VIERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 15,1-3,11-32 Vers 31 : ' Toen antwoordde de Vader: Jongen jij bent altijd bij mij en alles wat van mij is, is ook ook van u.' De oudste zoon is een brave trouwe dienaar geweest van zijn vader maar hij is er niet gelukt om echt zoon te zijn. Hij is nooit echt in contact geweest met wie zijn vader wel was iemand die namelijk alles deelde met hem. Hij kan dus niet dankbaar zijn want hj beseft niet dat hij alles gekregen heeft van zijn vader? Als dat geen zonde is ? Hugo Dierick, Rosier 26 A.
TWEEDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 9,28b-36 Vers 29b:' Zijn gelaat veranderde van aanblik en zijn kleren werden verblindend wit. Wij zouden zeggen : schitterend ! Want wat verrast ons het meest en bewaren wij onvergetelijk lang in ons geheugen als de schittering van een aanblik, de helderheid van schitterende ogen, de klaarheid van één woord, de uitstraling van een gelaat, de verblinding van het pure graag zien. All what I want is to remember me as having loving you. Hugo Dierick, Rosier 26 A.
DERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 13,1-9 Vers 8b: 'Laat mij eerst de grond omspitten en er mest op brengen.' Wij kunnen zo hard werken als we willen en ontzettend veel realiseren . Eén domein ontsnapt ons volledig :Wij kunnen geen groeikracht maken. De zorg wel, het werk ook maar de groeikrach is ons niet geveven. Terwijl de boer slaapt gebeurt het. Wij zijn geen baas over het leven: Wij zijn God niet. Wanneer stoppen wij onze zorg dan ? De vraag die onze samenleving dagelijks bezighoudt. Hugo Dierick, Rosier 26 A
EERTSE ZONDAG VAN DE VEERTIGDAGENTIJD Lc 4, 1-13: Jezus door de Geest naar de woestijn gevoerd Vers 2a: ' en door de duivel op de proef werd gesteld' Daar in de woestijn verengt, versmalt de duivel Jezus belangstelling tot die drie zo bekende menselijke domeinen: - zijn kunnen : van stenen brood maken (macht) - zijn hebben : alles is van u als je door je knieën gaat (bezit) - opgevangen worden : je zult verwend worden en genieten ( genot) Geest is in Jezus'taal Roeach: Adem en Ruimte. Die Geest maakt dat Jezus als't ware immuun wordt voor al wat eng is, bekrompen De Heilige Geest haalt Jezus uit de beproeving van macht, bezit en genot die niets met liefhebben te maken hebben. De Geest brengt Jezus bij zijn Vader en bij Hem vindt Hij alles wat Hij echt nodig heeft. Hugo Dierick,Rosier 26 A.
VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 5,1-11 Vers 11: 'Ze brachten de boten aan land en lieten alles achter om Hem te volgen.' Hoe verklaar jij dat die vissers plots alles achterlaten om Jezus te volgen? Is het niet zo als je de parel van je leven gevonden hebt , dan heb je de rest niet meer nodig. Als je in je éne hand alles krijgt wat je nodig hebt, dan kan die andere hand moeiteloos al de rest toch loslaten, niet ? Maar zolang je die schat niet gevonden hebt, blijf je zoeken en twijfelen. Is dat niet de kracht van het vertrouwen? Hugo Dierick, Rosier 26,2000 A
VIERDE ZONDAG DOOR HET JAAR I Kor 12,31-13,13 Vers:13: 'Nu echter blijven geloven, hopen en liefhebben de grote drie; maar de liefde is de grootste. ' aldus Paulus. Peguy echter heeft een andere prioriteit. Hij laat God het volgende zeggen: 'Dat mensen geloven verwondert me niet, want mensen hebben altijd in iets geloofd. Dat ze liefhebben, verwondert me evenmin want mensen hebben een natuurlijke belangstelling voor graag zien en ze leven ervan. Maar dat mensen hopen, dat verrast me me in hoge mate want alleen zo is er toekomst mogelijk. Wat is mijn prioriteit , niet in gedachte maar in mijn manier van leven ?
