. Tweehonderd meter voor de sluis roep ik Fintele op. "De sluis staat klaar", meneer antwoordt de sasmeester. Samen met een collega uit het Antwerpse schutten we in Fintele. We blijken allebei een Haven van Antwerpen-verleden te hebben, hij als kraanman, ikzelf als bevrachter van binnenschepen. Op de Lovaart gaat alles z'n gangetje. De bruggen die onderweg moeten gedraaid worden, gebeuren stipt manueel of via de camera's. In het openstaande sluisje in Veurne draai ik direct stuurboord af en leg mij aan de schuine kant, net voor Oscar, ex-schipper van de Kamina en clubgenoot op Spanjeveer. Achter de Kamina een groot jacht. Het blijkt later eigendom te zijn van Robert Troch, nog iemand uit mijn binnenvaart-verleden.'k Lig op mijn plaats, tussen mensen die ik ken en waarvan iets uitstraalt, nl. warmte. In een tijd van zoveel hateloosheid, van zeer groot belang ! Of niet, soms !
Met een flauw zonnetje gaan we wandelen in Ieper. Ondanks Ieper wereldfaam geniet en met het imposante Belfort een fascinerend beeld vormt op de Markt, er dagelijks een "kippevelmoment" plaatsgrijpt met "The Last Post" onder de Menenpoort, vind ik dat de stad meer en meer afglijd naar een verwaarloosde stad. We krijgen in Vlaanderen meer en meer steden die fel op elkaar gaan lijken. Brugge, Gent en Ieper zijn fotocopies geworden van elkaar. "Belgian Chocolates", "The Best Beer in the World" en "Belgian Lace". Voeg daarbij paardenkoetsen à volonté door de straten en we zijn klaar. Fototrekkende Chinezen, Japanners en Amerikanen en we worden in Vlaanderen een groot Bokrijk. Overal horeca zaken met te grote terrassen, dagschotels aan 12,11,10 en soms minder euro's en klaar ben je. Kluts daarbij een Delhaize, een Colruyt, een Gamma, een Hubo, een Kruidvat en een Standaard Boekhandel. Zo, dat is het gamma van 95% van alle Vlaamse steden geworden ! Het zij zo. Ieper, die de "Grote Oorlog" in zich draagt, waar het verleden er één is van met bloed doordrenkte grond, is veraf. We nemen de buitenkanten van de kattestad waar echte Ieperlingen wonen, velen verarmd door de crash van L&H. Zij die zich een villa kochten, want de hemel was plots nabij. Was daar niet de koning zelf die het tweetal bijna heilig verklaarde en waar Dehaene de beide schurken de hemel in prees. Niets bleef er over. De omringende dorpjes zijn nog authentiek gebleven. Zij nog wel, omdat ze met een goed boerenverstand niet geloofden in de gouden koets waar de beide Ieperlingen door de stad gereden werden. Zij bleven nuchter en hielden dat wat iedereen had moeten doen, hun spaarcentjes !
25.08.2011 - Oudenburg - Ieper jachthaven 56,5 km met 3 sluizen en 5 bruggen.
