Rijks Middelbare School Knokke, schooljaar 1953. Later werd het om Joost mag weten welke redenen omgedoopt in 'Koninklijk Atheneum'.
Ik kwam van de lagere school, die tot het achtste studiejaar liep toen. Maar mijn leraar van het zesde had mijn vader ervan overtuigd dat ik daar verder niets meer te leren had, en ik beter zou overstappen naar het middelbaar onderwijs.
Mij liet het allemaal stoïcijns koud. Ik leerde wel vlot, had geen hekel aan de school, maar hunkerde toch naar een meer vrije omgeving, die ik dacht te zullen vinden in een werkomgeving. Eigenlijk wou ik zo snel mogelijk van die schoolplicht af!
Maar goed, ik kwam dus in die RMS terecht. Onmiddellijk ervaarde ik een heel andere mentaliteit! We werden niet langer als onmondige kinderen, maar als volwaardige jongelingen beschouwd. De klaslokalen waren ook een pak moderner dan deze van mijn oude schooltje. En ik besefte het nog niet... maar we werden geïndoctrineerd! Maar dan wél op de goede manier!
We werden heel anders behandeld. Als zelfstandige individuen. We leerden om ook de anderen altijd respectvol te behandelen. Het duwen, trekken en vechten zoals op de lagere school was er niet meer bij. Op de 'speelkoer' stonden we in groepjes te praten. Net als grote mensen. We leerden fier te zijn op onze school. We leerden die fierheid naar buiten toe uit te stralen. De man in de straat moest zién dat we van de RMS kwamen!
En we liepen in de doctrine! Gelukkig voor ons was het een humanitaire doctrine en werden we plots van kind tot mens gepromoveerd! En we gingen ons ook op straat plots heel anders, en deftiger gedragen. Er was ons immers een gevoel van eigenwaarde aangepraat. Ik vond me een heel andere persoonlijkheid geworden.
Het kon allemaal niet beter, en tot op heden ben ik dankbaar voor die jaren. Enkele jaren later was ik stom genoeg om niets vermoedend voor een Katholieke technische school te kiezen en werd met een ruk terug naar de middeleeuwen gegooid!
En dan probeer ik me even in te leven in het leven van de kinderen die destijds deel uitmaakten van de Hitlerjugend! Wij veranderden op die leeftijd, gelukkig in de goede zin, door een goede school. Maar goed of slecht, het bewijst me toch dat het niet moeilijk is kinderen van die leeftijd te indoctrineren! En dat gebeurt de dag van vandaag nog altijd in veel culturen!
Ik zag, op TV maar met live beelden van destijds, hoe die Hitlerjugend enthousiast en fier de Hitlergroet bracht. Ontroerend, als je het in dit tijdsbeeld plaatst, toen niemand nog aan oorlog dacht. En meteen werd ik weggerukt naar mijn verleden in de RMS. De gelijkenissen waren treffend! De doctrine was idem dito. Het verschil lag alleen in het doel van die doctrine. In mijn school was het doel volwaardige leden van de samenleving te vormen. De kopstukken van de Hitlerjugend echter hadden andere, meer duistere bedoelingen.
Grasduinend in een ander blog leerde ik dat tegenwoordig veel (of alle?) scholen een Islamleraar hebben. Zéker toch die zogenaamde 'concentratiescholen'. Die leraren zijn er geplaatst door toedoen van onze onvolprezen Wetstraat, in het kader van (slik) 'integratiepolitiek'!
Hoé in 's hemelsnaam kun je nu, als beleidsman, zo stom zijn te denken dat je mensen maar best integreert in een nieuwe cultuur door hen te laten opleiden door leraren uit hun oude cultuur? Hebben die kerels in de Wetstraat dan écht alle vijzen in hun hoofd los? Luister je, Paula Dhondt?
Kinderen rond de leeftijd van twaalf zijn heel ontvankelijk voor elke vorm van doctrine.
Religies zijn eigenlijk de uitvinders van het systeem.
Hitler kopieerde het met zijn Hitlerjugend.
De RMS deed het met humanere methodes.
In sommige derdewereldlanden worden kinderen geïndoctrineerd tot regelrechte vechtmachines.
In concentratiescholen nemen Islamleraren hier nu het vaandel over.
En in al die gevallen blijkt het voortreffelijk te werken! Wat betekent dat je met een twaalfjarige alle kanten uit kunt. Je kunt er een moordenaar van maken, een (goed-)gelovige, een parasiet, een hangjongere, een terrorist of een waardig mens naar gelang de richting die je ze opstuurt.
Maar NOOIT zul je op de manier van de Wetstraat een vreemde en wrede cultuur kunnen integreren in een beschaafde maatschappij! Dat is de koe bij de staart pakken in plaats van bij de horens!
Willy.
|