Lijnpiloten hebben een megaopleiding achter de rug! Een heel kostelijke opleiding trouwens, waarvoor ze vele jaren zullen moeten werken om de kostprijs gerecupereerd te zien! Vooral de praktijkopleidingen kosten pakken geld! Daarvoor moet immers telkens weer een complete passagiersjet worden gecharterd en van brandstof voorzien om je enkele uren praktijkopleiding te verschaffen!
Bovendien moeten ze zowat hun hele leven bijscholen! Want hoewel de laatste veertig jaar weinig lijkt veranderd aan het concept van een vliegtuig (weinig of geen spectaculair veranderde modellen bijvoorbeeld), is dat maar uiterlijke schijn.
Want in de cockpit verandert alles en moet telkens weer aangepast worden aan nieuwe technologieën. Waar ooit een hele resem vertrouwde mechanische wijzerplaten het dashboard sierden, staan nu een paar multifunctionele computerschermen. Veel nieuwe technologieën zagen ondertussen ook het levenslicht. Transponders, datalinks, zwarte dozen
En dan is er natuurlijk
die brave automatische piloot, die maakt dat de gezagvoerder, eenmaal op koers, lekker achterover kan leunen voor enkele uren. Bijna in slaap zou vallen. Maar toch alert moet blijven, want altijd kan iets gebeuren of iets stukgaan!
Een hedendaags vliegtuig bestaat uit vele duizenden onderdelen, vele kilometers elektrische kabel, tientallen automatische detectoren met elk hun eigen alarm. Een ongelooflijk kluwen van allemaal onderdelen die perfect moeten samenwerken. Geen vierkante centimeter blijft onbenut. Als één belangrijk onderdeeltje er de brui aan geeft, moet de gezagvoerder onmiddellijk de juiste handelingen weten te doen. Want er is geen tijd voor het beleggen van een vergadering. Geen tijd voor uitgebreide gedachtewisseling over wat er wel zou kunnen fout gelopen zijn en ideeën over hoe het eventueel kan worden verholpen. Geen tijd voor dagenlange discussies over probleempjes die een intelligente mens met durf in één klap zou weten op te lossen!
Ik moet hen bewonderen, en wat mij betreft kunnen ze niet genoeg verdienen (een fractie van wat onze ministers verdienen).
Ministers? Tja, die moeten dan ook een heel land besturen hé, en die piloot alleen maar zijn vliegtuig!
Ze zijn verantwoordelijk voor negen miljoen mensen, en die piloot maar voor een tweehonderdtal!
Juist! Die stelling zou kunnen opgaan als die lui ook écht een land konden besturen en minimaal dezelfde opleiding en bijscholing hadden genoten op dat vlak, als die piloot over vliegtuigen. En vooral: diezelfde hoge intelligentiegraad hadden.
Maar dat deden ze niét, en kunnen bijgevolg hun land ook niet veilig door problemen loodsen. Ze kunnen alleen maar de automatische piloot inschakelen. En als die faalt, als er iets gebeurt dat niet te verwachten was, dan volgt een crash of op zijn minst een harde landing die vele brokken maakt. En dit keer niet zomaar een vliegtuig, maar een heel land.
Wel, nu daag ik iedereen uit:
Wie zou durven in een passagiersvliegtuig stappen als je weet dat de piloot door een niet zo snuggere bevolking werd gekozen op basis van zijn of haar charme? Een miss België bijvoorbeeld, die geen jota afweet van vliegtuigen? Alleen maar het knopje van de automatische piloot weet te vinden? Of een kluchtzanger of circusclown?
Jij niet? Wel, ik zéker niet!
En toch is dát wat we bijna allemaal doen als we het stemlokaal binnenstappen! Het sympathiekste smoelwerk, het lekkerste kontje, de tong die het meeste kan beloven wint het. Doorgedreven kennis terzake speelt geen enkele rol. Kijken naar wat die mensen ooit gedaan hebben doen we meestal niet. Wél naar wat ze beloven te zullen doen!
Als we in een vliegtuig stappen mogen we op zijn minst verwachten dat er een vakman op de bok zit. We leggen trouwens ons leven in zijn handen!
Als we in het stemlokaal stappen doen we eigenlijk nét hetzelfde: we leggen ons leven in handen van het soort mensen waar we voor kiezen. Maar dat doen we dan wel héél erg nonchalant! En we vragen niet eens om een valscherm als we nog maar eens vaststellen dat intelligentie ver te zoeken is op de lijsten!
En reken maar dat de partijen zich daar heel goed van bewust zijn en heel doelbewust het soort van mensen naar voor schuiven waarvan ze weten dat ze scoren op charme!
Gebeurt dat alleen maar in België? Neen. Het gebeurt in heel Europa, en het gebeurt in de hele wereld. Leuk alibi om zich achter te schuilen dus voor de Wetstraat. O ja? Wel, ik zie daar geen enkel excuus in! Niemand koos immers voor imitators! En wat de rest van de wereld ervan bakt kan me geen donder schelen!
Ooit hadden we een landje dat helemaal op zichzelf kon bestaan dank zij de noeste arbeid van zijn inwoners en de berekende risicos van pientere ondernemers.
We hadden ons eigen, wereldvermaard automerk (Minerva). Stond even hoog aangeschreven als Rolls Royce. Maar we lieten het kapotmaken door pakken negatieve kritiek in onze eigen pers. Geen sant in eigen land!
Helaas is dat een typisch Belgisch trekje: we zijn véél te bescheiden, en in plaats van onze eigen producten te roemen, gaan we ze (uit misplaatste schaamte?) afbreken.
Reporters deden op een bepaald moment niets liever dan fotos publiceren van Minervas met pech, en te blokletteren: Weer een Minerva in panne. Dàt was de werkelijke reden van het uiteindelijke verval van Minerva, en niet echt de beurscrash van New York in 1927 en de erop volgende economische recessie! Vooral de eigen pers had het merk gekelderd. Lees ook even de beschrijving van dit prachtig Belgisch pareltje op Wikipedia en geloof weer in eigen land: http://nl.wikipedia.org/wiki/Minerva_(Belgisch_bedrijf)
Maar ik ben ervan overtuigd dat dit landje nog altijd schrander genoeg is om zichzelf te kunnen bedruipen zonder iets met de rest van de wereld te maken te moeten hebben. Maar dan moeten piloten aan de stuurknuppel zitten! Geen halfgare clowns!
Solidariteit met andere landen en rassen? Laat me niet lachen! Dat is gewoon een drogreden en een goede mogelijkheid om je onkunde te verbergen!
Als jij, door hard te werken, een villa hebt verdiend, ga je dan je fortuin delen met je aartsluie buurman die weliswaar in een krot leeft, maar ook nooit een poot heeft uitgestoken?
De reden waarom de Wetstraat dat wél doet? Omdat ze anders écht zouden moeten werken. Echt moeten bewijzen het roer in handen te kunnen houden. Echt origineel uit de hoek komen. Zich niet langer kunnen verschuilen achter de vele grote buren en broertjes in de wereld die nét hetzelfde doen!
Maar ze zou ook
niet langer in het water moeten springen en verdrinken als grote broer dat ook doet! Want dat is waar na-apen naar leidt!
Willy.
|