't Wordt zonnig, zegt iedereen en het lijkt nog bewaarheid te worden, ook. Rond 09.00 uur verlaten we Oudenburg. Mieken en François zwaaien ons uit, zij keren terug naar Gent. De mobiele ploeg 2 volgt ons. Alle brugjes over de vaart openen snel en degelijk. Nadat we de laatste brug zijn gepasseerd, roepen we de St. Jorissluis op. De sluismeester antwoord, dat de sluis klaar zal staan. Ik steek een tandje bij, want Petra heeft gemerkt met de verrekijker dat er al iemand in ligt. Niemand wacht graag, denken we. 'k Heb de kaart van mijn vignet klaargelegd, want hier wordt die telklens gevraagd. Bij het buitenvaren van de sluis, komen we op de grote kom van de IJzer. Hier zijn de kinderen, die bij het BLOSO zeilles volgen, de baas. Jonge gasten komen hier leren plankzeilen of zeilen met de optimistjes, een klein zeilbootje. Op de IJzer wachtten ons nog 2 bruggen, Tervatebrug en Knokkebrug. Vooral die laatste is een gevaarlijke, want ze wordt bediend door de mensen van Boezinge-sluizen. Wanneer die net aan 't versassen zijn, kan het een tijdje duren. Na een kleine wachttijd is de Knokkebrug verleden tijd en duiken we het kanaal IJzer - Ieper op met wat verder 2 sluizen in Boezinge, nl Boezinge Sas en Boezinge Dorp. Op het kanaal is het eerste stuk erg mooi en volle natuur. Eénmaal een paar woonboten gepasseerd, komen we de Ieperse industrie binnen, met vroeger de gebouwen van L&H, de software-gigant die Ieper op z'n grondvesten deed daveren. Velen verloren hier immers al hun spaarcenten. In de jachthaven merken we dat ze zijn overgenomen. Men is al begonnen met nieuwe steigers, electra en water zullen ook vernieuwd worden, zegt men. Alles moet klaar zijn in 2014, honderd jaar na het begin van de "GROTE OORLOG", wanneer men grote feesten plant in Ieper. Bij de nieuwe sluismeesteres betalen we 29,00 voor 2 nachten, electra en water inbegrepen. Voor we ons bootje opkuisen, bunkeren we water. Morgen wandelen we door Ieper. 's Avonds plannen we onze verdere trip, naar Veurne waar we vier dagen zullen verblijven en fietstochten maken.
24.07.2011 - Brugge Coupure - Oudenburg 21,8 km met 1 sluis en 8 bruggen.
Het wil maar niet zomeren, het blijft somber en grijs. Vandaag maken we een korte trip met de meest watersportvriendelijkje gemeente die ik ken, Oudenburg, langsheen de vaart naar Plassendale. De gemeente bood als eerste gratis electra en water, met ook vuilophaling aan, aan de watersporters. Het heeft hun zeker geen windeieren gelegd. Velen stoppen er, om te gaan eten, inkopen te doen of 's avonds ergens een pintje te drinken. Dus wij ook, François en Mieken van de Speedy wachtten ons op en hielpen ons bij het aanleggen. Nadat we ons bootje opgekuist hadden binnen en buiten, hadden we afgesproken om er ééntje te gaan drinken wat verderop. 't Zonnetje scheen, en op het terras genoten we van een "Brugse Zot", de vrouwtjes namen een wit wijntje. François speelde me de gsm nr door van de havenmeesteres van Ieper, club die nu door de grote broer uit Nieuwpoort overgenomen was. Tegen achten werd het wat frisser, keerden terug naar ons bootje en keken wat TV. Voordien hadden we nog snel afgesproken met de mobiele ploeg om ons door de bruggen te loodsen, richting Ieper.
22 juli 2011 - Spanjeveer - Brugge Coupure 51,3 km met 1 sluis.
