VIJFDE PAASZONDAG Joh 15,1-8 Vers 7: 'Als gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven , vraagt dan wat gij wilt en gij zult het krijgen' Hebben wij daar ervaring van ? In feite is dat een heel concrete beschrijving van wat we intimiteit noemen: Geënt zijn, verbonden leven, gehecht, verstrengeld in mekaar, thuis zijn bij mekaar, intiem. Dan mag je alles aan mekaar vragen en dan krijgt ge dat ook van mekaar. Hoe komt het dat we dan krijgen wat we vragen ? Van 't moment dat we zo thuis zijn bij mekaar weten wij perfect wat de andere ons kan geven en zullen wij die nooit overvragen. Rijke vruchten die blijvend zijn. Heb ik in deze paastijd al iets gevraagd aan God of aan wie ook met wie ik geënt leef? Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen
VIERDE PAASZONDAG Joh 10,11-18 Vers 15b:' Ik geef mijn leven voor de schapen' Wij hebben allemaal het leven gekregen. Daar is Jezus echt van overtuigd. Vandaar zijn voortdurende dankbaarheid naar zijn Vader toe. Hij geeft verder wat Hijzelf gekregen heeft. Van hem hebben wij geleerd dat de zin van het leven is: doorgeven wat je gekregen hebt. Om deze levensvisie niet toe te spitsen en te beperken tot dat laatste moment van ons leven , zouden we Jezus'uitspraak: ' Ik geef mijn leven voor mijn schapen' ook zo kunnen lezen: 'Ik geef mezelf aan mijn schapen.' Dan wordt het iets van elke dag. Wanneer was het weer dat ik mezelf heb kunnen geven? Wat heeft dat teweeg gebracht in mijn leven en dat van die andere(n) Hugo Dierick, Rosier 22.Antwerpen
DERDE PAASZONDAG Lc 24,35-48 44: ' Hij sprak tot hen: Dit zijn mijn woorden die Ik tot u sprak, toen ik nog bij u was. Alles wat over Mij geschreven staat en in de Wet van Mozes, in de profeten en psalmen moet ingevuld worden.' Dit laatste weerklinkt meermaals als een vast refreintje in de bijbelteksten van het NT. Dit refreintje lezen we meestal alsvolgt: opdat de Schriften worden vervuld. Invullen stemt echter meer overeen met wat Jezus meestal deed: op een persoonlijke manier zijn zending beleven en die persoonlijke manier had meestal iets verrassend, nieuw en creatief en niet op voorhand vastgelegd. Zo ook hier.
Beloken Pasen Jo 20,19-31 Vers 22: 'Na deze woorden ademde Hij over hen. 'Ontvang de Heilige Geest', zei Hij. In die beslotenheid waarin de leerlingen zich angstig hadden terug getrokken , staat Jezus daar ineens tussen hen en geeft hen precies wat ze zo nodig hadden op dat moment: Adem en ruimte om te ontsnappen aan de beklemming waarin ze gevangen zaten. Dat is het werk van die Geest die Jezus ons zendt. Die ademruimte is wat ook wij geregeld nodig hebben op momenten dat wij ons terug trekken tussen gelijkgezinden, gelijkvoelenden op gevaar af om te verstikken in die eng-geestigheid . Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
Pasen Jo 20,1-9 Vers 8 : 'Toen pas ging ook de andere leerling(Joh), die het eerst bij het graf was aangekomen, naar binnen: Hij zag en geloofde. Wat had deze Johannes - wiens evangelie we hier lezen - dan gezien ? Vers 5: Vooroverbukkend zag hij de zwachtels liggen maar hij ging niet naar binnen. Johannes zag genoeg: alleen zwachtels en meer niet. Hij hoefde dus niet meer naar binnen te gaan. Wat hij zag bevestigde zijn vertrouwen in Jezus, die gezegd had dat Hij zou verrijzen. En dat zou vlug blijken.
Kunnen wij in deze Goede-Weekdagen en komende Paasdagen in het weinige wat we soms maar te zien krijgen iets meer zien waardoor we ons kunnen toevertrouwen aan die Verrezen Heer.
