Weer een volgend symbool van de Heilige Geest is: WATER....LEVEND WATER...!!!
In Johannes 7 v 37-39 spreekt Jezus over stromen van levend water van de Heilige Geest, die uit jullie binnenste zullen vloeien.
En in Jesaja 44 v 3 profeteert Jesaja over het levend water van de Heilige Geest, dat God zal uitgieten over dorstig land door middel van de mensen, die telgen zullen zijn en nazaten van het volk, dat dán, in die tijd leeft, jullie dus.
En Ezechiël ziet in hoofdstuk 47 een klaterende rivier, die overal zegen en vruchtbaarheid en leven verspreidt.
En jullie, gered door Jezus, bekeerd, wedergeboren, gedoopt in de Heilige Geest , door Gods geest gezalfd tot een constante vervulling met die Geest(1 Johannes 2 v 20), (de meesten van jullie zijn nog 'in aanbouw', ach : wij allen zijn nog 'under construction').... ...jullie mogen dat water van de Heilige Geest doorgeven als overvloedige stromen, die dorstig land drenken en droge aarde bevochtigen, die overal vruchtbomen van kostelijke gedachten laten ontluiken, die elk bitter-zout water zoet maken en vol leven.
Eens waren jullie zelf poelen, waar het water niet doorstroomde.(Ez 47 v 11). Jullie klaagden over duizend dingen, lees de laatste vragenverzameling, (van blz 19), maar eens door.
Nu al en steeds sterker, zul je dezelfde vragen van anderen gaan beantwoorden, jullie zullen die anderen te drinken geven uit jullie altijd maar meerdere overvloed. Zo kan jullie toekomst met de Heer Jezus en de van hem uitgaande Heilige Geest zijn.
SYMBOLEN: Een volgend symbool van de Heilige Geest is: VUUR.
Wanneer Mozes, de schapen van zijn schoonvader Jetro hoedende, het brandende braambos ziet,(Exodus 3 v 2), dat door het hemelse vuur van 'God, de Heilige Geest' niet verteerd wordt, omdat dat vuur van een andere orde is dan onze aardse werkelijkheid, is die vuurverschijning de aanzet tot een grote verandering.
Dat is een algemeen verschijnsel van dat hemelse vuur. Wanneer het in jouw leven verschijnt, tilt het je op naar Gods hoogten; vanuit de zichtbare wereld krijg je steeds meer begrip voor de hemelse werkelijkheden. Vanuit de aardse sfeer word je geleidelijk aan overgeplaatst naar de hemelse sfeer, evenals dat branden braambos de aanzet vormde tot de verhuizng van Israel naar Kanaän vanuit Egypte.
En wanneer dat volk dan onderweg gaat, is het vuur van de Heer, zijn Heilige Geest, een vuurkolom in de nacht om ze de weg te wijzen, Exodus 13 v 21.
Evenzo is de Heilige Geest jouw trouwe leidsman bij het bereiken van het beloofde land van Gods koninkrijk.
En evenals de Israelieten God hoorden spreken vanuit een laaiend vuur, (Deuteronomium 5 v 24), zo mag jij door de stem van Gods Heilige Geest, steeds meer tot inzicht komen aangaande Gods geweldige persoonlijkheid.
De doop met de Heilige geest is als een vuur, dat je loutert, (Maleachi 3 v 3).
Al die dingen, in het Oude Testament reeds afgebeeld, zijn er voor jou, voor hier en voor nu, wanneer jij je bekering en wedergeboorte verder uitbouwt door de genade van God tot doop met de Heilige Geest.
Door de Heilige Geest, gesymboliseerd door vuur, brengt God jou tot zuivering, reiniging en loutering.
Profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen. Alles wat hem heimelijk beweegt zal aan het licht komen en dan zal hij zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden: 'Werkelijk....God is in uw midden".
Ik pas deze tekst nu wat aan de tijd, waarin wij leven, aan. Allereerst zullen in onze samenkomsten niet altijd ongelovigen binnenkomen, maar meestal 'zoekers' en mensen, die in een andere samenkomst zijn teleurgesteld of iets dergelijks. Dan: zich ter aarde werpen en uitspraken doen, is er in onze tijd en in ons land niet zozeer bij. Maar toch zal iedereen, die de zegen en de vrijmoedigheid krijgt om te profeteren, kunnen getuigen, zoals ook ik dit kan getuigen, dat er mensen naar de profeet toekomen en zeggen: "U vertelde precies, wat mij op dat moment bewoog. Het was precies, wat ik aan raad nodig had.
Ik wil mij bij deze gemeente aansluiten, waar Gods Geest zo duidelijk inspireert".
Een heerlijke ervaring, die ik iedereen gun. Daarom deze oproep: Strek jullie uit naar deze gave in voortdurende voorzichtigheid, waakzaamheid en alertheid. En je zult gaan van zegen tot zegen.
Profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen. Alles wat hem heimelijk beweegt zal aan het licht komen en dan zal hij zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden: 'Werkelijk....God is in uw midden".
Ik pas deze tekst nu wat aan de tijd, waarin wij leven, aan. Allereerst zullen in onze samenkomsten niet altijd ongelovigen binnenkomen, maar meestal 'zoekers' en mensen, die in een andere samenkomst zijn teleurgesteld of iets dergelijks. Dan: zich ter aarde werpen en uitspraken doen, is er in onze tijd en in ons land niet zozeer bij. Maar toch zal iedereen, die de zegen en de vrijmoedigheid krijgt om te profeteren, kunnen getuigen, zoals ook ik dit kan getuigen, dat er mensen naar de profeet toekomen en zeggen: "U vertelde precies, wat mij op dat moment bewoog. Het was precies, wat ik aan raad nodig had.
Ik wil mij bij deze gemeente aansluiten, waar Gods Geest zo duidelijk inspireert".
Een heerlijke ervaring, die ik iedereen gun. Daarom deze oproep: Strek jullie uit naar deze gave in voortdurende voorzichtigheid, waakzaamheid en alertheid. En je zult gaan van zegen tot zegen.
In de jaren vóor Jezus , de jaren waauit we nog zoveel kunnen leren aangaande de continuïteit van de Godsopenbaring, werd de PRIESTER zo gezalfd, volgens Exodus 29 v 21; werd de KONING zo gezalfd volgens 1 Samuel 16 v 13, werd de PROFEET zo gezalfd volgens 1 Koningen 19 v 16. Altijd weer met zalfolie. En tenslotte werd de Heer Jezus, die al deze kenmerken in zich verenigde, gezalfd met de Heilige Geest, wat vanuit de onzienklijke wereld gebeurde, toen de Heilige Geest, in de gedaante van een duif op Hem neerdaalde bij de doop in de Jordaan.
En in de tegenwoordige tijd dragen wij die gemeenschap met God de Heilige Geest over bij het bidden voor zieken, die niet meer naar de gemeente kunnen komen, omdat zij te ziek zijn. En dan zalven wij die zieke met olie, als een voorstelling van dëze gedachte:(Jacobus 5 v 14) "Je kunt niet meer komen in de gemeente en onder de zalving van de heilige gemeenschap zijn. Daarom komt die heilige broeder- en zusterschap nu naar jou toe en de olie, die wij -bijvoorbeeld- op jouw voorhoofd aanbrengen, is als het ware 'de gemeente'.
En in het algemeen leert de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden uit Matth 25 v 4 ons: Allen kun je wel olie in je lamp hebben, de doop met de Heilige Geest. Maar is die olie van de doop met de Heilige Geest wel genoeg om deze tijd van rust en voorbereiding door te komen en voldoende olie over te hebben, wanneer de kreet weerklinkt: "De Heer Jezus is in aantocht. Maar voor hij komt, is er de vreselijke wanorde van de antichrist". De olie van de doop in de Heilige Geest lijkt wel weg te lekken uit de kruiken, wanneer de spankracht verloren gaat in tijden van rust en afwachting en voorbereiding.