Plan A, plan B, vergeet het ! De wind en de regen, kortom de slechte weersomstandigheden hebben alles in de war gegooid. Nederland niet, want met 4/5 Beaufort gaan we niet over Wester- en/of Oosterschelde. Frankrijk niet, want het nodige vignet is te nadelig voor onze reis. Dan maar Vlaanderland, dat prachtige streepje land onder de Noordzee, waar de lucht zo mooi kan zijn, maar nu afgrijselijk grijs blijft. 't Is kwart over acht wanneer we de motoren starten. We koppelen onze electra af en schrijven onze meter op. We tanken water, noteren de waterstand en om vijf voor halfnegen, boeg- en hekschroef aan en de gas erop, een nieuw vaar-avontuur tegemoet. Met spijt in het hart, dat we de geplande reis naar het noorden niet kunnen doen, want daar ligt ons hart. 't Zal voor nen andere keer zijn ! Kan het niet laten en zeg tegen Petra: "En toch wordt het goed". Ze kijkt me beteuterd aan vol ongeloof. Net voor 't uitvaren van de Moervaart maakt een binnenschip zich los. Ik roep "de buurman" op en vraag zijn planning. Hij wacht op voorbijgaande vaart en zet zich daarna in beweging richting Zelzate en roept via de marifoon: "Buurman, kom er maar uit, het kanaal ligt vrij. Vol gas kom ik op het kanaal Gent-Terneuzen. We wensen mekaar nog een goeie reis en gaan bakboord, richting Evergem sluis. Ik kruis het veer in Langerbrugge en ga nabij STORA stuurboord uit. Ik merk aan Petra's gedrag dat de sluis nadert. Maar, na onze eerste sluis wordt dit weer een gewoonte. Ik meld me op kanaal 28, waar de vrouwelijke sluismeester(es) me begroet met:"goeie morgen, Enya". Met een schorre stem meld ik me ook:"goeie morgen, mevrouw de Enya opvarig voor de sluis". "Er kom er ééntje naar beneden, en dan mag jij er in"antwoord ze. "Dat gaat vlotjes, zeg ik tegen Petra. Ze knikt zonder iets te zeggen. Zenuwkes, denk ik. We minderen vaart en op 100m gaat de sluis open en komt er een binnenschip uit. We lopen moeiteloos binnen en maken vooraan vast, stuurboordkant, zoals opgegeven. 'k Zie Petra glimlachen, de kop is er af, denk ik. Tien minuten later lopen we het kanaal Gent-Oostende op, richting Brugge. Een Franse spits loopt de oude sluis uit op hetzelfde moment dat ik de nieuwe sluis verlaat. Beroepsvaart gaat voort, dus laat ik hem voor. Op het rechte stuk in Lovendegem roep ik hem op, dat ik hem ga oplopen. "Aucune problême, Enya, va's y. Ik stuur de Enya de verkeerde kant en loop de spits op. We zwaaien naar elkaar. Ik bedank hem via kanaal 10 en wens hem een goeie reis. Een krakende stem wenst me goed verlof. Na een uurtje lopen we schipdonksluis voorbij, richting keersluis Beernem. Eens in Beernem is het nog een uur varen tot de eerste twee bruggen in Brugge. Het durft hier al eens fout gaan in Brugge met de goede werking van de bruggen. Moerbruggebrug, Steenbruggebrug, Katelijnepoortbrug en de Gentpoortbrug, telkens meld ik me voor op kanaal 20. Iedere keer kom ik op 100m van de brug, wanneer de lichten op groen/rood slaan. Ik sta versteld over de goede werking. Ik roep op 20 Jacques, de havenmeester van de Coupure op. Bij hem bestelde ik gisteren een ligplaats voor 2 nachten. Ik draai op boeg- en hekschroef feilloos tussen 2 aangemeerde boten in. Touwtje voor en achter en een spring op de middenbolder en klaar is kees. Kwart over één, wouw, ongelofelijk snel. "En, Poes, alles kits" vraag ik. Ze blaast met volle wangen "oef". Haar lach wordt breder, de stress is er af. Rond 18.00 uur ploffen we neer in makkelijke zeteltjes van een knap restaurant, ons aangeraden door de havenmeester. Petra neemt tongetjes en ik côte à l'os. We hebben er geen van beiden spijt van en het smaakt heerlijk. Na een uurtje gaan we hand in hand naar boord. We zetten onze schotel goed en kijken TV, de Tour en Vive le Vélo. Nadien volgt er nog een knappe documentaire. 't Is elf wanneer het kastje uitknipt. Een vermoeiende dag. Morgen wordt het shoppen voor Petra. Zelf loop ik rond acht uur naar de bakker, haal een krant en koop bij de beenhouwer gehakt voor mijn spaghetti. 'k Kan't nie nalaten een vers gedroogd worstje mee te pikken. Ondertussen heeft Petra vers fruitsap en verse koffie gezet. We eten onder het lezen van de krant over de vreselijke schietpartij in Noorwegen. Wat is er in de wereld aan de hand, mensen ! Moet het zo verder ? Ontzet verneem ik later op de radio, dat het dodental richting honderd gaat, wat dan later weer wordt ontkend. Ikzelf blijf aan boord, en werk aan mijn eerste artikeltje voor mijn blog-vrienden op seniorennet.be. Na een klinkende zoen verdwijnt Petra richting Brugge.