PALMZONDAG Mc14,1-15,47 Mc14,22: ' Onder de maaltijd , nam Hij brood in zijn handen, zegende en verdeelde het terwijl Hij zei: Neemt ! Dit is mijn lichaam.' Hoe vaak hebben wij dit ongewone moment van de eucharistie al niet mogen meemaken ?Iedereen sttaat recht of knielt : Een stilte die we in geenenkele gebededsdient zo prangend kunnen ervaren. In Jezus'taal klinkt dit nog indringender:' Neemt ! Dit is lichaam Ik.' Het volle accent ligt nu op Jezus. Als we dan te communie gaan (wij hebben consecratie en communie uit elkaar gelegd in de tijd) zegt de priester of wie de communie uitreikt : Lichaam van Christus met het accent op CHRISTUS. In deze week naar Pasen toe : Besef wat je beleeft als je op Christus Amen zegt. Hugo Dierick, Rosier, Antwerpen
VIJFDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 12, 20-33 Vers 27 :' Nu is mijn ziel ontroerd. Wat moet ik zeggen? Vader, red Mij uit dit uur? Maar daarom juist ben ik tot aan dit uur gekomen.' Het is als een toekomstige moeder die in het vooruitzicht van haar uur (van bevalling ) God vraagt:' God, red mij uit dit uur? Maar zich dan bedenkt: Ik heb dit uur toch zelf wel gewild.' Als we niet meer weten waarvoor we afzien, wordt afzien ondragelijk. Uit welk lijden wil ik verlost worden en welk lijden kan ik wel aan omdat het ons nieuw leven geeft. Wat ga ik deze week doen met mijn ontroering of pijn ?
VIERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 3, 14-21: Vers 19: 'Hierin bestaat het oordeel: het licht is in de wereld gekomen, maar de mensen beminden de duisternis meer dan het licht, omdat hun daden slecht waren.' Het licht staat voor helderheid. Duisternis staat voor het onheldere, het verwarde, het onbegrijpelijke. dat ons onrustig maakt en bang. De helderheid brengt ons tot onszelf en geeft ons energie om inzicht te verwerven in waar het in dit leven op aan komt: echte rust is daarvan het gevolg. Waar en wanneer gebeurt mij dat ? dankzij wie of wat ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
DERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 2, 13-25 Vers: 19 'In drie dagen zal Ik de tempel doen herrijzen' Wij zijn zo gewoon geraakt aan die drie dagen zowel in de voorspellingen (zoals hier) als in de verrijzenisverhalen zelf dat we aan die drie en die derde dag niet meer de nodige aandacht besteden. In Jezus'taal betekent die DERDE dag letterlijk : hij-is-niet-hier. Zoiets horen wij natuurlijk niet doorklinken in geenenkele vertaling. Zo kan er in gelijk welke vertaling iets oorspronkelijks -origineels - verloren gaan. Jammer natuurlijk maar wat een openbaring als we er in lukken om toch door te dringen in het oorspronkelijke niet-vertaalde woord. Zo lezen wij bij Lucas 24 dat de vrouwen bij Jezus'graf van de 'mannen -in -'t -wit' te horen krijgen: Hij is niet hier (derde): Hij is verrezen. Hugo Dierick,Rosier 26,Antwerpen.
4 MAART :TWEEDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Mc 9,2-10 Vers : Dit is mijn Zoon, mijn welbeminde. Daarmee wil gezegd zijn : Wij zijn elkaars gelijke en daardoor kunnen wij elkaar echt graag zien. Zoon immers in Jezus'taal betekent letterlijk: Opgetild, opgetrokken tot op het niveau van zijn Vader- Abba: Hij die niets anders is dan verlangende Liefde. Daarmee is de intieme band Vader-Zoon verwoord. En de Geest zorgt ervoor dat die band niets verstikkends heeft, maar openbloeit in vruchtbaarheid en schepping. Hugo Dierick, Rosier 26; 2000 Antwerpen.
26 FEBRUARI : EERSTE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD Mc1, 12-15 . Vers 15,b: 'Bekeert u en gelooft in de BLIJDE BOODSCHAP' Als het volgen van Jezus ons geen blijheid oplevert in onze contacten met mekaar of in ons bidden tot zijn Vader, stellen wij ons best deze vraag: Wat houdt ons tegen om blij te zijn in wat we menen begrepen te hebben van zijn blijde boodschap ? Hugo Dierick, Rosier 26, 2000 ANTWERPEN.
19 FEBRUARI: ZEVENDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc 2,1-12 Verss 9: Wat is gemakkelijker, tot de lamme te zeggen: Uw zonden zijn u vergeven of sta op, neem uw bed op en loop! In de oorspronkelijke Jezus'taal klinken deze gezagvolle woorden nog sterker: 'Uw zonden zijn opgeheven of sta op , hef uw bed op en loop,' Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
12 FEBRUARI : ZESDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mag het vandaag iets anders(meer?) zijn ? Woensdag 14 februari is het Valentijn. Wij hebben vanuit ons geloven over liefde iets te zeggen. ' Niets heeft zo'n daadkracht als het vinden van God, dat wil zeggen: het verliefd worden op een absolute en beslissende wijze. Datgene waar je verliefd op bent, datgene wat je verbeelding in de ban houdt, dat zal alles doorweven. Het zal bepalen wat je 's morgens doet opstaan, wat je 's avonds zal doen, hoe je je weekends zal doorbrengen, wat je zal lezen, wie je kent, wat je hart raakt en breekt, wat je vreugdevol en dankbaar maakt tot verwondering brengt. Wordt verliefd. Blijf in die liefde. Dat zal alles bepalen.' Pedro Arrupe S.J Hugo Dierick,Rosier 26 Antwerpen
5 FEBRUARI : VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1, 29-39. Vers 31: 'Hij ging naar haar toe, pakte ze bij de hand en deed haar opstaan ; zij werd vrij van koorts en bediende hen.' Is dat geen goede beschrijving van het optreden van de man van Nazareth: Jezus wiens naam letterlijk betekent: God die redt. Naar iemand toegaan, deze bij de hand nemen en doen opstaan, bevrijd van koorts.............. Hoe gaan wij naar iemand toe? als we al naar iemand toegaan. Hoe nemen wij iemand bij de hand ? als we iemand een hand geven. Hoe doen wij iemand opstaan ? Hoe heeft mijn uitgestoken hand naar iemand toe al iets bevrijdends te weeg gebracht ? Hugo Dierick, Rosier 26 2000 Antwerpen.
