op deze webstek trachten we een 'leesbaar' dialect te brengen
voor jan-met-de-pet, een korte doffe e schrijven we als (eu) , een korte oe als (oe).
naast actie voor dialecten.. willen we ook iets ondernemen tegen het verbod om 'plezant' te gebruiken in Vlaamse scholen...
hou het plezant in Vlaanderen!
en hartstikke leuk in Holland!
wordt lid van de Terug Plezant Club het is gratis!
<< hier links kan je inschrijven!
is het plaatje te groot voor uw scherm? hou de Ctrl-toets in en draai met het muiswieleke...
als ge een bepaald artikel wilt doorsturen naar een vriend(in).. klik dan op het envelopje rechts onder het betrokken artikel
Reacties op bericht (41)
14-04-2011
Nederland / Overijssel
Natuurlijk moeten we het dialect in ere houden. Het woordje plezant gebruiken wij hier niet, maar bij de Belgen klinkt het héél plezant Dus......houden zo.
vr gr Marijke
14-04-2011 om 10:01
geschreven door Marijke
12-03-2011
leutig!
Hoi Fons, ik las deze week in de krant over uw actie, en ben dit wel sympathiek genegen. Ik heb er op mijn logje ook wat publiciteit rond gemaakt, en vanzelfsprekend ook dit logje gelinkt.
Veel succes nog! enneh, 'k wense ui nog een goe weekend!!!
12-03-2011 om 13:43
geschreven door Billy
23-09-2009
plezant en goesting in Van Dale
Hey, 'Plezant' en 'goesting' staan in de dikke Van Dale, heb ik net opgezocht. Ze worden gelabeld als Belgisch Nederlands, spreektaal. Het is misschien niet vet, maar ze staan er toch in en worden niet compleet afgeschoten als een barbarisme of zo. Ik ben nog met 'plezant' opgegroeid in Beerse en nu ik je oproep heb gelezen, ga ik 'plezant' aan mijn kinderen proberen door te geven. 'Goesting' heb ik zelf nooit gebruikt, mijn broer die het meest van ons drieën het dialect van Beerse en Turnhout heeft overgenomen, wel. Mijn man die het Antwaarps beheerst, heeft ook altijd goesting. Groetjes en succes!
23-09-2009 om 09:49
geschreven door Azucena Lemmens
03-09-2009
Der is niks zo plezant als het dialekt
Geluk zit in een klein moment,
De dingen die de mensen het liefst willen weten zijn gewoonlijk hun zaken niet.
kei toffe donderdagavond wens ik je toe , lieve groetjes en knuff van ons voor jou
03-09-2009 om 18:10
geschreven door Jeske
ik vraag mij af waarom ze dat woord niet meer willen
lieve groetjes,
DEWESTHOEK
03-09-2009 om 08:21
geschreven door Annie & Rogier
27-08-2009
plezant
Als rechtstreekse afstammeling van de "dikke" Van Dale ben ik voorstander dat plezant leuker is. Als dit geen zin meer heeft, is mijn goesting rap/snel over.
Met amicale/vriendelijke groeten, helga
27-08-2009 om 13:43
geschreven door Van Dale Helga
25-08-2009
plezant
Plezant is beter dan leuk maar als je plezant niet leuk vind omdat het te frans klinkt ,kun je nog altijd TOF zeggen ,das pas een tof woord
25-08-2009 om 15:14
geschreven door alfacinha
24-08-2009
groot gelijk
Een prachtig initiatief, ik erger mij ook al geruime tijd aan het 'leuk' verschijnsel. En het vreemde is: niet alleen kinderen maar ook volwassenen uit mijn omgeving blijken dat woord inmiddels te gebruiken. Waar ze het vandaan halen, geen flauw idee! Maar het doet zeer aan mijn oren. Mijn dochter is nu nog te jong om te praten maar ik hoop toch dat de woorden 'plezant' en 'tof' in haar vocabularium zullen zitten wanneer haar tongske loskomt.