Ik ben André Van Hecke, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Oostvaarder.
Ik ben een man en woon in Lokeren (België) en mijn beroep is ex-bevrachter van binnenschepen, nu met pensioen.
Ik ben geboren op 31/07/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: vooreerst mijn bootje Enya, en alles wat ook maar te maken heeft met H2O..
Sinds 25/11/2008 met pensioen, een soms onbekende zee van tijd die op me afkomt - met vrouwtje Petra wat wandelen, en skieën ieder jaar in Seefeld, Oostenrijks stadje waar we getrouwd zijn - in de zomer spenderen we onze vrije tijd sowieso aan ons bootje
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Beoordeel dit blog
M/S ENYA
mijn bootje is een Gruno 38E Royal van bouwjaar 2000, is 12m lang en 3,80m breed met een diepgang van 1,10m en een doorvaarthoogte van 4,25/3,60m en een gewicht van 12,5 ton - de motor is een 6 cylinder IVECO van 120 pk met een verbruik van ca. 4 liter/uur. Een watertank en fueltank van elk 500 liter en een vuilwatertank van 200 liter. De boot heeft een buitenbesturing met boeg- en hekschroef, automatische piloot en gps/plotter. Herschilderd op de werf in 2011, zowel boven als onder de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst. Zijn geboorteplaats is Zoutkamp in Friesland.
De motor is een 6 cylinder dieselmotor IVECO type 8065M12.01, met een verbruik van ca. 4 liter per uur, en komt uit de Milanese fabriek (It.) en draagt als matricuulnummer 0587975. Rustig draaiend en bedrijfszeker, zo wordt de motor omschreven in de onafhankelijke testen. Met in de nabijheid van mijn ligplaats, Spanjeveer op de Moervaart, is er een Europees hoofdverdeler en onderhoudscentrum van IVECO, gelegen aan de Vliegtuiglaan in Gent. Ook dat is makkelijk.
Wij hebben in onze boot geopteerd voor een dinette i.p.v. een tweede slaapkamer, aangezien wij voor meer dan 95% ons tweetjes varen. Ruim om te eten, en voorzien van talrijke bergplaatsen, waarbij alles binnen handbereik ligt, is het in blanke eik uitgevoerd en met een blauwe stoffering, een lust voor het oog.
Het kombuis betekent ook soms het "hart" van de Bourgondische Vlaming. Wanner er gekookt wordt aan boord, is het nuttig om te beschikken over een degelijk uitgeruste keuken. Met twee ijskasten, een magnetron en een vier-pits gasvuur, dampkap en verluchting via een dakvenster, is ook onze keuken voldoende gewapend om "de hongerigen te spijzen".
Het salon is en blijft de plaats bij uitstek in het schip. Gezien de geringe oppervlakte die een boot biedt, is het de pleisterplaats om televisie te kijken of radio te luisteren. Lezend, makkelijk achterover leunend in een zetel vliegen de avonden zo voorbij.
"De natte cel" noemt men het toilet- was- en douchegedeelte in een pleziervaartuig. Je kan aannemen dat ook de mechaniek een aardig stukje vertegenwoordigd is in dit gedeelte van de boot. Pompen, vermalers en verwarmingselementen zijn er in vertegenwoordigd. Met de huidige verstrengde wetgeving is ook de vuilwatertank verbonden aan de lozende installaties.