29 januari : VIERDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1,21-28 Vers 27: Allen stonden verbaasd, dat ze onder elkaar vroegen: Wat betekent dat toch? Een nieuwe leer met gezag! Hij geeft bevel aan de onreine geesten en ze gehoorzamen Hem. Jezus spreken was duidelijk anders dan het spreken van de geleerden. Waarin lag het verschil ? Jezus sprak vanuit zijn eigen ervaring . De schriftgeleerden spraken vanuit wat ze gelezen hadden, wat ze wisten. Ondervinden wij dat ook niet wat het verschillend effect is op mensen als we hen iets leren of als we hen iets vertellen van wat we zelf beleefd hebben ? Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
22 januari: DERDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc 1,14-20 Vers 17 : Jezus sprak tot hen : Komt, volgt Mij; Ik zal maken dat gij vissers van mensen wordt. Jezus volgen is doen wat Hij deed: mensen vrij maken opdat zij meer zouden kunnen leven. De beeldspraak: vissers van mensen maken, kan misleidend zijn. Daarom is het beter de opdracht van de volgelingen van Jezus te koppelen aan de naam van Jezus (Verlosser, Bevrijder) Mensen vrijer maken ? Zou het dit kunnen betekenen: elke mens die we ontmoeten genoeg leren kennen dat we hem, haar kunnen helpen om dat kleine stapje te laten vinden dat haalbaar is en waardoor deze wat vrijer wordt, meer zichzelf. Hugo Dierick,Rosier 26, Antwerpen
15 januari: TWEEDE ZONDAG DOOR HET JAAR Joh1,35-42 Vers 42 b: Jezus zag hem aan en zeide: Gij zijt Simon, de zoon van Johannes; gij zult Kefas genoemd worden. Simon : Gij die luistert Johannes: God is genadig Kefas : Rots Namen in het OT en NT hadden altijd te maken met een eigenschap of roeping van de persoon zelf. Een andere naam krijgen, betekende een nieuwe opdracht ontvangen. Welke naam zou me nu beter passen bij dit nieuwe jaar? Is er zo iets dat ik duidelijker aan het worden ben ? Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
8 januari: OPENBARING DES HEREN Mt 2,1-12 Vers b 1: Kwamen er te Jeruzalem Wijzen uit het oosten. Wijzen zijn zij die vertrouwd zijn en daardoor vaardig in het omgaan en verstaan van waar het in het dagelijks leven om gaat. Zo werd van David verteld: Hij was wijs op de harp. Die vaardigheid ondersteunde zijn bidden waardoor hij zijn leven zin kon geven. Waar zijn wij mee vertrouwd ?
5 februari: VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1,29-39 Vers: 31 'Hij ging naar haar toe, pakte ze bij de hand en deed haar opstaan ; zij werd vrij van koorts en bediende hen.' Naar iemand toegaan, deze bij de hand nemen en doen opstaan en deze werd vrij van koorts.... Hier lezen wij in een notendop waar het bij Jezus om te doen was. Jezus , wiens naam letterlijk 'God- maakt- vrij' betekent . Hoe gaan wij naar mensen toe, als we al naar hen toegaan? Hoe geven wij hen een hand, als weal een hand geven ? Wat zeggen wij daarbij , als we iets al zeggen ? Hugo Dierick,Rosier 26 2000 Antwerpen.
1 januari OCTAAFDAG KERSTMIS Lc 2,16-21 Vers 21b: ontving Hij de naam JEZUS zoals Hij door de engel werd genoemd voordat Hij in de moederschoot werd ontvangen. De naam Jezus (Jeshoea) betekent letterlijk: Je (Je-hova = God) zus (shoea = bevrijdt, verlost) In het Onze Vader bidden wij met datzelfde woord: Maar verlos( ver-jezus) onsvan het kwaad. Waarvan willen we niet allemaal bevrijd worden, willen we wat meer onszelf kunnen zijn ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen