Meer en meer ga ik twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de tegenwoordige verkeersspecialisten! Verleden week hoorde ik op TV dat er een pak minder ongevallen zijn gebeurd in de eerste helft van 2013 dan in diezelfde periode in 2012!
Als oorzaak van die vermindering werd hoofdzakelijk de strenge winter aangevoerd omdat mensen onder gevaarlijkere omstandigheden beter opletten! Hoezo! Is de 'frank' van de heren eindelijk gevallen?
Nou breekt toch wel mijn klomp! Eindelijk lijken ze het begrepen te hebben. Natúúrlijk is dat de oorzaak! Een hond zou het ruiken. Maar... als de hersenen van die specialisten nu toch eindelijk zover zijn geëvolueerd, waarom trekken ze die redenering dan niet door naar snelheid? Waar is namelijk je aandacht als je op een lange rechte weg voort moet tjokken tegen een armzalige 70 of 50 km per uur als je niet wilt geruïneerd worden door superhoge boetes? Of als je half in slaap vallend tegen de opgelegde snelheid door een zone 30 rijdt?
Wanneer zal men inzien dat ook absurde snelheidsbeperkingen averechts werken? De aandacht van een min of meer ervaren chauffeur verhoogt immers drastisch met het verhogen van de snelheid!
Niet dààr schuilt het gevaar. Het gevaar schuilt veeleer in de onervarenen die denken goede chauffeurs te zijn en alles aan te kunnen! Die gastjes die zich hoognodig moeten bewijzen aan hun passagiers of verkeersomgeving en hun belachelijke machogedrag niet in toom kunnen houden! Die helemaal geen benul hebben van remafstanden, reactietijden, noch over hoe hun voertuig onder bepaalde omstandigheden zal reageren! Hoe het bevoorbeeld door een bocht zal gaan als de snelheid nét iets te hoog is voor die bocht!
En zo mogelijk méér nog schuilt het gevaar in de regelrechte jukeboxen waarin veel auto's worden omgetoverd! Alle aandacht gaat dan naar de 'boem boem'. Hoe harder hoe beter, zodat alle besef van wat er rondom je gebeurt verloren gaat in 'oorstrelende' wangeluiden die de volle aandacht opeisen van de verdwaasde, bijna in trance verkerende luisteraar!
Ja, dàt is de soort die ons allemaal de das omdoet! Dàt is de soort die verantwoordelijk is voor de meeste ongevallen! Dàt is ook de soort waar iedereen moet voor boeten door alwéér vertragende maatregelen!
Jammer genoeg heeft de radio zich de laatste decennia ook ontpopt tot een nuttig instrument in de verkeersinformatie. Autoradio's verbieden zou dus op dat gebied een stap achteruit betekenen! Tenzij... men autoradio's maakt, én verplicht, die enkel en alleen maar verkeersinformatie kunnen geven, naar wens al dan niet afgewisseld met rustige muziek. Méér heb je in een auto niet nodig. Als je absoluut indruk wilt maken op je vrienden met keihard gebonk, dan kun je dat nog altijd thuis doen. Tenminste... als je ook nog eens hardhorige buren hebt! Maar ook dàt zal in de toekomst geen probleem meer vormen want tegen dan zijn alle jongeren van nu sowieso hardhorig door de op hen afgevuurde 'hits'.
Persoonlijk ben ik nooit zo'n grote fan geweest van muziek in de auto. Ik hoor graag wat de motor doet en wil weten als de auto ergens enig geluid maakt dat niet hoort. Bovendien vind ik het lustig spinnen van de motor rustgevend en deel uitmakend van het rijgenot.
En ja, jaren geleden heb ik besloten er geen auto meer op na te houden. Onder druk van de absurde snelheidsmaatregelen. Door toedoen van onverantwoordelijke jongeren die onze rustige leefwereld in een oorverdovende jungle hebben herschapen. Door regeringen die in hun wetgeving wel steeds weer de 'slechten' viseerden, maar ook de goeden daardoor zwaar gingen straffen!
Een logische oplossing? Is niet zo moeilijk te vinden hoor! Bijvoorbeeld: snelheidsbeperkingen veel minder openbaar toepassen, maar privé maken! 'A la tête du client'! En dat kan door, naast de rijscholen, ook 'testcentra' in te richten: centra waar je praktische rijkunst wordt geëvalueerd, en aan een bepaalde maximum snelheid wordt gekoppeld. Met verplicht een sticker achterop je auto, die de snelheid vermeldt waarmee je maximaal mag rijden! Ligt die snelheid onder de 90, dan mag je sowieso niet op snelwegen. Daar moet je dan maar verdere ervaring en bewustwording voor proberen op te doen.
Bovendien, en dat zou iedere verkeersdeskundige moeten weten, kun je de eerste drie jaar absoluut niet als een 'ervaren' chauffeur worden aanzien en zul je noodgedwongen minstens tot je 21 jaar met een aangepaste sticker moeten blijven rijden.
Wedden dat de helft van de bevolking levenslang met een, laat het ons nog mild stellen, '90km/u' sticker zou moeten blijven rijden?
Maar het zou tenminste eerlijk zijn, en de goeden niet straffen voor wat de slechten aanrichten. Pure logica! Als een misdadiger een misdaad pleegt, dan ga je toch ook alleen die misdadiger, maar niet de gehele bevolking straffen?
Misschien zien ze dat ook in de Wetstraat ooit in... binnen enkele eeuwen! Als zowel kiezers als politici verstandiger zijn geworden.
Willy.
|