Opmerking: de leerstof in deze columns is héél simpel; heel elementair. Ervaren pc-gebruikers zullen het misschien belachelijk simpel vinden. Vergetend dat niet iedereen even ervaren is. Maar zelfs ervaren gebruikers zullen er misschien toch wel handigheidjes in vinden. Ik ken namelijk ervaren pc-gebruikers, maar van gestructureerd werken hebben ze geen kaas gegeten!
-o-o-o-o-o-o-o-o-
We hebben nu een nieuw map gemaakt, genaamd: documenten. Nu moet je die map zien als een heel grote kast waarin je onbeperkt onderafdelingen kunt maken (submappen genoemd). De werkwijze is volledig hetzelfde:
Muispijl op de map zetten waarin je een onderafdeling wilt maken, rechts klikken en weer een nieuwe map maken en een naam geven.
Stel: je wilt een map muziek maken, en die map weeral onderverdelen in genres. Wel, je maakt in documenten een nieuwe map muziek. In de map muziek maak je dan weer een aantal submappen met verschillende genres, en zo kun je eindeloos verder.
Hierboven zie je mijn mapstructuur: de verschillende mappen onder documenten notas, info, brieven enz. Onder muziek zie je dan weer de verschillende genres. Omdat momenteel muziek is aangeklikt (grijze achtergrond) zie je die mappen ook in de rechter kolom. Zodra je namelijk een item aanklikt in de linkerkolom, verschijnt de inhoud van de map in de rechter.
En nu steek je in het vervolg het soort muziek dat je ontvangt in de passende map en moet je nooit meer zoeken.
Zo kun je op dezelfde manier bvb een map pps aanmaken onder documenten, en daarnaar kopieer je dan weer alle powerpoint presentaties die je hebt, of maak je daarin nog maar eens submappen aan volgens genre. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Misschien vraag je je af waarom mijn muziekgenres hierboven genummerd zijn. Wel, dat is omdat ze anders alfabetisch gerangschikt worden. Door er een nummer voor te zetten heb ik zélf in de hand welke map bovenaan komt.
N.B. Zoals gezegd bestaat er al een map documenten, ongelukkig genoeg standaard op de C-schijf gepositioneerd. Die verplaats je best naar de D schijf, waar meer ruimte is. Hoe je dat moet doen vind je terug op de Microsoft-site hieronder:
http://support.microsoft.com/kb/310147/nl
Na de originele map documenten naar de D-schijf te hebben verplaatst, is het misschien aangewezen om hiérin verder onder te verdelen en de nieuwe map ducumenten die je maakte, terug te wissen. Het ging er tenlsotte maar om hoe je met mappen kunt werken. Wissen doe je eenvoudigweg door op de map te gaan staan met de muiswijzer, rechts te klikken en verwijderen te kiezen. Je krijgt dan nog een berichtje of je zeker bent
natuurlijk ben je zeker, en dus klik je op ja.
Willy.
|