24-08-2009 om 13:03
geschreven door Bart N
23-08-2009
plezant-helemaal mee eens
Wat een mooi initiatief is dit! Als Limburgse (nl) ervaar ik dagelijks hoe jammer het is als je eigen taal, in mijn geval het Limburgs dialect, wordt weggedrukt door het Hollands, ja Hollands - niet het Nederlands. En het feit dat op de Nederlandse televisie het Goois de norm is, maakt het allemaal nog erger. Afschuwelijk. Daarom vind ik uw actie om de Vlaamse woorden in ere te houden zo sympathiek. Ik las al in de krant dat 'goesting' het volgende woord is. 'Seffes' mag er van mij ook bij! Veel succes en ga vooral door.
23-08-2009 om 08:32
geschreven door Mieke
21-08-2009
AN = Hollands
Goei initiatief! Maar het gebruik van 'leuk' is maar één van de duizenden voorbeelden van het verhollandiseren van het Vlaamse taalgebruik onder de valse noemer "Algemeen" Nederlands. Gelukkig is er zich in Vlaanderen een Algemeen Vlaams aan 't ontwikkelen (het vermaledijde Verkavelingsvlaams). Op www.vlaamsetaal.be propageren we een Vlaamse schrijftaal op basis van die spreektaal.
21-08-2009 om 13:52
geschreven door Krommenaas
synoniemen van leuk gebruiken
Het heeft weinig zin om het woord "plezant" te gaan verdedigen bij de media en de onderwijsinstellingen. Vermits het niet overal gebruikt wordt.
Men kan misschien wel de aandacht erop vestigen dat het veelvuldige gebruik van "leuk" een teken is van taalarmoede. Iets voor kleine kinderen die nog niet zo veel woorden kennen.
Er zijn zovele synoniemen opgelijst op het Internet. Zodra de nieuwslezers daarop gewezen worden, zullen zij hopelijk wat moeite doen om een rijkere woordenschat te gebruiken en dan zal "leuk" wel stilaan achterwege gelaten worden in de nieuwsberichten. Voor onderwijzers geldt hetzelfde.
21-08-2009 om 12:32
geschreven door Govaerts
Absoluut mee eens
De groep Wreed & Plezant levert al 10 jaar zijn ludieke en muzikale bijdrage om de (vlaamse) volkse taal en muziek in ere te herstellen. Ik steun dus volmondig dit initiatief om het woord "plezant" - en vele andere verdrongen volkse woorden - te blijven herkennen en erkennen.
21-08-2009 om 03:50
geschreven door Johan Morris
20-08-2009
Leuk, lauw, plezant
In de goede oude hippietijd spraken wij langharig werkschuw tuig van de richel over 'Te mad man'. Of: 'Da's helemaal waanzinnig te gek, weet-je-wel'. En nu heeft mijn dochter het weer over lauw.
http://www.ewetel.net/~adriaan.blade...etymologie.htm Leuk (vergelijk Engels: lukewarm ) betekende oorspronkelijke lauw. Een leuk iemand betekende een doodkalm, flegmatiek iemand. Nog te vinden in: doodleuk. Later olijk- bedaard, grappig, geestig ; lange tijd echter als onbeschaafd beschouwd. Van Dale (1898): leuk in de betekenis van lauw is nu op zijn retour; het betekent nu: aardig grappig.
Groet, Derk, geboren in Friesland maar door de liefde gedwongen om in Holland te wonen en zeer tot mijn tevredenheid.. Over een paar jaar ga ik verhuizen naar Sippenaeken, meehelpen om de Voerstreek oostwaarts uit te breiden.
20-08-2009 om 21:28
geschreven door Derk
plezant
Awel, da vinkik nu eens plezant zie, eindelijk iemand die da ook vind. Ik heb mijn beide kinderen altijd het woord plezant laten gebruiken, want ik kreeg de webekes van da woord leuk. Nu heb ik 4 kleinkinderen, en ik doe men best, maar blijkbaar zit da woord er al ferm in bij die mannen. Enfin, ik blijf proberen!!
Voor iedereeen, succes ermee, en naa hem ik goesting in een nen Leffe,
Christine
20-08-2009 om 18:19
geschreven door Christine
leutig
ier in zeeland proate me wi een bitje anders. ons zije in zeeuws vlaenderen leutig. da klienkt ook plezant e?
mee de hroeten uut middelburg
20-08-2009 om 17:00
geschreven door hans
reactie
Beste zuiderburen,
Wat een plezant initiatief!! zelf mag ik in nederland het woord plezant af en toe gebruiken, het klinkt namelijk veel leuker en liever!!!
