177 De tien geboden van succesvol mensen te begeleiden
Hierin vergelijken wij het traditioneel onderwijs met ons didactisch profiel.
Via theoretische taalmodellen werd op een cognitieve wijze snel kennis bijgebracht. Wij bevelen daarentegen aan, didactisch te handelen, volgens een vastomlijnd leergedrag.
Men liep in nde tred van de traditie : dagonderwijs, de universiteit. Het is beter dat men een specifieke school creëert en uitbouwt.
Schooleconomie werd gerealiseerd door het leereffect te laten spelen. Het is beter nieuwe leereffecten te creëren door constante vernieuwing.
Het aantrekkelijk maken van wat men deed leverde kwantiteit. Kwaliteit primeert echter altijd.
Leerkrachten waren bureaucraten die verwachtten dat hen gezegd werd wat ze moesten doen en men moest het hun dus zeggen! Leerkrachten waarden bijbrengen en een beleidsvisie is beter. Ze moeten participanten worden en zullen zich dan gedragen als eigenaars, omdat ze eigenaars zijn.
Het was de taak van de school te zorgen voor het welzijn van de Inrichtende Macht. Maar nu is het de taak van de school een begrip te worden, een erfenis na te laten, net een ietsje anders zijn
vooral beter!
Verbeter fouten werd gezegd. Voorkom de fouten is succesvoller.
Het leek de taak van de school om te zorgen voor het welzijn van de inrichtende overheid. Het is echter haar taak om een begrip te worden, een erfenis na te laten en net anders te zijn.
Een succesvolle leerkracht handelde cool, rationeel en professioneel. Hij moet echter geobsedeerd zijn door het onderwijs en heeft terecht even veel vertrouwen in haar eigen intuïtie, als in feiten en analyses.
Succesvolle klassen werden geleid door weinig consistente leerkrachten met onvoldoende aandacht voor organisatie en rechtlijnigheid. Ze moet echter geleid worden doorleerkrachten met wel omschreven prioriteiten, duidelijke waarden, strikte doelstellingen en een vaste greep op de onderwijscultuur.
16-12-2008 om 00:00
geschreven door Jef De cuyper
|