TWEEDE ZONDAG DOOR HET JAAR Joh 2,1-12: De bruiloft van Cana. Vers: 4: 'Jezus zei met zijn bekende uitspraak tot Maria' Vrouw is dat soms uw zaak?' letterlijk : 'Wat is er voor u en wat is er voor Mij ? Nu is het nog niet voor Mij.' In feite een heel vriendelijke en delicate manier van Jezus om iets uit te klaren tussen Hem en zijn moeder, want In feite zegt Hij:'Nu is het nog niet voor Mij ! En toch verandert Jezus zijn plan. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
DOOPSEL VAN CHRISTUS Lc.3, 15-16.21-22 Vers 17 b:' Dit is mijn Zoon, mijn veelgeliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.' Elk weekend na Kerstmis gaan we met sprongen vooruit in de openbaring van wie Jezus is. Vandaag wordt die sterke band belicht tussen Abba en Ben, Vader en Zoon . Letterlijk gaat het hier over een énige relatie : Abba (Vader) : Hij die liefheeft vanuit verlangen. Ben(Zoon): Opgetild op het niveau (van die verlangende Liefde). Vandaar : veelgeliefde , welbehagen. En De Geest (Roeach) is er natuurlijk bij want die zorgt ervoor dat die intimiteit Vader-Zoon niets verstikkends heeft maar Ruimte & Adem (Roeach) krijgt. Hugo Dierick, Rosier 26.Antwerpen
OPENBARING DES HEREN Mt 2,1-12 Vers 2: Wijzen uit het Oosten. Als Jezus is wat zijn naam betekent: God redt, dan zal Hij ook van betekenis worden voor alle mensen: Niet alleen voor het Westen maar ook voor het Oosten, voor Noord en Zuid, voor arm en rijk. Als Hij de waarheid is, de weg en het leven dan heeft Hij inderdaad betekenis voor iedereen. Waarheid groeit altijd van onderuit en wordt niet opgelegd. Waarheid openbaart zich geleidelijk vanuit het leven. Het zijn inderdaad geen koningen maar wijzen die aan openbaring doen. Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
DERDE ZONDAG DOOR HET JAAR Lc 1,1-4; 4,14-21 Vers 21: 'Het Schriftwoord dat gij zojuist gehoord hebt, is thans in vervulling gegaan.' Het vervullen van de Schrift, een vaste uitdrukking in de Schrift, zouden we beter vertalen met invullen. Jezus vult het Schriftwoord inderdaad in met zijn leven en zijn woorden en dat is eveneens de opdracht van zijn volgelingen. Welk woord, welke opdracht willen wij invullen ? Aan armen de Blijde boodschap brengen, gevangenen bevrijding brengen, blinden de ogen openen .... Hugo Dierick, Rosier 26, Antwerpen.
Heilige Familie Lc 2,41-52 Vers 49b : 'Wist ge dan niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn !' Vers 50a : 'Maria en Jozef begrepen niet wat Hij daarmee bedoelde.' Het eigene van Jezus blijft moeilijk te verstaan voor ieder van ons . Ook Jozef en Maria begrepen niet wat Hij bedoelde. Zijn ongeloofelijke verwantschap en verbondenheid met wie Hij zijn Vader noemde , bleef Jezus'mysterie. Nochtans vader-zoon relatie kennen wij toch ook allemaaal. Maar bij Jezus is er veel meer dan die natuurlijk band ouder-kind. Tussen Jezus en zijn Abba gaat het over gelijkwaardigheid, verbondenheid , immens vertrouwen. Dat maakt dat Jezus tot het uiterste is gegaan waardoor Hij voor ons de meest betrouwbare getuigen is geworden van God. Hugo Dierick, Rosier 26 A.
VIERDE ZONDAG VAN DE ADVENT Lc 1, 39-45 Vers 40 c 41 a :' Elisabet werd vervuld met de heilige Geest en riep met luider stem uit : Gij zijt de gezegende onder de vrouwen. De Heilige Geest is binnen de Drie-eenheid altijd Diegene die roeach( adem en ruimte) brengt in de intieme relatie Vader-Zoon om die te vrijwaren van verstikking ( implosie). Elisabet , vervuld van de Heilige Geest, roept het dan ook uit : Gij zijt de gezegende onder de vrouwen. Zij komt met haar geheim naar buiten : een verlossende uitroep naar de toekomstige moeder van de Verlosser, en dit kan ze uiteraard door de kracht van de Heilige Geest(adem en ruimte)
DERDE ZONDAG IN DE ADVENT Lc3,10-17 Vers 10 ' De mensen stelden Hem de vraag: Wat moeten wij dan doen?' Als het waar is dat - zolas we vorige zondag zagen- we een permanente zucht hebben naar altijd maar meer willen hebben en dan merken dat wij daardoor niet echt gelukkiger worden, zeker niet in verhouding tot de tijd en inspanningen die we daarvoor moeten opbrengen. En is dat ook niet zo met dat ander dagelijks verlangen in ons of is het ook weer meer dan dat : iets dwingends dat ons altijd maar aanzet om controle te hebben over anderen: er op uit zijn om anderen voor te zijn, om een ander te overvleugelen. Het willen hebben van macht maakt ons dat ook niet ongenietbaar en gevangen in het keurslijf van de concurrent die op zijn hoede moet zijn en welk gevoel hou ik daar dan aan over? Zeker als het over een vader gaat of een echtgenote of een kind. Wij zijn nog twee zondagen voor het verjaarsdagfeest van Jezus verwijderd, die toch iets opmerkelijk gedaan heeft op de weg naar een vrijer leven, zeg maar gelukkiger leven. Hugo Dierick Rosier 26 2000 A.