Succes vanuit Amsterdam
20-08-2009 om 16:52
geschreven door Albert
Beste Fons
Als taalliefhebber weet u ongetwijfeld dat taal niet statisch is, maar dynamisch. Elk dialect verandert continu door invloeden van buiten en geeft daar weer zijn eigen draai aan. Verzet is zinloos. Verbaas u liever.
Met vriendelijke groet,
een leuke en plezante Nederlander
20-08-2009 om 14:47
geschreven door Marije
dhr
Dag Fons,
Jij bent (Sorry. gij zijt) waarschijnlijk met pensioen en je hebt veel tijd. Als ik jou was (sorry: u) zou ik mijn tijd en energie stoppen in de bestrijding van echte fouten. De Vlaamse nieuwslezers rijden AAN 100 km per uur en kopen bouwgrond AAN zoveel euro per are. Misschien wat voor Ruud Hendrickx? Overigens ben ik van mening dat dialecten behouden moeten blijven, maar dat iedereen ook de standaardtaal enigszins moet beheersen, vooral nieuwslezers.
Met vriendelijke groet,
Herman
20-08-2009 om 14:05
geschreven door Herman
Eindelijk!
Geachte heer Wuyts,
Sinds ik ongeveer 20 jaar geleden als geboren en getogen Antwerpenaar (en germanist, maar dat is niet geboren en getogen) naar Nederland verhuisd ben, voer ik actief strijd tegen het woord 'leuk. Ik heb de voorbije jaren meer dan 1.600 lezingen gehouden (over klantgerichtheid, ondernemerschap, e.d.) en maak van de gelegenheid gebruik om mijn publiek (ondertussen meer dan 200.000 Nederlanders) te confronteren met de omgevingsvervuilende werking van het woord 'leuk'. Vooral wanneer ik dan wijs op de etymologie van beide woorden, blijft succes niet uit. Op mijn website kunt u dan ook enkele duizenden reacties uit het publiek lezen waarin 'plezant' voorkomt. Ik vind het heel triest dat Vlamingen achter mijn rug massaal aan het opleuken gaan. Waasrmee overigens nog maar eens bewezen is dat emigranten altijd een zuivere/oudere vorm van een taal blijken te spreken. Ik ben dan ook heel blij met uw initiatief. Het werd eens tijd! Mijn steun hebt u.
Succes!! Guido Thys
20-08-2009 om 13:59
geschreven door Guido Thys
Reactie
Ik erger mij ook aan het woord "leuk". Dit woord wordt gebruikt door de Nederlanders hé. Moeten wij, Belgen, dan ook spreken van "zu doranze" en "tour de France"? Dit laatste werd ook door de Nederlanders uitgevonden en de hele kliek van de sport spreekt bijna nooit meer van "De ronde van Frankrijk".Was daar iets mis mee?!
20-08-2009 om 13:57
geschreven door Yo
Waarom Franse leenwoorden?
Ik begrijp niet waarom u de goed Nederlandse woorden leuk en zin wilt vervangen door twee Franse leenwoorden, plezant en goesting. Ik dacht dat de meeste Vlamingen juist blij waren van de Franse overheersing verlost te zijn.
20-08-2009 om 13:30
geschreven door Johannicus
leuk idee!
Beste Fons, Ik ben een Nederlander en ik vind dit een heel goed idee. Een dagje Antwerpen zou lang zo leuk niet zijn als alle Vlamingen straks Nederlands spreken.
20-08-2009 om 13:27
geschreven door michel
Leuk is geinig en plezant weinig
Dit riekt naar Waalse of francofonische overheersing. Daar zeg ik NON tegen.
20-08-2009 om 13:09
geschreven door Dick
Meer vlaams in Nederland
Ik ben voorstander van het gebruik van meer vlaamse woorden in Nederland. Het Hollands krijgt in Nederland ook al te veel de overhand. Laten we in het Zuid-Nederlandse taalgebied (Vlaanderen plus Nederlands Noord-Brabant en Limburg) het Zuid-Nederlands promoten!!!
Groetjes van Paul (uit Noord-Brabant)
20-08-2009 om 12:46
geschreven door Paul
Prof.
Ik vind deze actie absoluut niet leuk! Plezant is natuurlijk best een leuk woord, maar leuk is toch een stuk leuker.
Fons, ik zal je een leuk nieuw woord leren: je bent een LUTSER!
20-08-2009 om 12:45
geschreven door Wim Heitinga
Leuk en plezant
U vindt het woord "leuk" te Nederlands, en stelt daarom voor plezant vaker te gebruiken. Echter, plezant is toch een afgeleide van het FRANSE woord plaisant. Het verbaast ons dat Vlaanderen liever met Frankrijk wordt geassocieerd dan met Nederland !
Nederlandse meisjes ten zuiden van België
20-08-2009 om 12:17
geschreven door filles neerlandaises en France
Plezant = Anglicisme?
Is Plezant eigenlijk niet Engels?
Have a pleasant day!
20-08-2009 om 12:14
geschreven door Marie
Nederlander
Beste Fons en de rest van Belgie, hulde voor dit initiatief. De eigen taal moet gekoesterd worden. En nu we het toch over "leuk"hebben, wat te denken van "cool" in plaats van leuk. Ik hoor hier in Amsterdam niet anders. Niet leuk hoor.
Groeten van Ben Rouwenhorst
20-08-2009 om 12:13
geschreven door Ben Rouwenhorst
Leuk initiatief
Beste Fons,
Ik vind het echt een heel LEUK initiatief van je om de verschillen tussen het Nederlands en Vlaams in stand te houden.
Succes,
Met vriendelijke Groet,
Wesley (uit Nederland)
20-08-2009 om 11:50
geschreven door Wesley
plezant
Volgens de Vandaele is plezant geen dialect
U hebt gezocht op het woord: plezant.
RESULTAAT
ple·zant bn plezierig
20-08-2009 om 09:51
geschreven door De Busscher
VRT en "plezant"
Beste Fons,
Ik wil toch graag eens mijn versie hier ook neerschrijven.
De VRT beschouwt "plezant" niet meer als standaardtaal, schrijf je. Er zou ook een taalcommissie die waarschijnlijk uit meer Nederlanders dan Vlamingen bestaat, dat beslist hebben.
Ik zou niet weten over welke taalcommissie je het hebt. Er is bij de VRT helemaal geen taalcommissie die zich bezighoudt met het beoordelen van woorden, laat staan dat er Nederlanders in die commissie zouden zitten. De enige commissie die ik ken die zich met taaladvisering bezighoudt, is het Taaladviesoverleg van de Nederlandse Taalunie, waarin vijf Vlamingen en vijf Nederlanders zitten. Zij heeft zich nog nooit over "plezant" uitgesproken.
We moeten onze termen goed definiëren. "Standaardtaal" is de neutrale, zakelijke taal die in het publieke domein gebruikt worden. Dat is de definitie die door taalkundigen gebruikt wordt. Het gaat dus om woorden en uitdrukkingen die de overheid, de media, de banken, de scholen e.d. in hun openbare communicatie gebruiken.
Woordenboeken beschrijven de talige werkelijkheid, taaladviseurs bouwen er hun advies op. Je schrijft zelf dat "plezant" aan het verdwijnen is. Woordenboeken merken dat ook en schrijven dat "plezant" in de gesproken, informele variant van het Nederlands in België voorkomt. Dat is een beschrijving, geen verplichting.
Concreet betekent dat Vlamingen het woord "plezant" wel veel zeggen (ook ik), maar dat het in neutrale, zakelijke, geschreven taal niet vaak voorkomt. Wat de VRT betreft, leidt dat tot mijn advies: "Gebruik 'plezant' niet in de omroeptaal, want het is niet voor iedereen aanvaardbaar." Deze hele discussie (die ik overigens met plezier voer) is daar het bewijs van. "Plezant" is niet neutraal en kan daarom beter in omroeptaal, met name journaaltaal, vermeden worden.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik op deze plek niet meer zal reageren. Er moet ook nog ander werk verzet worden op de VRT.