De 'Geest van God' komt niet door kracht en geweld, (Zacharia 4 v 6), maar met zulke heerlijke woorden en begrippen als: - toerusting, goddelijke bekwaamheid, innerlijke kracht - toewijding, afzondering, eruitgeroepen worden/zijn - genezing, verlichting, openbaring - oplichting van de al bekende waarheden, die opeens als nieuw worden.
Zacharia zag het al zo mooi. - hij ziet zeven lampen - ...en hij ziet ook twee olijfbomen, (4 v 2 en 3)
En uit het vervolg blijkt dan, dat het goed is, wanneer een mens steeds weer vervuld wordt met de Heilige Geest in een voortgaande stroom. En een belangrijke uitspraak volgt daarná: "Niet door eigen kracht of macht zal een mens slagen....maar met de hulp van Gods Geest, (6).
Ik heb wel eens verteld, dat ik vroeger plannen ontwierp om de Heer te dienen. Die eigen plannen werden nooit wat. Maar nu is het zo, dat ik mij bij mijn nieuwe werkzaamheid- HQ dus- erg gelukkig voel. En voortdurend opent 'God de Heilige Geest' nieuwe vergezichten. Deze tekst geldt dus niet alleen voor Zerubbabel, de persoon, die hier besproken wordt, maar voor mij en voor JOU.
En dan zegt de Heer Jezus van zichzelf: "Jesaja zegt: 'De Geest van de Heer rust op mij want: hij heeft mij gezalfd: - om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden - om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken - en aan blinden het herstel van hun gezicht - om onderdrukten hun vrijheid te geven - om een genadejaar van de Heer uit te roepen' ".
En wanneer iedereen dan op het puntje van zijn stoel zit van spanning, (20), voegt onze Heer en Heiland daaraan toe: "Vandaag hebben jullie deze schrifttekst in vervulling horen gaan".
Kijk; de Heer Jezus zegt van zichzelf, dat hij met 'God de Heilige Geest' is gezalfd.
En jullie; sommigen dragen nog steeds dat armbandje: WWJD, (wat zou Jezus doen). Wel, hier heb je nu iets: Hij werd vervuld met de Heilige Geest. Daarnaar gaan jullie ook ijveren.
Híj bracht het goede nieuws aan alle mensen, die dachten , rijk te zijn , maar in wezen zo ontstellend arm waren Júllie zullen ook mensen tegenkomen, die met veel aplomb beweren: "De wetenschap gaat alles oplossen", maar jullie weten, hoe arm ze eigenlijk zijn. En jullie brengen ze het goede nieuws, dat Jezus zich gegeven heeft aan het kruis om onze zonden uit te boeten.
Jezus maakte gevangenen vrij. En jullie gaan door jullie liefdevolle en bescheiden-vriendelijke, maar krachtige woorden mensen halen uit zelfgebouwde gevangenissen van drogredenen.
Jezus herstelde aan blinden het gezicht. En jullie zullen verbaasd staan over de geestelijke blindheid van allerlei mensen, die zo blind zijn, dat ze jullie voor lui met een I.Q. van 70 uitmaken, voor mensen met de hersenen van een garnaal, voor...noem maar op... ik heb het allemaal naar mijn hoofd geslingerd gekregen, tot 'naar, miezerig, zielig mannetje ' toe. En aan jullie de taak om door de kracht van de Heilige Geest bij sommigen de 'schellen van de ogen te laten vallen'.
Voor vandaag kan het zo wel weer. Ga maar gauw 'het genadejaar van de Heer' uitroepen, met die uitnodiging: "Zorg, dat je erbij komt".
Steeds meer tekening in de onderlinge verhouding tussen: - studies over 'God de Heilige Geest' - studies over 'de Geestesgaven'.
Ik doe al telkens twee studies over het eerste onderwerp. Van nu aan doe ik ook twee studies over het tweede onderwerp, wanneer dit althans uitgebreid is. Wanneer dat met twee studies niet voldoende is behandeld, ga ik later dóor. Want 'profetie' is een zaak, waarover veel is te zeggen.
