DERDE PAASZONDAG Joh 21,1-19. Vers:17a: 'Voor de derde maal vroeg Hij : Simon, zoon van Johannes, hebt ge me lief ? Nu werd Petrus bedroefd, omdat Hij hem voor de derde maal vroeg: Hebt gij me lief.' Hebt gij dat ooit al meegemaakt in uw relatie van verloofde, gehuwde, samenwonende ? Uw partner die u in uw ogen kijkt en vraagt:' Ziet ge me nog graag ? ' Of hebt ge dat al zelf gevraagd aan uw geliefde? Dat moet ge eens doen ! Wedden dat ge dat nog eeen tweede keer en zelfs een derde keer zult vrgen en dat ge telkens iets anders zult meemaken. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
PASEN Lc 24, 1-12 : Hij is verrezen. Vers: 12c 'Petrus ging terug naar huis, verbaasd over wat er gebeurd was.' Eerst vond Petrus het verslag van de vrouwen maar niks. Dan liep hij naar het graf en zag precies wat de vrouwen hadden verteld en gaat verbaasd naar huis. Wat een mengeling van twijfelen en geloven. Er bestaat geen geloven zonder twijfelen. Er bestaat wel twijfelen zonder geloven. Waar horen wij thuis en waar voelen wij ons goed bij? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
PALMZONDAG Lc 22,14-23, 56: Laatste Avondmaal Vers 19b: 'DIT IS MIJN LICHAAM, DAT VOOR U GEGEVEN WORT; DOET DIT TOT GEDACHTENIS AANMIJ.' Over de consecratiewoorden zijn ooit bibliotheken vol geschreven en werden er oververhitte discussies gehouden onder christenen. Nu na zoveel eeuwen het stof van al die verschillende interpretaies en vertalingen is gaan liggen is de tijd rijp om wat beter naar mekaar te luisteren. Van welk woord heeft Jezus zich in zijn taal bedient dat wij vertaald hebben met lichaam? Het zou best het woord ' goef' kunnen geweest zijn : persoon. Dit ben ik! Komt Hij zo meer aanwezig bij u ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
VIJFDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Joh 8,1-11: De overspelige vrouw Vers 11b: ' TOEN ZEI JEZUS TOT HAAR : OOK IK VEROORDEEL U NIET; GA HEEN EN ZONDIG NIET MEER.' Schriftgeleerden, Farizeeërs en de vrouw samen in de tempel. Hoe gaan ze om met hun tekorten, fouten, zonden ? Het is zonneklaar dat ze allemaal zondaars zijn en de Schriftgeleerden en Farizeeërs wilden Jezus ook betrappen op een fout, een zonde. Dat is niet gelukt. Beseffen wij dat wij allemaal vergeven zondaars zijn en dat dit besef ons leven compleet anders maakt ?
VIERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 15,1-3,11-32 Vers 31 : ' Toen antwoordde de Vader: Jongen jij bent altijd bij mij en alles wat van mij is, is ook ook van u.' De oudste zoon is een brave trouwe dienaar geweest van zijn vader maar hij is er niet gelukt om echt zoon te zijn. Hij is nooit echt in contact geweest met wie zijn vader wel was iemand die namelijk alles deelde met hem. Hij kan dus niet dankbaar zijn want hj beseft niet dat hij alles gekregen heeft van zijn vader? Als dat geen zonde is ? Hugo Dierick, Rosier 26 A.
TWEEDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 9,28b-36 Vers 29b:' Zijn gelaat veranderde van aanblik en zijn kleren werden verblindend wit. Wij zouden zeggen : schitterend ! Want wat verrast ons het meest en bewaren wij onvergetelijk lang in ons geheugen als de schittering van een aanblik, de helderheid van schitterende ogen, de klaarheid van één woord, de uitstraling van een gelaat, de verblinding van het pure graag zien. All what I want is to remember me as having loving you. Hugo Dierick, Rosier 26 A.
DERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 13,1-9 Vers 8b: 'Laat mij eerst de grond omspitten en er mest op brengen.' Wij kunnen zo hard werken als we willen en ontzettend veel realiseren . Eén domein ontsnapt ons volledig :Wij kunnen geen groeikracht maken. De zorg wel, het werk ook maar de groeikrach is ons niet geveven. Terwijl de boer slaapt gebeurt het. Wij zijn geen baas over het leven: Wij zijn God niet. Wanneer stoppen wij onze zorg dan ? De vraag die onze samenleving dagelijks bezighoudt. Hugo Dierick, Rosier 26 A
EERTSE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 4, 1-13: Jezus door de Geest naar de woestijn gevoerd Vers 2a: ' en door de duivel op de proef werd gesteld' Daar in de woestijn verengt, versmalt de duivel Jezus belangstelling tot die drie zo bekende menselijke domeinen: - zijn kunnen : van stenen brood maken (macht) - zijn hebben : alles is van u als je door je knieën gaat (bezit) - opgevangen worden : je zult verwend worden en genieten ( genot) Geest is in Jezus'taal Roeach: Adem en Ruimte. Die Geest maakt dat Jezus als't ware immuun wordt voor al wat eng is, bekrompen De Heilige Geest haalt Jezus uit de beproeving van macht, bezit en genot die niets met liefhebben te maken hebben. De Geest brengt Jezus bij zijn Vader en bij Hem vindt Hij alles wat Hij echt nodig heeft. Hugo Dierick,Rosier 26 A.
VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 5,1-11 Vers 11: 'Ze brachten de boten aan land en lieten alles achter om Hem te volgen.' Hoe verklaar jij dat die vissers plots alles achterlaten om Jezus te volgen? Is het niet zo als je de parel van je leven gevonden hebt , dan heb je de rest niet meer nodig. Als je in je éne hand alles krijgt wat je nodig hebt, dan kan die andere hand moeiteloos al de rest toch loslaten, niet ? Maar zolang je die schat niet gevonden hebt, blijf je zoeken en twijfelen. Is dat niet de kracht van het vertrouwen? Hugo Dierick, Rosier 26,2000 A
VIERDE ZONDAG DOOR HET JAAR I Kor 12,31-13,13 Vers:13: 'Nu echter blijven geloven, hopen en liefhebben de grote drie; maar de liefde is de grootste. ' aldus Paulus. Peguy echter heeft een andere prioriteit. Hij laat God het volgende zeggen: 'Dat mensen geloven verwondert me niet, want mensen hebben altijd in iets geloofd. Dat ze liefhebben, verwondert me evenmin want mensen hebben een natuurlijke belangstelling voor graag zien en ze leven ervan. Maar dat mensen hopen, dat verrast me me in hoge mate want alleen zo is er toekomst mogelijk. Wat is mijn prioriteit , niet in gedachte maar in mijn manier van leven ?