In de maand mei alleen al zijn er in ons land al negen dodelijke ongevallen geweest met motorrijders! Men zoekt uit waardoor dat wel mag komen! Wel, men hoeft niet ver te zoeken: motorrijder kun je niet worden. Als motorrijder word je geboren! Je hebt het of je hebt het niet. En als je het hebt dan moet je er alles aan doen om het te cultiveren. Als je het niét hebt, dan blijf je liefst zo ver als mogelijk van een motor af!
Maar dat is natuurlijk praat voor dovemansoren! Een motor staat toch zo machoachtig! Fabrikanten doen er ook alles aan om ze nog meer macho-like te maken en te presenteren. Maar zoals in veel zaken: velen voelen zich geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren!
Ik heb ook, in mijn motorcarrière, mensen zien komen en mensen zien gaan. Vooral mensen zien gaan die er beter hadden aan gedaan nooit te komen. Dan hadden ze zich een hoop ellende kunnen besparen!
En toch, in het begin van mijn carrière waren motoren vér van macho-like! Het waren vuile, vettige ondingen met motoren waarop je je hart uit je lijf moest trappen om er leven in te krijgen. En wie niet als motorrijder in de wieg was gelegd had er ook niet de minste behoefte aan om daarmee rond te gaan tuffen!
Maar er kwamen elektrische starters, de modellen werden steeds begerenswaardiger voor machos, en het kon niet anders: iedereen die zich als volwaardige man wilde profileren moest zon ding hebben. Het resultaat hebben we ondertussen gezien: 9 doden op minder dan een maand.
Jawel, ik heb in onze motorbrigade mensen zien komen die dachten dat ze als politieman meer macht zouden uitstralen als ze op een motor reden.
En ja
dat is wel zo. Maar als enkel dit de reden is om van motorrijden je beroep te maken, dan neem je toch best een goede levens- en ziekteverzekering. Want lang zul je niet uit het ziekenhuis blijven, en als je een lang leven wilt beschoren zijn zoek je maar best naar een ander middel om je nuttig te maken in de maatschappij. Tenzij je inderdaad een geboren motard bent.
En dan heb ik het alleen nog maar over professionals. Maar door het trendy uitzicht van de nieuwste machines volgen steeds meer hobby-motards hun hart en moeten hoognodig zon ding in huis halen. Tot overmaat van ramp zijn veel van die heren toch wel bang voor de ijzige koude die je op dat vervoermiddel moet trotseren zodra de temperaturen onder de tien graden dalen. Want die koude wordt op een motor nog vertienvoudigd.
En dus komen die macho-motards enkel op warme dagen buiten. Raken op die manier nooit ervaren, en dan gebeurt wat we nu zien gebeuren!
Wie het niét in zich heeft, stuurt vierkant. Stuurt met de handen. Houdt het lichaam stijf en laat het niet meespelen in het duo man - motor. Begrijpt niet dat de motor het niet alleen kan klaarspelen zoals een auto. Hij heeft een tegenwicht nodig: het menselijk lichaam. En nu hoeft dat tegenwicht weer niet honderd of meer kilo te wegen zoals soms wordt gedacht! Beter een pluimgewicht dat soepel meewerkt dan een zwaargewicht dat daar maar hangt te zitten!
Motorrijscholen? Strenge examens? Ik vrees dat het niet veel zin heeft! Wie het in zich heeft wordt één met de motor. De motor wordt het verlengstuk van het lichaam en vice versa. Beiden voelen elkaar aan en werken samen. Ongevallen zijn dan bijna niet mogelijk!
Willy.
|