TWEEDE ZONDAG VAN DE ADVENT Lc 3,1-6 Vers 6 : 'En heel de mensheid zal Gods REDDING zien. Redding waaruit ? Wij kunnen zo'n deugd beleven aan de dingen waarvoor we gespaard hebben om die dan uiteindelijk te kunnen hebben. En hebben wij dan niet in de kortste keren al spijt dat we door die ene aankoop niet genoeg meer over hebben om weer iets anders te kunnen hebben. Blijven wij daar deugd aan beleven bij het zien van wat we allemaal nog niet hebben. Maakt ons dat niet onrustig als we altijd maar nieuwe dingen zien die we willen hebben. Hoe ontsnap ik aan die hebbe-koorts? Zal ik die hang of is het zelfs een drang om altijd maar opnieuw meer te willen hebben, ooit kunnen afleggen om meer mezelf te kunnen zijn? Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A.
EERSTE ZONDAG VAN DE ADVENT Lc 21,25-28.34-36 Vers 28 b:' Want uw VERLOSSING komt nabij.' Verlossing ! Moet ik dan van iets verlost woren? Ik zou niet weten waarvan ? Behoren onderdrukking, verknechting, onderwerping niet ver achter ons. En waar die onmenselijke toestanden nog bestaan, hoe kan daar een evangelietekst iets aan veranderen ? We staan nu op vier zondagen van de verjaardag van Jezus, die werd aangekondigd als de Verlosser. Is er dan echt niets waar we vanaf willen zijn ? Iets dat mijn leven lichter zou maken: minder druk, minder drukkend, minder gestresseerd, vrijer, gelukkiger ? Meer daarover in de volgende vier zondagen naar het feest van de Verlosser toe? Hugo Dierick, Rosier 26;2000 A.
VIERENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Joh 18, 33b-37 Vers: 34 : Jezus antwoordde Pilatus ' ZEGT GIJ DIT UIT UZELF OF HEBBEN ANDEREN U OVER MIJ GESPROKEN ? ' Pilatus vertegenwoordigt de Romeinse heersers en is helemaal niet geïnteresseerd in Jeuzs. Alleen wil hij weten of die Jezus geen mogelijke concurrent kan zijn mochten de joden Hem zien als een koning. Hij zou zich wel eens bedreigd kunnen voelen. Zou die Jezus ook voor mij soms een bedreiging kunnen zijn in heel wat beslissingen in mijn leven? Hugo Dierick Rosier 26 Antwerpen.
DRIEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOOR HET JAAR Mc 13,24-32 Vers: 30 a ' DE HEER ONZE GOD IS DE ENIGE HEER' 31 b ' ER IS GEEN ANDER GEBOD DAN DEZE TWEE' Voor Jezus is helderheid troef en éénvoud de opgave. In plaats van 100 verschillende geboden , in plaats van 10 geboden, in plaats van twee geboden is er in feite maar EEN gebod: beminnen zoals Hij dat altijd maar gedaan heeft. Einde van elke discussie met de geleerden zowel de geleerden van de wet als de geleerden van de schrift. Kunnen wij daar niet mee voort ? Hugo Dierick, Rosier 26 2000 ANTWERPEN
TWEEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR MC12,38-44 Vers 44c:' Zij gaf alles waar zij van leven moest' Dat is precies wat Jezus gedaan heeft: zichzelf gegeven. De arme weduwe was in de volle betekenis een volgeling van Jezus. Waarvan moet ik leven? Weet ik dat op hoeveel nauwkeurig na? En wat zou mij dat kosten om dat weg te schenken? Daar moet iets tegenover staan: Jezus volgen. Besef ik daarvan de meerwaarde of lach ik daar eens mee?
EENENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc12,28b-34 Vers 34b :' Gij staat niet ver af van het Koninkrijk Gods' Jezus vond dat de wetgeleerde een correct antwoord gegeven had en zegt dat hij wijs gesproken had. Daarom zegt Hij tot deze wetgeleerde dat hij niet ver af stond van het Rijk Gods. Waarom zegt Jezus dat er nog een afstand te gaan is naar dat Rijk Gods? Is dat niet de weg tussen het goede antwoord weten en het goede antwoord in practijk omzetten.Met het goede antwoord staan we al in de richting van dat Koninkrijk Gods maar beslissend zal worden: de echte stappen zetten. The reality is the therapy. Hugo Dierick, Rosier 26 2000 A
DERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc10,46-52 Vers 52: 'Ga, zei Jezus, uw vertrouwen is uw redding.' Wat maakt nu dat hij terug kan zien? Dat hij als blinde toch kon vernemen (horen) dat Jezus in zijn buurt kwam. Zonder Jezus ooit gezien te hebben , spreekt de blinde Hem aan:' Wees mij genadig : Laat mij U zien. De blinde ging uitsluitend voort op het vertrouwen dat hij in Jezus had. Zo verklaart Jezus zijn genezing. Hugo Dierick; Rosier 26 2000 A.