Het laat me al vele jaren niet meer los. Het blijft me maar achtervolgen. De zoveelste ongerijmdheid van mensen die zich leiders noemen! Ik blijf me maar afvragen wat de verlichte geesten in de Wetstraat heeft bezield toen zij de schoolplicht optrokken tot achttien jaar! Hoe zij dan wel het zeer verschillende IQ van onze landgenoten zagen! Of wisten ze niet dat dit verschilde van persoon tot persoon?
Toen ik veertien jaar was, was de schoolplicht
veertien jaar. Later werd het opgetrokken naar zestien, en dat vond ik nog net kunnen. En toen
boem! Achttien jaar! Volslagen opgegroeide kerels, heel dikwijls tegen hun zin, op de schoolbanken! Toen dat goed tot me doordrong ging ik me vragen stellen over hoe het nu moest met het verder doorgedreven onderwijs dat voorheen vooral kinderen met een hoger IQ of leergierigheid aantrok! Hoe de leerkrachten dàt varkentje nu weer zouden moeten wassen.
Want uit ervaring uit mijn eigen jeugd wist ik best dat er héél verschillende mensen bestaan. Ook heel verschillende kinderen!
- Je hebt mensen, kinderen, met een heel hoog IQ. De primussen dus. Die willen, terecht, verder studeren in alle sereniteit en liefst niet worden afgeleid door verstandelijk laagbegaafden.
- En dan heb je mensen die een en al spierbundel zijn, maar bij wie je zowat niks in de hersenpan krijgt.
- En tussen die beide uitersten zitten dan nog allerlei categorieën.
Wel, we hebben al die mensen nodig. De hoogbegaafden voor de hogere betrekkingen, de spierbundels voor het ruwe, zware of vuile werk. En ik denigreer geen van beide. Ze hebben nagenoeg dezelfde plicht in het draaiende houden van de maatschappij.
De natuur zorgde juist voor die verschillen om elk vogeltje te laten zingen zoals het gebekt is en elk werkje, vuil of proper, door de juiste mensen te laten opknappen. En zo was het goed. Tot een of andere clown het nodig vond heel dat goed werkende systeem op zijn kop te gaan zetten.
Want zeg nou zelf: wat zit een domme, maar werklustige spierenbundel van achttien jaar zijn broek te verslijten op de schoolbanken? Het enige dat daarmee voor hem kan worden bereikt is dat het hem juist in die cruciale jaren lui maakt en voor altijd ongeschikt voor de arbeidsmarkt. Ondertussen stoort hij ook hevig zijn meer intelligente medeleerlingen omdat hij totaal niet geïnteresseerd is in de leerstof. En ja, het zou me niet verwonderen dat hij ook een zeker percentage van die intelligente gasten schoolmoe weet te maken, zodat ook zij er verder maar de brui aan geven.
Als die vent dan aan achttien jaar de schoolbanken verlaat is het te laat om zich nog aan te passen aan het werk waarvoor hij in de wieg werd gelegd. Kan zich niet meer aanpassen aan het hoge ritme, of aan de smerigheid van bepaalde soorten van handenarbeid. Houdt het bij geen enkele werkgever vol.
Zie je een afgestudeerde van achttien jaar al een riool reinigen? Een varken slachten? De straat vegen? Onafgezien van het lagere niveau van de werkmakkers waarmee hij het moet doen? Daar is het allemaal al veel te laat voor! Zijn natuur vroeg om aan veertien, of hoogstens zestien jaar, in het arbeidscircuit te worden opgenomen en had zich dan nog heel goed kunnen aanpassen. Maar de intellectuelen in de Wetstraat zagen dat heel anders. En zoals in bijna alles waar de Wetstraat de pollekens naar uitsteekt: het gaat vroeg of laat in het honderd lopen.
Gevolgen:
1. Die twee extra en totaal verloren schooljaren hebben zon geboren werkman alleen maar lui genoeg gemaakt en klaargestoomd voor dop of leefloon.
2. Die jaren hebben een bepaald percentage hoger begaafden ook nog schoolmoe weten te maken, zodat ook zij in de marginaliteit terechtkomen.
3. Die kerels moeten noodgedwongen wel het niveau van de hele klas omlaag halen!
4. Die nutteloze extra jaren hebben waarschijnlijk ook wel veel leraren tot wanhoop gedreven!
5. De nodige extra leerkrachten die deze beslissing teweegbracht konden voor zinnigere beroepsbezigheden worden ingezet: de écht geïnteresseerden beter opleiden.
En weeral, zoals gewoonlijk, hebben de mensen die aan de touwtjes trekken het allemaal heel goed bedoeld: meer kansen, ook voor zwakbegaafden!
Maar, ook zoals gewoonlijk: ze hebben nooit stilgestaan bij alle mogelijke kwalijke gevolgen van hun beslissingen! Enkel maar de goede kanten bekeken. Nooit gedacht dat elke medaille een keerzijde heeft. Of
ze waren voldoende wereldvreemd om niet door te hebben dat er buiten de hoogst begaafden nog veel andere soorten mensen bestaan.
Misschien zal de toekomst ooit uitwijzen dat de schoolplicht weer naar beneden moet. Maar ondertussen worden wél hele generaties hangjongeren gekweekt!
Hangjongeren? Wie heeft ze gemaakt?
Maar de bedoeling van die vermeende verlichte geesten kan ik best wel snappen hoor: het moet hen er om te doen zijn geweest dat begaafde kinderen kansen kregen en niet werden geremd door de ouders, die maar vonden dat er gewerkt moest worden aan veertien of zestien jaar. Nobel gedacht, maar helaas niet verder gedacht dan de neus lang is. Voor dat fenomeen zijn andere oplossingen mogelijk dan algemene wetten! Daar hadden scholen een betere rol kunnen in spelen. Die kenden hun pappenheimers en wisten heel goed wie geschikt was om door te leren en wie voor ander werk in de wieg was gelegd. Dié hadden de ouders kunnen stimuleren door met eventuele studiebeurzen te zwaaien. En als ook dàt niet lukte, dàn kon het pas de beurt zijn geweest aan de staat om tussen te komen aan de hand van de behaalde cijfers en de commentaar van de leerkrachten!
Maar wettelijk verplichten dat iemand die duidelijk voor handenarbeid geschikt is zijn broek moet gaan verslijten op de schoolbanken? Absurd!!! Zelfs technisch onderwijs kan die gasten niet bekoren! Die vragen aan veertien of zestien jaar alleen maar om de handen uit de mouwen te mogen gaan steken. Twee of vier jaar later is dat te laat!
Vindt iemand dat ik verkeerd ben of dat dit column moet weerlegd worden? Reageer! Ik sta open voor andere meningen en wil ze graag nader onderzoeken!
Willy.
|