Ieder mens heeft slaap nodig. Dus is de uitrusting van een slaapkamer bijzonder. Immers een goede matras waarborgt een goede nachtrust. Met de vele bergplaatsen vindt de kledij er ook zijn plaats. Onze slaapkamer biedt nog iets extra wat we bij vorige bootjes niet hadden. Een venster achteraan waar je bij 't opstaan nog een blik kan werpen over het rustige of onrustige water. Mooi toch !
Wanneer hier een lichtje aanslaat of er een geluidje biept, is er "iets". Behalve de snelheid in km/u of in zeemijlen/u, de diepte in meter of in voet, beschikt de stuurstand ook over een elektronisch kompas, aangevuld met gps/plotter en een stuurautomaat, er is er op dit electronisch plateau ook plaats voor een boeg- en hekschroef en een electrische ankerwinch. Bij de "gewone" meters vervolledigen een voltmeter, temperatuurmeter, oliedrukmeter, toerenteller met aangegeven aantal draaiuren van de motor en een stand van de tanks aan boord. Alles is overzichtelijk geplaatst, zodat bij het minste onheil snel kan worden ingegrepen.
Historiek van mijn vorige bootjes :
El Verde : spitsgatkottertje 9,30m lang en 3,20m breed en 0,85m diepgang, motor Indenor 50 pk, van Peugeot origine met bouwjaar 1970, gebouwd door Jachtwerf Oost in Akkrum. Bootje werd verkocht (2007) aan onze inmiddels zeer goede vrienden Karel en Leon, Karel is ook geregeld gastschrijver op mijn blog. In 2010 verkochten Karel en Leon de El Verde verder aan een koppel uit Izegem. Zij herdoopten het terug in Griffioen, wat de naam was van het bootje toen we er allebei op verliefd werden in het verre, maar mooie Akkrum.
Enya : Super Lauwersmeerkruiser - 11,40m lang en 3,40m breed met diepgang van 1,00m - gewicht 12 ton - motor : DAF 575 - bouwjaar 1983 op Lauwersmeer - werf in Westergeest. Was een miskoop, maar dat gebeurd overal wel eens. Het bootje werd omgeruild met mijn huidige Gruno Royal 38'.
Enya : Gruno Royal 38 - bouwjaar 2000 - 12m lengte, 3,80 breed en diepgang van 1,10m - gewicht 12 ton - motor IVECO 125 pk - 6 cylinder gebouwd op Gruno werf in Zoutkamp. Ongelofelijk wendbaar, dankzij boeg- en hekschroef, stille, zuinige motor, weinige uren gedraaid bij aankoop en zowel het interieur als buiten goed in orde. Boot werd in 2011 herschilderd, zowel onderwaterschip als boven de waterlijn, nieuwe anodes geplaatst en de motor volledig nagezien.
Toen we elkaar zagen op 16.09.10 wist ik niet eens dat zo'n studierichting als I.W. bestond. Ik heb ondertussen al wat gegrasduint op internet en er over gelezen. Lang niet zo'n makkelijke materie, maar ik denk dat jij dat aankan ! Ik hoop zeker dat we van tijd tot tijd de gelegendheid hebben om met elkaar een babbeltje te doen. Dat zou super zijn. Jammer van die verloren tijd, want die halen we nooit meer in ! opa
Hi Pa,
Ikke nog eens. JIJ staat nu op internet op een blog. Iets wat je nooit gekend hebt, maar je zou het zeker interessant gevonden hebben, al was het maar om je postzegelverzameling aan te dikken. Ons ma zou het maar "brol" gevonden hebben. De band tussen ons was altijd sterk, omdat we zoveel op elkaar leken. Telkens ik bij u sta, daar op die kille plaats mis ik je nog altijd. 'k Heb al een nieuw plantje gekweekt om het andere te vervangen bij u. 'k Breng het wel eens als we alleen zijn. U en ik ! Rust zacht. Onze kleinen.