We waren in 1 Corinthe 14. We gaan na vers 1 nu verder met vers 3: "Iemand, die profeteert , spreekt tot ménsen...." (dus niet zoals met klanktaal: tot God) "....en wat hij zegt, is opbouwend, troostend en bemoedigend".
....en vers 4 gedeeltelijk: "....iemand, die profeteert, doet dit ten bate van de gemeente"
Waarom is een goede profetie áltijd opbouwend? Er wordt gersproken namens God en dat is namens alles , wat goed is. Immers: God is rijk aan barmhartigheid en ontferming,(Jacobus 5 v 11) en van zulk een opdrachtgever kan alleen iets opbouwends komen.
Er zijn wel eens profetieën, die angst aanjagen, die de aanwezigen terneerdrukken, die de blijdschap, de vrede en de rust roven...mensen, die zulke profetieën uitspreken, zijn op dat ogenblik géen goede herders van de kudde...of zij behoren zelfs niet bíj de kudde: - ik hoorde eens een trouw lid van de gemeente een heel rare profetie uitspreken, waarmee niemand iets kón; op dat moment was hij toch echt fout bezig - ik hoorde eens iemand, die toevalliog 'zoeens aan kwam waaien', een heel enge profetie uitspreken, die ons allen schrik aanjoeg. Die persoon hoorde echt niet bij onze gemeente. - Ook hoorde ik eens iets opwindends, alsof de Heer spoedig zou komen. Er was wel enige deining, maar al snel dacht de gemeente aan dat woord uit 2 Thessalonicenzen 2 v 2: "Verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief, die door 'ons', (Paulus) ZOU zijn geschreven, het voorstelt of de dag van de Heer op het punt staat aan te breken".
Maar zelfs als de profetie vermanend zou zijn, dan nog....God is altijd vol liefde. Hij staat áltijd positief ten opzichte van zijn volk. Zijn vermaningen zijn altijd gericht op: - een rein hart, een goed geweten en een ongeveisd geloof, (1 Tim 1 v 5).
Een profetie van Godswege zal altijd bewerken, dat: - de gemeenschap met God wordt hersteld - dat vrede, gerechtigheid en blijdschap worden hervonden. Het 'lichaam van de Heer' wordt niet groot en sterk, niet ópgebouwd door striemende verwijten, neerkomend als zweepslagen. Het heeft behoefte aan: - opbeurende beloften - terechtwijzende vermaningen - heilrijke uiteenzettingen.
Wat is het heerlijk om een profeet te zijn, opbruisende van levend water, die in het algemeen niet éen persoon dient, maar het geheel van de samenzijnden. Geen nieuwe leringen in de profetie, geen grote lijnen; dat is voorbehouden aan degenen, die als herders en leraars de gemeente dienen.
Een enkele maal slechts zal de nieuwtestamentische profetie, die er vooral is ten dienste van de gemeente, een toekomstig wereldgebeuren aankondigen, maar ik heb dit nog niet meegemaakt. Wel hoorde ik woorden zoals: - Amsterdam zal in brand staan - Nederland zal verzakken, (toen het aardgas was ontdekt), maar nooit hoorde ik een echt groot 'zeggen' over de toekomst. Maar het kan altijd wel eens een keer gebeuren, wanneer de Heer dit nodig en zinvol oordeelt: "God, de HEER doet niets, zonder dat hij zijn plan heeft onthuld aan zijn dienaren, de profeten". Het zal dan wel iets 'wezenlijks' zijn. Zo heb ik nooit gehoord, dat de tsunami van onlangs werd geprofeteerd. Daaruit zou men kunnen opmaken, dat deze gebeurtenis, hoe vreselijk ook, niet van cruciaal belang was voor het handelen van God in deze wereld.
Hoe dienen de profeten te zijn?: daarover 1 Timotheüs 3 v 2-7. Ik vind het wat lang om dat hier uit te schrijven. Doe zelf ook maar eens iets. En bestudeer dat gedeelte goed. Richt je ook daarnaar, voor zover op jou van toepassing of later van toepassing wordend.