Vriendelijke groeten,
Ruud Hendrickx
20-08-2009 om 09:09
geschreven door Ruud Hendrickx
19-08-2009
Tof
Op google vind ik 1.390.000 resultaten op pagina's uit België voor "leuk".
En 511.000 pagina's voor "tof".
Dus "leuk" heeft Vlaanderen nog niet volledig gekoloniseerd.
19-08-2009 om 18:43
geschreven door Govaerts
terug plezantclub
Vandaag staat er een artikel over uw aktie in het Nieuwsblad. Natuurlijk valt het op dat de kinderen nu "leuk" zeggen zoals de Hollanders, terwijl iedereen voorheen "plezant" gebruikte. Omdat men vroeger vrijwel heel de dag dialect sprak. En dan klonk "leuk" belachelijk.
Daarom viel het me enkele weken geleden op dat een lagereschool meisje in het Park Spoor Noord zegde op de Antwerpse televisie dat ze het er tof vond. Dus toch niet overal constant de Hollandse term maar ook nog "tof".
Dus kunnen de onderwijzers misschien "tof" promoten op school? En de jeugdtelevisie. Lijkt mij Vlaamser dan Hollands "leuk" en Frans "plezant".
19-08-2009 om 17:51
geschreven door Govaerts
18-08-2009
Plezant
't is plezant om leuk te zeggen, maar het is toch véééééél leuker om plezant te zeggen.
18-08-2009 om 12:30
geschreven door Paul Bols
11-08-2009
Plezant
Het wordt heel plezant.... Waarom zou dit bijvoegelijk naamwoord moeten verdwijnen? De Nederlanders zelf vinden plezant een leuk, warm woord. Plezant staat ook in het huidige Groene Boekje. En wij in Geraarsbergen hebben onze Enige Echte "Processie van Plaisance"! - De Processie is een unieke mengeling van religie en folklore. De overbrenging van de resten van Sint-Bartholomeus vanuit het kartuizerklooster van Sint-Martens-Lierde naar Geraardsbergen vormt sinds 1515 de aanleiding voor een jaarlijkse rondgang van het zilveren reliekschrijn door de stad. - Het was heel warm in 1515, en ze stopten aan elke herberg om eens te drinken, want het schrijn waarin Bartholomé zijn resten zitten is bijzoder zwaar, het wordt nu door nog steeds 8 man gedragen! Toen ze in Geraardsbergen met het schrijn aankwamen was iedereen bijzonder - plezant! - Nu nog gaan de dragers van het schrijn zigzaggend de sad door.
Plezant moet in de nederlandse taal blijven bestaan want het is cultureel erfgoed.
Ik zou het als oud-Nederlander die al 47 jaar in de Kempen woont leuk vinden als het woord plezant in Vlaanderen zou opgenomen worden in de spreek- en schrijftaal.
Groeten, Sim De Vries
05-08-2009 om 23:24
geschreven door simon de vries
25-07-2009
plezant
Laten we het PLEZANT houden!!
groetjes Inge
25-07-2009 om 17:46
geschreven door Inge Geuens
24-07-2009
hallo Fons
Tuurlijk moet da plezaant blijven, ook 't woord neger moet terug in gebruik genomen worden, d'er is toch niks mis met ne witte en ne zwette. En telkens moeten schrijven "een iets donkerder gekleurde medemens van Afrikaanse origine" is toch wat omslachtig, isnt' it !
Bedankt voor je mail. Inderdaad we moeten zorgen dat het woord `plezant` terug in gebruik wordt genomen. Er worden naar mijn mening al veel te veel hollandse woorden gebruikt in de Vlaamse taal.
Ik wens je nog een heel plezant en deugddoend weekeind toe!
Groetjes,
Jurgen
18-07-2009 om 09:52
geschreven door Jurgen De Cleen
Bèèrs en zoe(eu).... gezien d(eu)r de wolleke ..
en zoet hért gon règ(eu)re.. d' i_j(eu)ste twi_j ure...?
(Bèèrs lé_sjust in 't midde van deze wèreld..)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek